Så om man kör kontinuerligt en längre sträck så stämmer den angivna rangen bättre än när man kör många kortare resor.
Ja, precis som med en fossilare så blir det mycket högre förbrukning om man kör många små korta sträckor än om man kör en långkörning. Den angivna rangen är en beräkning på en given förbrukning, vilken du inte når vid småkörning.
Zelda står med sladden ansluten nu så resan i morgon går som smort.
Jag laddar till 100 % denna, ska bli intressant att göra min första långstint.
Är man sjuk eller? Jag har inte åkt kommunalt på två veckor nu trots
parkeringaavgifter och trängselskatter. Because I´m worth it!
Om förbrukningen bara motsvara förbrukningen för framdrift förklarar det diskrepansen. Dock kan jag inte känna mig annat än lite besviken över att bilen funkar så dåligt i vår väderlek. Under 20 mil på en 90% fulladdat 90-batteri är inget jag kan övertyga elbilsskeptiker med. Knappt mig själ i ärlighetens namn.
De låter värkligen fel, så dåliga räckvidd sifror har jag inte hört nån som får.
Jag har kört 15 mil mellan linköping och sillekrog i en 24kWh leaf i ett streck utan problem. (Men de va me bara nån % i marginal)
Min dag såg ut såhär:
90% fullt på morgonen.
Tre korta resor på ca 5km vardera. Två lite längre. Totalt 15,7 mil. Dvs inget jättekonstigt körmönster. När jag pluggade i laddaren på kvällen var det 50km kvar. Men eftersom jag bara får ut dryga hälften av vad mätaren visar hade jag omöjligt kommit fyra mil till. Således under 20 mil på en laddning. Ingen extrem körning. Inte extremt kallt, +3 grader. Om detta mönster håller i sig funkar det i praktiken knappt att ha bilen. Det funkar säkert bättre om man kör långt och regelbundet passerar super chargers. Men om du snurrar i och runt din egen stad blir man beroende av laddare som tyvärr inte laddar tillräckligt snabbt. Att bilen "läcker" 15kWh på mindre än tolv timmar på att värma bilen låter helt sjukt.
Det låter ju på er andra som att ni inte upplever lika dåligt uttag ur batteriet. Inte skall batteriet påverkas av att bilen stod på fabrik och väntade i över två månader?
Har laddat både till 80 som till 100 % från nästan tomt. Har 400v trefas 16AH.
Vid 80 % får jag 340 km på rangen och med 100 % får jag 360 km. Med 80 % har jag aldrig kommit mycket längre än 280 km.
Låt vara att jag kör kortare sträckor och använder förvärmning, men är det inte väl stort spann på 60 km som bilens dator räknar fel på?
På fredag ska jag göra min första långtur och det ska bli spännade att se hur det funkar då. Synpunkter?
Förbrukning vintertid där batteripaketet med kylvatten och hinner bli kallt mellan turerna liksom kupén gör ju att batterireserven ska värma upp systemen flera gånger. Sånt drar väldigt mycket. Batterieffektiviteten är också mycket lägre innan systemen blivit varma. Du har blivit teslaägare vid sämst tänkbara tidpunkten på året. Mät förbrukningen på fredag och var inte rädd att dra upp laddningen till 100% och värma kupén med laddkabeln ansluten. Det blir något helt annat. Garanterat.
Min dag såg ut såhär:
90% fullt på morgonen.
Tre korta resor på ca 5km vardera. Två lite längre. Totalt 15,7 mil. Dvs inget jättekonstigt körmönster. När jag pluggade i laddaren på kvällen var det 50km kvar. Men eftersom jag bara får ut dryga hälften av vad mätaren visar hade jag omöjligt kommit fyra mil till. Således under 20 mil på en laddning. Ingen extrem körning. Inte extremt kallt, +3 grader. Om detta mönster håller i sig funkar det i praktiken knappt att ha bilen. Det funkar säkert bättre om man kör långt och regelbundet passerar super chargers. Men om du snurrar i och runt din egen stad blir man beroende av laddare som tyvärr inte laddar tillräckligt snabbt. Att bilen "läcker" 15kWh på mindre än tolv timmar på att värma bilen låter helt sjukt.
Det låter ju på er andra som att ni inte upplever lika dåligt uttag ur batteriet. Inte skall batteriet påverkas av att bilen stod på fabrik och väntade i över två månader?
Om jag inte minns helt fel så kom jag fram till typ 2-3kWh för att värma upp hela systemet (batteri och kupé) vid dom
här temperaturerna och det är eg ganska rimligt om man tänker efter (dvs 2-3kr) och då närmar man sig dina siffror
faktiskt. En bensinare skulle under liknande förhållanden ha dragit typ 2-3 liter extra tex... (tot för hela dagen alltså)
Men visst gör det en sådan vardag lite krånglig kanske i ditt fall...
Min dag såg ut såhär:
90% fullt på morgonen.
Jag har en ny S90D. Laddat till 90% imorse och med en förväntad typical range på 403km. Efter en sträcka på 4,4 mil, en på 7km, en på 13km och slutligen en på 4,3 mil (alltså totalt 10,7 mil) så har jag nu en typical på 278km. Men det beror på att jag inte kan låta bli gaspedalen vid diverse rödljus och annat så jag bedömer det som ok. Det du beskriver känner jag inte alls igen mig i.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Min dag såg ut såhär:
90% fullt på morgonen.
Jag har en ny S90D. Laddat till 90% imorse och med en förväntad typical range på 403km. Efter en sträcka på 4,4 mil, en på 7km, en på 13km och slutligen en på 4,3 mil (alltså totalt 10,7 mil) så har jag nu en typical på 278km. Men det beror på att jag inte kan låta bli gaspedalen vid diverse rödljus och annat så jag bedömer det som ok. Det du beskriver känner jag inte alls igen mig i.