Varför är trefas laddning så ovanligt?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, varför?

Idag är det väl bara Tesla samt BMWs i3:a (Och Renault Zoe! Tack vigge50 och mati!) som har tekniken. Är den så dyr? Eller är trefas så pass ovanligt utanför Sverige?

Annars förstår jag inte; är ju jättesmidigt att automagiskt få mer kräm vid laddning, både hemma och ute på samhället!
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av vigge50 »

Glöm inte Renault Zoe
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av mati »

Zoe har också (och enbart) trefasladdning. För övrigt håller jag med dig. Varför är det så? Det kanske är som du säger att trefas är ganska ovanligt i resten av världen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av jpetters »

I Europa är trefas hyfsat vanligt tycker jag.
I Tyskland, Schweiz och Italien är det till och med väldigt vanligt vad jag erfarit. Det borde ju räcka som motivation kan man tycka.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av bylund »

Östeuropa har också mycket trefas. Den röde har jag använt i Ungern, Polen och Estland. Problemet är väl att det i praktiken är tre laddare i bilen vid trefas, istället för en vid enfas?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av Mysman »

Det är pga. mesiga kunder som inte ställer krav.

Fordonsindustrin och dess intressenter vill naturligtvis sälja el också på publika laddstationer till ett högre pris förstås. Och ju "sämre" hemmaladdning desto större chans att sälja dyrare el längs vägarna.

Frågan alla elbilskunder måste ställa sig är om man är villig att betala mer för elen för denna service?
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av joel80 »

BMW i3 har väl bara enfas-laddning men 32A.. Kollegan kan i allafall bara få ut 7.4kw ur en 22kw-stolpe och är det en 11kw-stolpe blir det 3.7kw.

Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Östeuropa har också mycket trefas. Den röde har jag använt i Ungern, Polen och Estland. Problemet är väl att det i praktiken är tre laddare i bilen vid trefas, istället för en vid enfas?
Beror väl på konstruktionen, men dom vi byggde för 3-fas var iaf en laddare (som matades via diodbryggor för 3-fas), inget konstigt alls faktiskt, fördelen är då att man kan mata med allt från 1-fas
till 3-fas. Det blev tom bättre med 3-fas-matning (jämnare spänning in till själva laddaren)
Däremot känner jag inte riktigt till hur tex Tesla gör för att kunna mata dubbel ström till en bil med enkelladdare och vad som eg skiljer vid dubbelladdare osv.
Men att bygga för 3-fas (kontra 1-fas) är normalt sett inget svårt eller konstigt.


Volvo kör väl oxo med 3-fas förresten? (Apropå vilka som gör det)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2465
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

joel80 skrev:
BMW i3 har väl bara enfas-laddning men 32A.. Kollegan kan i allafall bara få ut 7.4kw ur en 22kw-stolpe och är det en 11kw-stolpe blir det 3.7kw.

Eller är det ändrat på senaste modeller? Han har en från 2016 med mindre batteriet.

Med stora batteriet går det nu att köpa till 3-fasladdning som option för BMW i3.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av danni »

Bjelke skrev:
Volvo kör väl oxo med 3-fas förresten? (Apropå vilka som gör det)
C30 Electric gjorde det, men den finns ju inte längre, och fanns ju aldrig riktigt på riktigt heller, den var ju aldrig till försäljning till allmänheten. Deras laddhybrider kan inte ta trefas.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av lator »

C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av Stefan T »

En anleding är det annorlunda elsystemen i US och Japan
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av +46 »

lator skrev:
C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
Världens första 3-fas laddare var väl att ta i...
http://teknikensvarld.se/volvo-uppdater ... ng-118585/
Installerat 13,2 kWp solceller
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av Mysman »

Bjelke skrev:
Däremot känner jag inte riktigt till hur tex Tesla gör för att kunna mata dubbel ström till en bil med enkelladdare och vad som eg skiljer vid dubbelladdare osv.
Men att bygga för 3-fas (kontra 1-fas) är normalt sett inget svårt eller konstigt.
Tesla installerar ett relä(kontaktor) som splittar inkommande 1-fas till två ladd-anslutningar motsvarande 2-fas då. På så sätt får man dubbla effekten.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Varför är trefas laddning så ovanligt?

Inlägg av lator »

+46 skrev:
lator skrev:
C30 1:a gen var också bara 1-fas. 3-fas kom med Brusa - laddarna.
Världens första 3-fas laddare var väl att ta i...
http://teknikensvarld.se/volvo-uppdater ... ng-118585/
Nja, Zoe mfl Renault-bilar byggdes väl långt innan även om de använde en annan teknik.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar