regenerative braking

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: regenerative braking

Inlägg av Zoidberg »

Helt rätt Danni

Jag ska vid tillfälle utöka testerna något för stt se om det ger samma resultat igen...
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: regenerative braking

Inlägg av jonas »

En strypt 60 är nog en riktig bra deal. När man kör långkörningar laddar man ju ändå inte fullt, utan man vill bara ha stort batteri för att kunna ladda snabbare. Här får du ju precis rätt!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: regenerative braking

Inlägg av vigge50 »

Det är väll inte konstigt att du kan få tillbaka energi, sålänge du inte har kört i en nedförbacke så krävs det lika mycket energi att accelerera upp bilen som att bromsa ner den. Lägg till lite förlustet, vindmotstånd mm så kommer vi fram till att det inte borde vara några problem. Ända sättet att testa detta är att ladda till 100% och sen direkt rulla ner för en backe, annars skulle du kunna gasa upp och sen broms ner och ha mer laddning, helt omöjligt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: regenerative braking

Inlägg av Nicke Nyfiken »

vigge50 skrev:
Det är väll inte konstigt att du kan få tillbaka energi, sålänge du inte har kört i en nedförbacke så krävs det lika mycket energi att accelerera upp bilen som att bromsa ner den. Lägg till lite förlustet, vindmotstånd mm så kommer vi fram till att det inte borde vara några problem. Ända sättet att testa detta är att ladda till 100% och sen direkt rulla ner för en backe, annars skulle du kunna gasa upp och sen broms ner och ha mer laddning, helt omöjligt.
Du har rätt i teorin men fel i praktiken.

En fulladdad (ostrypt) bil ger inte någon regen i början. Så även om du accelererat upp farten på plan mark så får du inte tillbaka det när du släpper gasen. För när batteriet är så gott som är fullt så tar bilen bara laddning med några få kW. Då kan man inte skicka in 60 kW från regen. Det fungerar likadant oavsett på vilket sätt du laddar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: regenerative braking

Inlägg av Zoidberg »

vigge50 skrev:
Det är väll inte konstigt att du kan få tillbaka energi, sålänge du inte har kört i en nedförbacke så krävs det lika mycket energi att accelerera upp bilen som att bromsa ner den. Lägg till lite förlustet, vindmotstånd mm så kommer vi fram till att det inte borde vara några problem. Ända sättet att testa detta är att ladda till 100% och sen direkt rulla ner för en backe, annars skulle du kunna gasa upp och sen broms ner och ha mer laddning, helt omöjligt.

Precis. Verkningsgraden är inte 100% och man förlorar lite energi även på en kort resa (på plan mark).
Men... om jag exempelvis laddar en Model S 75 eller 85 till 100% så har den knappt någon möjlighet att återmata till batteriet längre, ens om det skulle vara 99,5% laddat. Batterierna är så fullproppade med elektroner att det är väldigt dålig effekt på el-bromsen vid så hög laddnivå.

Det är här 60(75) skiljer sig. Min bil gav bevisligen +50kw effekt (högt) i inbromsning redan första 100-200m körning och 100% batteri.

Jag ska som sagt försöka testa detta vidare för att se om resultatet blir detsamma. Ska bara leta upp en lämplig backe först (med laddmöjlighet på toppen) som jag sedan kan elbromsa nedför.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: regenerative braking

Inlägg av bylund »

Så har man nya 60 ska man strunta i Wall Connector och istället ladda bilen med rullande landsväg inställd på nedförsbacke hemma :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar