Halkmätaren ;)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Halkmätaren ;)

Inlägg av Bjelke »

Är det bara jag som tänkt på att den här mätaren finns som valbart instrument med scrollhjulen?

Instruktion: Tryck halkmätningspedalen i botten (den högra alltså) och läs av värdet i displayen som då visar hur mycket grepp ni har, tror det funkar bäst på bakhjulsdrivna bilar
men funkar även på 4-hjuls-drift även om mätaren då såklart ger ett högre värde.
Halkmätaren.JPG
fungerar även om man släpper upp pedalen vid skaplig hastighet och då visar den med grönt värde på minussidan (olyckligt färgval kanske) men den mätningen är inte lika bra.

:mrgreen: :ugeek: ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av Bjelke »

Ber om ursäkt för det låga medelförbrukningsvärdet dom senaste 5 milen, men det är ganska halt på vägarna just nu så det är svårt att få upp det till
värden värdiga en Tesla ;) :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av far1far2 »

Bjelke skrev:
Ber om ursäkt för det låga medelförbrukningsvärdet dom senaste 5 milen, men det är ganska halt på vägarna just nu så det är svårt att få upp det till
värden värdiga en Tesla ;) :D
+++ :D :)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av mati »

:lol: Ja, man lär sig lite mer om reglerteknik. Jag testade en gång på blankis att trycka plattan i mattan. Det hände ingenting uppseendeväckande, förutom att "halkmätaren" dippade upp och ner omkring runt 20kW. :mrgreen:
(PS: snyggare på bilar utan AP)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av Svenssons »

Japp, det märks att våren har kommit till Kalmar och sommardäcken har kommit på:
DSC_0012.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av mati »

Ehhh just det, min bil förbrukar mindre med sommardäck på... :roll: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av blincoln »

Svenssons skrev:
Japp, det märks att våren har kommit till Kalmar och sommardäcken har kommit på:
DSC_0012.jpg
Haha, då kan du inte längre skylla på att batteriet behöver värmas upp - men varmt blir det nog ändå ser det ut som Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Bild Ja, man lär sig lite mer om reglerteknik. Jag testade en gång på blankis att trycka plattan i mattan. Det hände ingenting uppseendeväckande, förutom att "halkmätaren" dippade upp och ner omkring runt 20kW. :mrgreen:
(PS: snyggare på bilar utan AP)
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet Bild
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet Bild
Tycker du det? Jag upplever inte att den halkar, trots att jag kör dubbfritt. Visserligen blir det lite slip, men det är långt ifrån farligt. Det spinner lika mycket på våt asfalt som på blankis. Men naturligtvis för man hålla högerfoten lite i schack, men det är ju ganska normalt på isiga vägar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av 12man »

vill väl aldrig ha slip på vanlig väg, rallybilar vill ju, de liksom gräver ner sig och hittar mer grip, typ abs bromsar är bäst förutom på lööst underlag
där låsta hjul gräver ner sig.'
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av danni »

12man skrev:
vill väl aldrig ha slip på vanlig väg, rallybilar vill ju, de liksom gräver ner sig och hittar mer grip, typ abs bromsar är bäst förutom på lööst underlag
där låsta hjul gräver ner sig.'
Jodå, man får faktiskt bättre friktion med ett visst mått av slip. Runt 10% ligger det på för maximal friktionskoefficient på asfalt. Jag tror att en av anledningarna att Teslor uppnår så galet bra accelerationstider är att det är lättare att med exakthet kontrollera hur mycket slip man får med hjälp av elmotorer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
blincoln skrev:
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet Bild
Tycker du det? Jag upplever inte att den halkar, trots att jag kör dubbfritt. Visserligen blir det lite slip, men det är långt ifrån farligt. Det spinner lika mycket på våt asfalt som på blankis. Men naturligtvis för man hålla högerfoten lite i schack, men det är ju ganska normalt på isiga vägar. ;)
På fjällresan tänkte jag glatt att "plattan i mattan så löser antispinnen resten" men med den metoden kom jag knapp upp på fjällvägen, och väl där dansade bakändan runt lite väl mycket. Halkmätaren fungerade dock fint ;)

Så min teori är att Teslas slip-reglering inte riktigt lyckas hålla den på 10% för RWD eller att de helt enkelt vill att den ska kännas sportig.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Halkmätaren ;)

Inlägg av mati »

blincoln skrev:
Så min teori är att Teslas slip-reglering inte riktigt lyckas hålla den på 10% för RWD eller att de helt enkelt vill att den ska kännas sportig.
Eller så är det "designed in California" där det aldrig är halt ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar