Smart preconditioning?!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
beckzar
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 maj 2016 19:59
Ort: Kalmar

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av beckzar »

EnTraktor skrev:
AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Exakt, hur svårt ska det vara att programmera in en sådan basic funktion?
Model S, P90DL 2016, all utr.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av P_EL »

Nyren skrev:
Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL
Tesla CTRL appen ger felmeddelande när jag schemalägger förvärmning: "REMOTE_START" failed 5 times, response from Tesla: could_not_wake_buses

Något tips?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av e5m1r »

P_EL skrev:
Nyren skrev:
Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL
Tesla CTRL appen ger felmeddelande när jag schemalägger förvärmning: "REMOTE_START" failed 5 times, response from Tesla: could_not_wake_buses

Något tips?
Kolla så bilen är allways on
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av P_EL »

e5m1r skrev:
P_EL skrev:
Nyren skrev:
Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL
Tesla CTRL appen ger felmeddelande när jag schemalägger förvärmning: "REMOTE_START" failed 5 times, response from Tesla: could_not_wake_buses

Något tips?
Kolla så bilen är allways on
Tack, kollade och 'Always connected' var redan ikryssad.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Vidio »

Hur lång tid tar det att värma batteriet egentligen?
Tog en tur nyss:
Slog på värmen i bilen i appen cirka 20 minuter innan avfärd, åkte sedan en mil.
Klevur bilen cirka 5 minuter, sen åkte jag hem, 1 mil till alltså.
När jag kom hem var batteriet fortfarande inte tillräckligt uppvärmt, gula markeringar vid regen.
Då är det ändå +9 grader ute! Är det verkligen rimligt??
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1793
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av leiflodde »

Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Bjelke »

leiflodde skrev:
Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Har inte range mode på heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4520
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
leiflodde skrev:
Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Har inte range mode på heller.
Hade du strömsladden i då?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av bylund »

Testa ställa upp laddningen några procentenheter och ladda lite innan avfärd. Det bör tina upp batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Heiko »

bylund skrev:
Testa ställa upp laddningen några procentenheter och ladda lite innan avfärd. Det bör tina upp batteriet.
Funderade också på detta igår och gjorde en test idag men tyvärr ingen skillnad.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
leiflodde skrev:
Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Har inte range mode på heller.
Hade du strömsladden i då?
Yes :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Foluke »

P_EL skrev:
EnTraktor skrev:
AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?
Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.
Kupévärmare är helt osannolikt snabb tycker jag. Jag kan ju följa temperarurökningen i appen när jag aktiverar värmen. Kupén värms ju med bortåt 5 grader per minut! Det gäller bara att komma ihåg appen strax innan man skall köra så är bilen varm när man kommer. Tidur skulle jag aldrig behöva!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4520
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
leiflodde skrev:
Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Har inte range mode på heller.
Hade du strömsladden i då?
Yes :)
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Vidio »

Foluke skrev:
P_EL skrev:
EnTraktor skrev:
AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?
Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.
Kupévärmare är helt osannolikt snabb tycker jag. Jag kan ju följa temperarurökningen i appen när jag aktiverar värmen. Kupén värms ju med bortåt 5 grader per minut! Det gäller bara att komma ihåg appen strax innan man skall köra så är bilen varm när man kommer. Tidur skulle jag aldrig behöva!
"Max temperatur av batteriet"? Den settingen har nog inte jag tror jag... :?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Foluke »

Vidio skrev:
Foluke skrev:
P_EL skrev:
EnTraktor skrev:
AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?
Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.
Kupévärmare är helt osannolikt snabb tycker jag. Jag kan ju följa temperarurökningen i appen när jag aktiverar värmen. Kupén värms ju med bortåt 5 grader per minut! Det gäller bara att komma ihåg appen strax innan man skall köra så är bilen varm när man kommer. Tidur skulle jag aldrig behöva!
"Max temperatur av batteriet"? Den settingen har nog inte jag tror jag... :?
Jag tror det ligger under Driving, en lite blå eller grå text. Trycker man på den får man dels en förklarande text dels startar värmning av batteriet. Då blir texten blå, vill jag minnas. Man få dessutom en uppskattning om hur lång tid det tar att uppnå erforderlig värme.
Jag hittade detta när jag ville använda Launch mode. Fulladdat och optimal temperatur gör att du är uppe i hundra innan du hunnit släppa bromsen nästan! :lol:
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Vidio »

Foluke skrev:
Vidio skrev:
Foluke skrev:
P_EL skrev:
EnTraktor skrev:
AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?
Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.
Kupévärmare är helt osannolikt snabb tycker jag. Jag kan ju följa temperarurökningen i appen när jag aktiverar värmen. Kupén värms ju med bortåt 5 grader per minut! Det gäller bara att komma ihåg appen strax innan man skall köra så är bilen varm när man kommer. Tidur skulle jag aldrig behöva!
"Max temperatur av batteriet"? Den settingen har nog inte jag tror jag... :?
Jag tror det ligger under Driving, en lite blå eller grå text. Trycker man på den får man dels en förklarande text dels startar värmning av batteriet. Då blir texten blå, vill jag minnas. Man få dessutom en uppskattning om hur lång tid det tar att uppnå erforderlig värme.
Jag hittade detta när jag ville använda Launch mode. Fulladdat och optimal temperatur gör att du är uppe i hundra innan du hunnit släppa bromsen nästan! :lol:
Jag tror bara detta finns i modeller med Ludicrous eller Insane-mode, rätta mig någon om jag har fel?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av bylund »

Vidio skrev:
Jag tror bara detta finns i modeller med Ludicrous eller Insane-mode, rätta mig någon om jag har fel?
Det stämmer bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
leiflodde skrev:
Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Har inte range mode på heller.
Hade du strömsladden i då?
Yes :)
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.
Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just det :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Foluke »

[quote="Bjelke ]
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.[/quote]

Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just det :([/quote][/quote][/quote][/quote]
Jag undrar om batteriet värms bara när du laddar i det läget? Prova att starta lite extra laddning via appen innan du skall iväg och kolla det..
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smart preconditioning?!

Inlägg av Bjelke »

Foluke skrev:
[quote="Bjelke ]
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.
Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just det :([/quote]
Jag undrar om batteriet värms bara när du laddar i det läget? Prova att starta lite extra laddning via appen innan du skall iväg och kolla det..[/quote][/quote][/quote]

Japp, får testa det (det finns säkert redan fakta om det men inget jag orkat leta efter än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar