Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)
Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving

Moderator: Redaktion
Yep,Oddball skrev:Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
Laddade fram tills det var dax för avfärd, så batteripacket borde varit så varmt det nu kan bli.Feddan skrev:Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Snitta 165 kW är inte dåligt! Motsvarar 220hk, isf lär du ha legat i över 200km/h hela vägen eller gasat o bromsat konstant! :OVidio skrev:Yep,Oddball skrev:Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det!
Ja, det är riktigt bra jobbat. På 20 minuters pendling med det snittet bränner man 55 kWhapkungen skrev:Snitta 165 kW är inte dåligt! Motsvarar 220hk, isf lär du ha legat i över 200km/h hela vägen eller gasat o bromsat konstant! :OVidio skrev:Yep,Oddball skrev:Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det!
Lite kylslaget att köra med range mode när man kommer ner på rött ( skönt med rattvärme )Oddball skrev:Laddade fram tills det var dax för avfärd, så batteripacket borde varit så varmt det nu kan bli.Feddan skrev:Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Körde range mode och normal kupevärme
På hemvägen blir det nog till att köra med vantar. Har 14km marginal på 5 mils körning. Kan bli spännande, beroende på trafikläget...
Mitt batteri var ganska kallt när jag tog bilen, laddade med 9 A så ingen större värmeutveckling...Feddan skrev:Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Bilen höll nog fortfarande på att värmas.mati skrev:Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
Hur långt körde du med den "lite" höga förbrukningen? Det tar ju ett tag innan den kommer ner i normala nivåer i snitt om man räknar från start på vintern sas...mati skrev:Jag får nog tända en brasa under bilen idag.
Ungefär 2,5 mil var det.Bjelke skrev:Hur långt körde du med den "lite" höga förbrukningen? Det tar ju ett tag innan den kommer ner i normala nivåer i snitt om man räknar från start på vintern sas...mati skrev:Jag får nog tända en brasa under bilen idag.
300+ Wh/km har jag bara haft på Autobahn (och första gången jag var ute o körde efter uppdateringen till 8, temp 8-10 gradermati skrev:Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
Vad hade du för temp?mati skrev:Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
Oddball skrev:Vad hade du för temp?mati skrev:Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
20 grader inne, 2 grader uteOddball skrev:Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
Bra jobbat med snålkörningen. Jag reflekterade en sak på bilden har du 3.2bar tryck i däcken?Oddball skrev:Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
finns lite olika rek, allt från 42->50psi, 2,9->3,5 barLophornis skrev:Bra jobbat med snålkörningen. Jag reflekterade en sak på bilden har du 3.2bar tryck i däcken?Oddball skrev:Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
:arrow:
Är det rekommenderat tryck för ECO körning eller vad säger Tesla?
Det är högst rimligt att det är så.far1far2 skrev:Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?
Tror mer att det till en början så var ju kupén varm och bilen behövde inte kämpa för att hålla värmen men efter ett tag kyls hela bilen (kupén) ner och då räcker inte överskottet från motorn till för att värma kupén (och batteriet) om man körmati skrev:Det är högst rimligt att det är så.far1far2 skrev:Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?