Är det bara jag som tänkt på att den här mätaren finns som valbart instrument med scrollhjulen?
Instruktion: Tryck halkmätningspedalen i botten (den högra alltså) och läs av värdet i displayen som då visar hur mycket grepp ni har, tror det funkar bäst på bakhjulsdrivna bilar
men funkar även på 4-hjuls-drift även om mätaren då såklart ger ett högre värde.
fungerar även om man släpper upp pedalen vid skaplig hastighet och då visar den med grönt värde på minussidan (olyckligt färgval kanske) men den mätningen är inte lika bra.
Ber om ursäkt för det låga medelförbrukningsvärdet dom senaste 5 milen, men det är ganska halt på vägarna just nu så det är svårt att få upp det till
värden värdiga en Tesla
Ber om ursäkt för det låga medelförbrukningsvärdet dom senaste 5 milen, men det är ganska halt på vägarna just nu så det är svårt att få upp det till
värden värdiga en Tesla
Ja, man lär sig lite mer om reglerteknik. Jag testade en gång på blankis att trycka plattan i mattan. Det hände ingenting uppseendeväckande, förutom att "halkmätaren" dippade upp och ner omkring runt 20kW.
(PS: snyggare på bilar utan AP)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, man lär sig lite mer om reglerteknik. Jag testade en gång på blankis att trycka plattan i mattan. Det hände ingenting uppseendeväckande, förutom att "halkmätaren" dippade upp och ner omkring runt 20kW.
(PS: snyggare på bilar utan AP)
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet
Tycker du det? Jag upplever inte att den halkar, trots att jag kör dubbfritt. Visserligen blir det lite slip, men det är långt ifrån farligt. Det spinner lika mycket på våt asfalt som på blankis. Men naturligtvis för man hålla högerfoten lite i schack, men det är ju ganska normalt på isiga vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vill väl aldrig ha slip på vanlig väg, rallybilar vill ju, de liksom gräver ner sig och hittar mer grip, typ abs bromsar är bäst förutom på lööst underlag
där låsta hjul gräver ner sig.'
vill väl aldrig ha slip på vanlig väg, rallybilar vill ju, de liksom gräver ner sig och hittar mer grip, typ abs bromsar är bäst förutom på lööst underlag
där låsta hjul gräver ner sig.'
Jodå, man får faktiskt bättre friktion med ett visst mått av slip. Runt 10% ligger det på för maximal friktionskoefficient på asfalt. Jag tror att en av anledningarna att Teslor uppnår så galet bra accelerationstider är att det är lättare att med exakthet kontrollera hur mycket slip man får med hjälp av elmotorer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fast jag undrar om inte "börvärdet" på slip är fel på halt underlag och RWD. På underlag med bra grepp vill man väl ha en viss slip för maximal friktion, men det blir ju inte alls bra på is där den halkar omkring som Bambi. Och som förare kan man ju inte reglera med öronen på motorljudet
Tycker du det? Jag upplever inte att den halkar, trots att jag kör dubbfritt. Visserligen blir det lite slip, men det är långt ifrån farligt. Det spinner lika mycket på våt asfalt som på blankis. Men naturligtvis för man hålla högerfoten lite i schack, men det är ju ganska normalt på isiga vägar.
På fjällresan tänkte jag glatt att "plattan i mattan så löser antispinnen resten" men med den metoden kom jag knapp upp på fjällvägen, och väl där dansade bakändan runt lite väl mycket. Halkmätaren fungerade dock fint
Så min teori är att Teslas slip-reglering inte riktigt lyckas hålla den på 10% för RWD eller att de helt enkelt vill att den ska kännas sportig.