Frågor om solceller
Moderator: Redaktion
Re: Frågor om solceller
Min ekonomiska kalkyl visar på betydligt mindre än 10 års payoff, kanske 6-7 år. Jag kan söka 40% bidrag men fajtas tanken att solelen inte är så ren som jag invaggats i innan jag läste på. Så nu tvekar jag.
Solpaneler tillverkas idag i Tyskland och Kina två länder som har riktig fulel. De borde tillverkas i norge sverige frankrike eller annat land med ren el. Annars blir ju LCA på panelen sämre än vi redan har.
Men vaddå jag behöver ju inte bry mig jag körde Fossilbil tidigare och mådde inte dåligt för det. Teslan har en underlig påverkan...
Solpaneler tillverkas idag i Tyskland och Kina två länder som har riktig fulel. De borde tillverkas i norge sverige frankrike eller annat land med ren el. Annars blir ju LCA på panelen sämre än vi redan har.
Men vaddå jag behöver ju inte bry mig jag körde Fossilbil tidigare och mådde inte dåligt för det. Teslan har en underlig påverkan...
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Om solel är " miljöfarlig" kan man diskutera , men för att jämföra dem skall man nog ställa upp samma beräkning (och sedan ha något att jämföra med, tex en människa utsläpp när den andas) eftersom det mesta skall tillverkas/fraktas så kommer det bli svårt att hitta något som inte bidrar med utsläpp att koldioxid. jämför man med kolkraft så är den bra, kärnkraftens stora akilleshäl är 10 000 åren i lagring, vatten är inte helt utan utsläpp heller.vinkraften skall tillverkas et.c..
Det är först då som man kan avgöra något (skall bli intressant att se vad resultatet blir).
Det är först då som man kan avgöra något (skall bli intressant att se vad resultatet blir).
- Peter Holm
- Teslaägare
Nej det är klart att kalkylen inte behöver gå ihop. Det kan finnas, och finns, andra värden.
Jag tror mest jag blev lite besviken då jag hoppats på bättre ekonomi.
Hade kalkylerna visat 5-7 år hade jag nog gjort det men nu får det nog bli om 5-7 år istället då det är många andra dyra åtgärder vi behöver göra på huset.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag tror mest jag blev lite besviken då jag hoppats på bättre ekonomi.
Hade kalkylerna visat 5-7 år hade jag nog gjort det men nu får det nog bli om 5-7 år istället då det är många andra dyra åtgärder vi behöver göra på huset.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
vattenkraft 4 gCO2/kWhMickep skrev:Om solel är " miljöfarlig" kan man diskutera , men för att jämföra dem skall man nog ställa upp samma beräkning (och sedan ha något att jämföra med, tex en människa utsläpp när den andas) eftersom det mesta skall tillverkas/fraktas så kommer det bli svårt att hitta något som inte bidrar med utsläpp att koldioxid. jämför man med kolkraft så är den bra, kärnkraftens stora akilleshäl är 10 000 åren i lagring, vatten är inte helt utan utsläpp heller.vinkraften skall tillverkas et.c..
vindkraft 12 gCO2/kWh
kärnkraft 16 gCO2/kWh
solspeglar 22 gCO2/kWh* sverige 37 gCO2/kWh
solpaneler 46 gCO2/kWh*svergie 78 gCO2/kWh
*
Gäller för 1700W/kvm (sydeuropa) och år vi har ca 1000W/kvm och år.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ligga och värma sig i solen på stranden ~ 0 gCO2/valfri enhet 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Frågan är bara hur man tar sig ditBjelke skrev:Ligga och värma sig i solen på stranden ~ 0 gCO2/valfri enhet

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- Bjelke
- Teslaägare
Bäst att bosätta sig därjonas skrev:Frågan är bara hur man tar sig ditBjelke skrev:Ligga och värma sig i solen på stranden ~ 0 gCO2/valfri enhet!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
http://www.medvetenandning.se/blogginla ... andningen/
http://www.funbeat.se/discussion/show.a ... ID=1120873
fick söka lite hur mycket koldioxid människan andas ut.
säg 240 ml per minut på ett år blir då; 240ml * 60 min *24 h *365 dagar = 126 144 liter koldioxid (vid vila) givetvis mycket mer om man anstränger sig.
1 mol koldioxid väger 44 gram. för koldioxid är en 1 mol 24 liter (som gas) = 5256 mol *44 g = 231 264g som en människa släpper ut på ett år.(vid vila) (låter lite mycket?)
en solcellsanläggning producerar säg 5500 kwh på ett år (tar ett värde som jag tror är rimligt för en liten villa) . 5500 * 78g/kwh = 429 000g jämför man med en människa i vila så motsvarar det alltså 2 människor i ett hushåll. den största solcellsanläggningen är på det dubbla, så det motsvarar en hel familj på 4 personer. (tittade på vattenkraftserbjudande) (brytpunkten ligger ung vid 3000 kwh där solel "smutsar" ned lika mycket som en människa. det finns ett paket för det, och man kan inte säga till någon att den bidrar till växhuseffekten bara för att den lever.(varför? för att man själv är med och släpper ut lika mycket växhusgaser)
vattenkraftsel brytpunkt är alltså 231464g/4 = 57816 kwh. (så gör någon av med mer el än så kan man börja titta snett på denna)
kanske mer intressant om koldioxid användning går upp eller ned (kan bero på volymen på tillverkningen då kan det vara så att solcellernas tillverkningsbidrag per enhet sjunker när produktionen ökar)
tror jag döper konstanten till "Living Man Footprint" LMP! (säg 230 kg Co2/år) (är något över den gränsen så kan man inte argumentera tillbaka med "men du då!")
man skulle kunna fortsätta och räkna hur mycket människan gör av med för att generera el (tex genom cykelgeneratorer), men tror att det skulle visa att det skulle vara en av de värsta miljöbovarna i utsläpp och ineffektivitet som någonsin skapats för att förse oss med energi. Kanske skulle man kunna se efter hur mycket hamstrar släpper ut... (om man har 50 miljoner i en gigafactory) ...
http://www.funbeat.se/discussion/show.a ... ID=1120873
fick söka lite hur mycket koldioxid människan andas ut.
säg 240 ml per minut på ett år blir då; 240ml * 60 min *24 h *365 dagar = 126 144 liter koldioxid (vid vila) givetvis mycket mer om man anstränger sig.
1 mol koldioxid väger 44 gram. för koldioxid är en 1 mol 24 liter (som gas) = 5256 mol *44 g = 231 264g som en människa släpper ut på ett år.(vid vila) (låter lite mycket?)
en solcellsanläggning producerar säg 5500 kwh på ett år (tar ett värde som jag tror är rimligt för en liten villa) . 5500 * 78g/kwh = 429 000g jämför man med en människa i vila så motsvarar det alltså 2 människor i ett hushåll. den största solcellsanläggningen är på det dubbla, så det motsvarar en hel familj på 4 personer. (tittade på vattenkraftserbjudande) (brytpunkten ligger ung vid 3000 kwh där solel "smutsar" ned lika mycket som en människa. det finns ett paket för det, och man kan inte säga till någon att den bidrar till växhuseffekten bara för att den lever.(varför? för att man själv är med och släpper ut lika mycket växhusgaser)
vattenkraftsel brytpunkt är alltså 231464g/4 = 57816 kwh. (så gör någon av med mer el än så kan man börja titta snett på denna)
kanske mer intressant om koldioxid användning går upp eller ned (kan bero på volymen på tillverkningen då kan det vara så att solcellernas tillverkningsbidrag per enhet sjunker när produktionen ökar)
tror jag döper konstanten till "Living Man Footprint" LMP! (säg 230 kg Co2/år) (är något över den gränsen så kan man inte argumentera tillbaka med "men du då!")
man skulle kunna fortsätta och räkna hur mycket människan gör av med för att generera el (tex genom cykelgeneratorer), men tror att det skulle visa att det skulle vara en av de värsta miljöbovarna i utsläpp och ineffektivitet som någonsin skapats för att förse oss med energi. Kanske skulle man kunna se efter hur mycket hamstrar släpper ut... (om man har 50 miljoner i en gigafactory) ...
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Kul uträkning! Men nu äter ju vi förnyelsebar energi i ett väldigt kort kretslopp. Den "farliga" co2 är den som är bunden i tex kol och olja.
Solpaneler tillverkade med Kärn eller vattenkrafts el får ett helt annat utgångsläge!
Hur blir det nu om vi tillverkar en panel med solel? Eller paneler som tillverkas av paneler som tillverkats av paneler X ggr....
Solpaneler tillverkade med Kärn eller vattenkrafts el får ett helt annat utgångsläge!
Hur blir det nu om vi tillverkar en panel med solel? Eller paneler som tillverkas av paneler som tillverkats av paneler X ggr....

Tesla Model Y
Solels inception....gellerstam skrev:Kul uträkning! Men nu äter ju vi förnyelsebar energi i ett väldigt kort kretslopp. Den "farliga" co2 är den som är bunden i tex kol och olja.
https://twitter.com/U_Kristofferson/sta ... 7444304896
Från TV4-ankares twitter:
Regeringen har beslutat sänka solskatten. Besked ges senare idag. Skatten sänks från 30 öre/kwh till 0,5 öre/kwh. Enl mina källor.
Regeringen har beslutat sänka solskatten. Besked ges senare idag. Skatten sänks från 30 öre/kwh till 0,5 öre/kwh. Enl mina källor.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Intressant. Påverkar väll inte oss villaägare, eller? Handlar om stora producenter med över 250 kW.zyax skrev:https://twitter.com/U_Kristofferson/sta ... 7444304896
Etcel/Egenel borde vara vinnare.
- Off Grid Byggaren
Det gäller större anläggningar över 250 kW. Men har du en väldigt stor byggnad så går det ju att bygga så mycket även som privatperson.
Här kan Ni läsa, tydligen är beslutet inte taget ännu:
http://www.regeringen.se/globalassets/r ... a-pm-solel
Här kan Ni läsa, tydligen är beslutet inte taget ännu:
http://www.regeringen.se/globalassets/r ... a-pm-solel
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Det gäller anläggningar som är mindre än 250kw, där ägaren haft flera mindre anläggning, t.ex bostadsbolag som haft anläggningar på många hus, eller kommuner som haft på skolor och offentliga byggnader. Även om den samlade kapaciteten är över 250kw ändras det nu så att skatten sänks för dem. De 8 anläggningar i Sverige som är på över 250kw kommer fortfarande ha en skatt på 29.2öre/kwh.
Vad man gjort är att man hittat ett kryphål i EU-reglern som gör att man kan räkna anläggningarna under 250kw men där totala ägandet är större som gruppanläggningar eller nått sånt. Och då fick man tydligen sätta en väldigt låg skatt. Det ska dock jobbas för att få bort den också då den troligen kostar med att hantera än man får in!
Enskilda anläggningar under 250kw har tidigare inte påverkats av skatten och kommer inte göra det nu heller.
En annan nyhet man vill genomföra var att man från juli inte heller ska behöva lämna momsdeklaration om man är liten privatproducent.
Vad man gjort är att man hittat ett kryphål i EU-reglern som gör att man kan räkna anläggningarna under 250kw men där totala ägandet är större som gruppanläggningar eller nått sånt. Och då fick man tydligen sätta en väldigt låg skatt. Det ska dock jobbas för att få bort den också då den troligen kostar med att hantera än man får in!
Enskilda anläggningar under 250kw har tidigare inte påverkats av skatten och kommer inte göra det nu heller.
En annan nyhet man vill genomföra var att man från juli inte heller ska behöva lämna momsdeklaration om man är liten privatproducent.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men det finns ju ingen eu regel ?joel80 skrev:Det gäller anläggningar som är mindre än 250kw, där ägaren haft flera mindre anläggning, t.ex bostadsbolag som haft anläggningar på många hus, eller kommuner som haft på skolor och offentliga byggnader. Även om den samlade kapaciteten är över 250kw ändras det nu så att skatten sänks för dem. De 8 anläggningar i Sverige som är på över 250kw kommer fortfarande ha en skatt på 29.2öre/kwh.
Att regeringen väljer att tolka som ingen annan medlemsstat betyder inte att den finns eller att de hittat hål i den samma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ska man följa EU:s regler om konkurrens och statsstöd så krävde det tydligen att Sverige införde skatten. Men det finns undantag i den skatten vilket man borde ha hittat redan under utredningen om ifall man skulle behövs införa skatten.
Sverige har ju tydligen haft ungefär samma problem med etanolen. Vet inte om andra länder helt skiter i att följa dumma regler... Sverige brukar ju vilja vara lite bror duktig på sånna här saker ibland..
Sverige har ju tydligen haft ungefär samma problem med etanolen. Vet inte om andra länder helt skiter i att följa dumma regler... Sverige brukar ju vilja vara lite bror duktig på sånna här saker ibland..
Varför har Sverige i så fall fått klagomål från EU att skatten inte behövs om det enligt dig behövs utnyttja ett kryphål? Säger EU till att man ska använda kryphålet och i så fall, kan det verkligen kallas ett kryphål i reglerna om det är rekomenderar att användas?joel80 skrev:Det gäller anläggningar som är mindre än 250kw, där ägaren haft flera mindre anläggning, t.ex bostadsbolag som haft anläggningar på många hus, eller kommuner som haft på skolor och offentliga byggnader. Även om den samlade kapaciteten är över 250kw ändras det nu så att skatten sänks för dem. De 8 anläggningar i Sverige som är på över 250kw kommer fortfarande ha en skatt på 29.2öre/kwh.
Enligt mig? Nej enligt vår minister Isabella Lövin och Magdalena Andesson. Lyssnade på direktsändningen i Sveriges Radio igår med dem. Det jag så hon förklarade det. Det är inte nått eget påhitt från mig.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Hmm, är det någon som vet om det finns något sätt att investera solenergi utan att köpa aktier i enstaka företag?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Off Grid Byggaren
I regeringens budgetproposition för 2016 motiverades förslaget om energiskatt med flera punkter.
Den enda som återstår nu, och kanske är det egentliga skälet till fortsatt 250 kW gräns:
…ett framtida omotiverat högt skattebortfall kan förebyggas.
Den enda som återstår nu, och kanske är det egentliga skälet till fortsatt 250 kW gräns:
…ett framtida omotiverat högt skattebortfall kan förebyggas.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Finns det någon här som har bra information om tillverkningsprocessen av solceller?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Beror väl på vad du söker.vigge50 skrev:Finns det någon här som har bra information om tillverkningsprocessen av solceller?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Söker information om tillverkningsprocessen av tunnfilmssolceller(CIGS) då jag tog ut svängarna lite i mitt jobbsökandeTeslaspolen skrev:Beror väl på vad du söker.vigge50 skrev:Finns det någon här som har bra information om tillverkningsprocessen av solceller?