Regen som försvann
Moderator: Redaktion
Regen som försvann
Körde iväg med bilen i dag och märkte direkt när jag släppte gasen att den inte regenererade/bromsade in. Kollade inställningar och konstaterade att regen var aktiverad. Stannade till efter ett tag och återställde stora skärmen och så funkade regen igen. Har någon annan än jag liknade erfarenheter? Bilen hade stått sen i tisdags men frun hade kört en kort sväng i går lördag och då hade regen funkat. Skumt, eller hur..
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Regen som försvann
Helt borta? Eller bara kallt batteri?Kriper skrev:Körde iväg med bilen i dag och märkte direkt när jag släppte gasen att den inte regenererade/bromsade in. Kollade inställningar och konstaterade att regen var aktiverad. Stannade till efter ett tag och återställde stora skärmen och så funkade regen igen. Har någon annan än jag liknade erfarenheter? Bilen hade stått sen i tisdags men frun hade kört en kort sväng i går lördag och då hade regen funkat. Skumt, eller hur..
Re: Regen som försvann
låter som kallt batteri
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Regen som försvann
Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?Stefan T skrev:låter som kallt batteri
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regen som försvann
Kallt batteri = ingen eller begränsad regen, och förvärmning värmer inte batteriet verkar vi ha kommit fram till...Kriper skrev:Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?Stefan T skrev:låter som kallt batteri
Laddning värmer däremot batteriet men inte så mkt... Beror ju på vilken effekt man laddar på såklart oxo.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Regen som försvann
Syns tydligt med streckade linjer på regen sidanKriper skrev:Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?Stefan T skrev:låter som kallt batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Regen som försvann
Tack för klargörande svar. Jag har hittils alltid förvärmt och då har den funkat varje gång.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Regen som försvann
Även helt fullt batteri hindrar väl regen? Från 100% och ner till... 98%? 95%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Regen som försvann
Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Regen som försvann
Gilla!bylund skrev:Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.

Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Regen som försvann
Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regen som försvann
Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
- Ort: Ljugarn
Re: Regen som försvann
"Rejält kallt" är det allt under 0 grader? Jag får köra flera minuter vid -2 innan regen kickar in.bylund skrev:Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
Re: Regen som försvann
Ja, om batteriet är under noll så tar det knappt mot någon laddning.Ragnarferdinand skrev:"Rejält kallt" är det allt under 0 grader? Jag får köra flera minuter vid -2 innan regen kickar in.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5904
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Regen som försvann
Tycker också att det känns så. Bilen borde kunna ge full regen, men använda överskottsenergin som inte batteriet kan ta emot till att värma batteripaketet. Det är en avsevärd effekt som nu bromsas bort när bilen är kall.SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Regen som försvann
Instämmer. Såhär års kör jag i princip alltid med begränsad regen, även vid plusgrader. Jag får köra 4-5 mil i motorvägsfart innan de försvinner helt. När jag bara duttar omkring på 70-vägar försvinner de aldrig. Förvärmning har viss effekt, men inte mycket.Bjelke skrev:Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Regen som försvann
Yep, stämmer. Så om trådstartarens bil var fulladdad så kan det ha varit anledningen.joel80 skrev:Även helt fullt batteri hindrar väl regen? Från 100% och ner till... 98%? 95%.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Regen som försvann
Bilen var inte fulladdad utan hade en range på 140 km.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Regen som försvann
Fast inte i en halvtimme.. 
Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?

Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Regen som försvann
Äh, nu svamlar jag igen, har jobbat sju dagar i sträck så hjärnan är något mjuk.Kriper skrev:Bilen var inte fulladdad utan hade en range på 140 km.
Rangen visade 340 km när jag tog bilen igår.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Regen som försvann
Upplever samma sak.Bjelke skrev:Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Tror Tesla upptäckt att laddning av kalla batterier sliter mer än de tidigare trott, och därför minskat regen i kallt väder genom ett antal uppdateringar. Och med v8.0 så har regen blivit märkbart ännu svagare, inte bara med kallt batteri utan även med varmt batteri.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Regen som försvann
Tesla har tom några patent kring just detta (tror Tibor skrev en del om det i en nyhet tidigare oxo) och det ÄR ett mkt bra sätt att göra på, men det blir ganska dyrt och mer avancerat såklart ochjoel80 skrev:Fast inte i en halvtimme..
Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?
inget vi sett mer av (än). Man kan få andra ännu mer intressanta fördelar oxo, nämligen prestanda genom enorma strömuttag under kortare stunder men det är eg inget problem då Teslan
redan nu kan åstadkomma detta med nuvarande teknik oxo

Några har tom superkondensatorer som huvudkomponent (Concept One kanske? eller om det var den andra värstingen som hade det, minns inte just nu, kanske Porsches värsting oxo), men
ingen serietillverkad bil idag vad jag vet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Regen som försvann
Om jag inte förstått det helt fel så har Toyota i flera år kört med superkondensatorer som enda energibärare i sitt hybridsystem på sina Le Mans bilar.Bjelke skrev:Tesla har tom några patent kring just detta (tror Tibor skrev en del om det i en nyhet tidigare oxo) och det ÄR ett mkt bra sätt att göra på, men det blir ganska dyrt och mer avancerat såklart ochjoel80 skrev:Fast inte i en halvtimme..
Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?
inget vi sett mer av (än). Man kan få andra ännu mer intressanta fördelar oxo, nämligen prestanda genom enorma strömuttag under kortare stunder men det är eg inget problem då Teslan
redan nu kan åstadkomma detta med nuvarande teknik oxo
Några har tom superkondensatorer som huvudkomponent (Concept One kanske? eller om det var den andra värstingen som hade det, minns inte just nu, kanske Porsches värsting oxo), men
ingen serietillverkad bil idag vad jag vet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Regen som försvann
Jag har ofta begränsning inte bara på regen utan även på maxeffekt när det är kallt ute, dvs från noll och nedåt. Är det normalt?
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Regen som försvann
Ja det är helt normalt. Ett kallt batteri tar skada av både kraftig laddning och stora effektuttag. Därav begränsningen även i uttagbar effekt. Men precis som du skriver så försvinner begränsning i effekt mycket snabbare än för regen.M2_MIRO skrev:Jag har ofta begränsning inte bara på regen utan även på maxeffekt när det är kallt ute, dvs från noll och nedåt. Är det normalt?
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015