Laddning i garaget
Moderator: Redaktion
Laddning i garaget
Jag får snart min Model S levererad och undrar hur jag laddar den bäst i mitt garage. Jag har ett säkringsskåp med 3 fas i garaget och funderar på att antingen montera ett rött 5-pins Industriuttag eller att köpa Teslas trefas väggkontakt för 5000 (tror jag det var). Jag kommer att ha uttaget (eller Tesla boxen) inne i garaget men sladden kommer nog dras ut under garagedörren då bilen står ute. Som jag förstått är fördelen med Teslas lösning att sladden blir strömlös då den kopplas ur bilen.
Mitt säkringsskåp ser ut som på bilden och elektrikern får komplettera med tre 16A säkringar för anslutningen. Vilken lösning är bäst, vanligt rött uttag eller Tesla's vägguttag (box)?
Mitt säkringsskåp ser ut som på bilden och elektrikern får komplettera med tre 16A säkringar för anslutningen. Vilken lösning är bäst, vanligt rött uttag eller Tesla's vägguttag (box)?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Laddning i garaget
Bekvämast är en laddbox förutsatt att du behöver den medföljane laddkabeln för laddning på annan ort. Annars funkar ett vanligt trefas uttag lika bra (såväl funktionellt som säkerhetsmässigt) Beöver du kunna ladda mer än 3 x 16 A så är det laddbox som gäller. Själv har jag dubbelladdare och uppsäkrat för att kunna ladda 3 x 25 A hemmaRennwagen skrev:Jag får snart min Model S levererad och undrar hur jag laddar den bäst i mitt garage. Jag har ett säkringsskåp med 3 fas i garaget och funderar på att antingen montera ett rött 5-pins Industriuttag eller att köpa Teslas trefas väggkontakt för 5000 (tror jag det var). Jag kommer att ha uttaget (eller Tesla boxen) inne i garaget men sladden kommer nog dras ut under garagedörren då bilen står ute. Som jag förstått är fördelen med Teslas lösning att sladden blir strömlös då den kopplas ur bilen.
Mitt säkringsskåp ser ut som på bilden och elektrikern får komplettera med tre 16A säkringar för anslutningen. Vilken lösning är bäst, vanligt rött uttag eller Tesla's vägguttag (box)?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Laddning i garaget
Rent tekniskt spelar det ingen roll, bortsett från att UMC:erna har visat sig vara ganska känsliga. När min UMC gick sönder i somras fick jag visserligen en ny på goodwill, efter några turer fram och tillbaka till Göteborg, men jag köpte ändå en laddbox. UMCn ligger numera i bilen och jag använder den bara i undantagsfall. Det är ganska jobbigt att komma till bilen på morgonen för att se att den inte har laddats och att UMCn är stendöd.
Laddboxen är dessutom lite mer framtidssäker, eftersom det går att ladda andra elbilar med den också.
Laddboxen är dessutom lite mer framtidssäker, eftersom det går att ladda andra elbilar med den också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning i garaget
Jag skulle nog vilja påstå att det är bäst med en laddbox, känns som att har man den minsta möjlighet att köra på det så är det inget att fundera på,
den är klart snyggare, känns avsevärt gedignare, minst antal skarvar, UMC kan alltid ligga i bilen, och som sagt så kan den iaf köra på högre ström och till andra bilar
den är klart snyggare, känns avsevärt gedignare, minst antal skarvar, UMC kan alltid ligga i bilen, och som sagt så kan den iaf köra på högre ström och till andra bilar

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning i garaget
Jag hade renommerat laddbox
Jag ju bara en roadster men jag har box till den ok det är kanon
Jag ju bara en roadster men jag har box till den ok det är kanon
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Laddning i garaget
UMC:n är inte byggd för att ligga ute och många har haft problem just pga detta. Köp en wallbox istället, behåll UMC i bilen.
Däremot skulle jag sätta upp ett industriuttag ändå och en kontakt till wallboxen som du stoppar i uttaget.
Det händer ju att wallboxen efter ex strömavbrott inte återställer sig själv, utan man får göra den strömlös först. Då är det enkelt att bara dra ur kabeln. Plus att du kan använda uttaget till annat om du skulle behöva.
Däremot skulle jag sätta upp ett industriuttag ändå och en kontakt till wallboxen som du stoppar i uttaget.
Det händer ju att wallboxen efter ex strömavbrott inte återställer sig själv, utan man får göra den strömlös först. Då är det enkelt att bara dra ur kabeln. Plus att du kan använda uttaget till annat om du skulle behöva.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddning i garaget
Personligen tycker jag att trefasuttag är det bästa alternativet. Anledningen till detta är att det för det första är mycket mycket billigare och därför blir det billigare att sätta ett uttag på utsidan av garaget, ett på insidan och en räknare om du så önskar, än att sätta upp en laddbox. Praktiskt om du ibland laddar inomhus och ibland utomhus, som jag. Och så kan du ju använda uttaget till annat också. Jag har inte ångrat att jag har satt upp fyra trefasuttag i mitt garage.
Nedsidan är ju naturligtvis att UMC:n är känslig, men det har jag inte märkt av och då har jag haft min ute större delen av senaste året.
Nedsidan är ju naturligtvis att UMC:n är känslig, men det har jag inte märkt av och då har jag haft min ute större delen av senaste året.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Laddning i garaget
Om Du har företag kan Du få statligt bidrag via Naturvårdsverket och "Klimatklivet" när Du sätter upp laddinfrastruktur. Detta gäller alltså enbart wallbox och när Du drar det via företag. Kan vara en lönsam investering och Du kan ha Din UMC liggande i bilen för användning vid resor.
Re: Laddning i garaget
3-fas för min del. Funkar kanon. Men jag står ju alltid inne i carport förstås. Kostnad: 200:-.
X100 lev.14/8-18.
Re: Laddning i garaget
en kompromiss
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=310
kör med detta själv på wallchargern.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=310
kör med detta själv på wallchargern.
Re: Laddning i garaget
Låter som en klok tanke!jonas skrev:UMC:n är inte byggd för att ligga ute och många har haft problem just pga detta. Köp en wallbox istället, behåll UMC i bilen.
Däremot skulle jag sätta upp ett industriuttag ändå och en kontakt till wallboxen som du stoppar i uttaget.
Det händer ju att wallboxen efter ex strömavbrott inte återställer sig själv, utan man får göra den strömlös först. Då är det enkelt att bara dra ur kabeln. Plus att du kan använda uttaget till annat om du skulle behöva.

Men även min UMC blev förkyld och byttes ut på goodwill, fast den satt inne i garaget med lite värme på (i trefasuttag). Sladden ut under porten. Jag misstänkte att "bilhandtaget", den gamla modellen med utstansad knapp, inte tålde regn. Tog in UMC:n i huset på tork ett par dygn -- utan resultat. Väl tillbaka hos Mölndal var den tydligen pigg igen.

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Laddning i garaget
Jag skulle säga att det beror på om man planerar att regelbundet använda UMCn för laddning på andra platser än hemma. Prisskillnaden, 100:- för 3-fasuttaget och 6000:- för väggboxen är svårmotiverat om man inte regelbundet behöver tar med sig UMCn.Rennwagen skrev:Mitt säkringsskåp ser ut som på bilden och elektrikern får komplettera med tre 16A säkringar för anslutningen. Vilken lösning är bäst, vanligt rött uttag eller Tesla's vägguttag (box)?
Installationsmässigt är det samma jobb/kostnad för elektrikern att sätta upp ett 3-fasuttag som en väggbox. Säkerhetsmässigt är det också samma sak när UMCn är inkopplad i 3-fasuttaget. Kontakten är strömlös i båda fallen när den inte är ansluten till bilen.
Om du inte kommer ta med dig UMCn för att ladda på andra ställen till vardags, så funkar det fint att ha den hängande inkopplad i 3-fasuttaget i garage. Också tar man bara med den när man ska på semester eller andra långresor då man kan behöva ladda bilen med hjälp av UMCn. Men om du behöver UMCn för att ladda på jobbet regelbundet så är det bökigt att hålla på och ta loss den från 3-fasuttaget och lägga den i bagaget varje gång.
Jag behöver ladda på jobbet eftersom jag har runt 30 mil enkel väg så jag tar alltid med mig UMCn. Jag har 3-fasuttag i carporten hemma och har kopplat ur och tagit med UMC varje gång under snar ett års tid men har nu tröttnat och beställt en väggbox. Att betala 6000:- för bekvämligheten att slippa dra ut och sätta in en kontakt varje gång man kör till jobbet kan verka dyrt, men jag har ju redan betalat en hel del för bekvämligheten att köra Tesla.

Jag skulle säga: Ska du inte ta med dig UMCn dagligen så sätt upp ett 3-fasuttag. Skulle du sedan ändra dig så är det en baggis att sätta upp en väggbox när du redan har ett 3-fasuttag framdraget.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning i garaget
Jag monterade min wallbox så och det funkar brajonas skrev:UMC:n är inte byggd för att ligga ute och många har haft problem just pga detta. Köp en wallbox istället, behåll UMC i bilen.
Däremot skulle jag sätta upp ett industriuttag ändå och en kontakt till wallboxen som du stoppar i uttaget.
Det händer ju att wallboxen efter ex strömavbrott inte återställer sig själv, utan man får göra den strömlös först. Då är det enkelt att bara dra ur kabeln. Plus att du kan använda uttaget till annat om du skulle behöva.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning i garaget
Väldigt bra tips
. Mycket tacksam för alla svar (och länkar). Det blir nog en Wall Box i alla fall. Har jag lagt så mycket pengar på bilen så är denna kostnad försumbar (kanske till och med bidragsreducerad). Dessutom blir det därmed mindre gnäll från familjen om att det är bökigt att ladda bilen hemma. Återkommer då installationen är gjord.


Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016