Hjälp: Premium paket eller inte?
Moderator: Redaktion
Hjälp: Premium paket eller inte?
Jag ska färdigställa vår Model X innan midnatt, och är väldigt osäker på huruvida att jag ska ta Premium paketet eller inte!
Pengar är såklart en begränsat faktor, men jag vill inte snåla, om det verkligen ger ett reellt mervärde.
Men gör det verkligen det?
Det som jag jag omedelbart känner skulle vara bra att ha, är dynamiska kurvtagningsljuset (eller vad det nu heter), och dimljusen.
Finns det en funktion för automatisk hantering av helljus (av på, alltid, men blända ej motgående, eller liknande), och i så fall, är det standard eller en del av premium?
Vad säger ni andra, hur har ni resonerat?
God Jul!
/Jan
Pengar är såklart en begränsat faktor, men jag vill inte snåla, om det verkligen ger ett reellt mervärde.
Men gör det verkligen det?
Det som jag jag omedelbart känner skulle vara bra att ha, är dynamiska kurvtagningsljuset (eller vad det nu heter), och dimljusen.
Finns det en funktion för automatisk hantering av helljus (av på, alltid, men blända ej motgående, eller liknande), och i så fall, är det standard eller en del av premium?
Vad säger ni andra, hur har ni resonerat?
God Jul!
/Jan
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Hjälp: Premium paket eller inte?
Jag skulle utan att tveka välja paketet, blir ju pricken över i:et, tänker på hepa-filtret, dörrarna, ledljus, osv, premium helt enkelt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Helljus hantering är standard. Premium paketet verkar vara mest uppskattat för automatisk baklucka på en Model S. Men det verkar ingå för en X standard. Luftfilter, ventilerade framsäten, bättre LED lampor intern, självöppnande framdörrar verkar kärnan av premium paketet på Model X.
SR-71 han först.
SR-71 han först.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Har inte premiumpaket, automatiskt helljus (som funkar bra) ingår ändå.
Kurvljusen diskuteras här
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=Kurvljus
tror det är övrigt i premiumpaketet som man ska vara ute efter.
(elbaklucka ingår i non-premium och framdörrar som elöppnas, dock inte utifrån med fobben)
Kurvljusen diskuteras här
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=Kurvljus
tror det är övrigt i premiumpaketet som man ska vara ute efter.
(elbaklucka ingår i non-premium och framdörrar som elöppnas, dock inte utifrån med fobben)
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Färdigställde min X i veckan och valde premiumpaketet, egentligen endast pga luftfiltret.
Får stå ut med allt det andra man får med.
Får stå ut med allt det andra man får med.

Ska man vara noga så är helljusautomatiken inte standard, utan ingår i autopilotpaketet (åtminstone när det gäller AP1, det skulle ju kunna ha ändrats). Men premium eller inte spelar alltså ingen roll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag valde bort de från min spec.
Läste lite om dörrarna som öppnas vid "fel tillfälle" och känner inget större behov av det som ingår. Framför allt blir förmånsvärdet onödigt högt ändå.
Hepa filter vore nog kanonintressant i vissa Megastäder ute i världen men ett par mil utanför Stockholm känns behovet begränsat.
Läste lite om dörrarna som öppnas vid "fel tillfälle" och känner inget större behov av det som ingår. Framför allt blir förmånsvärdet onödigt högt ändå.
Hepa filter vore nog kanonintressant i vissa Megastäder ute i världen men ett par mil utanför Stockholm känns behovet begränsat.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag är inne på dit spår Leo. Känns som att framförallt som att skatteverket vill ha bra betalt för detta paketLeo skrev:Jag valde bort de från min spec.

7 timmar kvar att bestämma mig, och jag har inte koll på vart detta komma att sluta än

Premiumpaketet har aldrig intresserat mig så jag valde det inte (även om jag nu inte valde iofs)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag hade samma beslutsångest och valde tillslut bort det när det visade sig omöjligt att få icke perforerade säten med premium. (Vi har barn, så följde Elons rekommendation vad gäller stolar att hålla rena.)
I vårt klimat/luft såg jag inget större värde i stolsventilation och hepa-filter. Autodörren hade jag ändå stängt av. Telefondocka kan man köpa separat och sätta dit själv för ett par hundralappar och tydligen även kupébelysning om man inte har tummen mitt i handen.
Så för mig kändes återstoden av paketet väldigt överprissatt. Alltså en lättnad när stolarna fällde avgörandet.
Men oavsett vad du väljer tror jag att du kommer bli mycket nöjd. Schysst julklapp till dig själv att beställa Tesla!
I vårt klimat/luft såg jag inget större värde i stolsventilation och hepa-filter. Autodörren hade jag ändå stängt av. Telefondocka kan man köpa separat och sätta dit själv för ett par hundralappar och tydligen även kupébelysning om man inte har tummen mitt i handen.
Så för mig kändes återstoden av paketet väldigt överprissatt. Alltså en lättnad när stolarna fällde avgörandet.
Men oavsett vad du väljer tror jag att du kommer bli mycket nöjd. Schysst julklapp till dig själv att beställa Tesla!

2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Jag valde bort premium mest för att slippa perforerade säten. Jag har det i nuvarande bil och de fylls med kaksmulor och sand från barnen. Även utan premium är alla dörrar motoriserade och HEPA känns överdrivet i Skandinaviens rena luft. Kurvljus vore trevligt men inte nödvändigt. Jag har dock inte tagit leverans ännu så det här är bara mina spekulationer.
Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Skickat från min XT1650 via Tapatalk
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag ville ha paketet, men inte perforerade säten, och det gick inte att kombinera, så då valde jag utan just också för jag har barn.Alfred skrev:Jag hade samma beslutsångest och valde tillslut bort det när det visade sig omöjligt att få icke perforerade säten med premium. (Vi har barn, så följde Elons rekommendation vad gäller stolar att hålla rena.)
Valde vita säten, och det är väldigt enkelt att rengöra.
Självöppnande dörr är för mig ointressant.
Kurvljus är bara ljus som tänds i lägre hastighet.
Däremot så kan jag rekommendera ap grundvarianten.
Hade varit kul med bättre filtreringsystem, men sitter inte jätteofta i södralänken.
Belysningen i kupén är tyvärr ganska dålig och känner att det hade varit bra med bättre belysning överlag.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Med 3 små barn, så verkar det jo ändå som om att jag ska skita i paketet, och spara in lite stålar. Då kanske jag får ett enkelt +point hos frugan också [WHITE SMILING FACE]
Då återstår bara frågan om färg, och om det ska vara svart eller vit skinn...
Ni som har vitt skinn: Är det verkligen så lätt att hålla rent, som folk påstår?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ni som har vitt skinn: Är det verkligen så lätt att hålla rent, som folk påstår?
Jo, jag är också grymt nöjd med valet av julklapp! Jag skickar en vänlig tanka till Apple: hade dom levererat min nya MacBook i tid, hade jag inte kommit på tanken att köpa en Tesla just nuAlfred skrev:Men oavsett vad du väljer tror jag att du kommer bli mycket nöjd. Schysst julklapp till dig själv att beställa Tesla!

Premium med vitt "skinn" - helrätt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Ej skinn svart tyg, lätt att göra rent och snabb värme. Riktigt nöjd.
Ang interiörbelysning så tänker jag testa Abstract Ocean, hoppas att sladdar är framdragna som på S.
Ang interiörbelysning så tänker jag testa Abstract Ocean, hoppas att sladdar är framdragna som på S.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
- Tars
- Teslaägare
Ja, och det är väldigt trevligt med denna kontrast.Lindhardsen skrev:Med 3 små barn, så verkar det jo ändå som om att jag ska skita i paketet, och spara in lite stålar. Då kanske jag får ett enkelt +point hos frugan också [WHITE SMILING FACE]
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Tars
- Teslaägare
Sen är det inte skinn, så det är underhållsfritt, förutom det vanliga rengörandet.

En premium bil ska ha premium paket 
Själv snålade jag med batteri men inte med extrautrustning

Själv snålade jag med batteri men inte med extrautrustning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
HEPA är skönt när man hamnar bakom EPA!
Med det bättre filtret har jag inte känt av avgas-lukt någon gång i bilen. I den förra dock... var det värre när man hamnade bakom en veteranbil el. dyl.
Dom äldre bilarna är ofta fina, men motorn i dom verkar bara i hög grad vispa runt benisnen, innan den släpps ut för vidare transport in i bakomvarande bils ventilation.

Med det bättre filtret har jag inte känt av avgas-lukt någon gång i bilen. I den förra dock... var det värre när man hamnade bakom en veteranbil el. dyl.
Dom äldre bilarna är ofta fina, men motorn i dom verkar bara i hög grad vispa runt benisnen, innan den släpps ut för vidare transport in i bakomvarande bils ventilation.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Tack och lov att jag tog Premium Paketet...
och jag ångrar att jag inte tog premium sound.
och jag ångrar att jag inte tog premium sound.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Att förardörren kan öppnas automatiskt använder jag inte alls, den funktionen är avstängd. De elektriska motorerna i dörrarna och möjligheten att öpnna/stänga förardörren med fob/broms/skärm använder jag till 95% av gångerna dörren öppnas. Även passagerardörren öppnas och stängs med hjälp av motorerna de flesta gångerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
Motorerna finns även till icke premium i framdörrarna.

Det blev till slut en snygg röd X90D, utan Premium
Främst baserat på att jag har 3 små grisar, och att det inte verkar toppenbra i kombination med dom perforerade säten.
Ska bli intressant om jag kommer ångra detta dom nästa 3 åren...
Nu återstår bara att vänta och se om Tesla kommer att leverera i slutet av Mars som lovat?
Skickat från mobilen, alla stavfel är orsakat av en robot!

Främst baserat på att jag har 3 små grisar, och att det inte verkar toppenbra i kombination med dom perforerade säten.
Ska bli intressant om jag kommer ångra detta dom nästa 3 åren...
Nu återstår bara att vänta och se om Tesla kommer att leverera i slutet av Mars som lovat?
Skickat från mobilen, alla stavfel är orsakat av en robot!
Grattis!
Jag var insnöad på den röda, sedan den blå, men det blev tillslut en vit. Tror det är helrätt att skippa premium
Jag var insnöad på den röda, sedan den blå, men det blev tillslut en vit. Tror det är helrätt att skippa premium
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland