Eftersöker tips och information inför första resan med elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

ochso

Eftersöker tips och information inför första resan med elbil

Inlägg av ochso »

Nu är det äntligen dags! Jag och min sambo ska för första gången ge oss ut på en längre resa med elbil. Nu är det ingen Tesla vi ska köra (det är en Leaf) men ni vet ju lika väl som jag att förr eller senare kommer jag köpa en Tesla :D

Som sagt, vi ska låna en Nissan Leaf (30 kWh) i 72 timmar och jag känner att det är mycket jag har dålig koll på, trots att jag är en flitig läsare här på Tesla Club Sweden. Jag har försökt ta reda på det mesta själv, men känner mig inte helt övertygad om att jag har förstått allt ordentligt. Det är ju en sak att läsa om någon men en helt annan sak att sedan utföra det…

Förutsättningar:
• Vi åker med Nissan Leaf, 30 kWh.
• Vi avser åka med eco-läge aktiverat hela resan.
• Jag har tidigare kört Nissan Leaf en kortare sträcka vilket gick mycket bra, så jag är införstådd i hur själva bilen fungerar att köra (inga konstigheter, funkar som en vanlig bil)

Hur genomföra resan?

Vi ska åka från Gullmarsplan (Stockholm) till Ica Kvantum i Vara, en resa på totalt 381 km, vi avser åka E20 via Eskilstuna, Örebro, Mariestad. Jag hoppas kunna resa med hyfsat fulladdad bil, men frågan är om vi ska satsa på att stanna och ladda en eller två gånger? Om jag håller mig till de mer långsamma trafikanterna borde jag kunna räkna med att komma i alla fall 150 km innan det är dags att ladda?

Är det rimligt att stanna för laddning första tillfället i Arboga? Detta blir i sådana fall efter 144 km resa och i Arboga har Clever en laddstation vid Mc Donalds.

Eller ska vi köra mer safe och stanna första gången i Eskilstuna? Jag noterar att det finns många fler olika laddstationer i Eskilstuna vilket ökar möjligheten för att vi inte ska behöva stå i kö eller drabbas av trasig laddstation.

Var någonstans skulle ni stanna vid tillfälle nr 2? Jag ser inget jättetydligt förstahandsval, är det Mariestad som gäller? Laddaren vid stadshuset?

Hur ladda?
Jag som aldrig har laddat en elbil tidigare har verkligen inte koll på alla begrepp. Via uppladdning.nu kan jag komma fram till att följande uttag finns: CHAdeMO, CCS EU och Type 2 Cable. Vilket av dessa uttag kan jag använda till Nissan Leaf? Är det någon som vet vad för sladd som följer med när jag lånar bilen? Innebär alla dessa olika uttag ”snabbladdning”? (alltså att vi laddar 80 % på 20 minuter)

Jag är 99 % på att CHAdeMO fungerar till Nissan Leaf, hur funkar detta ladduttag? Är det alltid en sladd som sitter i själva laddstationen som går att använda, eller behöver man använda en medhavd kabel?

Jag har hittat information om att laddkontakten på själva bilen är en typ 1, och att snabbladdning kan ske med CHAdeMO, men jag förstår inte riktigt vad det innebär… Är det så att SCHAdeMO alltid är snabbladdning och att då finns det alltid en kabel vid själva laddstationen? Och att "typ 1" är en lös sladd i bilen som då gissningsvis har en typ 2 i andra änden?

Jag är införstådd med att vanlig Schuko följer med, och jag kommer ha tillgång till ett garage med vägguttag där vi ska bo, så när vi väl är framme kan jag ladda fullt över natten.

Hur betala för elen?
Vilka typer av kort/appar/etc måste jag skaffa innan jag kan genomföra min resa? Vilka typer av laddstationer ska jag undvika och vilka brukar fungera bättre?

Övrigt?
Är det något annat jag borde känna till (utifrån att jag har noll praktisk erfarenhet av att köra långresor med elbil) innan vi åker iväg?
Hur bra fungerar bilens egna navigationssystem ur aspekten att hitta laddstationer längs vägen?
Är det någon app som är extra bra att ha i mobilen? Jag har hittat "Charge and drive Beta" och "Plug Share", är dessa att rekommendera?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Eftersöker tips och information inför första resan med e

Inlägg av mati »

Ganska många frågor. :) Jag kan börja med att besvara några stycken.
ChaDeMo är alltid snabbladdning. Den klarar upp til 50kW DC och du kan ladda Leafen med den. Det sitter alltid en sladd i laddstolpen, så det är bara att plugga in i bilen och ladda.
Jag har visserligen igen Leaf men jag skulle nog satsa på ChaDeMo-laddning på din resa. Det går avsevärt mycket fortare än att ladda långsam AC via typ 1 eller typ 2.
Betalning är olika. Det beror på vem som har satt upp stolpen. Chademo kostar nästan alltid pengar. Jag skulle skaffa ett Clever-kort t.ex.
I Jung utanför Vara finns en ChaDeMo laddare som kostar 30 kr per laddning. Du betalar på plats i butiken såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Du kan experimentera lite med http://egotrip.se/ för att få förslag om resrutt. Clever-kort är att rekommendera; nu ska du inte utanför Sverige men tänk på att deras kontantkort inte funkar utomlands (de har bra nätverk i Danmark). Provladda i hemtrakterna så att du ser att allt funkar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Spännande resa!
Jag skulle rekommendera att du väljer en väg med Chademo hela vägen. Chademo har inbyggd kabel och ett eget uttag i bilen. Om du väljer vägen över Jönköping som egotrip.se http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlA ... +FFDuAL5AA föreslår så går det åka hela vägen med Clever. Det brukar gå att köpa ett kort på macken brevid, men kanske lugnast att fixa innan.

Om du väljer att åka över Örebro så måste du långsam ladda i Mariestad. Det är grattis men du måste ha med dig en egen kabel så säkerställ att den finns med i bilen. Men om du väljer det här alternativet ska du vara redo på lång fika i Mariestad :D
Även för den resan funkar Clever laddare för Chademo.

Jag har ett trick för att komma fram utan allt för mycket räckviddsångest, jag räknar ut vilken genomsnittsförbrukning jag måste ha för att nå fram. Ska du köra första sträckan på 144km och batteriet innehåller 27kWh så måste du hålla förbrukningen under 18kWh/100km (eller i Tesla enheter 180Wh/km). Sen är det bara att nollställa förbrukningsmätare och se till att hålla sig under det värdet. Drar den mer sänk farten annars kan du öka farten.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Hur bra fungerar bilens egna navigationssystem ur aspekten att hitta laddstationer längs vägen?
Är det någon app som är extra bra att ha i mobilen? Jag har hittat "Charge and drive Beta" och "Plug Share", är dessa att rekommendera?
Navigatorn i Leafen funkar bra och varnar om du inte kommer fram. Även om den snabbt kan ändra åsikt om man kör dumt...

Om du siktar på Clever laddare så har de en app där man kan se om de är upptagna eller inte.

Uppladdning.nu visar alla laddstationer.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Hej. Har åkt många gånger med min gamla Egolf vägen ner till Jönköping. Du ska ladda chademo på långresor. Starta fulladdad och ladda över natten i Vara (vanligt uttag)

1. Jag skulle välja den vägen över Nyköping, Norrköping, Linköping,Mjölby, Jönköping , Vara.

2. Skaffa Clever och Fortum-(rfid bricka) så är du helt säker. Eller köp såna kort.

3. Provladda båda korten i Stockholm med chademo.

4. Är det första gången du åker, ladda hellre lite ofta än länge sällan. Mycket skönare med korta stopp och lugnare att ha räckviddsmarginal till nästa laddare om det skulle vara nått problem.

5. Sikta på Linköping sen Jönköping . Tror det finns minst två laddare på båda ställena. Beroende på hastighet kanske kan behöva ladda nån kvart påvägen dit. (Kolla chademo på uppladdning). Finns flera, bland annat Norrköping eller Clever stavsjö.

Sen Clever eller Fortum på Preem i Norrköping. (En bra laddare på Preem, aldrig blockad då den står som en bensinpump).
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
ochso

Inlägg av ochso »

mati skrev:
Ganska många frågor. :) Jag kan börja med att besvara några stycken.
ChaDeMo är alltid snabbladdning. Den klarar upp til 50kW DC och du kan ladda Leafen med den. Det sitter alltid en sladd i laddstolpen, så det är bara att plugga in i bilen och ladda.
Jag har visserligen igen Leaf men jag skulle nog satsa på ChaDeMo-laddning på din resa. Det går avsevärt mycket fortare än att ladda långsam AC via typ 1 eller typ 2.
Betalning är olika. Det beror på vem som har satt upp stolpen. Chademo kostar nästan alltid pengar. Jag skulle skaffa ett Clever-kort t.ex.
I Jung utanför Vara finns en ChaDeMo laddare som kostar 30 kr per laddning. Du betalar på plats i butiken såvitt jag vet.
Ja, det blev lite många frågor. Jag är ju "den där personen" i vänskapskretsen och på jobbet som aldrig kan sluta babbla om Tesla ;) :D Så jag känner att jag vill ha lite bra koll på detta innan jag ger mig iväg. Jag tänker INTE berätta för kollegorna hur jag fick ringa bärgare...

Tack för bra information. CHaDeMo låter ju precis som det jag vill ha! :D Ett Clever-kort ska införskaffas. Tack för tipset om Jung.
bat skrev:
Du kan experimentera lite med http://egotrip.se/ för att få förslag om resrutt. Clever-kort är att rekommendera; nu ska du inte utanför Sverige men tänk på att deras kontantkort inte funkar utomlands (de har bra nätverk i Danmark). Provladda i hemtrakterna så att du ser att allt funkar.
Vad roligt, den sidan har jag inte varit inne på tidigare. Yes, ett Clever-kort ska införskaffas! Jag har några laddare här i trakterna där jag bor så jag ska absolut försöka provladda lite i förväg. Jag ska dessutom försöka gå förbi dessa laddare till fots i förväg för att spana lite hur de ser ut och hur man betalar osv. Tack för tipsen.
LarsL skrev:
Spännande resa!
Jag skulle rekommendera att du väljer en väg med Chademo hela vägen. Chademo har inbyggd kabel och ett eget uttag i bilen. Om du väljer vägen över Jönköping som egotrip.se http://egotrip.se/#N4IgNg9gxgziBcBtEBlA ... +FFDuAL5AA föreslår så går det åka hela vägen med Clever. Det brukar gå att köpa ett kort på macken brevid, men kanske lugnast att fixa innan.

Om du väljer att åka över Örebro så måste du långsam ladda i Mariestad. Det är grattis men du måste ha med dig en egen kabel så säkerställ att den finns med i bilen. Men om du väljer det här alternativet ska du vara redo på lång fika i Mariestad :D
Även för den resan funkar Clever laddare för Chademo.

Jag har ett trick för att komma fram utan allt för mycket räckviddsångest, jag räknar ut vilken genomsnittsförbrukning jag måste ha för att nå fram. Ska du köra första sträckan på 144km och batteriet innehåller 27kWh så måste du hålla förbrukningen under 18kWh/100km (eller i Tesla enheter 180Wh/km). Sen är det bara att nollställa förbrukningsmätare och se till att hålla sig under det värdet. Drar den mer sänk farten annars kan du öka farten.
Ja, resan ska bli riktigt spännande. Så klart lite fånigt för alla er som åker elbil varje dag, men jag har blivit riktigt taggad inför detta nu :D

Tack för länken, det alternativet ska jag absolut ta i beaktande. Jag ska nog se till att skaffa ett Clever-kort i förväg så att allt är ordnat inför resan.

Kanonbra tips ang att komma fram. Jag ska försöka planera var jag ska stanna osv i förväg så att jag har alla avstånd förberedda.
LarsL skrev:
Navigatorn i Leafen funkar bra och varnar om du inte kommer fram. Även om den snabbt kan ändra åsikt om man kör dumt...

Om du siktar på Clever laddare så har de en app där man kan se om de är upptagna eller inte.

Uppladdning.nu visar alla laddstationer.
Perfekt, tack för dina tips! Då ska jag se till att använda bilens egna navigator när jag kör!
Mats skrev:
Hej. Har åkt många gånger med min gamla Egolf vägen ner till Jönköping. Du ska ladda chademo på långresor. Starta fulladdad och ladda över natten i Vara (vanligt uttag)

1. Jag skulle välja den vägen över Nyköping, Norrköping, Linköping,Mjölby, Jönköping , Vara.

2. Skaffa Clever och Fortum-(rfid bricka) så är du helt säker. Eller köp såna kort.

3. Provladda båda korten i Stockholm med chademo.

4. Är det första gången du åker, ladda hellre lite ofta än länge sällan. Mycket skönare med korta stopp och lugnare att ha räckviddsmarginal till nästa laddare om det skulle vara nått problem.

5. Sikta på Linköping sen Jönköping . Tror det finns minst två laddare på båda ställena. Beroende på hastighet kanske kan behöva ladda nån kvart påvägen dit. (Kolla chademo på uppladdning). Finns flera, bland annat Norrköping eller Clever stavsjö.

Sen Clever eller Fortum på Preem i Norrköping. (En bra laddare på Preem, aldrig blockad då den står som en bensinpump).
Riktigt bra och tydliga tips, tack så mycket!

Vad glad jag blev när jag fick så många svar på mina nybörjarproblem! :D Jag ska fortsätta göra research och återkommer här om jag har ännu fler funderingar, haha :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ochso skrev:
Ja, resan ska bli riktigt spännande. Så klart lite fånigt för alla er som åker elbil varje dag, men jag har blivit riktigt taggad inför detta nu :D

...

Vad glad jag blev när jag fick så många svar på mina nybörjarproblem! :D Jag ska fortsätta göra research och återkommer här om jag har ännu fler funderingar, haha :D
Så länge du åker med en generation 1 bil med kort räckvidd så är det alltid ett äventyr att åka längre sträckor. Men så länge man planerar så går det bra, jag gillar att planera. Vi testade att köra utmed E4 utan plan, alltså laddade när vi behövde det. Det blev lite småspännande faktiskt... och onödiga väntetider.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är kanske lite tidigt att fylla på redan i Sillekrog (norr), men laddaren där är gratis. man går bara in och hämtar kort i kassan.
Ermin

Inlägg av Ermin »

Jerker skrev:
Det är kanske lite tidigt att fylla på redan i Sillekrog (norr), men laddaren där är gratis. man går bara in och hämtar kort i kassan.

Detta hade jag gjort!

Bor rätt nära din start destination skulle du behöva låna en Typ2 till Type 1 (32a) kabel och adaptrar till 3/2 fas för leafen om det skiter sig ;)

Bara skicka mail lolish3k@gmail.com
ochso

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Så länge du åker med en generation 1 bil med kort räckvidd så är det alltid ett äventyr att åka längre sträckor. Men så länge man planerar så går det bra, jag gillar att planera. Vi testade att köra utmed E4 utan plan, alltså laddade när vi behövde det. Det blev lite småspännande faktiskt... och onödiga väntetider.
Ja, jag kommer att se till att denna tripp ska bli så planerad som möjligt. Ska även ha en bra reservplan så att inte allt faller om en laddare är trasig eller dylikt.
Jerker skrev:
Tack för tipset. Jag ska ta med detta i beräkningarna, det kan ju faktiskt medföra att vi inte behöver ha bilen helt fulladdad när vi åker, samt att vi kanske kan undvika ett laddstopp senare under resan.
Ermin skrev:
Detta hade jag gjort!

Bor rätt nära din start destination skulle du behöva låna en Typ2 till Type 1 (32a) kabel och adaptrar till 3/2 fas för leafen om det skiter sig ;)

Bara skicka mail lolish3k@gmail.com
Tack, mycket generöst av dig, jag hör av mig om det blir aktuellt att låna en sådan.

Laddaren i Sillekrog är av typen ChaDeMo va?
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Kul! Klart Leafen skall ut på långresa! Det kommer gå alldeles utmärkt. Har själv en BMW i3 och åkte i augusti 200 mil ToR till tyskland på 36h. Helt fossilfritt. Mao måste man inte ha en Tesla för att åka långt, även om det så klart underlättar. Det gick faktiskt så smärtfritt att jag nu planerar en tripp upp till Nordkapp i sommar. Måste passa på innan jag byter bil så det blir en utmaning, med en Tesla blir det ju ingen sport ;)

Som sagt är det Chademo som gäller vid långresa. Även om du hittar typ-2 uttag med bra effekt 22kwh kommer du inte att kunna tillgodogöra dig effekten med din Leaf. 3,6 kW är max om din bil inte är utrustad med 6,6kW-laddare. Men ta gärna med dig en typ2-kabel som passar Leafen (typ1 i ”biländen”) för säkerhets skull. Kan kännas tryggare om något oförutsett händer. Själv har jag en 7,2 kwh-laddare i min BMW och skulle inte använda den på en långresa utom i absolut nödfall. Snabbladdning med CCS, eller som i ditt fall, Chademo är en helt annan historia. Då används inte bilens inbyggda laddare och du får ut närmare 50kW.

Du har fått en hel del bra tips här ovan. Men jag viss passa på att pusha lite extra för förslaget att ta vägen förbi Jönköping. Det blir lite längre, men det är inte säkert att det tar längre tid. Laddarna ligger som ett pärlband längs vägen. Och om någon laddare är upptagen, trasig eller (gud förbjude) ICEad är det lättare att hitta alternativ.

En 30kWh leaf har ca 27-28 användbara kWh. Eftersom det är första gången du kör långt vill du säkert ha lite marginal när det är dags att ladda. Säg att det känns lagom med 20% kvar i batteriet. 27kWh X 0,8 =21,6 kWh har du då förbrukat. Om vi räknar med en förbrukning på 1,8kWh/mil (ni andra Leafägare får hojta om det är orimligt åt något håll) har du då kunnat åka i 21,6/1,8 =12 mil. Visst går det att åka snålare om man drar ner på takten. Men samtidigt får man räkna med att det kan bli regn, motvind (betyder mer än man kan tro), eller att man vill höja värmen i bilen. Då drar förbrukningen iväg.

Chademo laddar du till ca 80% - sedan börjar det gå segt. Om det finns gott om laddare brukar man spara mest tid på att köra lite fortare och ladda oftare. Är det långt till nästa laddare har man inget val. Då är det bara att dra ner på takten.

Vägen fram till Örebro är helt ok vad gäller laddare. Efter det blir det värre. Du skulle kunna ta omvägen via Skövde (15 mil), men det kräver att du 1. Kör väldigt långsamt eller 2. laddar fullt i Örebro (tar lång tid) och ändå kör rätt långsamt. Iaf om du vill köra med lite marginal.

Nä, då är det nog skönare att åka via Jönköping. Laddar du till 80% och kör till 20% har du 27 X 0,6 =16,2 kWh att spela med mellan laddarna. Motsvarar ca 9 mil.

Mitt förslag blir:
Gullmarsplan – Clever Stavsjö 133 km
Stavsjö – Clever Mjölby 97 km
Mjölby – Clever Jönköping 88 km
Jönköping – Vara 12 mil (Du borde klara dig på att ladda till 80%, men vill du ha mer marginal kan du öka till 90%)

Om du märker att det blir svårt att ta sig till Stavsjö, kan du, som andra redan påpekat, ladda gratis i Sillekrog. Genvägen för att ta sig till andra sidan motorvägen hittar du här

http://teslaclubsweden.se/laddstationer ... sillekrog/

Det skall vara ok för alla elbilar att ta den vägen.

Lycka till!

Och du. Missa inte Björn Nylands långreseskildringmed just en Leaf 30kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ochso skrev:
Laddaren i Sillekrog är av typen ChaDeMo va?
Ja, den har alla tre typerna. Du får köra bakvägen ut på gamla E4 och sen under motorvägen så kommer du över på rätt sida.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Jo ladda helt fullt om ni kan innan ni åker tycker jag. Försök stanna och ladda när ni har lite kvar i batteriet. Laddhastigheten på chademo och CCS sjunker med ökad laddning. Bara om ni ändå behöver äta och stanna länge så kommer ni ladda över 90% för då går det långsamt.

Jag har åkt från Sollentuna med Egolf tidigare och aldrig laddat sillekrog på nervägen då jag lätt kommit till Nyköping eller Stavsjö.
Tack för tipset. Jag ska ta med detta i beräkningarna, det kan ju faktiskt medföra att vi inte behöver ha bilen helt fulladdad när vi åker, samt att vi kanske kan undvika ett laddstopp senare under resan.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Leaf 30kWh laddar med bra fart upp till 90% så det är ett bra mål.

Håller man motorvägsfart så drar Leafen ordentligt åtminstone 2kWh/mil. Men utmed E4 spelar det inte så stor roll eftersom laddarna står så tätt. Kör enligt min taktik med att räkna ut målförbrukning (glöm inte marginalen) då går det bra att öka om man ser att det finns utrymme för det. Ett problem som kan uppstå när du kör fort och laddar fort är att batteriet kan bli för varmt eftersom Leafen saknar vattenkylning av batteriet, men med tanke på årstiden kanske det inte är något problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Just det, skulle du välja resan norröver via E20 så finns möjlighet att ladda trefas hemma hos mig ifall det skulle bli akut elektronbrist i din Leaf. Jag bor utanför Götene och här är det dåligt med laddare runtomkring. PM:a mig om det skulle bli aktuellt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Just det, skulle du välja resan norröver via E20 så finns möjlighet att ladda trefas hemma hos mig ifall det skulle bli akut elektronbrist i din Leaf. Jag bor utanför Götene och här är det dåligt med laddare runtomkring. PM:a mig om det skulle bli aktuellt.
Bara det att det blir ändå bara 1-fas 10A, pga laddare och kabel till Leafen.
ochso

Inlägg av ochso »

Wilson skrev:

Du har fått en hel del bra tips här ovan. Men jag viss passa på att pusha lite extra för förslaget att ta vägen förbi Jönköping. Det blir lite längre, men det är inte säkert att det tar längre tid. Laddarna ligger som ett pärlband längs vägen. Och om någon laddare är upptagen, trasig eller (gud förbjude) ICEad är det lättare att hitta alternativ.

Men samtidigt får man räkna med att det kan bli regn, motvind (betyder mer än man kan tro), eller att man vill höja värmen i bilen. Då drar förbrukningen iväg.

Om du märker att det blir svårt att ta sig till Stavsjö, kan du, som andra redan påpekat, ladda gratis i Sillekrog. Genvägen för att ta sig till andra sidan motorvägen hittar du här

http://teslaclubsweden.se/laddstationer ... sillekrog/

Det skall vara ok för alla elbilar att ta den vägen.

Lycka till!

Och du. Missa inte Björn Nylands långreseskildringmed just en Leaf 30kWh
Tack för dina tips. Jönköping är så gott som spikat nu, där verkar ju som sagt var alla laddare finnas. Vi kommer nog klä oss varmt för att testa att inte använda allt för mycket värme i bilen, det ska bli riktigt kul att testa faktiskt.

Bra där om genvägen till Sillekrog. Jag har sett delar av videon från Björn om Leafen, jag ska inför resan se hela, tack för bra tips.
Jerker skrev:

Ja, den har alla tre typerna. Du får köra bakvägen ut på gamla E4 och sen under motorvägen så kommer du över på rätt sida.
Perfekt, då blir det nog ett stopp där, bra att få lite känsla för laddningen redan tidigt på resan :D
LarsL skrev:
Leaf 30kWh laddar med bra fart upp till 90% så det är ett bra mål.

Håller man motorvägsfart så drar Leafen ordentligt åtminstone 2kWh/mil. Men utmed E4 spelar det inte så stor roll eftersom laddarna står så tätt. Kör enligt min taktik med att räkna ut målförbrukning (glöm inte marginalen) då går det bra att öka om man ser att det finns utrymme för det. Ett problem som kan uppstå när du kör fort och laddar fort är att batteriet kan bli för varmt eftersom Leafen saknar vattenkylning av batteriet, men med tanke på årstiden kanske det inte är något problem.
Jag såg det i videon från Björn Nyland, att batteriet kan bli för varmt. Kan det få några konsekvenser för oss under resan? Alltså att bilen inte går att köra om batteriet är FÖR varmt?
mati skrev:
Otroligt generöst, tack för erbjudandet, men vi avser att köra via Jönköping nu efter alla tips vi har fått.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kör med med värme på för tusan! Det du kommer märka att det gör så lite att det knapp spelar någon roll. Jag laddar hellre i 5 minuter extra än att jag sitter och fryser eller svettas. Men det syns direkt på gissometern hur mycket du sparar när du slår av eller på värmen.

Det som kan hända är att bilen vill skydda sig och sänker laddhastigheten eller i värsta fall sänker effekten på motorn. Men du ska bra högt upp innan det händer gissar jag. Min kom upp till den innan rött men inga varningar eller begränsningar kom upp. Om man vill sänka temperaturen så är det den gamla vanliga sänkningen av hastigheten som gäller.
ochso

Inlägg av ochso »

LarsL skrev:
Kör med med värme på för tusan! Det du kommer märka att det gör så lite att det knapp spelar någon roll. Jag laddar hellre i 5 minuter extra än att jag sitter och fryser eller svettas. Men det syns direkt på gissometern hur mycket du sparar när du slår av eller på värmen.

Det som kan hända är att bilen vill skydda sig och sänker laddhastigheten eller i värsta fall sänker effekten på motorn. Men du ska bra högt upp innan det händer gissar jag. Min kom upp till den innan rött men inga varningar eller begränsningar kom upp. Om man vill sänka temperaturen så är det den gamla vanliga sänkningen av hastigheten som gäller.
Haha, ok, jag kanske ska sänka ambitionerna lite och unna oss lite värme i bilen under resan :D Vi åker ganska tidigt på morgonen så det kommer sannolikt vara kallt och rått i bilen...

Ok, tack för bra input kring överhettning. Jag ville inte få reda på att bilen stänger av sig själv som säkerhetsåtgärd och inte går att starta på 2 timmar... Det hade inte varit roligt. Att bilen sänker effekten på motorn går ju att leva med, men det känns inte så sannolikt att det ska inträffa, framför allt inte denna årstid.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vi tog och åkte i våran Leaf 24 kWh i somras, dryga 500 km på två dagar (övernattade hos släkting utan laddmöjlighet) med bara CHAdeMO. Hem-Falun-Gävle-Tierp-Uppsala-Enköping-Sala-Borlänge-Hem. Hur enkelt som helst faktiskt!

En sak att kolla på, på Uppladdning.se är att om det finns flera CHAdeMO på vägen som är möjliga för "samma" laddstopp så kolla det självklara (Kostnad, om det fungerar...), men glöm inte kolla effekten! Kan spara gott om tid om man väljer en 50 kW över 20 kW laddare.

Ett annat tips som kan vara lätt att missa: Du måste stänga av Leaf:en för att öppna laddporten, men sedan när du väl kopplat in CHAdeMOn och startat laddningen så kan du utan problem starta bilen igen och använda AC/radio/GPS medans du fyller på. Kan spara en del räckvidd att hålla bilen varm under laddningen!
ochso

Inlägg av ochso »

Teslaspolen skrev:

En sak att kolla på, på Uppladdning.se är att om det finns flera CHAdeMO på vägen som är möjliga för "samma" laddstopp så kolla det självklara (Kostnad, om det fungerar...), men glöm inte kolla effekten! Kan spara gott om tid om man väljer en 50 kW över 20 kW laddare.

Ett annat tips som kan vara lätt att missa: Du måste stänga av Leaf:en för att öppna laddporten, men sedan när du väl kopplat in CHAdeMOn och startat laddningen så kan du utan problem starta bilen igen och använda AC/radio/GPS medans du fyller på. Kan spara en del räckvidd att hålla bilen varm under laddningen!
Riktigt bra tips! Jag trodde att det bara fanns en version av CHaDeMo, tack för upplysningen, jag ska läsa på lite om de olika laddstoppen vi planerar.

Bra där att man måste stänga av bilen, det hade jag inte koll på.

Idag har jag beställt ett kort från Clever, ett sådant kort där man kan ladda för 5 kr per kWh och sedan få hem en faktura för den ström man har laddat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gör alltid lika i min Leaf, har alltså värmen på medans den laddar om det är kallt ute :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ochso

Inlägg av ochso »

Snart är det dags, i morgon bär det iväg!

Bilen är hämtad, står nu laddad till 93 % och är redo för morgondagens avfärd. Jag är utrustad med kort från Clever och RFID från Fortum (båda är aktiverade). Planerade laddstationer är sammanfattade och utskrivna (med adress osv).

Jag är riktigt taggad inför resan. Bilen var fantastisk att köra hem från Nissan, det tar lite tid att vänja sig vid den regenererande bromsen märker jag, men jag får nog snart till tekniken. Jag har hunnit testladda både från Chademo och från ett uttag typ 3 (vid enskedehallen), båda gick utmärkt och allt har funkat bra.

Tack för all hjälp och alla tips här i tråden. Jag ska försöka återkoppla på söndag när resan är avslutad och bilen är återlämnad!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

ochso skrev:
Snart är det dags, i morgon bär det iväg!

Bilen är hämtad, står nu laddad till 93 % och är redo för morgondagens avfärd. Jag är utrustad med kort från Clever och RFID från Fortum (båda är aktiverade). Planerade laddstationer är sammanfattade och utskrivna (med adress osv).

Jag är riktigt taggad inför resan. Bilen var fantastisk att köra hem från Nissan, det tar lite tid att vänja sig vid den regenererande bromsen märker jag, men jag får nog snart till tekniken. Jag har hunnit testladda både från Chademo och från ett uttag typ 3 (vid enskedehallen), båda gick utmärkt och allt har funkat bra.

Tack för all hjälp och alla tips här i tråden. Jag ska försöka återkoppla på söndag när resan är avslutad och bilen är återlämnad!
En lite detalj bara, laddningen från stolpe AC är nog mode 3 - typ 1... :)

Lycka till på resan!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar