DI långtidstestar Toyota Mirai

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Nej och framför allt att så många ser fram emot det. Det är ju liksom inte engång man hört att elbilar är nog ok men det de väntar på är bränslecellen. När man undrar varför så fylls rummet av fria fantasier, allt från orimliga räckvidds siffror (till och med oändlig) till drömmar om att den kommer gå på vatten (till skillnad mot Ellens kol).
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag för inte sådär jättelänge sedan också trodde att vätgasbilar var ganska okej. Inte att jag trodde att de löser världens alla miljöproblem eller att de är mycket bättre än batteribilar. Nej, jag såg vätgasbilen ungefär som likvärdig med batteribilen, varken mycket bättre eller mycket sämre. Först när jag började läsa på lite om ämnet insåg jag hur dåligt det är med vätgas. Det är inte svårt att inse, men man måste ta sig tid att sätta sig in i tekniken. Alla gör inte det. Alla begriper inte det heller. Folk i allmänhet går efter vad de läser i (blask-)tidningar och de som skriver dessa artiklar är tyvärr inte heller insatta, eller så väljer de att ignorera fakta. De går efter andra kriterier, som oftast smakar hummersås. Men det vet vi ju.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Nej och framför allt att så många ser fram emot det. Det är ju liksom inte engång man hört att elbilar är nog ok men det de väntar på är bränslecellen. När man undrar varför så fylls rummet av fria fantasier, allt från orimliga räckvidds siffror (till och med oändlig) till drömmar om att den kommer gå på vatten (till skillnad mot Ellens kol).
I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag för inte sådär jättelänge sedan också trodde att vätgasbilar var ganska okej. Inte att jag trodde att de löser världens alla miljöproblem eller att de är mycket bättre än batteribilar. Nej, jag såg vätgasbilen ungefär som likvärdig med batteribilen, varken mycket bättre eller mycket sämre. Först när jag började läsa på lite om ämnet insåg jag hur dåligt det är med vätgas. Det är inte svårt att inse, men man måste ta sig tid att sätta sig in i tekniken. Alla gör inte det. Alla begriper inte det heller. Folk i allmänhet går efter vad de läser i (blask-)tidningar och de som skriver dessa artiklar är tyvärr inte heller insatta, eller så väljer de att ignorera fakta. De går efter andra kriterier, som oftast smakar hummersås. Men det vet vi ju.
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
... vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
:lol: Jag ska gå och testa om det går att ladda Teslan på det viset. Undrar vad våra katter säger om det.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
LarsL skrev:
:lol: Jag ska gå och testa om det går att ladda Teslan på det viset. Undrar vad våra katter säger om det.
Om du insett att en katt alltid landar på sina fötter och en macka alltid landar med smörsidan neråt så är du nog något på spåret...

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Ja, även jag har funderat på vätgas. Min lockelse var att den går att producera hemma enkelt, ja enkelt jämnfört med etanol, rapsolja eller biogas... Allt detta blir ju ganska löjligt när man jämnför med el iofs, vilket man kan framställa genom att gnugga två katter emot varandra, typ.
Men det är klart är det 40% som inte ens känner till Tesla så kanske de är på samma nivå som jag var för 10 årsedan.
Det är inte så enkelt att producera vätgas trycksatt till 35-70 MPa då är det bra mycket enklare att producera flytande etanol som kan användas bla som bränsle. Detta görs redan ute i stugorna, kan även blandas med drycken i reklamen ovan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det är inte så enkelt att producera vätgas trycksatt till 35-70 MPa då är det bra mycket enklare att producera flytande etanol som kan användas bla som bränsle. Detta görs redan ute i stugorna, kan även blandas med drycken i reklamen ovan...
I praktiken låter det enkelt med både etanol, biogas och raps. Men om du verkligen ska framställa så att det räcker till att köra bil med så kräver det en ganska rejäl apparat, detta gäller vätgas också. El är däremot ruskigt lätt i sammanhanget och det är därför det är så pass billigt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
I praktiken låter det enkelt med både etanol, biogas och raps. Men om du verkligen ska framställa så att det räcker till att köra bil med så kräver det en ganska rejäl apparat, detta gäller vätgas också. El är däremot ruskigt lätt i sammanhanget och det är därför det är så pass billigt.
Visst tar det en hel del kraft och tid att producera bra mängd som man kan köra på men när det gäller vätgasen räcker det inte med att producera och lagra den för att kunna använda den. Den behöver också trycksättas till rätt höga tryck för att kunna pumpas in i bil och användas. Etanolen är bra mycket enklare då, den häller man enbart i. El är lätt att producera och att ladda men inte lika enkel (läs billig) att lagra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

danni skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Om du insett att en katt alltid landar på sina fötter och en macka alltid landar med smörsidan neråt så är du nog något på spåret...

Genialt!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Visst tar det en hel del kraft och tid att producera bra mängd som man kan köra på men när det gäller vätgasen räcker det inte med att producera och lagra den för att kunna använda den. Den behöver också trycksättas till rätt höga tryck för att kunna pumpas in i bil och användas. Etanolen är bra mycket enklare då, den häller man enbart i. El är lätt att producera och att ladda men inte lika enkel (läs billig) att lagra.
Givet att jag får köpa bilen i sig så väljer jag el för "självförsörjaning" av transport framför alkohol. Måste jag bygga själva bilen också? Ja, då blir det knepigare... Förmodligen blir det en häst eller oxe i så fall :)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Riktig kioskvältare, 2.800 st sålde på två år.

http://www.reuters.com/article/us-toyot ... ce=twitter
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
rmokvist

Inlägg av rmokvist »

SR-71-BlackBird skrev:
Riktig kioskvältare, 2.800 st sålde på två år.

http://www.reuters.com/article/us-toyot ... ce=twitter
"Toyota dealers will update the fuel cell system software at no cost to the customer, it said."

Nämen, alldeles gratis? In på verkstad för en "software update"...måste kännas som stenåldern för er med Teslor. ;)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Kolla vem jag körde om igår på väg till SC Upplands Väsby...

Bild
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Så vackert! På väg till Arlanda för att fylla på gas. 1h och 8mil ToR men det tar bara 5min att tanka fullt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Kolla vem jag körde om igår på väg till SC Upplands Väsby...
Urghhh. Host. Spy. Smutsen där bak är väl ett desperat försök att kamouflera bilens vidriga utseende.
- Titta så ful är den ju inte. Jag körde lite genom gyttjepölar, nu ser den nästan ut som en riktig bil. Och så kan den tankas som en riktig bil också. Nästan.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Det tar väl max 3 minuter o tanka den. Står ju på vägskylten tom
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Det tar väl max 3 minuter o tanka den. Står ju på vägskylten tomBild
:lol: Eller så tar det max 3 minuter innan man får räckviddsångest.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det är ju hyfsat god chans att se den mellan Arlanda och Stockholm, med tanke på räckvidden.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Det är ju hyfsat god chans att se den mellan Arlanda och Stockholm, med tanke på räckvidden.
Där eller på väg till verkstan.
http://www.reuters.com/article/us-toyot ... SKBN15U0F1
Skriv svar