Jag vet att scania iaf har lönekostnader som är 15 procent av totala omsättningen. Det behöver faktiskt inte vara så himla mycket att utveckla heller. Man kan köpa färdiga delar o sätta ihop grejerna bara. Men visst är det så, man måste ha en effektiv logistik och montering för att få det att gå ihop.Mickep skrev:Nu glömmer vi att vi måste betala folk för att utveckla och montera delarna. Har man varit på verkstadsbesök så kräver vissa att man betalar 1000 kr bara för att de skall läsa felkoder. Lönerna kan säkert vara över 2000kr timmen.apkungen skrev:Toyota aygo utan drivlina 113k - 25k = 88k
15kWh batteri = 30kkr
Motor = 15k
Laddare o bms osv = 10 k
Miljöbil = -40k
= 102kkr
För en aygo som går 10 ordentliga mil på en laddning. Wooow det skulle sälja.
Så om det bara var materialet så skulle det vara rimligt. Man kan tycka det vore enkelt att bara byta ut motorn mot en lätt elmotor och tanken mot en tung batteriansamling, men jag kan tänka mig att det uppkommer tekniska problem som behöver lösas. Och sådant är dyrt. Man får då lägga på det dubbla, minst.
När kommer alla folkelbilar?
Moderator: Redaktion
Re: När kommer alla folkelbilar?
Re: När kommer alla folkelbilar?
Här är ett batteri:Limbster skrev:Kan det verkligen stämma eller är det jag som räknar fel?
1 kwh blir 270 batterier, vart kan man köpa dessa för 6,6kr som privat person
Det är jag som räknar fel på morgonen
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-s ... 00mah.html
Innehåller 3,7V * 2,9Ah = 10,73Wh. Det behövs alltså knappt 100 batterier till 1kWh. Just dessa kostar typ 20kr/st så 2000kr per kwh inklusive moms.
Re: När kommer alla folkelbilar?
Ja, så tror jag att det kommer att bli i fortsättningen. LG och GM har visat vägen. Vilken biltillverkare som helst kan köpa en drivlina av nån av de stora elektronikföretagen och stoppa in i sina bilmodeller.apkungen skrev:Man kan köpa färdiga delar o sätta ihop grejerna bara. Men visst är det så, man måste ha en effektiv logistik och montering för att få det att gå ihop.
Och det kommer att finnas hempularkit för dem som vill bygga om sina gamla bilar!

Re: När kommer alla folkelbilar?
Är det batteriet för bilar eller powerwall?apkungen skrev:Här är ett batteri:Limbster skrev:Kan det verkligen stämma eller är det jag som räknar fel?
1 kwh blir 270 batterier, vart kan man köpa dessa för 6,6kr som privat person
Det är jag som räknar fel på morgonen
https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-s ... 00mah.html
Innehåller 3,7V * 2,9Ah = 10,73Wh. Det behövs alltså knappt 100 batterier till 1kWh. Just dessa kostar typ 20kr/st så 2000kr per kwh inklusive moms.
Re: När kommer alla folkelbilar?
Kort svar:
2019-2020 förmodligen, men det beror helt och hållet på hur mycket batterier som är tillgängliga.
priset på batterier är i sig inget problem, om man kan köpa 2900ma för 20kr som slutkund, så kan man nog räkna kallt på runt 5kr vid större volymer.
Men för att göra en billigare bil med lägre marginal så behövs det göras många bilar, och till det behövs det gruvligt mycket batterier, man kan nog räkna i gigawatt timmar (många) , (vart får jag allt ifrån).
det såldes väl ungefär 72 miljoner bilar under 2015
toyota corolla såldes det 1,3 miljoner (mest sålda bilmodellen)
säg nu att den skulle vara elbil med 100kwh batteri (och få drygt 50 mils räckvidd), rimligt att tro att den stora massan skulle tycka att det var en trevlig räckvidd
det skulle innebära 1300000*100kwh= lagringskapacitet på 130 000 000 kwh. dvs 130gwh. Och tesla som nu skapar absolut största fabriken siktar på 50gwh initialt och 150gwh (som ska räcka till 1,5 miljoner bilar)
2015 tillverkades det tydligen 11,5gwh batterikapacitet
https://cleantechnica.com/2016/03/26/to ... p-10-list/
det skulle innebära att det fanns batterier till 115 000 bilar med anständig räckvidd i världen (100kwh) en piss i havet med andra ord
Så det börjar som en viskning nu med ampera-e 2016-2017, sen kommer model 3 med trapstegsökning i volym.
Utöver det så får vi se när någon fler är i gång med batteritillverkning.
2019-2020 förmodligen, men det beror helt och hållet på hur mycket batterier som är tillgängliga.
priset på batterier är i sig inget problem, om man kan köpa 2900ma för 20kr som slutkund, så kan man nog räkna kallt på runt 5kr vid större volymer.
Men för att göra en billigare bil med lägre marginal så behövs det göras många bilar, och till det behövs det gruvligt mycket batterier, man kan nog räkna i gigawatt timmar (många) , (vart får jag allt ifrån).
det såldes väl ungefär 72 miljoner bilar under 2015
toyota corolla såldes det 1,3 miljoner (mest sålda bilmodellen)
säg nu att den skulle vara elbil med 100kwh batteri (och få drygt 50 mils räckvidd), rimligt att tro att den stora massan skulle tycka att det var en trevlig räckvidd
det skulle innebära 1300000*100kwh= lagringskapacitet på 130 000 000 kwh. dvs 130gwh. Och tesla som nu skapar absolut största fabriken siktar på 50gwh initialt och 150gwh (som ska räcka till 1,5 miljoner bilar)
2015 tillverkades det tydligen 11,5gwh batterikapacitet
https://cleantechnica.com/2016/03/26/to ... p-10-list/
det skulle innebära att det fanns batterier till 115 000 bilar med anständig räckvidd i världen (100kwh) en piss i havet med andra ord
Så det börjar som en viskning nu med ampera-e 2016-2017, sen kommer model 3 med trapstegsökning i volym.
Utöver det så får vi se när någon fler är i gång med batteritillverkning.
Re: När kommer alla folkelbilar?
Jo, det man hoppas på är ju att Tesla 3 ska få den effekt som Musk har tänkt sig. När den bilen säljer som smör smälter i solsken så kommer de andra biltillverkarna att få panik och inse att de måste ställa om. På samma sätt som hänt i premiumsegmentet. Men trots uppåt en halv miljon reservationer på 3:an så verkar de andra ändå inte ta till sig detta. Ändå tror jag att det stora suget efter model 3 kommer först när det finns en halv miljon 3:or ute hos kund. Då kommer så många fler människor att fatta och kommer att vilja ha sin egen. Om inte de andra då har några vettiga alternativ kommer Tesla snabbt att växa till en av världens största biltillverkare...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: När kommer alla folkelbilar?
Många batterier bliremickeisol skrev:Kort svar:
2019-2020 förmodligen, men det beror helt och hållet på hur mycket batterier som är tillgängliga.
priset på batterier är i sig inget problem, om man kan köpa 2900ma för 20kr som slutkund, så kan man nog räkna kallt på runt 5kr vid större volymer.
Men för att göra en billigare bil med lägre marginal så behövs det göras många bilar, och till det behövs det gruvligt mycket batterier, man kan nog räkna i gigawatt timmar (många) , (vart får jag allt ifrån).
det såldes väl ungefär 72 miljoner bilar under 2015
toyota corolla såldes det 1,3 miljoner (mest sålda bilmodellen)
säg nu att den skulle vara elbil med 100kwh batteri (och få drygt 50 mils räckvidd), rimligt att tro att den stora massan skulle tycka att det var en trevlig räckvidd
det skulle innebära 1300000*100kwh= lagringskapacitet på 130 000 000 kwh. dvs 130gwh. Och tesla som nu skapar absolut största fabriken siktar på 50gwh initialt och 150gwh (som ska räcka till 1,5 miljoner bilar)
2015 tillverkades det tydligen 11,5gwh batterikapacitet
https://cleantechnica.com/2016/03/26/to ... p-10-list/
det skulle innebära att det fanns batterier till 115 000 bilar med anständig räckvidd i världen (100kwh) en piss i havet med andra ord
Så det börjar som en viskning nu med ampera-e 2016-2017, sen kommer model 3 med trapstegsökning i volym.
Utöver det så får vi se när någon fler är i gång med batteritillverkning.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: När kommer alla folkelbilar?
"Bara" 1,3 miljoner bilar/år, när har Tesla Model 3 passerat det antalet? 2022 kanske?mickeisol skrev:
det såldes väl ungefär 72 miljoner bilar under 2015
toyota corolla såldes det 1,3 miljoner (mest sålda bilmodellen)
säg nu att den skulle vara elbil med 100kwh batteri (och få drygt 50 mils räckvidd), rimligt att tro att den stora massan skulle tycka att det var en trevlig räckvidd
2025, kan man fråga folk om de kommer ihåg biltillverkaren Toyota. Gissar jag.
Re: När kommer alla folkelbilar?
Om du menar attraktiva utländska tjejer som är insatta i elbilar så har du ju rätt. Det var en riktigt praktfull korvfestmati skrev:Det var ju ganska uppenbart på mässan att ingen annan har nånting att visa upp som folk är intresserade av.

Re: När kommer alla folkelbilar?
Kan det inte helt enkelt vara så att företagen prissätter elbilar på en "sweet spot"? Helt enkelt maxpriset folk är beredda att betala för el.
Anledningen till att inte priserna inte sjunker är att det är för liten konkurrens då bara Tesla egentligen storsatsar och de har inte volym, teknik eller ambition att gå på lågprismarknaden.
Anledningen till att inte priserna inte sjunker är att det är för liten konkurrens då bara Tesla egentligen storsatsar och de har inte volym, teknik eller ambition att gå på lågprismarknaden.
Re: När kommer alla folkelbilar?
Jo det kan nog visserligen vara en "sweet spot" exvis VW -eup som är dubbelt så dyr som en VW-up, men mycket borde ju vara både enklare och billigare med eupen.Torkel skrev:Kan det inte helt enkelt vara så att företagen prissätter elbilar på en "sweet spot"? Helt enkelt maxpriset folk är beredda att betala för el.
Anledningen till att inte priserna inte sjunker är att det är för liten konkurrens då bara Tesla egentligen storsatsar och de har inte volym, teknik eller ambition att gå på lågprismarknaden.
Det kan ju vara viljan, men det kan också vara den möjliga volymen att tillverka -eup (även fast det är lite batterier i den).
Elon har väl nämnt en ytterligare billigare bil nån gång tror jag.
Hursomhelst har ju tesla gjort allt rätt hittils, dvs göra en så dyr bil som möjligt givet den volym av batterier som har varit tillgängliga och möjlig produktionsvolym, men samtidigt att den är så attraktiv att den konkurrerar med andra ICE bilar i den prisklassen. Så att kunderna faktiskt kan hävda att den inte är "dyr utan bara mycket pengar".
Och fortsätta med spektakulära prestanda så att hypen fortsätter ända tills tillverknings och batteri flaskhalsen är borta.
Sen får vi se vad som händer framöver......