Laddkablar, hur många behöver man?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av jpetters »

Mats skrev:
unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Precis. Mycket vanlig i Italien.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av bylund »

jpetters skrev:
Mats skrev:
unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Precis. Mycket vanlig i Italien.
Kan vara värt att påpeka att det på bilden ser ut att vara en 16 A kontakt, så den blå 32 A-adaptern som Tesla säljer passar inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Mats »

Jag tänkte mig en https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... el-403160/

Eller finns det smartare sätt? Fungerar en sån här?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400713/
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av e5m1r »

Mats skrev:
unnamed-9.jpg
En Bild på kontakt i italien jag fick skickat till mig från ett hotell. Är det denna man använder husvagnskontakten till? Nån form av enfaskontakt blå?
Industri en fas här hemma antingen 16A eller 32A
Finns adapter t.ex. Ta bara reda på om den blåa kontakten är 16 eller 32A olika storlek på dem så samma adapter passar inte
Vet inte de hur många A det är fråga efter diameter
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/e ... GAodwpsJkA
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6145
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Remuz »

Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Monark1954 »

e5m1r skrev:
Remuz skrev:
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)
Jag har gjort en adapter från rund enfas (blå) till röd rund trefas. Fördel att slippa en 16A schuko skarv men nu inser jag att om uttaget är felkopplat kan jag inte fasvända. Då är adapter från rund blå 16A till schuko att föredra.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av jpetters »

Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6145
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Remuz »

Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Mats »

Remuz skrev:
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Nu kan jag inte detta så väldigt bra men jag gissar att det fungerar hjälpligt om fas och nolla är felkopplade jämfört med om dom kopplat jorden fel. Så vid installation upptäcks nog det oftare om jorden hamnat fel än om fas nolla bytt plats.

Och står man där med 9km kvar i batteriet på landsbyggden i Italien så vill man bara ladda, oavsett om nolla, fas är felkopplade.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6145
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Remuz »

Då tar man med skruvmejsel så man kan vända i adaptern ;)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av bullen »

Remuz skrev:
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Det kan du ge dig fasen på
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av bullen »

jpetters skrev:
Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
En sån har hag oxå gjort. Kombinerat med en sladd ned schuko hane o blå CEE hona. Så kan jag köra 16A i schuko
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6145
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Remuz »

bullen skrev:
jpetters skrev:
Jag har en adapter från blå CEE 16A till röd CEE 16A. Det fungerar utmärkt och man kan då ladda på fulla 16A.
En sån har hag oxå gjort. Kombinerat med en sladd ned schuko hane o blå CEE hona. Så kan jag köra 16A i schuko
Då kan du väl göra schukohane->CEE 3fas direkt och få 16A. Tyvärr gillar inte schukokontakten det under lång tid.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Crappy »

Kablar ja
Jag lär behöva en blå "villavagns" men vill inte ha en schucko i andra änden. Den kommer vara inkopplad många timmar eftersom jag bara kommer kunna mata med ca 8A, resten måste villavagnen ha. Hur gör man enklast?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Teslaspolen »

8 ampere borde inte vara några problem med schuko; speciellt inte någon enstaka gång. Men vill man undvika den till varje pris så kan man ju som ett par andra föreslagit och skaffa en enfas till trefas CEE adapter och köra trefaskopplingen på sin UMC (fast man får så klart bara en av faserna).
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2084
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av gellerstam »

Monark1954 skrev:
e5m1r skrev:
Remuz skrev:
Du borde ju kunna ta en blå hane och koppla på L1, N och jord i en röd hona. Sedan använda röd adaptern till umc. Eller funkar umc bara med tre faser när man kör röd adapter?
Funkar med en fas bara osäker vilken av de tre:)
Jag har gjort en adapter från rund enfas (blå) till röd rund trefas. Fördel att slippa en 16A schuko skarv men nu inser jag att om uttaget är felkopplat kan jag inte fasvända. Då är adapter från rund blå 16A till schuko att föredra.
Remuz skrev:
Fasvända borde man bara behöva om uttaget är felkopplat och då borde man kanske oroa sig lite generallt. Ingen elektricker skulle väl sätta fasen och nollan fel? Då kan dom ju lika gärna sätta fasen på jord.
Ni förstår säker varandra, men jag vart förvirrad först så jag förtydligar lite.

Det man menar med att fasvända är att ändra ordningen på faserna. Exempelvis: L1, L2, L3 -> L1, L3, L2 Vissa röda trefas CEE kontakter har en roterbar platta runt två av fasstiften (L2 och L3), vrid den 180 grader så har man fasvänt anslutningen. Detta påverkar bl.a. vissa trefas elmotorer's rotationsriktning. Att ngn monterat nolla och fas fel i handsken har ingenting med fasvändning att göra när man pratar om trefas.

När Teslas UMC använder Schuko (Vanlig stickpropp) så är det viktigt att kontakten vänds åt rätt håll i vägguttaget så att nollledaren i väggen ansluts till nolledaren i laddaren. När man vänder Schukon fel så kallar vissa det att man fasvänder när man vrider kontakten 180 grader...

:-)
fasvandning.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av PhR34k »

Om man skulle uppdatera denna tråd lite, vilka adaptrar och kablar är värda att ha om man åker runt i Sverige / Europa 2019?
CHADeMO eller vad den nu heter kostar 5000kr hos Tesla, känns sjukt dyrt med tanke på att man behöver andra adaptrar också. Om man slår ihop alla adaptrar och wallbox osv så är det inte lika billigt längre som man tror.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Laddkablar, hur många behöver man?

Inlägg av Trean »

Vet inte om jag har andra resemönster än många andra, men jag har hittills klarat mig på min 2 meters (!) typ 2 kabel samt SuC och destinationsladdare med kabel. Har även skaffat blippar på Fortum, InCharge och Bee, men aldrig behövt använda dem.

Var parkerar ni när ni behöver superlång förlängningskabel, trefas och allt annat? För mig har de behoven aldrig infunnit sig ännu.
Skriv svar