Geneva International motor show 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Re: Geneva International motor show 2017

Inlägg av helix »

En hel del galna grejer i Geneve. Den här självkörande bilen från VW exempelvis. Med växtodling i bakluckan :o :lol:

http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen ... a-pictures

Bild
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Hybridmonstret från AMG är också ganska speciellt. Undrar vem som är spekulant på en sådan....

http://www.autocar.co.uk/car-news/motor ... ction-2019

Bild
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

helix skrev:
Hybridmonstret från AMG är också ganska speciellt. Undrar vem som är spekulant på en sådan....

Bild
Alla (?!) som idag kör Panamera hybrid och även alla som jag snart hoppas inser att SUV:ar är såå 2003 och därför byter in sin Q7/GLE/X5/XC90 hybrid mot något vettigare. ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om bara en enda tillverkare kan släppa något riktigt så är jag nöjd! En enda, kom igen?

Me något skarpt så menar jag något som ska börja säljas inom ett år och som har potential att säljas i väsentliga mängder. Än så länge ser jag bara massa ploj :(
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Ssangyong XAVL SUV Concept, krockad från fabrik, behöver inte bli ledsen när det händer, psykologiskt tänkt..

Bild
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Vad är det Volvo kommer med?
Nyhet eller något som redan avhandlats på TCS?

http://www.di.se/bil/volvo-utvecklar-he ... r-elbilar/
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Limbster

Inlägg av Limbster »

apkungen skrev:
Om bara en enda tillverkare kan släppa något riktigt så är jag nöjd! En enda, kom igen?

Me något skarpt så menar jag något som ska börja säljas inom ett år och som har potential att säljas i väsentliga mängder. Än så länge ser jag bara massa ploj :(
Jaguaren ska gå att köpa om drygt ett år, dock ingen nyhet. Faktiskt lite märkligt med alla dessa märkliga skryt byggen, har det alltid varit så?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Oddball skrev:

"Planen är att utveckla SPA-bottenplattan så att den blir ännu mer modulär än i dag. I nästa generation ska den rymma alltifrån förbränningsmotorer till små batterier för laddhybrider till stora batteripack för renodlade elbilar.

”Vi vill bli mer flexibla och snabbare. Jag ser ingen tillverkare på marknaden i dag som har det system vi skissar på”, säger Henrik Green.

När Di talade med vd Håkan Samuelsson om saken sa han, en smula sorglöst, att det ”bara handlar om att bygga om golvet”, medan resten av bilens chassi behålls."

är det tillåtet att lägga upp hele texten här
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Limbster skrev:
apkungen skrev:

Jaguaren ska gå att köpa om drygt ett år, dock ingen nyhet. Faktiskt lite märkligt med alla dessa märkliga skryt byggen, har det alltid varit så?
Jaggan visas i en ny färg, åhh... Och den kommer att kosta typ 6-700k typ. Jo d brukar vara så med elbilar. Ingen som tar dem seriöst.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Oddball skrev:

"Planen är att.....bla bla bla och lite mer bla bla bla........ Jag ser ingen tillverkare på marknaden i dag som har det system vi skissar på”.
:lol: :lol: :lol:
Fy fan va rolig han är alltså... Planen är... jo den va fin (även om dom faktiskt har en plan så är det ju ff just en plan bara lixom), och att man inte SER vad andra SKISSAR på... ja men herrejösses,
har dom ingen mediaträning alls eller? :lol:

Näe, det är nog ingen tillverkare i hela världen som "skissar" på något liknande...

När min son var i typ 7-8-års-åldern sa han liknande saker, himla gulligt faktiskt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Undrar hur många år den här farsen ska fortgå, där biltillverkarna bara lôver å lôver å aldri blir de nåt...

Och jag skiter fullkomligt i vilka hybrider som släpps! Jag vill se batteribilar! Batteribilar som går i produktion! Nu!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Undrar hur många år den här farsen ska fortgå, där biltillverkarna bara lôver å lôver å aldri blir de nåt...

Och jag skiter fullkomligt i vilka hybrider som släpps! Jag vill se batteribilar! Batteribilar som går i produktion! Nu!
Alltså, det är ju som att gå förbi värsta största godisaffären med sina barn en Lördag och det står "öppnas inom kort, senast om två år" :evil:
(eller jag själv förresten, jag älskar godis.....och grymma bilar hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

helix skrev:
Jag (om den blir som jag hoppas). Med lite kompromisser skulle den kunna ersätta Teslan och Ferrarin.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Bjelke skrev:
12man skrev:
Oddball skrev:

"Planen är att.....bla bla bla och lite mer bla bla bla........ Jag ser ingen tillverkare på marknaden i dag som har det system vi skissar på”.
:lol: :lol: :lol:
Fy fan va rolig han är alltså... Planen är... jo den va fin (även om dom faktiskt har en plan så är det ju ff just en plan bara lixom), och att man inte SER vad andra SKISSAR på... ja men herrejösses,
har dom ingen mediaträning alls eller? :lol:

Näe, det är nog ingen tillverkare i hela världen som "skissar" på något liknande...

När min son var i typ 7-8-års-åldern sa han liknande saker, himla gulligt faktiskt ;)
Ska bli intressant att se ifall det ens är en bra plan, eller skall Volvo bygga bilbranschens motorseglare...
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:

Alltså, det är ju som att gå förbi värsta största godisaffären med sina barn en Lördag och det står "öppnas inom kort, senast om två år" :evil:
Precis, och istället för godis så har de bara ritningar på godis i skyltfönstret. Och en text "världens godaste godis går att förboka på vår websida som går online nästa år"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:

Undrar om vi nån gång kommer att få se dokumentären "Därför dröjde det så länge innan elbilar började tillverkas"? Man undrar ju vad som är de verkliga orsakerna till varför det dröjer så. Ser många olika faktorer och antagligen är det en mix av alla. Motvilliga personer i ledningarna hos biltillverkarna, begränsad tillgång till batterier, ovilja att kasta nuvarande installationer över bord, rädsla att tappa inkomster på eftermarknaden osv. osv.

Se hur Tesla tar steg för steg för att kontrollera (alt. ta ansvar för, beroende på hur man se på saken) hela kedjan i bilens livslängd: De har redan kapat bort ÅF-ledet, de håller på och erbjuder komplett paket med service och egen försäkring, de vill införa en taxitjänst som de kontrollerar osv. Klart att ÅF-lobbyisterna i USA försvarar den lagstiftning som finns mot att tillverkarna själva ska få sälja bilar direkt till kund. De ser sin försörjning hotad!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

När man ser det där tragiska utbudet och de icke-existerande planer på vettiga elbilar så känns det som att man är ganska så tvungen vara märkestrogen, dvs köpa en Tesla igen. Det finns liksom inget alternativ inom räckhåll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Varje dag fossiltillverkarna väntar på att investera ger Tesla en dag extra att bygga sig starka.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Jerker skrev:
---- Tesla tar steg för steg för att kontrollera (alt. ta ansvar för, beroende på hur man se på saken) hela kedjan i bilens livslängd: De har redan kapat bort ÅF-ledet, de håller på och erbjuder komplett paket med service och egen försäkring, de vill införa en taxitjänst som de kontrollerar osv. Klart att ÅF-lobbyisterna i USA försvarar den lagstiftning som finns mot att tillverkarna själva ska få sälja bilar direkt till kund. De ser sin försörjning hotad!
du glömde? superchargers.. början till en ny worldwide 7eleven
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Haglund skrev:
helix skrev:

Bild
Alla (?!) som idag kör Panamera hybrid och även alla som jag snart hoppas inser att SUV:ar är såå 2003 och därför byter in sin Q7/GLE/X5/XC90 hybrid mot något vettigare. ;)
Men hur var det, det är väl inte lagligt att ha bilar utan yttre backspeglar i USA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

En Volvo s70 med samma drivlina som i i3 Rex och med iaf 30l tank så skulle den nog sälja som smort (om de skulle kunna få gemene man att inse hur otroligt kompetent en sån bil skulle vara).

Folk kan ladda på destinationen om de hittar en laddare, eller snabbladda när de tar paus om de ändå ska äta, annars åker man på el de första tio milen iaf.

För att få samma funktion av en elbil krävs upp emot 90kWh batteri och klart bättre laddinfra. 60kWh större batteri innebär nog iaf en 150k dyrare bil ut till kund. Onödigt att köra runt med så mycket batteri för de allra flesta.

Eller en elbil bara. Ta en vanlig bil och sätt in ett stort batteri som kan snabbladdas fort. Såå himla svårt kan det välj inte vara :p
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
En Volvo s70 med samma drivlina som i i3 Rex och med iaf 30l tank så skulle den nog sälja som smort (om de skulle kunna få gemene man att inse hur otroligt kompetent en sån bil skulle vara).

Folk kan ladda på destinationen om de hittar en laddare, eller snabbladda när de tar paus om de ändå ska äta, annars åker man på el de första tio milen iaf.

För att få samma funktion av en elbil krävs upp emot 90kWh batteri och klart bättre laddinfra. 60kWh större batteri innebär nog iaf en 150k dyrare bil ut till kund. Onödigt att köra runt med så mycket batteri för de allra flesta.

Eller en elbil bara. Ta en vanlig bil och sätt in ett stort batteri som kan snabbladdas fort. Såå himla svårt kan det välj inte vara :p
Nä så himla svårt är det ju inte.
Med tanke på hur duktiga vi här på forumet är och att vi vet precis hur den perfekta bilen ska byggas så borde vi ju starta ett eget bilmärke :mrgreen:
Hjulen har ju en redan fixat
Jag kan fixa lite modeller och inredning (har nu även erfarenhet av avgasrening i fordonsbranshen :mrgreen: )
Bjelke kan producera lite delar (skriva ut)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

geneve 2021?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
apkungen skrev:

Nä så himla svårt är det ju inte.
Med tanke på hur duktiga vi här på forumet är och att vi vet precis hur den perfekta bilen ska byggas så borde vi ju starta ett eget bilmärke :mrgreen:
Hjulen har ju en redan fixat
Jag kan fixa lite modeller och inredning (har nu även erfarenhet av avgasrening i fordonsbranshen :mrgreen: )
Bjelke kan producera lite delar (skriva ut)
Ja! Let´s släng ihop en bil ;)
Jag har ju redan printat en del småprylar till bilar så det är lugnt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

mati skrev:
Precis, och istället för godis så har de bara ritningar på godis i skyltfönstret. Och en text "världens godaste godis går att förboka på vår websida som går online nästa år"
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar