Förbereder för telas laddare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Förbereder för telas laddare

Inlägg av Kalle »

Hej hej, jag håller nu på att gräva ner elledningar till parkeringen där jag vill installera två tesla wall conectors och ett 3fas uttag.
Som jag förstår har tesslas laddlådor nån form av last fördeling mellan bilarna? Hur funkar det? Behöver jag nån ampersensor på inkommande kabel för att de ska funka? Eller behöver jag gräva ner en extra kabel mellan de två laddarna för deras komunication sins emmellan?
Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Förbereder förbereder för telas laddare

Inlägg av Kalle »

Ja hittade manualen, jag behöver en tvåledad kommunications kabel imellan laddarna.
Och eftersom jag drar dom i samma rör som elkablarna behöver jag skärma dom.
IMG_0678.PNG
IMG_0679.PNG
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -EU-v1.pdf
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: Förbereder förbereder för telas laddare

Inlägg av Kalle »

Undra vilket protokoll de använder, jag skulle vilja ha mitt 3fas utag med på den slingan och vara master..
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Förbereder för telas laddare

Inlägg av e5m1r »

Tror inte du kan ha vanlig trefas som master då den inte kan skicka kommunikation till nästa
Däremot kommer din tre fas inte begränsas heller då den åter igen inte har någon elektronik så master wallchargger kan inte kommunicera med den
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nu har jag bara kollat i manualen lite snabbt på mina och inte ens satt upp de ännu. Jag "tror" dock att den bara lastbalanserar mellan boxarna eftersom det bara är dessa som kommunicerar mellan varandra med en separat kabel. Jag har inte sett att man sätter några avkännare över inkommande kablar till fastigheten eller så (Vilket man gör på tex en elpanna med effektvakt som då stegar ner just elpannan om man belastar någon fas för mycket på något sätt)

Dvs Wallboxarna har nog ingen koll på om du har andra förbrukare som kopplas av/på och belastar huvudsäkringen.

Skulle tro att Wallboxarna ser till att aldrig överbelasta matningen "till just Wallboxsystemet" Dvs matar du Wallboxarna (1-4st) t ex med 16A 3-fas så finns kommer den att dra ned laddströmmen på olika boxar så att det den totala effekten aldrig blir större än just 16A 3-fas (11kW totalt). Vilket gör att den tex drar ned till 2 x 8A 3-fas om du har två Tesla anslutna.

Frågan är hur de gör om man kopplar på en 16A 1-fas bil (Leaf/e-Golf) och sen trycker i Teslan i den andra. Vad/hur drar den då ned på de två bilarna tro?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Leo skrev:
Nu har jag bara kollat i manualen lite snabbt på mina och inte ens satt upp de ännu. Jag "tror" dock att den bara lastbalanserar mellan boxarna eftersom det bara är dessa som kommunicerar mellan varandra med en separat kabel. Jag har inte sett att man sätter några avkännare över inkommande kablar till fastigheten eller så (Vilket man gör på tex en elpanna med effektvakt som då stegar ner just elpannan om man belastar någon fas för mycket på något sätt)

Dvs Wallboxarna har nog ingen koll på om du har andra förbrukare som kopplas av/på och belastar huvudsäkringen.

Skulle tro att Wallboxarna ser till att aldrig överbelasta matningen "till just Wallboxsystemet" Dvs matar du Wallboxarna (1-4st) t ex med 16A 3-fas så finns kommer den att dra ned laddströmmen på olika boxar så att det den totala effekten aldrig blir större än just 16A 3-fas (11kW totalt). Vilket gör att den tex drar ned till 2 x 8A 3-fas om du har två Tesla anslutna.

Frågan är hur de gör om man kopplar på en 16A 1-fas bil (Leaf/e-Golf) och sen trycker i Teslan i den andra. Vad/hur drar den då ned på de två bilarna tro?
Din beskrivning av överbelastningssystemet för en grupp Tesla Wallboxar tror jag är helt rätt.

Vi har en Leaf (enfas) och en Tesla i ett system med två Tesla Wallbox. Lastutjämningen fungerar även om jag inte har hunnit testa hur begränsningen sker. Har ju ingen mätning i Leafen så jag vet inte vad den drar saknar även mätning på inkommande ström till Wallboxarna. Maxspärren tror jag fungerar men om jag kommer tillbaka bara med Teslan är jag osäker om Wallboxarna alla gånger inser att Leafen inte är hemma. ;)
Har fått köra norsk resett en gång med den korrekt installerade arbetsbrytaren före de två Wallboxarna. Innan vi fick i drift Wallboxarna hade vi ofta huvudsäkringsbortfall men inte nu längre.
Ja en teknisk intresserad kan styra en massa manuellt på elbilarna men jag är glad att frun vill äga och köra elbil. Att inte tänka på en massa olika timer och andra förbrukare dessutom är förlåtet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Har för mig att Wallboxarna bara kikar på förstafasen när de balanserar bilarna. Det innebär att strömmen sänks på fas 2&3, även om det är en bil som bara kan ladda 1-fas, som kopplas in.
Så om du vill maximera laddningen av en Tesla + Leaf, så skippa balanseringen och koppla istället Lefens box som en 1-fasbox. Teslans box kopplar du med de andra 2 faserna.
Vill du kunna ladda ännu mer, så skaffar du en brytare med två utgångar till Leafens fas, där strömmen bara är på på ena utgången. Ena utgången kopplar du Leafen på, och andra utgången kopplar du på Teslans tredje fas.
Skriv svar