AP funderingar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513

AP funderingar

Inlägg av port513 »

Eftersom jag primärt bokat M3 för AP så har jag ju en del funderingar.
Kan man be en AP Tesla att parkera på en viss parkeringsplats som inte ligger i anslutning till huset?
Vad händer om den inte hittar en parkering inom vettigt avstånd, kommer den ändå att leta upp en längre bort och använda den?
Hur är det tänkt att en level 5 ska hantera polisman? Vet den vem som är fejk och inte?

Det där med parkering på annan plats behöver jag då min extra parkering ligger 100m från huset så den bör ju hitta dit och står någon på min plats ska den plocka fram laserkanonen och förinta bilen som inkräktar ;)

Finns det någon fallsensor i bilar med AP2?
Tänkte på det här med att köra av och på färja, det känns ju ruggigt att en dator ska sköta ;)

Kommer AP:n att köra in till laddstation och "väcka" människan som sitter i eller vad händer om den ger sig iväg och inte har kräm nog?

Och på tal om AP så tror jag att jag blev omkörd av en Volvo med AP idag, kan inte garantera det då de inte ska finnas på vägarna men den reagerade på ett robotaktigt sätt mot min körning så att säga.
Kan ju också varit en sjukt skicklig förare som plockade exakta avstånd, kände av bilister vid sidan osv osv men jag är hyfsat säker på att det var en AP i den Volvon.

/Henke
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: AP funderingar

Inlägg av danni »

Jag är ledsen, men det finns ingen här som kommer kunna ge dig svar på dina frågor. Det bästa vi kan göra är att framföra resonemang, bolla idéer, resonemang och tankar, och gissa hur man kan tänka sig att lösa det ena eller andra problemet. Med det sagt, låt idéerna och tankarna flöda :)

Volvo har förresten semiautonoma funktioner i de nyaste modellerna, nästan i nivå med AP 1.0 hos Tesla. Därtill har de en del helt autonoma fordon i trafik på avgränsade sträckor, men det är främst i trakterna kring Göteborg såvitt jag vet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Säger samma sak, ingen som har svar på detta ännu...

På A svarar vi vet ej och på B svarar vi vet ej osv :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
port513

Inlägg av port513 »

Då tycker jag att vi bombar med idéer på hur man löser sakerna ;)
För jag måste komma på en lösning så att bilen kör till sin plats och även lämnar platsen och hämtar mig hemma ;)
Koppla i och ur laddare blir inga problem då jag har en fyrbent hårig best som måste rastas lite då och då så man kan sätta den på laddning på kvällspromenaden och sen koppla ur den på morgonpromenaden.

Jag är ju uttagen testfamilj till Volvo men då jag bor i Skåne så blev det lite kli i huvudet på dem ;)
De ska enligt min information inte börjat köra ännu med de så kallat level 5 fordonen, de väntar på lagändringen som först kommer igång i maj i år.

/Henke
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Som sagt, de allra flesta frågor här kommer vi inte få svar på på några år. :)

Men laddningen är inget problem. Robotarm och automatisk lucka är en enkel lösning om man (som Elon) inte tycker om trådlös laddning. Att definiera en viss parkeringsplats är ju också en enkel mjukvarugrej, så den lär de säkerligen kunna införa utan problem.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Halt offtopic men både tesla och apple tycker inte om trådlös laddning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
18650

Inlägg av 18650 »

port513 skrev:
Vad händer om den inte hittar en parkering inom vettigt avstånd, kommer den ändå att leta upp en längre bort och använda den?

/Henke
Mycket konstiga frågor tycker jag. Det är väl bara två olika alternativ, antingen parkerar den där det finns plats eller så åker den runt utan att parkera. Jag ser alternativ 1 som det enda möjliga. Vad spelar det för roll var den parkerar egentligen?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Jag kan tänka att det inte är helt orimligt att du skulle (iaf inom en överkomlig framtid) sätta en specifik p-plats som en "favorit" och med hjälp av såväl kamera som gps få bilen att kunna ställa sig där.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Spelar inte så stor roll var den parkerar om den kommer och hemtar mig efteråt
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ja att få den att parkera är ju en sak...men hur får jag den att parkera "lagligt" utifrån alla lokala parkeringsbestämmelser, översnöade vägmarkeringar, och inte minst hur får jag den att lösa parkeringsbiljetten och sen lägga pappersbiljetten i framrutan? :D
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
port513

Inlägg av port513 »

18650 skrev:
port513 skrev:

/Henke
Mycket konstiga frågor tycker jag. Det är väl bara två olika alternativ, antingen parkerar den där det finns plats eller så åker den runt utan att parkera. Jag ser alternativ 1 som det enda möjliga. Vad spelar det för roll var den parkerar egentligen?
I Malmö vill man INTE den ska parkera där de bränner bilar på löpande band t.ex. Det lär ju vara gott om platser där ;)

/Henke
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Leo skrev:
Ja att få den att parkera är ju en sak...men hur får jag den att parkera "lagligt" utifrån alla lokala parkeringsbestämmelser, översnöade vägmarkeringar, och inte minst hur får jag den att lösa parkeringsbiljetten och sen lägga pappersbiljetten i framrutan? :D
Den spanar efter laplisor och flyttar sig om de närmar sig ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Kalle skrev:
Leo skrev:
DET vore ju en bra funktion ju :) Lite ballt när en drös med bilar på en stor parkering håller på å flyttar sig lite då och då :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
Kalle skrev:
Leo skrev:
DET vore ju en bra funktion ju :) Lite ballt när en drös med bilar på en stor parkering håller på å flyttar sig lite då och då :lol:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
port513

Inlägg av port513 »

Leo skrev:
En robotförare till den förarlösa bilen ;)
Skriv svar