Varför är trefas laddning så ovanligt?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Varför är trefas laddning så ovanligt?
Ja, varför?
Idag är det väl bara Tesla samt BMWs i3:a (Och Renault Zoe! Tack vigge50 och mati!) som har tekniken. Är den så dyr? Eller är trefas så pass ovanligt utanför Sverige?
Annars förstår jag inte; är ju jättesmidigt att automagiskt få mer kräm vid laddning, både hemma och ute på samhället!
Idag är det väl bara Tesla samt BMWs i3:a (Och Renault Zoe! Tack vigge50 och mati!) som har tekniken. Är den så dyr? Eller är trefas så pass ovanligt utanför Sverige?
Annars förstår jag inte; är ju jättesmidigt att automagiskt få mer kräm vid laddning, både hemma och ute på samhället!
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Zoe har också (och enbart) trefasladdning. För övrigt håller jag med dig. Varför är det så? Det kanske är som du säger att trefas är ganska ovanligt i resten av världen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
I Europa är trefas hyfsat vanligt tycker jag.
I Tyskland, Schweiz och Italien är det till och med väldigt vanligt vad jag erfarit. Det borde ju räcka som motivation kan man tycka.
I Tyskland, Schweiz och Italien är det till och med väldigt vanligt vad jag erfarit. Det borde ju räcka som motivation kan man tycka.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Östeuropa har också mycket trefas. Den röde har jag använt i Ungern, Polen och Estland. Problemet är väl att det i praktiken är tre laddare i bilen vid trefas, istället för en vid enfas?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Det är pga. mesiga kunder som inte ställer krav.
Fordonsindustrin och dess intressenter vill naturligtvis sälja el också på publika laddstationer till ett högre pris förstås. Och ju "sämre" hemmaladdning desto större chans att sälja dyrare el längs vägarna.
Frågan alla elbilskunder måste ställa sig är om man är villig att betala mer för elen för denna service?
Fordonsindustrin och dess intressenter vill naturligtvis sälja el också på publika laddstationer till ett högre pris förstås. Och ju "sämre" hemmaladdning desto större chans att sälja dyrare el längs vägarna.
Frågan alla elbilskunder måste ställa sig är om man är villig att betala mer för elen för denna service?
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
BMW i3 har väl bara enfas-laddning men 32A.. Kollegan kan i allafall bara få ut 7.4kw ur en 22kw-stolpe och är det en 11kw-stolpe blir det 3.7kw.
Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.
Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Beror väl på konstruktionen, men dom vi byggde för 3-fas var iaf en laddare (som matades via diodbryggor för 3-fas), inget konstigt alls faktiskt, fördelen är då att man kan mata med allt från 1-fasbylund skrev:Östeuropa har också mycket trefas. Den röde har jag använt i Ungern, Polen och Estland. Problemet är väl att det i praktiken är tre laddare i bilen vid trefas, istället för en vid enfas?
till 3-fas. Det blev tom bättre med 3-fas-matning (jämnare spänning in till själva laddaren)
Däremot känner jag inte riktigt till hur tex Tesla gör för att kunna mata dubbel ström till en bil med enkelladdare och vad som eg skiljer vid dubbelladdare osv.
Men att bygga för 3-fas (kontra 1-fas) är normalt sett inget svårt eller konstigt.
Volvo kör väl oxo med 3-fas förresten? (Apropå vilka som gör det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2465
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
joel80 skrev:BMW i3 har väl bara enfas-laddning men 32A.. Kollegan kan i allafall bara få ut 7.4kw ur en 22kw-stolpe och är det en 11kw-stolpe blir det 3.7kw.
Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.
Med stora batteriet går det nu att köpa till 3-fasladdning som option för BMW i3.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
C30 Electric gjorde det, men den finns ju inte längre, och fanns ju aldrig riktigt på riktigt heller, den var ju aldrig till försäljning till allmänheten. Deras laddhybrider kan inte ta trefas.Bjelke skrev:Volvo kör väl oxo med 3-fas förresten? (Apropå vilka som gör det)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
En anleding är det annorlunda elsystemen i US och Japan
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Världens första 3-fas laddare var väl att ta i...lator skrev:C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
http://teknikensvarld.se/volvo-uppdater ... ng-118585/
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Tesla installerar ett relä(kontaktor) som splittar inkommande 1-fas till två ladd-anslutningar motsvarande 2-fas då. På så sätt får man dubbla effekten.Bjelke skrev:Däremot känner jag inte riktigt till hur tex Tesla gör för att kunna mata dubbel ström till en bil med enkelladdare och vad som eg skiljer vid dubbelladdare osv.
Men att bygga för 3-fas (kontra 1-fas) är normalt sett inget svårt eller konstigt.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?
Nja, Zoe mfl Renault-bilar byggdes väl långt innan även om de använde en annan teknik.+46 skrev:Världens första 3-fas laddare var väl att ta i...lator skrev:C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
http://teknikensvarld.se/volvo-uppdater ... ng-118585/
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
