Värt att köpa Model X utan laddare hemma/jobbet?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

sorosh

Värt att köpa Model X utan laddare hemma/jobbet?

Inlägg av sorosh »

Hej,
flyttar snart hem till Sthlm från utlandet och funderar på att köpa en Model X.

Vi kommer bo tillfälligt ett tag och vet inte vart jag kommer parkera eller om jag kommer få tag på ett garage. Kommer sen flytta in i vår lägenhet där det är högst osäkert att det finns plats och laddare för oss. Kommer bo runt S:t Eriksplan och sen Fridhemsplan i Sthlm.

Trösten är att både min syster (Sollentuna), min frus (Åkersberga) och mina föräldrar (Uppsala) alla bor i villa och vi borde kunna ladda hos dem. Anledningen till att vi köper bil är att i princip kunna hälsa på dem med våra 2 småbarn enkelt så vi kommer vara där ofta och inte köra till många andra ställen, speciellt inte långa avstånd.

Det jag lyckas läsa till mig är att det verkar vara riktigt ont om laddare generellt på parkeringar av alla sorter. Q-parks hemsida har inte NÅGON info om laddningsstationer (WTF?).

Så tre frågor till er:
Är det någon här som har en Tesla och inte har laddare hemma / på jobbet? (alltså rutinmässig laddning)
I vilken utsträckning finns laddare i vanliga garage i Sverige?
Hur omständigt är det att be andra förbereda sina hem för att vi ska kunna ladda bilen när vi är hos dem?

Tack! :ugeek:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Värt att köpa Model X utan laddare hemma/jobbet?

Inlägg av Tars »

Om du får tag i ett garage och som du skriver har bilen till att besöka släkt och vänner, så räcker det med att du får tag i ett vanligt enkelt vägguttag som normala fall finns lite hör och där i ett parkeringsgarage.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Det är onekligen en hel del extra bök att inte kunna ladda hemma eller på jobbet, men om man är teknikentusiast och beredd på det extra mecket så funkar det. Lyssna på Teslapodden - Fabian i programmet saknar laddning hemma och vi talar en hel del om vilket krångel det medför.

Stockholms kommunala parkeringsgarage börjar bli ganska duktiga på att erbjuda laddmöjligheter, och de privata har ibland stolpar med 16A enfas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag bor tillfälligt i några månader utan laddning hemma, det fungerar, men jag tror man måste vara lite extra intresserad för det är onekligen lite mer meck.

Jag har vänner och bekanta med trefas där jag kan ladda och man tar ju varje tillfälle när man ser en laddstolpe eller trefas.

Vet du att det är tillfälligt och är sugen skulle jag inte tveka en sekund!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Vi flyttar till Kungsholmen till sommaren, gör oss då av med Volvon så vi bara har Model S kvar. Jag står i kö på några garage, Stockholm Parkering har platser där och de är dessutom villig att utreda att installera fast plats för 500 kr extra i månaden och 12 månaders bindning (http://www.stockholmparkering.se/Pages/ ... olmen.aspx).

Om Ni kör lite skulle jag inte vara bekymrad att inte ha fast laddplats till en början. Skaffa NK kort så kan Ni parkera billigare i deras garage där de ha 3 fas 32 ampere laddstolpar högst upp. Också Sickla köpcentrum har snabba typ 2 laddare + en rad garage men oftast begränsat till 16A enfas (gallerian exempelvis).
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Jag instämmer de rutinerade på forumet. Jag som är ny och har liknande problem dock inte storstadsproblemet. Jag dock svårt att bestämma mig var uttag skall vara i framtiden hemma. Många är förvånade att jag kunde sätta ner foten o köpa en Tesla :roll: Hursomhelst ett tips som jag inte tänkte på och delvis benämnt är när man uträttar andra regelbundna resor tex träningspass, (stor)handlar, rastar hunden osv. Och det blir ju några gånger per vecka. För mig är det super. Finns det laddare närheten av träningen eller affären osv. Risken är att de blir allt mer upptagna (om det inte byggs ut) så på långsikt bör man ha laddning hemma. Men företagen(mackarna/parkeringar/affärer/kommuner) borde se sin möjlighet att "sälja" el via elstolpar (dock annan tråd).
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Jag instämmer med Blackbird, jag skulle undvika att köpa Tesla om jag inte hade möjlighet att ladda hemma. Det tar för lång tid att ladda hos vänner och bekanta även om de har trefas, huvudsäkringen är den begränsande faktorn och vintertid tar det ännu längre tid. Glöm inte heller självurladdningen, det är inte lätt att gräva fram en urladdad Tesla ur en snödriva på Sankt Eriksgatan. Vänta till antalet laddstationer är fler eller att du har egen laddplats i garage du hyr eller hemma.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag skulle nog oxo säga att det är bättre att vänta lite tills möjlighet att ladda är klart antingen hemma eller på jobbet.
Men om jobbet är ganska nära så kan det ju funka skapligt om du har stort batteri och ladda i Väsby ngn gång per vecka osv samt en skvätt hos bekanta vid dom besöken ev. :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag kommer ladda min MX60D på jobbet en dag i veckan. Sedan är det 2300W hemma som gäller med 10m sladd och felaktig parkering utanför balkong. Blir nog 3x16A där sedan, men inga optimala förutsättningar kanske?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Håller med om att "självurladdningen" nog är en sak att tänka på. Särskilt en bil som används sällan och inte har möjlighet till egen inkoppling. Dock räcker både 6/10A enfas gott för att bibehålla laddningen på lämplig nivå.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
FreddoMental

Inlägg av FreddoMental »

Blev av med garaget med laddning vid årsskiftet. Bor i Fredhäll på kungsholmen. Har en 3fas 16A utanför grannarnas garage och det går med lite meck att ladda där om jag ringer runt och flyttar bilar(jobbigt men en snäll granne och två grininga). Jag kör ganska korta sträckor med bilen. Nu när det är snö och kallt måste jag "tanka" el ca 3 gånger i veckan. Idag var jag på MOS i över 4 timmar och laddade. Shoppade lite samt VIP-bio med mat. Ville inte flytta grannens bil in i en snödriva.
Min förbrukning blir aphög så här års då batterierna som oftast är kalla och hinner ibland inte bli varma innan jag är framme. Ganska jobbig situation att gå från att ha laddning och inte behöva tänka, till detta. Nu tycker jag det ska bli spännande att få detta och funka och ha lite mindre marginal och mera planering. Jag kan nog svara på frågan om det är värt det när det gått lite längre tid. Ett är dock säkert, vad som än händer kommer jag aldrig gå tillbaka till bensin. Tror dock att du behöver hitta någonstans nära hemmet/jobbet där du kan ladda ibland, kanske rådhusgaraget?
/Fredric
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

FreddoMental skrev:
Blev av med garaget med laddning vid årsskiftet. Bor i Fredhäll på kungsholmen. Har en 3fas 16A utanför grannarnas garage och det går med lite meck att ladda där om jag ringer runt och flyttar bilar(jobbigt men en snäll granne och två grininga). Jag kör ganska korta sträckor med bilen. Nu när det är snö och kallt måste jag "tanka" el ca 3 gånger i veckan. Idag var jag på MOS i över 4 timmar och laddade. Shoppade lite samt VIP-bio med mat. Ville inte flytta grannens bil in i en snödriva.
Min förbrukning blir aphög så här års då batterierna som oftast är kalla och hinner ibland inte bli varma innan jag är framme. Ganska jobbig situation att gå från att ha laddning och inte behöva tänka, till detta. Nu tycker jag det ska bli spännande att få detta och funka och ha lite mindre marginal och mera planering. Jag kan nog svara på frågan om det är värt det när det gått lite längre tid. Ett är dock säkert, vad som än händer kommer jag aldrig gå tillbaka till bensin. Tror dock att du behöver hitta någonstans nära hemmet/jobbet där du kan ladda ibland, kanske rådhusgaraget?
/Fredric
Kan inte riktigt se hur det ser ut men kan du inte ha en förlängningdkabel så att du slipper flytta bilar?
FreddoMental

Inlägg av FreddoMental »

Kan inte riktigt se hur det ser ut men kan du inte ha en förlängningdkabel så att du slipper flytta bilar?
Det är tyvärr trottoar och väg direkt, men jag hoppas på egen laddplats till sommaren.
sorosh

Inlägg av sorosh »

Tack alla för input och stöd.

Tror vi har rätt förväntningar nu kring bilen, känns som att laddningen helt klart kommer bli top-of-mind och ibland skapa lite problem. Trots detta la jag just in en beställning :D

Leverans sker i Maj, ändrades från april igår!

Kommer behöva ordna trefasladdning hos båda våra föräldrar nu osv. Fingers crossed att allt blir bra.
Ångest över färgval bara... Funderar på blått eller svart.

Tack igen
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Blått!

Ville ha, men kompromissade med hustrun till midnight silver. :)

Grattis!

Edit: Vi pratade ju om detta offline, så hoppas du använt en rabattlänk för att få rabatt (och ge någon en knuff mot belöning). Jag har inga referrals, så ingen idé att du använder min länk, men Herr X som lägger massa fritid på Tesla-podden verkar vara nära en Powerwall.

Så om du inte redan valt någon annan, se till att använda denna:
http://---
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

I st Eriksplans garage finns 3,6kWh. Jag skulle ställa mig för över natten cirka 14h (vet dock inte vad det kostar) en gång i veckan. Det ger runt 20 mils laddning.
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 4355f716ff
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

sorosh skrev:

Tror vi har rätt förväntningar nu kring bilen, känns som att laddningen helt klart kommer bli top-of-mind och ibland skapa lite problem. Trots detta la jag just in en beställning :D

Kommer behöva ordna trefasladdning hos båda våra föräldrar nu osv. Fingers crossed att allt blir bra.

Tack igen
Blå! 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

sorosh skrev:

Tack igen
Vet du hur det blir med free supercharging då?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
sorosh

Inlägg av sorosh »

Yes, får det då vi beställde innan Jan 15 :)
Har fortfarande inte bestämt färg :) Man får 2v på sig.
lator skrev:
sorosh skrev:

Tack igen
Vet du hur det blir med free supercharging då?
Skriv svar