Jag kommer bli Tesla ägare!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Re: Jag kommer bli Tesla ägare!

Inlägg av Delta »

Soja86 skrev:
Av någon obegripplig anledning är förmånsvärdet för p85 -14 6993 kr, för s70 -15 är det bara 4338 kr
Om du anger modellkod 14TE001 och som i mitt fall extrautrustning för 72900 kr så blir förmånsvärdet enligt skatteverkets hemsida 5933 kr/månad för en P85 - 14. Enda problemet vid rödljusen är hjulspinn om du slagit av traction control. 0-100 = 4,4 sek. Tänk på att förmånsvärdet är inte pengar som du ska betala. Du ska betala skatt av ett fiktivt belopp på 5933 kr/månad. Skatten beror på vad du tjänar i övrigt, men det rör sig om 30-50% av det beloppet.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Har en 60d. Åkte till Barcelona i höstas, inga problem. Tror inte man kan hoppa över direkt många laddare bara för man har lite större batteri. Kanske någon där de ligger tätt

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Delta skrev:
Enda problemet vid rödljusen är hjulspinn om du slagit av traction control.
Eller om det är minsta lilla blött... Jag personligen har inte haft så kul i de P85:or jag haft som lånebilar här i Blöteborg.
Delta skrev:
Tänk på att förmånsvärdet är inte pengar som du ska betala. Du ska betala skatt av ett fiktivt belopp på 5933 kr/månad. Skatten beror på vad du tjänar i övrigt, men det rör sig om 30-50% av det beloppet.
Det är inte bara skatt som ska betalas på förmånsvärdet, utan även arbetsgivaravgift - vilket kan påverka storleken på löneavdraget som arbetsgivaren ska göra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Delta skrev:
Eller om det är minsta lilla blött... Jag personligen har inte haft så kul i de P85:or jag haft som lånebilar här i Blöteborg.
Men det är ju det som är kul och underhållande med lite lagom svansviftande bakdel i motorvägsfart. :D
Man lär sig att man får lätta på högerfoten lite ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Delta skrev:
Men det är ju det som är kul och underhållande med lite lagom svansviftande bakdel i motorvägsfart. :D
Man lär sig att man får lätta på högerfoten lite ibland.
Jag kunde knappt gasa alls. Det värsta var att jag märkte att det satt i en stund efter att jag fått tillbaks min bil, att jag inte riktigt vågade ge fullgas innan jag kom ihåg att jag nu fått tillbaks det suveräna greppet. Jag tycker ärligt talat Teslan är alldeles för klumpig för att vara särskilt skoj med svansvift. Det som istället händer är att det blir en kombination av spinn och antispinn som gör att det känns som att hela bilen hoppar och skakar så fort man råkar gasa för mycket utan att ha perfekt underlag. Det föll mig inte i smaken.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Jag kunde knappt gasa alls. Det värsta var att jag märkte att det satt i en stund efter att jag fått tillbaks min bil, att jag inte riktigt vågade ge fullgas innan jag kom ihåg att jag nu fått tillbaks det suveräna greppet. Jag tycker ärligt talat Teslan är alldeles för klumpig för att vara särskilt skoj med svansvift. Det som istället händer är att det blir en kombination av spinn och antispinn som gör att det känns som att hela bilen hoppar och skakar så fort man råkar gasa för mycket utan att ha perfekt underlag. Det föll mig inte i smaken.
Hm, det är inte riktigt min erfarenhet. När vinterdäcken var helt nya, ja då betedde sig bilen precis som du beskriver. Minsta lilla gaspådrag och man fick hjulspinn. Inte alls roligt. Men det har gått över. Nu är det som med sommardäck. Annars tycker jag att man knappt märker när däcken tappar greppet. Antispinnlampan blinkar frenetiskt men mycket mer än så är det inte. Svansviftandet upplever jag mest i situationer när jag ska köra om till exempel. Om jag gasar för tidigt och vrider ratten till vänster så kan bakhjulen flippa ur lite, om vägen är fuktig. Men det är inget som känns osäkert eller okontrollerbart på något sätt. Annars har jag aldrig känt att jag inte vågar ge fullgas.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Soja86 skrev:
Det senaste halvåret har en stordel av min tankeverksamhet upptagits av hur jag ska kunna ha råd med en Tesla inom en snar framtid och jqg har besökt det här forumet och läst Tesla nyheter varje dag. Model 3 kommer antagligen vara för liten för två barn i stolar och model Y känns avlägsen. Då sambon pluggar så kändes model S alldeles för dyr med bara en inkomst. Det skulle bli iaf minst 7000 -8000 kr i månaden och antagligen skulle vi inte få ett sånt lån i vilket fall.

Det som löste det hela var en medgörlig arbetsgivare och ett lågt förmånsvärde som innebar att jag kunde förhandla till mig en Tesla som tjänstebil i utbytte mot lägre lön.

1 juni är jag tillbaka från pappledigheten och då det Tesla-time. Nu återstår bara att hitta en rimligt prissatt model s och det är nu istället det som upptar stora delar av min tankeverksamhet.

S90 och uppåt är uteslutet på grund av priset. S60 känns lite dåligt räckvidsmässigt och dessutom är de ganska sällsynta på beg.marknaden. P85 har för högt förmånsvärde. Det som återstår är s70 eller s85 med eller utan D. S85 är ju klart vanligast och finns under 700 000 från 2014. S70d finns ibland under 800000 och jag har sett en s85d för 750 000 under det senaste halvåret.

70d har ju förutom d:et fördelen av att vara nyare och i bästa fall ha ap. Men å andra sidan har den kortare räckvid och är dyrare. Det bästa vore naturligtvis om det kom ut en billig s85d strax innan juni men det är antagligen för mycket att hoppas på. Nedräkningen har i vart fall börjat!
Jag hoppas att du håller oss underrättade Soja86!

Jag är i väldigt liknande situation, och är därför kanske lite extra intresserad. Har/kommer att ha råd, men tycker egentligen att det är för dyrt, men gör inget annat på min fritid än att läsa, fundera och drömma om Tesla.
Ett par andra saker har trängt sig före på listan över utgifter, men är övertygad om att jag har en närmsta 24 månaderna i varje fall.

Hur kan en bil förvrida huvudet på en så här? Har aldrig brytt mig om bil tidigare (annat än att den ska rulla och gärna svänga åt bägge håll)...
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kler skrev:

Jag är i väldigt liknande situation, och är därför kanske lite extra intresserad. Har/kommer att ha råd, men tycker egentligen att det är för dyrt, men gör inget annat på min fritid än att läsa, fundera och drömma om Tesla.
Ett par andra saker har trängt sig före på listan över utgifter, men är övertygad om att jag har en närmsta 24 månaderna i varje fall.

Hur kan en bil förvrida huvudet på en så här? Har aldrig brytt mig om bil tidigare (annat än att den ska rulla och gärna svänga åt bägge håll)...
Ge upp. Du kommer aldrig kunna sluta tänka, drömma, räkna osv. Enda botemedlet är att skaffa en Tesla. Tro mig. Jag var i samma situation. Det är det enda som hjälper mot de mest akuta symptomen. Annars får själen ingen ro. Problemet är bara att själva sjukdomen inte försvinner iom införskaffandet av Teslan. Det blir bara andra symptom. ;)
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

mati skrev:
kler skrev:

Ge upp. Du kommer aldrig kunna sluta tänka, drömma, räkna osv. Enda botemedlet är att skaffa en Tesla. Tro mig. Jag var i samma situation. Det är det enda som hjälper mot de mest akuta symptomen. Annars får själen ingen ro. Problemet är bara att själva sjukdomen inte försvinner iom införskaffandet av Teslan. Det blir bara andra symptom. ;)
Har gett upp. Bidar bara min tid tills det är dags :)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

kler skrev:
mati skrev:
kler skrev:

Har gett upp. Bidar bara min tid tills det är dags :)
+1 :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Som andra redan rekommenderat så kan jag också instämma i att nya S60 är ett bra köp! Jag har haft en själv i två månader nu och kört 450 mil. Hittills utan räckviddsångest och klarar 10 mil tor utan problem. Då har jag kört med takbox och -15 grader. Sen går laddningen snabbt så du behöver ändå inte vänta längre vid SuC än du hade behövt i en 75. Den nackdelen du har är att du inte får de där extra 5-6 milen i början av en långresa.
Jag tycker annars det känns skönt att ha möjligheten att när som helst uppgradera till 75! Även om jag troligtvis inte kommer att göra det.

Enda problemet är att det är svårt eller omöjligt att hitta en just nu. Troligtvis för att de flesta vill behålla sin :)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

Delta skrev:
Soja86 skrev:
Av någon obegripplig anledning är förmånsvärdet för p85 -14 6993 kr, för s70 -15 är det bara 4338 kr
Om du anger modellkod 14TE001 och som i mitt fall extrautrustning för 72900 kr så blir förmånsvärdet enligt skatteverkets hemsida 5933 kr/månad för en P85 - 14. Enda problemet vid rödljusen är hjulspinn om du slagit av traction control. 0-100 = 4,4 sek. Tänk på att förmånsvärdet är inte pengar som du ska betala. Du ska betala skatt av ett fiktivt belopp på 5933 kr/månad. Skatten beror på vad du tjänar i övrigt, men det rör sig om 30-50% av det beloppet.
Aha jag hade tydligen valt p85+ därför jag fick det högre beloppet. Det gör ju faktiskt även p85 till en möjlig kandidat.

När det gäller förmånsvärdet så är det precis som danni skriver att jag löneväxlar och förmånsvärdet påverkar arbetsgivaravgiften.
Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare

Inlägg av Soja86 »

janni skrev:
Ser ut som att man kan ropa in en s85d på KVD för lite över 700 kakor (eller mycket beroende på hur de går de närmaste dagarna).
Om de ska vara tjänstebil så antar jag att det är viktigt att kunna lyfta momsen.

När jag funderade på begagnade så var det en säljare på Tesla som rekommenderade att man skulle titta på en från 2015 då exempelvis AP alltid ingick i den.
Jag har sett den och den är perfekt men tyvärr är det för tidigt då jag är tillbaka på jobbet först juni.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Soja86 skrev:
janni skrev:
Ser ut som att man kan ropa in en s85d på KVD för lite över 700 kakor (eller mycket beroende på hur de går de närmaste dagarna).
Om de ska vara tjänstebil så antar jag att det är viktigt att kunna lyfta momsen.

När jag funderade på begagnade så var det en säljare på Tesla som rekommenderade att man skulle titta på en från 2015 då exempelvis AP alltid ingick i den.
Jag har sett den och den är perfekt men tyvärr är det för tidigt då jag är tillbaka på jobbet först juni.
Hur funkar det att leasa så pass "gamla" bilar?
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kler skrev:
Soja86 skrev:
janni skrev:

Inga som helst konstigheter, som att leasa vilken annan bil som helst, om vi pratar finansiell leasing. Det blir ju som ett vanligt lån och du ansvarar själv för värdeminskning etc. Däremot baserar sig fortfarande förmånsvärdet på nybilspriset så det är inte alltid lönt.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

danni skrev:
kler skrev:
Soja86 skrev:
janni skrev:

Inga som helst konstigheter, som att leasa vilken annan bil som helst, om vi pratar finansiell leasing. Det blir ju som ett vanligt lån och du ansvarar själv för värdeminskning etc. Däremot baserar sig fortfarande förmånsvärdet på nybilspriset så det är inte alltid lönt.
Ah, jag har nog mentalt alltid varit inne på operationell leasing. Tänkte just att ingen leasingfirma skulle ta den risken :)
Tack för klargörandet.
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag har operationell leasing på min Roadster -12, inga problem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Och skulle det bli problem så kan du alltid lämna bilen här istället!!! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

bullen skrev:
ok!
Så i princip gäller det att leta upp en bil som ej är momssmittad och kontakta ett gäng leasare och se om de kan tänka sig att köpa in bilen och leasa den operationellt (eller finansiellt om man vill det) till mig alltså? Sen kan mitt företag dra halva momsen på leasingkostnaden och jag kan göra en löneväxling.

Får man fråga vilket bolag du använder?
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Carmatic i Bromma.
Använder dom för båda mina Teslor.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Jag kommer bli Tesla ägare!

Inlägg av kler »

Alright, tack.

Ser fram emot dagen när jag kommer att säga meningen "båda mina Teslor" :)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

kler skrev:
Alright, tack.

Ser fram emot dagen när jag kommer att säga meningen "båda mina Teslor" :)
Kommer du någonsin hamna så långt ner i träsket?Bild
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

Det beror på hur väl mina investeringar slår ut! Så i de bästa av världar, alla gånger! :)
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Skriv svar