Towing Eye
Moderator: Redaktion
Towing Eye
Var hittar man "Towing Eye", eller är det rentav "extrautrustning"? Hittade en youtube-film från Tesla-Björn, men filmen stämde inte överens med min Model S årsmodell 2015. Jag har kollat i den röda väskan i frunken, där hittade jag bl.a. varningstriangeln.
Någon som har letat med framgång?
Någon som har letat med framgång?
Re: Towing Eye
Ligger under frunkmattan ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?

Model S P85D,
Foluke skrev:Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?
Enklare och med mindre risk för skador är att använda ett litet pry tool i plast som man bänder med i högra övre hörnet. Det funkar varje gång för mig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det skall jag prova. Passar mig bättre!HelectriC skrev:Foluke skrev:Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?
Enklare och med mindre risk för skador är att använda ett litet pry tool i plast som man bänder med i högra övre hörnet. Det funkar varje gång för mig.
Model S P85D,
"Varje gång" hur ofta bogserar du din bil?HelectriC skrev:Foluke skrev:Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- lator
- Teslaägare
Det handlar givetvis om att hjälpa andra i nöd! Sen kan man ju behöva ta bort noskonen av andra anledningar...Pontus skrev:"Varje gång" hur ofta bogserar du din bil?HelectriC skrev:Foluke skrev:Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det är inte bara vid bogsering nose cone behöver demonteras. Andra situationer: gömma trängselskattdosan, foliera nose cone, gömma ringklockehögtalare för att kunna "tuta" på fotgängare, komma åt 12V punkterna till batteriet.Pontus skrev:"Varje gång" hur ofta bogserar du din bil?HelectriC skrev:Foluke skrev:Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?
Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Alltså när jag läste instruktionerna för monteringen av den där trängselskattedosan (jo ibland läser jag sånt haha) så fattade jag det som att den absolut måste monteras vid backspegeln typ och gjorde så oxo,HelectriC skrev:Det är inte bara vid bogsering nose cone behöver demonteras. Andra situationer: gömma trängselskattdosan, foliera nose cone, gömma ringklockehögtalare för att kunna "tuta" på fotgängare, komma åt 12V punkterna till batteriet.Pontus skrev:"Varje gång" hur ofta bogserar du din bil?HelectriC skrev:Foluke skrev:Ja, det gör den och den skruvas in bakom noskonen. Den i sin tur tar man bort genom att pressa kraftigt ovanifrån på plåten på bägge sidor samtidigt (med frunkluckan öppen!) så att den släpper i i fästningen. Jag har fått det visat och demonstrerat på SC men misslyckades själv med att visa det på grund av för klena muskler och liten tyngd.e5m1r skrev:Ligger under frunkmattan ?
skitfult!, men kan man gömma den ändå? Jag fattade det som att man var skyldig (dvs böter annars antar jag) att montera den synlig... Fan va lättlurad man känner sig nu då

Plus att funktionen bara garanterades om den monterades "högt", dvs vid spegeln...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ingen aning om reglerna för dosan i Sverige, jag har norsk dosa och där är enda kravet att den får kontakt med stolpen den kör förbi. Eller egentligen inte ens det för om man inte har en dosa så kostar det inte heller nåt att passera med elbilBjelke skrev:HelectriC skrev:Pontus skrev:Alltså när jag läste instruktionerna för monteringen av den där trängselskattedosan (jo ibland läser jag sånt haha) så fattade jag det som att den absolut måste monteras vid backspegeln typ och gjorde så oxo,HelectriC skrev:
Det är inte bara vid bogsering nose cone behöver demonteras. Andra situationer: gömma trängselskattdosan, foliera nose cone, gömma ringklockehögtalare för att kunna "tuta" på fotgängare, komma åt 12V punkterna till batteriet.
skitfult!, men kan man gömma den ändå? Jag fattade det som att man var skyldig (dvs böter annars antar jag) att montera den synlig... Fan va lättlurad man känner sig nu då![]()
![]()
Plus att funktionen bara garanterades om den monterades "högt", dvs vid spegeln...

Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ok då ska jag försöka flytta den för den är verkligen skitful när den sitter vid backspegeln, och jo, det var för Norge jag beställde den och från NorgeHelectriC skrev:Ingen aning om reglerna för dosan i Sverige, jag har norsk dosa och där är enda kravet att den får kontakt med stolpen den kör förbi. Eller egentligen inte ens det för om man inte har en dosa så kostar det inte heller nåt att passera med elbilBjelke skrev:HelectriC skrev:Pontus skrev:Alltså när jag läste instruktionerna för monteringen av den där trängselskattedosan (jo ibland läser jag sånt haha) så fattade jag det som att den absolut måste monteras vid backspegeln typ och gjorde så oxo,HelectriC skrev:
Det är inte bara vid bogsering nose cone behöver demonteras. Andra situationer: gömma trängselskattdosan, foliera nose cone, gömma ringklockehögtalare för att kunna "tuta" på fotgängare, komma åt 12V punkterna till batteriet.
skitfult!, men kan man gömma den ändå? Jag fattade det som att man var skyldig (dvs böter annars antar jag) att montera den synlig... Fan va lättlurad man känner sig nu då![]()
![]()
Plus att funktionen bara garanterades om den monterades "högt", dvs vid spegeln...det enda dosan gör är förenklar identifieringen och admin för bolaget som driftar systemet.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19