Förstår att det var med utrustning. Men som sagt jag kör hellre en dåligt utrustad Model X minus kulor, vilket gör den extremt dåligt utrustad.danni skrev:1,1 miljon är dock med mycket utrustning. Grundpriset är 801k. Men visst, det är löjligt mycket och obegripligt hur någon kan köpa den istället för en X.LarsL skrev:1,1 Miljoner kr?!? Då skulle jag välja en Model X även om det ingick att jag blev av med kulorna emellan skillnad. Vem tusan väljer Volvon innan X:n?
Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Moderator: Redaktion
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Ja det blir ju en herrelös bil.LarsL skrev:Förstår att det var med utrustning. Men som sagt jag kör hellre en dåligt utrustad Model X minus kulor, vilket gör den extremt dåligt utrustad.danni skrev:1,1 miljon är dock med mycket utrustning. Grundpriset är 801k. Men visst, det är löjligt mycket och obegripligt hur någon kan köpa den istället för en X.LarsL skrev:1,1 Miljoner kr?!? Då skulle jag välja en Model X även om det ingick att jag blev av med kulorna emellan skillnad. Vem tusan väljer Volvon innan X:n?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Anledning till att företagsägare kör svindyra volvo är för stt inte sticka ut
Känner nårra sånna och de säger det rakt ut till mig att folk skulle titta snett på de i fal de kom åkandes i en bmw som kostade bråkdel av vad volvon kostar
Så tesla är no go för sånna som bryr sig om vad grannen tycker
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Känner nårra sånna och de säger det rakt ut till mig att folk skulle titta snett på de i fal de kom åkandes i en bmw som kostade bråkdel av vad volvon kostar
Så tesla är no go för sånna som bryr sig om vad grannen tycker

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Jag skulle nog säga tvärtom! De flesta tycker att XC90 är väldigt flådig och förstår att det är en väldigt dyr bil. Det är "lika illa" som en BMW eller så.. Däremot kan man i många lägen komma undan med en Tesla just för att det är en Tesla och elbil! Ger ett helt annat intryck hos rätt många.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Det är konstigt i Sverige att det är okej att förpesta planeten med en stor törstig bensinbil så länge det är en Volvo.
Men nåde den som kör ett märke som anses "finare" än Volvo, även om bilen är snålare och miljövänligare.
Jantelagen är hårt cementerad i detta landet.
Men nåde den som kör ett märke som anses "finare" än Volvo, även om bilen är snålare och miljövänligare.
Jantelagen är hårt cementerad i detta landet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Jag känner också lite såhär. Jag tror inte mina kunder reagerar lika mycket på att jag kommer i en Tesla som om jag hade kommit i till exempel en Maserati för samma pris, eller ens en Audi A8 eller liknande. Särskilt som jag är programmerare, och det hör liksom ihop att tekniknördar ska gilla Tesla. Hos min största kund är jag inte ens enda konsulten som kör Tesla.joel80 skrev:Jag skulle nog säga tvärtom! De flesta tycker att XC90 är väldigt flitig och förstår att det är en väldigt dyr bil. Det är "lika illa" som en BMW eller så.. Däremot kan man i många lägen komma undan med en Tesla just för att det är en Tesla och elbil! Ger ett helt annat intryck hos rätt många.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Lite lika för mig, är ingenjör med många år i branschen och alla vet att jag är en urbota tekniknörd så det verkar vara helt ok attdanni skrev:Jag känner också lite såhär. Jag tror inte mina kunder reagerar lika mycket på att jag kommer i en Tesla som om jag hade kommit i till exempel en Maserati för samma pris, eller ens en Audi A8 eller liknande. Särskilt som jag är programmerare, och det hör liksom ihop att tekniknördar ska gilla Tesla. Hos min största kund är jag inte ens enda konsulten som kör Tesla.joel80 skrev:Jag skulle nog säga tvärtom! De flesta tycker att XC90 är väldigt flitig och förstår att det är en väldigt dyr bil. Det är "lika illa" som en BMW eller så.. Däremot kan man i många lägen komma undan med en Tesla just för att det är en Tesla och elbil! Ger ett helt annat intryck hos rätt många.
åka i en bil i miljonklassen


Jag brukar ofta på frågan om hur jag har råd med en Tesla svara att jag inte har råd att åka i en vanlig bil

Brukar förresten även svara på frågan om hur det funkar med elbil på vintern svara att jag knappt kan tänka mig
att gå tillbaks till fossilt med allt jäkla besvär vintertid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Samma här. Att komma i en Tesla till en kund har jag aldrig upplevt som ett problem. De flesta är intresserade och vill prova. Eller inte, för att de är rädda att de hamnar i Tesla-fällan.
Jantelagen biter inte riktigt på Teslan lika mycket som på andra bilar i det högre prissegmentet. Tack och lov.

Jantelagen biter inte riktigt på Teslan lika mycket som på andra bilar i det högre prissegmentet. Tack och lov.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Så är det lite....mati skrev:Samma här. Att komma i en Tesla till en kund har jag aldrig upplevt som ett problem. De flesta är intresserade och vill prova. Eller inte, för att de är rädda att de hamnar i Tesla-fällan.![]()
Jantelagen biter inte riktigt på Teslan lika mycket som på andra bilar i det högre prissegmentet. Tack och lov.
Många vet att Tesla är dyr, lika många vet att den är EL-Bil så den upplevs nog som Dyr EL-Bil och inte som Lyxbil

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Har själv varit på ett antal kundmöten sedan jag fick bilen i september månad och det har bara varit positivt.
En kund har precis installerat ett antal laddstationer och de blev jätteglada när de fick se en Tesla ladda där.
Med andra ord bara positivt bemötande!
En kund har precis installerat ett antal laddstationer och de blev jätteglada när de fick se en Tesla ladda där.
Med andra ord bara positivt bemötande!
Tesla Model 3 Highland
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Har nu fått bytt dieselmonstret mot en facelift 70D. Känns väldigt tight och fin. Härligt att köra Tesla igen. Men en sak jag tänkt på när jag haft möjlighet att testa olika system är hur långsamt Teslan skiftar mellan dag- och nattbelysning på skärmarna. I Volvon gick det lika fort som när halvljuset går av och på automatiskt. I Teslan får man ju knappt nattmode förrän det faktiskt är natt. Kör jag i tunnlar så hinner den inte ändra sig innan jag är ute igen, lite störigt. Borde vara enkelt att koppla till det automatiska ljuset tycker jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Jag känner samma sak. Men jag upplever även att det automatiska halvljuset är extremt segt efter uppdateringen till V.8. Förut tändes det omedelbart så fort jag rullade in i garaget hemma, oavsett om det var en ljus sommardag eller regnigt och grått. Nu tänds ljuset oftast inte alls i garaget. Samma sak i tunnlar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Har reagerat på att flera Model S kör omkring med släkta bakljus i taskigt väder.. När det var snöigt och jävligt förra veckan såg jag 2st i Stockholmområdet som hade släkt och helt försvann in i snöröken. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Dom är släckta så länge bilen inte slår på halvljuset och det räcker inte med lite kass väder, det behöver bli mörkt. Men, halvljus och bakljus går på om man aktiverar vindrutetorkarna även vid ljusa förhållanden.joel80 skrev:Har reagerat på att flera Model S kör omkring med släkta bakljus i taskigt väder.. När det var snöigt och jävligt förra veckan såg jag 2st i Stockholmområdet som hade släkt och helt försvann in i snöröken. :/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Har märkt en annan grej med facelift-Teslan; den verkar ha sämre lufttillförsel mot vindrutan. Min bil är mycket effektivare när det är imma. Det har ju skett en designändring på fläktutblåsen. På yngre bilar är hela listen på instrumentpanelen i metallnät, på min och äldre bilar är det två mer tydliga utblås. Jag tror den gamla designen är mer effektiv på att blåsa ordentligt med luft mot rutan. Ganska störigt nu faktiskt när man ibland måste vänta en god stund innan man blir av med imman.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Jag har inte märkt någon skillnad på min bil. Halvljuset tänds direkt jag kommer in i en tunnel och när jag kör in i carporten hemma, precis som innan v.8mati skrev:Jag känner samma sak. Men jag upplever även att det automatiska halvljuset är extremt segt efter uppdateringen till V.8. Förut tändes det omedelbart så fort jag rullade in i garaget hemma, oavsett om det var en ljus sommardag eller regnigt och grått. Nu tänds ljuset oftast inte alls i garaget. Samma sak i tunnlar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Ok, I dom lägena (dimma, snörök o liknande) måste förarna i bilar med släkta bakljus dagtid manuellt tända ljusen. Det är lag på att om sikten är nedsatt måste halvljusen vara igång. Folk verkar inte fatta det utan tror att så länge bilen har autoläge i mörker så slipper dom bry sig.HelectriC skrev:Dom är släckta så länge bilen inte slår på halvljuset och det räcker inte med lite kass väder, det behöver bli mörkt. Men, halvljus och bakljus går på om man aktiverar vindrutetorkarna även vid ljusa förhållanden.joel80 skrev:Har reagerat på att flera Model S kör omkring med släkta bakljus i taskigt väder.. När det var snöigt och jävligt förra veckan såg jag 2st i Stockholmområdet som hade släkt och helt försvann in i snöröken. :/

Funkar bättre i länder där man förut, innan DRL-lagen, inte haft ljus igång alls dagtid. Dom förarna har det i ryggmärgen att tända om det blir dålig sikt.
Vi är ju vana att aldrig behöva röra vredet, och att lära om det verkar svårt. T.o.m kört bakom körskolebil som i dassigt väder inte har bakljusen tända. Suck...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4461
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Fullkomligt livsfarligt och antagligen ett större problem i halvljusland som Sverige. Brukar blinka när jag kommer ifatt bilar som är mörka baktill och ofta, men inte alltid, tänder de lamporna.
Volvo fattade ju fort att bakljusen ska vara tända även med DRL fram, hoppas verkligen Tesla fixar möjlighet att ha det så också.
Har en bil som iofs har automatiskt halvljus men den är så gammal att den alltid har dem på bak, tack och lov.
Volvo fattade ju fort att bakljusen ska vara tända även med DRL fram, hoppas verkligen Tesla fixar möjlighet att ha det så också.
Har en bil som iofs har automatiskt halvljus men den är så gammal att den alltid har dem på bak, tack och lov.
Model Y LR AWD 2022
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Jag är rädd att jag kan vara en av de jävlarna. Min XC60 har dessa streck-formade led-lampor konstant på, men de är ju DLR och inte dimljus, och går mig veterligen inte att stänga av. Men jag får ofta till mig att de är bländande, designmiss?StefL skrev:Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Vid varsel/halvljiusbelysning - dvs vid alla tillfällen när man inte är ensam på vägen utan mötande trafik - gäller vad jag vet regeln att man endast får ha två ljuspunkter tända. Dvs egentligen ska det inte ens vara tillåtet att bilen kan ha dim- och halvljus tända samtidigt, men så är det ju som bekant inte om man tittar på dagens bilar. Däremot är jag rätt säker på att dina streck går att släcka eftersom det finns några få goda förebilder som inte har dem tända på sina XC60 och V40 som verkar vara de modeller de är vanligast på.fakerlind skrev:Jag är rädd att jag kan vara en av de jävlarna. Min XC60 har dessa streck-formade led-lampor konstant på, men de är ju DLR och inte dimljus, och går mig veterligen inte att stänga av. Men jag får ofta till mig att de är bländande, designmiss?StefL skrev:Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Vad är egentligen DLR? Är det någon form av positionsljus som antas vara OK att ha tända tillsammans med övrig belysning?
Jag har ju även sett folk som kör om kring med extraljus tända ihop med halvljuset i något slags svagare läge vilket enligt mina efterforskningar inte heller är tillåtet. Nu må jag vara en grinig jävel (kvalar in i Griniga Gamla Gubbar, juniorsektionen, när jag blir 50 om tre år) men det fascinerar mig hur många människor som verkar ha så obegripligt dålig självkänsla att de måste spela coola i trafiken genom att bryta mot regler som finns för att inte andra trafikanter ska bli bländade eller distraherade och för att samarbetet i trafiken ska fungera bättre.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
DRL= daytime running lights (inte positionsljus, de är för svaga)StefL skrev:Vid varsel/halvljiusbelysning - dvs vid alla tillfällen när man inte är ensam på vägen utan mötande trafik - gäller vad jag vet regeln att man endast får ha två ljuspunkter tända. Dvs egentligen ska det inte ens vara tillåtet att bilen kan ha dim- och halvljus tända samtidigt, men så är det ju som bekant inte om man tittar på dagens bilar. Däremot är jag rätt säker på att dina streck går att släcka eftersom det finns några få goda förebilder som inte har dem tända på sina XC60 och V40 som verkar vara de modeller de är vanligast på.fakerlind skrev:Jag är rädd att jag kan vara en av de jävlarna. Min XC60 har dessa streck-formade led-lampor konstant på, men de är ju DLR och inte dimljus, och går mig veterligen inte att stänga av. Men jag får ofta till mig att de är bländande, designmiss?StefL skrev:Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Vad är egentligen DLR? Är det någon form av positionsljus som antas vara OK att ha tända tillsammans med övrig belysning?
Jag har ju även sett folk som kör om kring med extraljus tända ihop med halvljuset i något slags svagare läge vilket enligt mina efterforskningar inte heller är tillåtet. Nu må jag vara en grinig jävel (kvalar in i Griniga Gamla Gubbar, juniorsektionen, när jag blir 50 om tre år) men det fascinerar mig hur många människor som verkar ha så obegripligt dålig självkänsla att de måste spela coola i trafiken genom att bryta mot regler som finns för att inte andra trafikanter ska bli bländade eller distraherade och för att samarbetet i trafiken ska fungera bättre.
det är till för alla de länder där man hade som vana att köra med helt släckt bil dagtid. Detta kunde skapa en del farliga situationer speciellt vid mötande trafik. När EU så hade beslutat om detta, så gällde det även Sverige, som ju sedan tidigare hade halvljusplikt. Dvs kontinentaleuropa fick ett lyft och vi fick en inte lika bra lösning
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
OK, det betyder alltså varselljus - som vi ju egentligen haft en lag om sedan 70-talet men där de flesta tillverkare gått över till att erbjuda halvljusautomatik vilket egentligen är bättre. Och varselljus får heller inte användas tillsammans med halvljus...HelectriC skrev:DRL= daytime running lights (inte positionsljus, de är för svaga)
det är till för alla de länder där man hade som vana att köra med helt släckt bil dagtid. Detta kunde skapa en del farliga situationer speciellt vid mötande trafik. När EU så hade beslutat om detta, så gällde det även Sverige, som ju sedan tidigare hade halvljusplikt. Dvs kontinentaleuropa fick ett lyft och vi fick en inte lika bra lösning
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
De DRL-lysen som finns får användas med halvljus. På Volvo så dimmas dom ner och lyser inte lika kraftigt när man har halvljusen tända. Så ska det vara på alla bilar, men verkar inte fungera så på vissa. Jag var rätt säker på att det var lag på det, men börjar tveka då jag tycker att vissa bilmärken har väldigt bländande DRL-ljus.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Det handlar inte bara om bländning heller - med fyra ljuspunkter istället för två blir det svårare att bedöma avståndet till mötande fordon, särskilt om man börjar bli ålderssynt. Jag har därför svårt att tänka mig att det skulle vara tillåtet med tända varselljus tillsammans med halvljus, och eftersom de rimligen inte fyller någon som helst funktion för sikten för föraren handlar det alltså bara om ren j-a idioti att köra med dem tända.joel80 skrev:De DRL-lysen som finns får användas med halvljus. På Volvo så dimmas dom ner och lyser inte lika kraftigt när man har halvljusen tända. Så ska det vara på alla bilar, men verkar inte fungera så på vissa. Jag var rätt säker på att det var lag på det, men börjar tveka då jag tycker att vissa bilmärken har väldigt bländande DRL-ljus.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.