Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vattenfall skapar landsövergripande laddnätverk

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Priser är väl en sak och jag kan hålla med om att 2-3 kr mer minut låter mycket dessutom tycker nog även jag att man bör ta betalt per KW timme men kanske en lägsta kostnad per minut då man kanske inte vill att folk ska stå och sega upp den till 100%, dvs att man måste ladda med säg minst 20KW annars blir det minut pris... Men vad kostnaden ska vara det överlåter jag till debatten.
Att folk står kvar till 100% kommer du inte åt, det har med räckviddsångest och/eller oförstånd att göra. Många tror nog att de tankar en fossil fortfarande och ska fylla ända upp i röret. Det enda som jag tror hjälper emot sådan är att spärra laddning över 90%, tex.
Men det finns en bättre lösning och det är att ha många uttag till samma laddare. På det sättet kan laddaren utnyttjas optimalt även om det finns människor som absolut måste ladda till 100%.

Enda gången det ska kosta per minut är om det är en attraktiv parkeringsplats som laddaren står på. Men det känns nästan som ett undantag eftersom de flesta borde stå utmed de vägarna där ingen egentligen vill stanna...
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:
Priser är väl en sak och jag kan hålla med om att 2-3 kr mer minut låter mycket dessutom tycker nog även jag att man bör ta betalt per KW timme men kanske en lägsta kostnad per minut då man kanske inte vill att folk ska stå och sega upp den till 100%, dvs att man måste ladda med säg minst 20KW annars blir det minut pris... Men vad kostnaden ska vara det överlåter jag till debatten.
Att folk står kvar till 100% kommer du inte åt, det har med räckviddsångest och/eller oförstånd att göra. Många tror nog att de tankar en fossil fortfarande och ska fylla ända upp i röret. Det enda som jag tror hjälper emot sådan är att spärra laddning över 90%, tex.
Men det finns en bättre lösning och det är att ha många uttag till samma laddare. På det sättet kan laddaren utnyttjas optimalt även om det finns människor som absolut måste ladda till 100%.

Enda gången det ska kosta per minut är om det är en attraktiv parkeringsplats som laddaren står på. Men det känns nästan som ett undantag eftersom de flesta borde stå utmed de vägarna där ingen egentligen vill stanna...
Håller med dig och därför jag anser att man kan ta ett högre pris per kw när man laddar sakta, då kanske folk inte laddare till 100% men visst ingen garanti för de.
Ytterligare en anledning för att betala per kw är att olika laddare ladare har olika tak för hur snabbt de kan ladda ibland även för stunden, då vill man ju inte betala per minut.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Håller med dig och därför jag anser att man kan ta ett högre pris per kw när man laddar sakta, då kanske folk inte laddare till 100% men visst ingen garanti för de.
Ytterligare en anledning för att betala per kw är att olika laddare ladare har olika tak för hur snabbt de kan ladda ibland även för stunden, då vill man ju inte betala per minut.
Hjälper inte att ta 3kr/minut, snarare tvärtom. När någon har betalt får något så har de en tendens att inte ta hänsyn till andra på samma sätt. Enda gången jag har väntat på att någon ska ladda till 100% var på just en sådan där minut-laddare och det gick inte att resonera med hen. Jag fick snällt vänta tills hen hade puttrat på upp från 90-100% :roll:
Mickep

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
chaffis75 skrev:

Det går att komma åt genom att inte erbjuda kunden hela batterikapaciteten, för de de inte vet har de ingen skada av. (det gör att det går snabbare att ladda) sedan är det en ide att SuC inte fyller 100% utan stannar på 90% (dagens tankstationer stannar också innan tanken är helt full, av säkerhetsskäl) problemet är att folk blir vansinniga om de tror att de blir lurade på 10%. (Om de skulle komma fram att Tesla "lurades" på detta sätt skulle jag iallafall inte vilja sitta i ledningen och ta emot den uppretade folkmassan)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Vissa vill inte förstå verkar det som. Man laddar långsamlddning typ 95 procent av tiden som i princip är gratis! När man ska åka långt måste det gå bra och det får kosta. om det inte går så får man hyra bil o det blir garanterat dyrare. Här är två rimliga senarion:

Laddnätverk över hela Sverige varannan mil
Pålitligt
Betalning via visakort
Perfekt placering
10kr/kWh

Några få laddare längs stora motorvägar och inne i nån stad
Opålitligt
Dåligt placerat
Gratis

Så skulle jag välja det första alternativet alla dagar i veckan trots en kostnad på 20kr/mil!

Laddar man hemma 95 procent av energin så är kostnaden i snitt 3kr/mil vilket är rålågt. Detta är alltså med ett pris på 10kr/kWh!! Laddar man mer än så finns fasta abonnemang man kan köpa hos olika aktörer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Det går att komma åt genom att inte erbjuda kunden hela batterikapaciteten, för de de inte vet har de ingen skada av. (det gör att det går snabbare att ladda) sedan är det en ide att SuC inte fyller 100% utan stannar på 90% (dagens tankstationer stannar också innan tanken är helt full, av säkerhetsskäl) problemet är att folk blir vansinniga om de tror att de blir lurade på 10%. (Om de skulle komma fram att Tesla "lurades" på detta sätt skulle jag iallafall inte vilja sitta i ledningen och ta emot den uppretade folkmassan)
Så är det redan med många elbilar. Jag gissar att jag inte kan använda de översta och lägsta 1-2kWh på min Leaf, det här görs för att skydda batteriet.
Laddaren i sig kan ju vägra att ladda över 90% eller när effekten sjunker. Jag tror att Clevers laddare fungerar så tex.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

BMW i3 rex. Laddade 6-81%, 16 kWh på 26 min, vattenfall kostar 78 kr 4,9 kr/kwh. Kom 84 km i långtradartempo. 9,30 kr per mil.

Rex drar ca 0,65 l/mil i lugnt tempo. 14,24*0,65= 9,26 kr/mil.

Tankade 8,6 liter, visade räckvidd 11- 13 mil.

På vattenfall och clever blir det ungefär samma mil kostnad som att tanka bensin, och då slipper man vänta 25 minuter.

Fortum är ca 3 kr billigare per mil, men då måste man vänta 25 minuter.

2 kr per minut på Fortum 52 kr för 84 km, 6,20 kr per mil.

En snåldiesel kan man väl köra på 0,4 liter per mil i långt radar tempo. 14*0,4= 5,6 kr per mil. Och den är billig i inköp. Å andra sidan så åker du inte gratis på kortare distanser.

Mja, vattenfall och clever borde sänka till fortums nivå eller ytterligare lite för klå snåldiesel bilar.

Med BMW i3 rex så känner man sig som en miljömupp eller så vill man ogärna ge pengar till olje producenter om man ska ladda på vattenfall eller clever. Sänk priset till 1,5 kr per minut så konkurrerar de med snåldiesel, tyvärr så förlorar man tid vid laddplatserna ändå, och tid är dyrbart. Låt staten subventionera snabbladdarna och gör det gratis till 2020. Högre subventionera på elbilar, gratis parkering i stan med laddplatser dedicerade för elbilar endast. Poff vad många som skulle skaffa elbil i Stockholm, och vad bra för luftmiljön. Så enkelt, låt om oss göra en beslutande folkomröstning, som i Schweiz.
Användarvisningsbild
Fredric
Teslaägare

Inlägg av Fredric »

Det är framförallt tiden det tar att ladda som är den viktig och hur långt man kommer på denna. Kan man ladda 1 mil/min spelar det inte så stor roll om man tar betalt per kWh eller tid. Problemet blir när man har en bil, som min förra Outlander, som laddar en mil på ca 10 min. Då är det inte så skoj att betala 30kr för en mil. Trots allt är det långt fler plug-in hybrider därute fortfarande, än rena el-bilar. Då blir jämförelsen mot fossilbränslen relevant. Det finns flera sidor på ett mynt, eller flera sidor på en tärning...
Model S 90D Obsidian Black
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

är det nån prispress än på chademo eller ccs laddare?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Nu blir det "laddgator" i Stockholm
https://corporate.vattenfall.se/press-o ... laddgator/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Kungsgatan? Känns inte som det mest naturliga stället att parkera i Stockholm men det är klart, finns det dedikerade laddplatser så kanske man parkerar en stund där. Finns ju bra laddplatser i garage runt city annars. Bland annat galleriagaraget, norra Real, konserthusgaraget osv.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Viss skillnad på pris mellan gata och garage dock. 90kr/h mot runt 30kr/h. Kanske blir samma på laddplatser om dom vill ha runt 5kr/kWh
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare

Inlägg av Mats »

Remuz skrev:
Viss skillnad på pris mellan gata och garage dock. 90kr/h mot runt 30kr/h. Kanske blir samma på laddplatser om dom vill ha runt 5kr/kWh
Menar bara att det idag inte finns några parkeringsplatser på kungsgatan, möjligen ett antal handikapp-platser men nästan hela gatan har ju stoppförbud, och delar är idag endast för buss.

Det är väl bra om dom konverterar bussfil eller andra stoppförbudsplatser till elbilsladdplatser. Kändes bara lite krystat och underligt att välja kungsgatan när det finns många andra gator runt om där det finns gatuparkering som med elstolpar skulle fungera bra för elbilar.

Hellre då ett gäng elstolpar utanför city-zonen så man kan parkera för 120kr en hel dag och ladda. Vore i min värld det naturliga valet.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mats skrev:
Remuz skrev:
Menar bara att det idag inte finns några parkeringsplatser på kungsgatan, möjligen ett antal handikapp-platser men nästan hela gatan har ju stoppförbud, och delar är idag endast för buss.

Det är väl bra om dom konverterar bussfil eller andra stoppförbudsplatser till elbilsladdplatser. Kändes bara lite krystat och underligt att välja kungsgatan när det finns många andra gator runt om där det finns gatuparkering som med elstolpar skulle fungera bra för elbilar.

Hellre då ett gäng elstolpar utanför city-zonen så man kan parkera för 120kr en hel dag och ladda. Vore i min värld det naturliga valet.
Halva Östermalm tex :) jag parkerar ofta vid gamla stadion vid den fina allén, billigt och nära och enkelt att köra till :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Åhh, mp låter privata aktörer fixa bättre luft i Stockholm. Se till att det blir gratis parkering för elbilar som laddar nu också, och fixa laddplatser överallt vid Stockholms gator.
Skriv svar