Teslaägare, kön och ålder? Omröstning.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057

Teslaägare, kön och ålder?

Man under 30
6
4%
Man 30-39
39
24%
Man 40-49
69
43%
Man 50-59
24
15%
Man 60-69
11
7%
Man 70 eller över
3
2%
Kvinna under 30
1
1%
Kvinna 30-39
0
Inga röster
Kvinna 40-49
1
1%
Kvinna 50-59
3
2%
Kvinna 60-69
1
1%
Kvinna 70 eller över
2
1%

Antal röster: 160

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Teslaägare, kön och ålder? Omröstning.

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
Legato skrev:
Som nybliven Teslaägare har jag till min förvåning hittills bara stött på seniora herrar på SUCs.
Jag har också märkt detta - men det är i stort sett bara när jag kör dagtid. På kvällar möter jag yngre människor på snabbladdarna. En inte alltför långsökt gissning är att äldre kvinnor/män har större möjligheter att köra dagtid, antingen genom att de är pensionärer eller att de avancerat så långt i karriären att de kan göra lite vad de vill - som att köra omkring på dagarna, titta på fåglarna och äta Max-hamburgare.

För övrigt kul statistik! Bra initiativ!
Jag är i övre medelåldern och glider mest omkring på dagen (dock utan att ladda på SuC). Härlig tillvaro. Kan klart rekommenderas!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Inlägg av SolnaGnagarn »

mati skrev:
Jag har i många år försökt att övertyga folk om att jag är 25 och att mitt personnummer är fel. Jag vill ha ett rörligt personnummer som anpassar sig efter min verkliga ålder men de säger att det inte går.
Så jag bockade i, man 43 år. Upplevd ålder max 25 år.
BildBildBild

Skickat med röksignal
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ragnarferdinand skrev:
Bjelke skrev:
En vanlig kommentar i förra tråden var väl typ,

Jag är 50 men i bilen är jag 20 igen :)

(typ, eller liknande)
Jag är 45 men kör som en gubbe Bild
Det är ju så kul att se genomsnitt på 126 w/km

P84 - 2014
Du har iaf en hyfsat unik Teslamodell, P84 ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

+46 skrev:
Jag är i övre medelåldern och glider mest omkring på dagen (dock utan att ladda på SuC). Härlig tillvaro. Kan klart rekommenderas!
Vad skönt det låter...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

Henrik skrev:
20 år när bilen införskaffades. :)

Fast lyckades nyligen fylla 21...

(Ingen som betalat bilen åt mig, har fått jobbat hårt i 3 år.. :roll: Många ägare här på forumet har också varit till hjälp under resans gång)
Najs, bra jobbat! Kul med fler unga :) Själv är jag 24, egenföretagare sen 16, drömt om Tesla sen 21. Leverans om 1½ vecka :D
Model S 90D '17
Model Y LR '22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Bjelke skrev:

(typ, eller liknande)

P84 - 2014
1% degradering på dryga tre år måste det betyda...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Bjelke skrev:

(typ, eller liknande)

P84 - 2014
1% degradering på dryga tre år måste det betyda...
:lol: En specialare, därför den går så snålt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag är 50 men eftersom jag snart har två bilar är jag 25 år per bil. Eller?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Jag är 50 men eftersom jag snart har två bilar är jag 25 år per bil. Eller?
I den ena kommer du att känna dig som en 16-årig demon! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Jag fyllde i då jag står på bilen, vilket jag gör av försäkringskostnadsskäl. Egentligen är det ju hela familjens bil. Vi var alla med och tog beslutet, så uppdelningen på kön och ålder stämmer inte i vårt fall.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Att andelen kvinnor är lågt beror till stor del på att andelen aktiva kvinnor på forat är lågt!

Hur är förhållandet mellan aktiva män och kvinnor här på forat?

Med den siffran kan vi interpolera fram ett bättre värde för kvinnorna! :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Att andelen kvinnor är lågt beror till stor del på att andelen aktiva kvinnor på forat är lågt!

Nej, inte nödvändigtvis. Även om du har den siffran så vet du ju inte om den står för en över- eller underrepresentation. Det kan ju mycket väl vara så att det är många kvinnor som köper Teslor men inte hänger på forum, men det kan lika gärna vara tvärtom. Eller inget av dem. Så könsfördelningen här på forumet säger inte jättemycket.

Däremot finns det ju fler datakällor. Autopedia skickar t.ex. en enkät till alla som köper ny bil. Där kan man se att 8% av de som köpt en Model S och svarat på enkäten är kvinnor, medan 90% är män (och 2% inte uppgivit kön, antar jag): http://www.autopedia.se/bilmodeller/tesla_model-s/

Det kan ju även vara så att kvinnor är mindre benägna att svara på enkäter, men sådär rent generellt skulle jag tro att det inte är så. Många andra bilar på Autopedia har jämnare fördelning (Ford Fiesta 45% kvinnor, Ford Focus 24% kvinnor, Skoda Yeti 25% kvinnor, Hyundai i10 63% kvinnor, Hyundai i20 44% kvinnor, Hyundai i30 20% kvinnor, Volvo V40 38% kvinnor, Mini 48% kvinnor, Pegueot 200-serie 48% kvinnor). Rent generellt får jag intrycket via Autopedia att kvinnor är mycket mer intresserade av småbilar, ju mindre bil desto fler kvinnor på Autopedia, och det segmentet är ju inte Tesla jättestarka i ;)

Sen kan jag ju även se till min egna statistik i form av vilka som använt min referrallänk (varav många kommer härifrån forumet). Där hittar jag 21 män och 3 kvinnor...

Jag tror man ganska tryggt kan säga att det tyvärr är rätt få kvinnor som köper Model S, även om det såklart finns en bunt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
gellerstam skrev:

Nej, inte nödvändigtvis. Även om du har den siffran så vet du ju inte om den står för en över- eller underrepresentation. Det kan ju mycket väl vara så att det är många kvinnor som köper Teslor men inte hänger på forum, men det kan lika gärna vara tvärtom. Eller inget av dem. Så könsfördelningen här på forumet säger inte jättemycket.

Däremot finns det ju fler datakällor. Autopedia skickar t.ex. en enkät till alla som köper ny bil. Där kan man se att 8% av de som köpt en Model S och svarat på enkäten är kvinnor, medan 90% är män (och 2% inte uppgivit kön, antar jag): http://www.autopedia.se/bilmodeller/tesla_model-s/

Det kan ju även vara så att kvinnor är mindre benägna att svara på enkäter, men sådär rent generellt skulle jag tro att det inte är så. Många andra bilar på Autopedia har jämnare fördelning (Ford Fiesta 45% kvinnor, Ford Focus 24% kvinnor, Skoda Yeti 25% kvinnor, Hyundai i10 63% kvinnor, Hyundai i20 44% kvinnor, Hyundai i30 20% kvinnor, Volvo V40 38% kvinnor, Mini 48% kvinnor, Pegueot 200-serie 48% kvinnor). Rent generellt får jag intrycket via Autopedia att kvinnor är mycket mer intresserade av småbilar, ju mindre bil desto fler kvinnor på Autopedia, och det segmentet är ju inte Tesla jättestarka i ;)

Sen kan jag ju även se till min egna statistik i form av vilka som använt min referrallänk (varav många kommer härifrån forumet). Där hittar jag 21 män och 3 kvinnor...

Jag tror man ganska tryggt kan säga att det tyvärr är rätt få kvinnor som köper Model S, även om det såklart finns en bunt.
Känns även så om man tänker på vilka man ser som kör/laddar bilarna, mest män och ngn enstaka kvinna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
danni skrev:
gellerstam skrev:

Känns även så om man tänker på vilka man ser som kör/laddar bilarna, mest män och ngn enstaka kvinna...

Jajaja, jag försökte iaf. förbättra siffrorna för kvinnorna. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Skall man tolka siffrorna som att (vita) medelålders män är de verkliga miljöhjältarna?? :-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

SQLS skrev:
Skall man tolka siffrorna som att (vita) medelålders män är de verkliga miljöhjältarna?? :-)
Inte alla (vita) medelålders män!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

bylund skrev:
SQLS skrev:
Inte alla (vita) medelålders män!
Bara vi??
Skriv svar