Går att köra snålt även vid kyla

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Oddball »

image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Vidio »

Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Yep,
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det! :)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Feddan »

Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Oddball »

Feddan skrev:
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Laddade fram tills det var dax för avfärd, så batteripacket borde varit så varmt det nu kan bli.

Körde range mode och normal kupevärme

På hemvägen blir det nog till att köra med vantar. Har 14km marginal på 5 mils körning. Kan bli spännande, beroende på trafikläget... ;)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av apkungen »

Vidio skrev:
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Yep,
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det! :)
Snitta 165 kW är inte dåligt! Motsvarar 220hk, isf lär du ha legat i över 200km/h hela vägen eller gasat o bromsat konstant! :O
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Vidio skrev:
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Yep,
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det! :)
Snitta 165 kW är inte dåligt! Motsvarar 220hk, isf lär du ha legat i över 200km/h hela vägen eller gasat o bromsat konstant! :O
Ja, det är riktigt bra jobbat. På 20 minuters pendling med det snittet bränner man 55 kWh :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Oddball »

Oddball skrev:
Feddan skrev:
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Laddade fram tills det var dax för avfärd, så batteripacket borde varit så varmt det nu kan bli.

Körde range mode och normal kupevärme

På hemvägen blir det nog till att köra med vantar. Har 14km marginal på 5 mils körning. Kan bli spännande, beroende på trafikläget... ;)
Lite kylslaget att köra med range mode när man kommer ner på rött ( skönt med rattvärme )

Lyckades köra in några kilometers räckvidd på hemvägen. Hade kunnat blåsa på, men kul att se hur lågt man kan komma med rimligt tempo.

156 vart det
image.jpeg
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Vidio »

Feddan skrev:
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Mitt batteri var ganska kallt när jag tog bilen, laddade med 9 A så ingen större värmeutveckling...
Ingen range mode, 20 grader i bilen.
+10 över tillåtet hela vägen. Mest 70-80 väg och lite stadskörning.
Är nöjd med att den verkar vas hyfsat snål! :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av mati »

Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Feddan »

mati skrev:
Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
Bilen höll nog fortfarande på att värmas.

Jag körde kö-körning igår (10-20 km/h) och hade en förbrukning på 375 wh/km.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av mati »

Jag får nog tända en brasa under bilen idag. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag får nog tända en brasa under bilen idag. ;)
Hur långt körde du med den "lite" höga förbrukningen? Det tar ju ett tag innan den kommer ner i normala nivåer i snitt om man räknar från start på vintern sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag får nog tända en brasa under bilen idag. ;)
Hur långt körde du med den "lite" höga förbrukningen? Det tar ju ett tag innan den kommer ner i normala nivåer i snitt om man räknar från start på vintern sas...
Ungefär 2,5 mil var det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Oddball »

mati skrev:
Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
300+ Wh/km har jag bara haft på Autobahn (och första gången jag var ute o körde efter uppdateringen till 8, temp 8-10 grader :? :?: :shock: )

Idag tryckte jag på ordentligt igen med sedvanlig bromsgymnastik 20-150-20 o ett litet glädjeskutt i 180 på motorvägen ( inga enheter nämnda ;) )

Efter 5 mil så hamnade jag på 237 Wh/km
Temp: 2 grader
image.jpeg
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av mati »

Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Oddball »

mati skrev:
Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Bjelke »

Oddball skrev:
mati skrev:
Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av mati »

Oddball skrev:
Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
20 grader inne, 2 grader ute
Aldrig
Fan, jag visste att jag hade glömt nåt viktigt ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Lophornis »

Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Bra jobbat med snålkörningen. Jag reflekterade en sak på bilden har du 3.2bar tryck i däcken?
Är det rekommenderat tryck för ECO körning eller vad säger Tesla?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av far1far2 »

Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av 12man »

Lophornis skrev:
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Bra jobbat med snålkörningen. Jag reflekterade en sak på bilden har du 3.2bar tryck i däcken?
Är det rekommenderat tryck för ECO körning eller vad säger Tesla?
finns lite olika rek, allt från 42->50psi, 2,9->3,5 bar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?
Det är högst rimligt att det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
far1far2 skrev:
Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?
Det är högst rimligt att det är så.
Tror mer att det till en början så var ju kupén varm och bilen behövde inte kämpa för att hålla värmen men efter ett tag kyls hela bilen (kupén) ner och då räcker inte överskottet från motorn till för att värma kupén (och batteriet) om man kör
"snålt" sas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar