Exakt, hur svårt ska det vara att programmera in en sådan basic funktion?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Smart preconditioning?!
Moderator: Redaktion
Re: Smart preconditioning?!
Model S, P90DL 2016, all utr.
Tesla CTRL appen ger felmeddelande när jag schemalägger förvärmning: "REMOTE_START" failed 5 times, response from Tesla: could_not_wake_busesNyren skrev:Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL
Något tips?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Kolla så bilen är allways onP_EL skrev:Tesla CTRL appen ger felmeddelande när jag schemalägger förvärmning: "REMOTE_START" failed 5 times, response from Tesla: could_not_wake_busesNyren skrev:Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL
Något tips?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tack, kollade och 'Always connected' var redan ikryssad.e5m1r skrev:Kolla så bilen är allways onP_EL skrev:Tesla CTRL appen ger felmeddelande när jag schemalägger förvärmning: "REMOTE_START" failed 5 times, response from Tesla: could_not_wake_busesNyren skrev:Om du inte krånglar till det såsom jag gjorde så kan du använda den ovan nämnda appen för att göra det, dvs Tesla CTRL
Något tips?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Hur lång tid tar det att värma batteriet egentligen?
Tog en tur nyss:
Slog på värmen i bilen i appen cirka 20 minuter innan avfärd, åkte sedan en mil.
Klevur bilen cirka 5 minuter, sen åkte jag hem, 1 mil till alltså.
När jag kom hem var batteriet fortfarande inte tillräckligt uppvärmt, gula markeringar vid regen.
Då är det ändå +9 grader ute! Är det verkligen rimligt??
Tog en tur nyss:
Slog på värmen i bilen i appen cirka 20 minuter innan avfärd, åkte sedan en mil.
Klevur bilen cirka 5 minuter, sen åkte jag hem, 1 mil till alltså.
När jag kom hem var batteriet fortfarande inte tillräckligt uppvärmt, gula markeringar vid regen.
Då är det ändå +9 grader ute! Är det verkligen rimligt??
Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?leiflodde skrev:Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Har inte range mode på heller.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hade du strömsladden i då?Bjelke skrev:Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?leiflodde skrev:Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
Det sitter ju en värmare som ska värma batteriet men gör den verkligen ngn nytta alls?
I morgon ska jag banne mig prova utan värme via appen och kolla om det verkligen skiljer något alls, eller en morgon med samma temperatur såklart...
Testa ställa upp laddningen några procentenheter och ladda lite innan avfärd. Det bör tina upp batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Funderade också på detta igår och gjorde en test idag men tyvärr ingen skillnad.bylund skrev:Testa ställa upp laddningen några procentenheter och ladda lite innan avfärd. Det bör tina upp batteriet.
Tesla Model Y
- Bjelke
- Teslaägare
Yesdstr skrev:Hade du strömsladden i då?Bjelke skrev:Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?leiflodde skrev:Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.P_EL skrev:Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Kupévärmare är helt osannolikt snabb tycker jag. Jag kan ju följa temperarurökningen i appen när jag aktiverar värmen. Kupén värms ju med bortåt 5 grader per minut! Det gäller bara att komma ihåg appen strax innan man skall köra så är bilen varm när man kommer. Tidur skulle jag aldrig behöva!
Model S P85D,
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.Bjelke skrev:Yesdstr skrev:Hade du strömsladden i då?Bjelke skrev:Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?leiflodde skrev:Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.
"Max temperatur av batteriet"? Den settingen har nog inte jag tror jag...Foluke skrev:Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.P_EL skrev:Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Kupévärmare är helt osannolikt snabb tycker jag. Jag kan ju följa temperarurökningen i appen när jag aktiverar värmen. Kupén värms ju med bortåt 5 grader per minut! Det gäller bara att komma ihåg appen strax innan man skall köra så är bilen varm när man kommer. Tidur skulle jag aldrig behöva!

Jag tror det ligger under Driving, en lite blå eller grå text. Trycker man på den får man dels en förklarande text dels startar värmning av batteriet. Då blir texten blå, vill jag minnas. Man få dessutom en uppskattning om hur lång tid det tar att uppnå erforderlig värme.Vidio skrev:"Max temperatur av batteriet"? Den settingen har nog inte jag tror jag...Foluke skrev:Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.P_EL skrev:Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Jag hittade detta när jag ville använda Launch mode. Fulladdat och optimal temperatur gör att du är uppe i hundra innan du hunnit släppa bromsen nästan!

Model S P85D,
Jag tror bara detta finns i modeller med Ludicrous eller Insane-mode, rätta mig någon om jag har fel?Foluke skrev:Jag tror det ligger under Driving, en lite blå eller grå text. Trycker man på den får man dels en förklarande text dels startar värmning av batteriet. Då blir texten blå, vill jag minnas. Man få dessutom en uppskattning om hur lång tid det tar att uppnå erforderlig värme.Vidio skrev:"Max temperatur av batteriet"? Den settingen har nog inte jag tror jag...Foluke skrev:Jag kommer in lite sent i denna tråd. Det här med att batteriet skulle vara varmt har inte bekymrat mig så mycket. Det enda är att bilen inte bromsar som vanligt vid släpp av plattan när det är riktigt kallt ute. Det går över på några minuter. Vill jag maxa acc får jag förbereda med " max temperatur av batteriet " under settnings.P_EL skrev:Håller med! Borde vara väldigt enkelt att programmera en schemaläggning i appen... Faktiskt obegripligt att inte det är gjort. Men appen verkar inte vara högsta prio eller?EnTraktor skrev:AI är säkert jättebra för massa saker, men smart preconditioning skulle jag vilja ha en settning så jag kan sätta den på en fast tid och inte en dator som ska gissa när jag ska åka.
Jag hittade detta när jag ville använda Launch mode. Fulladdat och optimal temperatur gör att du är uppe i hundra innan du hunnit släppa bromsen nästan!
Det stämmer bra.Vidio skrev:Jag tror bara detta finns i modeller med Ludicrous eller Insane-mode, rätta mig någon om jag har fel?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just detdstr skrev:Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.Bjelke skrev:Yesdstr skrev:Hade du strömsladden i då?Bjelke skrev:Verkar ju helflängt, hade 7 grader i morse och körde värmen via appen i typ en kvart före jag åkte och ändå tog det ca en kvart innan batteriet var varmt...?leiflodde skrev:Har i veckan haft 8 till 10 grader och ca 2,5 mil till jobbet och då är inte batteriet vara uppvärmt utan begränsningen brukar vara kvar så alltså normalt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
[quote="Bjelke ]
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.[/quote]
Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just det
[/quote][/quote][/quote][/quote]
Jag undrar om batteriet värms bara när du laddar i det läget? Prova att starta lite extra laddning via appen innan du skall iväg och kolla det..
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.[/quote]
Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just det

Jag undrar om batteriet värms bara när du laddar i det läget? Prova att starta lite extra laddning via appen innan du skall iväg och kolla det..
Model S P85D,
- Bjelke
- Teslaägare
Jo det vet jag, men ska den inte värma batteriet också? Så har jag fattat det iaf, men det verkar som att den struntar totalt i just detFoluke skrev:[quote="Bjelke ]
Då lär den kört värmen med ström från kabeln för att inte slösa på batteriet.

Jag undrar om batteriet värms bara när du laddar i det läget? Prova att starta lite extra laddning via appen innan du skall iväg och kolla det..[/quote][/quote][/quote]
Japp, får testa det (det finns säkert redan fakta om det men inget jag orkat leta efter än)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19