Ibland får man offra sig och köra sunkbil några månader mellan sina elbilar. Man vill ju inte riskera att sitta med en osåld Tesla och en ny som väntar på leverans om man inte har pengarna i fickan....

Moderator: Redaktion
+1Tvärtemot flera här på tråden tror jag snikutrustade Teslor kommer att sälja bra.
Håller jag med om.tyg, solidlack, utan pano, men ändå teknikpaket
Hej, hur räknade du här?Bjorn skrev:Re Pontus:
Jag tycker också att det är lite för höga priser för jag skull kunna tänkt mig en begagnad, men det är ju önskade priser. Verkliga ligger säkert en bit under.
Grå med orginalfälgar? Årsmodell 2015? Om ja, så står den redo i Infra.Leo skrev:Prishöjningarna senaste året borde hjälpa andrahandsvärde på befintliga bilar, beroende på hur man räknar, å andra sidan vem vet vad dollarn står i om 2-3år???
Hade jag beställt en ny bakhjulsdriven S85 så hade den varit dyrare med samma utrustning än den P jag hämtar på tisdag. Dessutom saknar den ändå en del P-specifik utrustning och dess effekt och som grädde på moset så har de ganska lika förmånsvärde. Men generellt så "dalar" ju toppmodellerna oftast flest kronor när man jämför olika versioner av samma bilmodell.
Skulle jag beställa en S idag och tänka på andrahandsvärdet så skulle jag satsa på en fyrhjulsdriven version med läder, vanliga stolar, 19", teknikpaket med autopilot och kanske metallic men sen inte så mycket mer, ev luftfjädring. (Eller ännu hellre vänta ett 1/2 år för att se om den dras med några barnsjukdomar)
Jag slarvade lite och missade valuta kursen och tullen.Logge skrev:Hej, hur räknade du här?Bjorn skrev:Re Pontus:
Jag tycker också att det är lite för höga priser för jag skull kunna tänkt mig en begagnad, men det är ju önskade priser. Verkliga ligger säkert en bit under.
pris x valutakurs x moms blir:
573 x 1.08 x 1.25 = 774
Ska man dessutom importera den till sverige får man lägga på 10% tull.
Priserna är självklart önskade priser och inte vad dom får ut.
En viktig faktor i detta är också hur dollarn stärkts sedan dessa bilar köptes, räkna om nypris justerat efter dagens valutakurs så får man mer rättvisande siffror. De tidiga köparna gynnas ju av dollarns utveckling.
I sverige är begagnatpriserna mer svårbedömda då det finns så få bilar till salu, de flesta som ligger ute nu är nog sådana som uppgraderar till P85D och hade inte legat ute annars.