Regen som försvann

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kriper

Regen som försvann

Inlägg av Kriper »

Körde iväg med bilen i dag och märkte direkt när jag släppte gasen att den inte regenererade/bromsade in. Kollade inställningar och konstaterade att regen var aktiverad. Stannade till efter ett tag och återställde stora skärmen och så funkade regen igen. Har någon annan än jag liknade erfarenheter? Bilen hade stått sen i tisdags men frun hade kört en kort sväng i går lördag och då hade regen funkat. Skumt, eller hur..
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Regen som försvann

Inlägg av dstr »

Kriper skrev:
Körde iväg med bilen i dag och märkte direkt när jag släppte gasen att den inte regenererade/bromsade in. Kollade inställningar och konstaterade att regen var aktiverad. Stannade till efter ett tag och återställde stora skärmen och så funkade regen igen. Har någon annan än jag liknade erfarenheter? Bilen hade stått sen i tisdags men frun hade kört en kort sväng i går lördag och då hade regen funkat. Skumt, eller hur..
Helt borta? Eller bara kallt batteri?
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

låter som kallt batteri
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Kriper

Inlägg av Kriper »

Stefan T skrev:
låter som kallt batteri
Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
Stefan T skrev:
låter som kallt batteri
Kallt batteri = ingen eller begränsad regen, och förvärmning värmer inte batteriet verkar vi ha kommit fram till...
Laddning värmer däremot batteriet men inte så mkt... Beror ju på vilken effekt man laddar på såklart oxo.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kriper skrev:
Stefan T skrev:
låter som kallt batteri
Syns tydligt med streckade linjer på regen sidan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Kriper

Inlägg av Kriper »

Tack för klargörande svar. Jag har hittils alltid förvärmt och då har den funkat varje gång.

BMW i4 IDrive40
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Även helt fullt batteri hindrar väl regen? Från 100% och ner till... 98%? 95%.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kriper

Inlägg av Kriper »

bylund skrev:
Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
Gilla! :D

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

SR-71-BlackBird skrev:
Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

bylund skrev:
"Rejält kallt" är det allt under 0 grader? Jag får köra flera minuter vid -2 innan regen kickar in.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ragnarferdinand skrev:
"Rejält kallt" är det allt under 0 grader? Jag får köra flera minuter vid -2 innan regen kickar in.
Ja, om batteriet är under noll så tar det knappt mot någon laddning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

SR-71-BlackBird skrev:
Tycker också att det känns så. Bilen borde kunna ge full regen, men använda överskottsenergin som inte batteriet kan ta emot till att värma batteripaketet. Det är en avsevärd effekt som nu bromsas bort när bilen är kall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...
Instämmer. Såhär års kör jag i princip alltid med begränsad regen, även vid plusgrader. Jag får köra 4-5 mil i motorvägsfart innan de försvinner helt. När jag bara duttar omkring på 70-vägar försvinner de aldrig. Förvärmning har viss effekt, men inte mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

joel80 skrev:
Även helt fullt batteri hindrar väl regen? Från 100% och ner till... 98%? 95%.
Yep, stämmer. Så om trådstartarens bil var fulladdad så kan det ha varit anledningen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Kriper

Inlägg av Kriper »

Bilen var inte fulladdad utan hade en range på 140 km.

BMW i4 IDrive40
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast inte i en halvtimme.. Bild

Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.

Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar? :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Kriper

Inlägg av Kriper »

Kriper skrev:
Bilen var inte fulladdad utan hade en range på 140 km.
Äh, nu svamlar jag igen, har jobbat sju dagar i sträck så hjärnan är något mjuk.
Rangen visade 340 km när jag tog bilen igår.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Upplever samma sak.

Tror Tesla upptäckt att laddning av kalla batterier sliter mer än de tidigare trott, och därför minskat regen i kallt väder genom ett antal uppdateringar. Och med v8.0 så har regen blivit märkbart ännu svagare, inte bara med kallt batteri utan även med varmt batteri.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:

Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.

Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar? :)
Tesla har tom några patent kring just detta (tror Tibor skrev en del om det i en nyhet tidigare oxo) och det ÄR ett mkt bra sätt att göra på, men det blir ganska dyrt och mer avancerat såklart och
inget vi sett mer av (än). Man kan få andra ännu mer intressanta fördelar oxo, nämligen prestanda genom enorma strömuttag under kortare stunder men det är eg inget problem då Teslan
redan nu kan åstadkomma detta med nuvarande teknik oxo :)
Några har tom superkondensatorer som huvudkomponent (Concept One kanske? eller om det var den andra värstingen som hade det, minns inte just nu, kanske Porsches värsting oxo), men
ingen serietillverkad bil idag vad jag vet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Bjelke skrev:
joel80 skrev:

Tesla har tom några patent kring just detta (tror Tibor skrev en del om det i en nyhet tidigare oxo) och det ÄR ett mkt bra sätt att göra på, men det blir ganska dyrt och mer avancerat såklart och
inget vi sett mer av (än). Man kan få andra ännu mer intressanta fördelar oxo, nämligen prestanda genom enorma strömuttag under kortare stunder men det är eg inget problem då Teslan
redan nu kan åstadkomma detta med nuvarande teknik oxo :)
Några har tom superkondensatorer som huvudkomponent (Concept One kanske? eller om det var den andra värstingen som hade det, minns inte just nu, kanske Porsches värsting oxo), men
ingen serietillverkad bil idag vad jag vet.
Om jag inte förstått det helt fel så har Toyota i flera år kört med superkondensatorer som enda energibärare i sitt hybridsystem på sina Le Mans bilar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
M2_MIRO

Inlägg av M2_MIRO »

Jag har ofta begränsning inte bara på regen utan även på maxeffekt när det är kallt ute, dvs från noll och nedåt. Är det normalt?
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

M2_MIRO skrev:
Jag har ofta begränsning inte bara på regen utan även på maxeffekt när det är kallt ute, dvs från noll och nedåt. Är det normalt?
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
Ja det är helt normalt. Ett kallt batteri tar skada av både kraftig laddning och stora effektuttag. Därav begränsningen även i uttagbar effekt. Men precis som du skriver så försvinner begränsning i effekt mycket snabbare än för regen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar