Kass på det här med laddning...
Moderator: Redaktion
Kass på det här med laddning...
Vad kan man förvänta sig? Jag är så kass på det här...
Laddar nu för första gången på en "CLEVER", Type 2.
Enligt specen ska den kunna ge 43 kW.
Men jag laddar med 12 kW? Är det normalt att inte kunna ta emot mer? (Standardladdaren). Cirka 5 mil/h...
Laddar nu för första gången på en "CLEVER", Type 2.
Enligt specen ska den kunna ge 43 kW.
Men jag laddar med 12 kW? Är det normalt att inte kunna ta emot mer? (Standardladdaren). Cirka 5 mil/h...
Re: Kass på det här med laddning...
Ja, standarladdaren kan inte ladda mer än 11 kW. Om du vill ladda snabbare så måste du ladda likström antingen med CHadmoe eller Supercharger.
Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ansiktslyft bil har jag, så då borde jag kunna ladda mer?!bylund skrev:Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).

Ja, om du köpt till den uppgraderade laddaren. Standardladdaren är 11 kW på båda.Vidio skrev:Ansiktslyft bil har jag, så då borde jag kunna ladda mer?!bylund skrev:Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Haha, okej, då fattar jag. Så de försämrade uppgraderade laddaren iom faceliften?bylund skrev:Ja, om du köpt till den uppgraderade laddaren. Standardladdaren är 11 kW på båda.Vidio skrev:Ansiktslyft bil har jag, så då borde jag kunna ladda mer?!bylund skrev:Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).

Tidigare installerade de en 11 kW-laddare som standard, och man kunde köpa till ytterligare en för att dubblera effekten. Språket i designstudion numera antyder att alla får samma laddare som är mjukvarulåst om man inte betalar extra, då det står "Aktivera efter leverans för 20.700 kr".
Tackar. Jag tror jag fatr.bylund skrev:Tidigare installerade de en 11 kW-laddare som standard, och man kunde köpa till ytterligare en för att dubblera effekten. Språket i designstudion numera antyder att alla får samma laddare som är mjukvarulåst om man inte betalar extra, då det står "Aktivera efter leverans för 20.700 kr".

Fatr - Kurdo Baksi, kurdisk poet och forfotr.
"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ja, definitivt. Kommer nog införskaffas med tiden.joel80 skrev:"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
Jag "snabbladdar" så otroligt sällan (kör enfas 10A hemma) så behovet är verkligen minimalt. Å även idag räcker faktiskt 11 kW. Laddar medans ena dottern är på gymnastik.

Men nästa sommar och eventuell långtripp i Europa, eller kanske redan i mars för en fjälltur... Då kanske det kan vara läge för en Chademo!
Klart mest för pengarna för de allra flesta. Men det är ändå inte helt ovanligt med trefas på 22 kW utan likströmsalternativ, då det ofta är betydligt billigare att installera. I norra Finland, Polen, Lettland och Litauen har jag haft nytta av dubbelladdaren, då det var 22 kW på flera ställen utan chademo.joel80 skrev:"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag har oxo laddat 22kW riktigt ofta!bylund skrev:Klart mest för pengarna för de allra flesta. Men det är ändå inte helt ovanligt med trefas på 22 kW utan likströmsalternativ, då det ofta är betydligt billigare att installera. I norra Finland, Polen, Lettland och Litauen har jag haft nytta av dubbelladdaren, då det var 22 kW på flera ställen utan chademo.joel80 skrev:"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har oxå 22kw dubbelladdare, men oftast brukar säkringarna gå om man drar 22 kw, brukar dra ner lite grann typ 19-20kw.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jag utnyttjar min dubbelladdare så ofta det bara går. Hittills har jag klarat mig utan ChaDeMo adapter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tänk om de kunde släppa på likström via type 2 och göra det lättare för alla Teslaägare....
Med Teslas öppna patent borde det väl inte vara så svårt om viljan finns?
Med Teslas öppna patent borde det väl inte vara så svårt om viljan finns?
Men har du utnyttjat det på så sätt att du "väntat" på laddning vid 22kW för att kunna nå din destination eller har du utnyttjat det när du ändå parkerat vid 22kW-stolpar? Alltså har 22kW-laddaren varit nödvändig för att du ska ha sluppit stå och ladda länge med 11kW?mati skrev:Jag utnyttjar min dubbelladdare så ofta det bara går. Hittills har jag klarat mig utan ChaDeMo adapter.
22kw laddare medför självklart i vissa fall att man inte behöver vänta lika länge, jfrt med 11kw-laddning. För mig är det så, ja!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+