Hjälp: Premium paket eller inte?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Hjälp: Premium paket eller inte?

Inlägg av Dansken »

Jag ska färdigställa vår Model X innan midnatt, och är väldigt osäker på huruvida att jag ska ta Premium paketet eller inte!

Pengar är såklart en begränsat faktor, men jag vill inte snåla, om det verkligen ger ett reellt mervärde.
Men gör det verkligen det?
Det som jag jag omedelbart känner skulle vara bra att ha, är dynamiska kurvtagningsljuset (eller vad det nu heter), och dimljusen.
Finns det en funktion för automatisk hantering av helljus (av på, alltid, men blända ej motgående, eller liknande), och i så fall, är det standard eller en del av premium?

Vad säger ni andra, hur har ni resonerat?

God Jul!

/Jan
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Hjälp: Premium paket eller inte?

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag skulle utan att tveka välja paketet, blir ju pricken över i:et, tänker på hepa-filtret, dörrarna, ledljus, osv, premium helt enkelt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Helljus hantering är standard. Premium paketet verkar vara mest uppskattat för automatisk baklucka på en Model S. Men det verkar ingå för en X standard. Luftfilter, ventilerade framsäten, bättre LED lampor intern, självöppnande framdörrar verkar kärnan av premium paketet på Model X.

SR-71 han först.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Har inte premiumpaket, automatiskt helljus (som funkar bra) ingår ändå.
Kurvljusen diskuteras här
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... t=Kurvljus
tror det är övrigt i premiumpaketet som man ska vara ute efter.
(elbaklucka ingår i non-premium och framdörrar som elöppnas, dock inte utifrån med fobben)
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Richard
Teslaägare

Inlägg av Richard »

Färdigställde min X i veckan och valde premiumpaketet, egentligen endast pga luftfiltret.

Får stå ut med allt det andra man får med. :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ska man vara noga så är helljusautomatiken inte standard, utan ingår i autopilotpaketet (åtminstone när det gäller AP1, det skulle ju kunna ha ändrats). Men premium eller inte spelar alltså ingen roll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag valde bort de från min spec.

Läste lite om dörrarna som öppnas vid "fel tillfälle" och känner inget större behov av det som ingår. Framför allt blir förmånsvärdet onödigt högt ändå.

Hepa filter vore nog kanonintressant i vissa Megastäder ute i världen men ett par mil utanför Stockholm känns behovet begränsat.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Leo skrev:
Jag valde bort de från min spec.

Läste lite om dörrarna som öppnas vid "fel tillfälle" och känner inget större behov av det som ingår. Framför allt blir förmånsvärdet onödigt högt ändå.

Hepa filter vore nog kanonintressant i vissa Megastäder ute i världen men ett par mil utanför Stockholm känns behovet begränsat.
Jag är inne på dit spår Leo. Känns som att framförallt som att skatteverket vill ha bra betalt för detta paket :?

7 timmar kvar att bestämma mig, och jag har inte koll på vart detta komma att sluta än ;) Klart i alla fall att det blir en X90D!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Premiumpaketet har aldrig intresserat mig så jag valde det inte (även om jag nu inte valde iofs)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Jag hade samma beslutsångest och valde tillslut bort det när det visade sig omöjligt att få icke perforerade säten med premium. (Vi har barn, så följde Elons rekommendation vad gäller stolar att hålla rena.)

I vårt klimat/luft såg jag inget större värde i stolsventilation och hepa-filter. Autodörren hade jag ändå stängt av. Telefondocka kan man köpa separat och sätta dit själv för ett par hundralappar och tydligen även kupébelysning om man inte har tummen mitt i handen.

Så för mig kändes återstoden av paketet väldigt överprissatt. Alltså en lättnad när stolarna fällde avgörandet.

Men oavsett vad du väljer tror jag att du kommer bli mycket nöjd. Schysst julklapp till dig själv att beställa Tesla! :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Jag valde bort premium mest för att slippa perforerade säten. Jag har det i nuvarande bil och de fylls med kaksmulor och sand från barnen. Även utan premium är alla dörrar motoriserade och HEPA känns överdrivet i Skandinaviens rena luft. Kurvljus vore trevligt men inte nödvändigt. Jag har dock inte tagit leverans ännu så det här är bara mina spekulationer.

Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Alfred skrev:
Jag hade samma beslutsångest och valde tillslut bort det när det visade sig omöjligt att få icke perforerade säten med premium. (Vi har barn, så följde Elons rekommendation vad gäller stolar att hålla rena.)

I vårt klimat/luft såg jag inget större värde i stolsventilation och hepa-filter. Autodörren hade jag ändå stängt av. Telefondocka kan man köpa separat och sätta dit själv för ett par hundralappar och tydligen även kupébelysning om man inte har tummen mitt i handen.

Så för mig kändes återstoden av paketet väldigt överprissatt. Alltså en lättnad när stolarna fällde avgörandet.

Men oavsett vad du väljer tror jag att du kommer bli mycket nöjd. Schysst julklapp till dig själv att beställa Tesla! :)
Jag ville ha paketet, men inte perforerade säten, och det gick inte att kombinera, så då valde jag utan just också för jag har barn.
Valde vita säten, och det är väldigt enkelt att rengöra.
Självöppnande dörr är för mig ointressant.
Kurvljus är bara ljus som tänds i lägre hastighet.
Däremot så kan jag rekommendera ap grundvarianten.
Hade varit kul med bättre filtreringsystem, men sitter inte jätteofta i södralänken.

Belysningen i kupén är tyvärr ganska dålig och känner att det hade varit bra med bättre belysning överlag.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Med 3 små barn, så verkar det jo ändå som om att jag ska skita i paketet, och spara in lite stålar. Då kanske jag får ett enkelt +point hos frugan också [WHITE SMILING FACE]
Då återstår bara frågan om färg, och om det ska vara svart eller vit skinn...
Ni som har vitt skinn: Är det verkligen så lätt att hålla rent, som folk påstår?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Alfred skrev:
Jo, jag är också grymt nöjd med valet av julklapp! Jag skickar en vänlig tanka till Apple: hade dom levererat min nya MacBook i tid, hade jag inte kommit på tanken att köpa en Tesla just nuBild

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Premium med vitt "skinn" - helrätt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Ej skinn svart tyg, lätt att göra rent och snabb värme. Riktigt nöjd.
Ang interiörbelysning så tänker jag testa Abstract Ocean, hoppas att sladdar är framdragna som på S.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Lindhardsen skrev:
Med 3 små barn, så verkar det jo ändå som om att jag ska skita i paketet, och spara in lite stålar. Då kanske jag får ett enkelt +point hos frugan också [WHITE SMILING FACE]
Då återstår bara frågan om färg, och om det ska vara svart eller vit skinn...
Ni som har vitt skinn: Är det verkligen så lätt att hålla rent, som folk påstår?

Ja, och det är väldigt trevligt med denna kontrast.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Sen är det inte skinn, så det är underhållsfritt, förutom det vanliga rengörandet.

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

En premium bil ska ha premium paket :)
Själv snålade jag med batteri men inte med extrautrustning

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

HEPA är skönt när man hamnar bakom EPA! :D

Med det bättre filtret har jag inte känt av avgas-lukt någon gång i bilen. I den förra dock... var det värre när man hamnade bakom en veteranbil el. dyl.

Dom äldre bilarna är ofta fina, men motorn i dom verkar bara i hög grad vispa runt benisnen, innan den släpps ut för vidare transport in i bakomvarande bils ventilation.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Tack och lov att jag tog Premium Paketet...

och jag ångrar att jag inte tog premium sound.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Att förardörren kan öppnas automatiskt använder jag inte alls, den funktionen är avstängd. De elektriska motorerna i dörrarna och möjligheten att öpnna/stänga förardörren med fob/broms/skärm använder jag till 95% av gångerna dörren öppnas. Även passagerardörren öppnas och stängs med hjälp av motorerna de flesta gångerna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Motorerna finns även till icke premium i framdörrarna.

Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Det blev till slut en snygg röd X90D, utan Premium
Främst baserat på att jag har 3 små grisar, och att det inte verkar toppenbra i kombination med dom perforerade säten.
Ska bli intressant om jag kommer ångra detta dom nästa 3 åren...

Nu återstår bara att vänta och se om Tesla kommer att leverera i slutet av Mars som lovat?

Skickat från mobilen, alla stavfel är orsakat av en robot!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Grattis!

Jag var insnöad på den röda, sedan den blå, men det blev tillslut en vit. Tror det är helrätt att skippa premium
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar