Förmånsvärde P100DL vs 90D (kan man få den i P90DL?)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Förmånsvärde P100DL vs 90D (kan man få den i P90DL?)

Inlägg av deffe »

Hej!

Jag jobbar heltid parallelt med att jag driver en hemsida: https://statsskuld.se/ och nu har jag haft lite tur att det faktiskt trillar in ca 15-20.000kr brutto varje månad på mitt företag via just hemsidan. Dessa pengar känner jag inte för att ta ut i någon form av lön för det blir nästan inget kvar efter skatten är dragen.

Så med andra ord har jag en ungefärlig budget på 15.000-20.000kr (lite marginal) för att lägga på just en förmånsbil, kommer inte köra något nämnvärt i tjänsten utan det är enbart för eget privat bruk. Men det kan tänkas ändras beroende på jobb och uppdrag såklart.

Jag tittade på en P90DL tidigare men det verkar inte finnas någon P90DL länge(?) utan enbart 90D ?

Förmånsvärdet på en P100DL verkar orimligt mycket högre, finns det några annonserade sänkningar om det? Jag läste en artikel för 3 dagar sedan på DN om just detta men den artikeln verkar som bortblåst nu.

Om jag ska minimera förmånsvärdet, kan jag då välja till Autopilot i ett senare skede eller måste jag välja "uppgraderad autopilot" för att kunna uppgradera till total självkörningsförmåga senare? Dvs kräver det ena det andra redan vid första köpet eller följer all hårdvara (kameror) med från början och aktiveras over the air i ett senare skede?

Kan jag skippa större fälgar vid köpet och helt enkelt köpa ett par större privat senare och montera ? (jag har redan en uppsättning liggandes från tidigare privatägda Tesla)

Skulle verkligen vilja köpa en Performance modell men just P100 är precis utanför budget, därför hade en P90DL med möjlighet till Autopilot2.0 varit perfekt.

Kravet är alltså autopilot 2.0 och vill köpa innan nyår så jag får ladda gratis :)

Hur hade ni gjort i min situation ?
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förmånsvärde P100DL vs 90D (kan man få den i P90DL?)

Inlägg av LarsL »

För förmånsvärdet spelar det ingen roll om du köper nu eller senare det ska hur som helst justeras till samma nivå. Om du ska vara laglig.

Jag gissar att du måste ha autopilot för att få självkörning, men bara en gissning. Självkörning skulle jag absolut inte köpa nu eftersom det tidigast kommer om ett år troligen ännu längre bort, om någonsin i Sverige pga lagar.

P90D försvann för ett tag sedan, ingen mening att ha en halvsnabb bil när P100D kom. Förmodligen är 90D eller kommande 100D en betydligt bättre bil så välj den... Men vill man ha det värsta ja då är det ju bara P100DL som gäller, antingen eller så att säga.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Försök hitta åtminstone 100 tjänstemil per år. Gör du det kan du dra halva momsen på leasingavgiften.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Försök hitta åtminstone 100 tjänstemil per år. Gör du det kan du dra halva momsen på leasingavgiften.
Åk till Göteborg och köp ett par mattor till tjänstebilen eller liknande så har du nästan 100 mil.
Sedan antar jag att du måste lägga in en bra insats om du ska ha den som leasing och klara dig på 15-20 i månaden. Min kostade 900 drygt för 2 år sedan och med förmånsvärde på 5800 så blir månadskostnaden för företaget runt 17000kr i månaden utan insats.
Är restvärdesgarantin borttagen nu?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

bylund skrev:
Ja några hundra mil blir det såklart oavsett. Kan tillochmed bli en resa till datacentret i Tyskland:)
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Verdi

Inlägg av Verdi »

Spelar det nån roll om du tar ut pengarna som lön eller som förmån? Det är väl samma beskattning? Eller missar jag nåt?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Spelar det nån roll om du tar ut pengarna som lön eller som förmån? Det är väl samma beskattning? Eller missar jag nåt?
Skatten på förmånen är betydligt lägre än skatten på lön.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Det spelar ingen roll nej, förmånsvärdet läggs på lönen. Men nu är det så med Tesla och andra elbilar att de har sänkt förmånsvärde så då blir det en vinst i och med den skillnaden. Sen kan man dra av halva momsen vilket också gör en viss skillnad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast man kan ta ut förmånsvärdet som lön och sedan betala tillbaka det beloppet till företaget. Då uppstår ingen förmån och det blir ett nettolöneavdrag istället. Fördelen om jag förstått det rätt är att lönen är sjukpenninggrundande o s v, till skillnad från en bilförmån. För småföretagare höjder det dessutom hur mycket man kan ta som aktieutdelning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Fast man kan ta ut förmånsvärdet som lön och sedan betala tillbaka det beloppet till företaget. Då uppstår ingen förmån och det blir ett nettolöneavdrag istället. Fördelen om jag förstått det rätt är att lönen är sjukpenninggrundande o s v, till skillnad från en bilförmån. För småföretagare höjder det dessutom hur mycket man kan ta som aktieutdelning.
Så är det. En förmån beskattas som om det vore lön, det är alltså inte lägre skatt på förmånen. Men i motsats till lön är förmånen inte pensions-, eller sjukpenninggrundande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
bylund skrev:
Så är det. En förmån beskattas som om det vore lön, det är alltså inte lägre skatt på förmånen. Men i motsats till lön är förmånen inte pensions-, eller sjukpenninggrundande.
Men det kan den vara
Danni förklarar hur man gör brutto avdrag istället för förmån
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
bylund skrev:
Jo, pensionsgrundande är förmånen, men inte sjukpenninggrundande.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Men det kan den vara
Danni förklarar hur man gör brutto avdrag istället för förmån
Nej, det är just nettoavdrag han brukar förorda.
Det är bruttoavdrag och förmån, eller nettoavdrag och ingen förmån som gäller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Stämmer, by bad. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Men å andra sidan finns det ju ett tak för sjukpenninggrundande inkomst ändå så i praktiken gör det ju varken från eller till. Dock så kan det ju vara bra med högre lön om man ska prata med typ banken.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Köp min bil istället Richard.
;)
Lagom förmånsvärde och ändå performance.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Martinen skrev:
Köp min bil istället Richard.
;)
Lagom förmånsvärde och ändå performance.
Nuså, nu är beställningen lagd på en helt ny Maxad Model S 90D med AP2.0

Det stod faktiskt mellan maximal performance eller AP2.0 eftersom bolaget inte kan bära kostnaden för både och. Jag inbillar mig att just AP2.0 kommer bli en lika häftig upplevelse som AP1 var/är. Nästa gång så hoppas jag inte behöva välja :)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Två frågor

1. Ladadaptrar och olika sladdar till dem påverkar väl inte förmånsvärdet? Är de avdragsgilla om man har företag med förmånsbil?

2. Hur räknar man ut drivmedelskostnaden för körning i tjänsten med Teslan. På en fossilbil är det ju bara att föra kördagbok och spara tankningskvittona.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

2. Bäst är väl att betala elen privat och ta 9 kr/mil i schablonersättning. Det blir mer komplicerat om man använder superladdare då arbetsgivaren anses betala för den elen.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Frodo skrev:
Två frågor

1. Ladadaptrar och olika sladdar till dem påverkar väl inte förmånsvärdet? Är de avdragsgilla om man har företag med förmånsbil?

2. Hur räknar man ut drivmedelskostnaden för körning i tjänsten med Teslan. På en fossilbil är det ju bara att föra kördagbok och spara tankningskvittona.
1. Nej, laddningsutrustning är inte förmånsgrundande. Om bilen körs mer än 200 (eller var det 300?) mil i tjänsten per år så är kostnaderna kring den avdragsgilla

2. "övrigt drivmedel" - drygt 9:- är skattefritt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Frodo skrev:
Två frågor

1. Stämmer.

2. Ungefär samma, dagbok men kvitton "behövs" inte (dvs det är inte krav på det än eftersom det inte är praktiskt görbart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

En fråga till.
Är inköp av laddbox avdragsgill?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Laddutrustning har ett specifikt undantag från förmånsbeskattning (förmånsvärde) och bör utan problem vara avdragsgillt eftersom jag antar att det är kopplat till en tjänstebil/förmånsbil.

Äger du bilen privat blir det antagligen genast knepigare hur du ska hävda att firman ska ta kostnaden? Besök av kunder? Åt andra anställda? Miljöprofil utåt?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Äger man bilen privat är det inte så knepigt. Då kan arbetsgivaren inte stå för laddutrustning. Använder man privat bil i tjänsten kan man begära milersättning eller göra skatteavdrag om man nu inte skulle få milersättning.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

dstr skrev:
Frodo skrev:
Två

1. Nej, laddningsutrustning är inte förmånsgrundande. Om bilen körs mer än 200 (eller var det 300?) mil i tjänsten per år så är kostnaderna kring den avdragsgilla

2. "övrigt drivmedel" - drygt 9:- är skattefritt.
Jag skall ha bilen som förmånsbil i firman som jag äger. Om laddningsbox är avdragsgill så borde även installationskostnader även vara det. Tänker jag rätt?

9 kr/mil--- vad kommer det ifrån. Är det om man äger bilen privat och kör i tjänsten?
Skriv svar