Ska man frysa i Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ska man frysa i Model S?

Inlägg av EnTraktor »

Jag har en S85D -15 och en S90D -16 och tycker det är bättre tryck på värmen på -15. Där burkar jag köra 19 grader, men måste upp i 20-20.5 på -16 för att få samma komfort i bilen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Nikke skrev:
Jag tycker det läcker in kall luft mellan dörren och stolpen, är det någon som har samma problem? Är det SC som fixar sånt?
Har samma problem att det läcker in lite på vänster knä. Kalldraget känns tydligt vid -15. Läste nånstans att de har en service bulletin på det men jag har inte orkat fixa det.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Verkar vara följande:

http://teslaforum.dk/ow_userfiles/plugi ... _Glass.pdf

Det där skall jag verkligen fixa till vid närmare eftertanke. Min byggdes precis innan det här löstes. I feb 2015.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Jag roade mig med att manuellt ställa in fläktläge med utblås enbart på fötterna i en en lätt förvärmd bil (kupevärmen upplevdes helt ok från knäna och uppåt)

Jag kunde konstatera att när bilen tycker att kupen ligger på önskad temp och därmed sänker fläkten så är inte luftflödet från utblåset ovanför pedalerna tillräckligt för att trycka ner den varma luften till golvnivå. Luften verkar helt enkelt vända uppåt innan den når golvet.

Jag fick höja fläkten ganska rejält innan jag lyckades pressa ner värmen hela vägen, så det är nog inte konstigt att man ibland upplever att det blir kallt om fötterna.

Prova gärna detta i en kall bil och rapportera resultatet för er bil. Jag har en S70 -15 (maj)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Kyler det på riktigt (<-20) kan det vara läge att sätta manuell floor-vent för att minska förluster via vindrutan. Det gör en jäkla skillnad där nere i tempar tycker jag. Auto drar väldigt mycket till defroster då.
Man kan dock få komplettera med en renblåsning av rutan en gång i kvarten eller så.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

För att felsöka värmesystemet kan man dra igång appen mesans man kör för att se vad innetemperatur är i kupén . Visar den då 17c (som i mitt fall då och då) och tempen e satt på 22c, ja då är det service som gäller :roll:
Skriv svar