Verklig räckvidd?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Re: Verklig räckvidd?

Inlägg av deffe »

Hej

Jag åker ofta mellan ~Järna <-> ~Småland med familjen. Sist så laddade jag till 100% för att se hur det skulle "gå".
130km/h hela motorvägen.

Ett snabbt stop hos några släktingar där vi även "provkörde" bilen lite (0-100 accelerationer och lite autopilot demo) Tror vi gjorde av med ca 5% på det. Samt ett snabbt depåstop som behövdes för minsta knodden i baksätet.

Behaglig temp i bilen på 21-23 grader och musik. Körde på kvällen/natten så lampor med mera var igång.

Brukar inte köra in på sista marginalen som jag gjorde där, men kände mig ganska säker/trygg med att det skulle räcka eftersom jag kört sträckan många gånger innan.
Kom fram med 3% kvar i batteriet.

Skulle jag kört lagligt och skippat att "dema" bilen hade jag nog haft 20% kvar i batteriet. Jag tror 36-40mil är rimligt om du kör lagligt men jag tror inte det är så många Tesla ägare som gör det :roll:
20170304_183238.jpg
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Panoramatak med lucka är ju ett måste om man ska kunna ha takbox förstås ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Yes, metallic-lack, panoramatak och köldpaket (älskar verkligen rattvärme) är det enda jag behöver. Räcker med en S60D som jag ser det. Egentligen räcker det med en S60 utan D men det är trevligt med 4wd ändå.

Börjar man titta på räckvidden och använda den där ruttplaneraren så inser man (iaf jag) att de ggr jag verkligen har nytta av den längre räckvidden är max 10 dagar per år. Och de dagarna måste jag stanna 1-2 ggr extra och ladda en halvtimme typ. Och då kan man ju passa på att gå på muggen, sträcka på benen, ta en kaffe...

Resten av året är jag inte ens i närheten av 30+ mil om dagen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Yes, metallic-lack, panoramatak och köldpaket (älskar verkligen rattvärme) är det enda jag behöver. Räcker med en S60D som jag ser det. Egentligen räcker det med en S60 utan D men det är trevligt med 4wd ändå.

Börjar man titta på räckvidden och använda den där ruttplaneraren så inser man (iaf jag) att de ggr jag verkligen har nytta av den längre räckvidden är max 10 dagar per år. Och de dagarna måste jag stanna 1-2 ggr extra och ladda en halvtimme typ. Och då kan man ju passa på att gå på muggen, sträcka på benen, ta en kaffe...

Resten av året är jag inte ens i närheten av 30+ mil om dagen.
Eller hur! Och sen läser man kommentarer på bilsiter där folk skriver saker som "jag kan minsann inte byta till en elbil förrän de kommer minst 100 mil på en laddning!"

Människorna som skriver så kan ju inte riktigt ha tänkt färdigt...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Eller hur! Och sen läser man kommentarer på bilsiter där folk skriver saker som "jag kan minsann inte byta till en elbil förrän de kommer minst 100 mil på en laddning!"

Bor man så att man inte kan ladda hemma så blir det ju dock nästan omöjligt att ha elbil. Då blir den lägre räckvidden helt klart ett problem.

En annan sak som kan förklara tankevurpan är att de tänker sig att det tar 8-10 timmar att ladda upp bilen igen. Så var det väl förr men på en supercharger går det tillräckligt fort tycker jag.

Annars är den begränsande faktorn just nu vart det finns superchargers snarare än räckvidden i sig.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Verdi skrev:
danni skrev:

Bor man så att man inte kan ladda hemma så blir det ju dock nästan omöjligt att ha elbil. Då blir den lägre räckvidden helt klart ett problem.

En annan sak som kan förklara tankevurpan är att de tänker sig att det tar 8-10 timmar att ladda upp bilen igen. Så var det väl förr men på en supercharger går det tillräckligt fort tycker jag.

Annars är den begränsande faktorn just nu vart det finns superchargers snarare än räckvidden i sig.
Det tar ju fortfarande 8-30 timmar att ladda bilen fullt hemma beroende på vad man har för anslutning. Men tankevurpan där är ju att man dels nästan aldrig behöver ladda helt fullt hemma, och dels att hemmaladdning ju ändå sker "passivt", dvs på tid man ändå gör något annat, som att sova.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Det tar ju fortfarande 8-30 timmar att ladda bilen fullt hemma beroende på vad man har för anslutning. Men tankevurpan där är ju att man dels nästan aldrig behöver ladda helt fullt hemma, och dels att hemmaladdning ju ändå sker "passivt", dvs på tid man ändå gör något annat, som att sova.
Jag tänker att man har bilen inkopplad när den är hemma och att det räcker till vardagspendlandet. Bor man där man inte kan ladda hemma måste man ladda nån annanstans och det blir ju inte lika bra. Inte ens om man kan ladda på jobbet. Man är ju hemma fler timmar än man är på jobbet. Plus helger osv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:

Jo, det har de gjort. Tror de. Men det har tänkt bensinbil och förutsätter att man använder en elbil på exakt samma sätt. De har ju inget annat att relatera till. Det där med att ladda hemma är svårt att greppa. Att man använder snabbladdare för långfärd och långsamladdare till vardags är jättesvårt att förstå för folk som häller flytande kolväten i sina bilar för att köra till jobbet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jo, det har de gjort. Tror de. Men det har tänkt bensinbil och förutsätter att man använder en elbil på exakt samma sätt. De har ju inget annat att relatera till. Det där med att ladda hemma är svårt att greppa. Att man använder snabbladdare för långfärd och långsamladdare till vardags är jättesvårt att förstå för folk som häller flytande kolväten i sina bilar för att köra till jobbet.
Nej det är inte svårt att förstå. Att inte fler skaffar elbil beror på följande saker:

1. Vanans makt. Det känns lite läskigt att byta bort nåt man vet fungerar.
2. Man sätter inte upp kalkyler för total cost of ownership (TCO) utan jämför bara inköpspris. Då blir det lätt typ: "Jaha, en Tesla kostar 1,1 miljoner och en ny Q7 kostar bara 850 tkr. Då tar vi Audin för den är billigare."
3. Det finns inga riktigt billiga elbilar, särskilt inga som man kan ha som familjebil/långfärdsbil. Detta motsäger iofs punkt 2 men det stora flertalet lägger inte 10+ tusen i månaden på en bil så en Tesla blir bara ouppnåelig.

Jag är lite BMW-frälst och provkörde nya 5-serien förra veckan när jag ändå var där och skrev på för en i3. Otroligt fin bil. Verkligen. Men allt jag kunde tänka på var att "vem fan köper en ny fossilbil för närmare en miljon NU?" Den enda elektrifierade drivlinan är en laddhybrid 530e och den kommer ej som kombi. Provkörde även en X5 40e med deras hybriddrivlina och den var sjukt oharmonisk. Där blir elektrifieringen verkligen en uppoffring snarare än en förbättring.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du har helt rätt. Så är det. Varje gång jag ser folk i sina splirrans nya BMW, Audi och Mercedes (och Volvo för den delen) så tycker jag lite synd om dem för de har gjort en dålig affär. Men det vet de inget om ännu. Eller så vet de egentligen men de vågar inte att köpa elbil.
Jag pratade med en kund i förmiddags. Han frågade om Teslan och var väldigt intresserad. Han har egna vindkraftverk hemma och borde alltså fatta vad det handlar om. Han räknade till och med ut för mig att det är lönsamt att äga en elbil. Konstigt nog kör han fossilt. Jag frågade om han ville låna min Tesla och prova lite. Näää, det villa han absolut inte. Han var rädd att han skulle fastna. Men vad är problemet då? Om han till och med inser att det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med elbil, varför i h*e skaffar man ändå en dieselkärra???
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Du har helt rätt. Så är det. Varje gång jag ser folk i sina splirrans nya BMW, Audi och Mercedes (och Volvo för den delen) så tycker jag lite synd om dem för de har gjort en dålig affär. Men det vet de inget om ännu. Eller så vet de egentligen men de vågar inte att köpa elbil.
Jag pratade med en kund i förmiddags. Han frågade om Teslan och var väldigt intresserad. Han har egna vindkraftverk hemma och borde alltså fatta vad det handlar om. Han räknade till och med ut för mig att det är lönsamt att äga en elbil. Konstigt nog kör han fossilt. Jag frågade om han ville låna min Tesla och prova lite. Näää, det villa han absolut inte. Han var rädd att han skulle fastna. Men vad är problemet då? Om han till och med inser att det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med elbil, varför i h*e skaffar man ändå en dieselkärra???
En vanlig tjänstebil för 7,5PBB eller vad det är (typ 350 tkr) är fortfarande klart billigare än en Model S 60. Vet inte exakt men det är ju Passat, V90, 520d, E220, A6 och gänget. Dessutom har de flesta arbetsgivare maxbelopp som gör det helt omöjligt att välja en Tesla som tjänste-/förmånsbil. Att ha en Tesla privat är sjukt dyrt dock. Det tror jag alla förstår (visst var det du som räknade på det nyligen?). Bara värdeminskningen (om vi leker med tanken på en stabil dollarkurs) blir rätt brutal på en bil för en miljon. Vi pratar runt en halv miljon på 3-4 år. Det är ju 15 papp i månaden bara i värdeminskning.

Men egna företagare och de som har tillåtelse från arbetsgivaren bör såklart räkna en extra gång på en Tesla. Den blir fortfarande inte billig men den är ett bra alternativ till de som köper de lite mer exklusiva 6-cylindriga varianterna av Audi, BMW och Mercedes.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
En vanlig tjänstebil för 7,5PBB eller vad det är (typ 350 tkr) är fortfarande klart billigare än en Model S 60. Vet inte exakt men det är ju Passat, V90, 520d, E220, A6 och gänget. Dessutom har de flesta arbetsgivare maxbelopp som gör det helt omöjligt att välja en Tesla som tjänste-/förmånsbil. Att ha en Tesla privat är sjukt dyrt dock. Det tror jag alla förstår (visst var det du som räknade på det nyligen?). Bara värdeminskningen (om vi leker med tanken på en stabil dollarkurs) blir rätt brutal på en bil för en miljon. Vi pratar runt en halv miljon på 3-4 år. Det är ju 15 papp i månaden bara i värdeminskning.

Men egna företagare och de som har tillåtelse från arbetsgivaren bör såklart räkna en extra gång på en Tesla. Den blir fortfarande inte billig men den är ett bra alternativ till de som köper de lite mer exklusiva 6-cylindriga varianterna av Audi, BMW och Mercedes.
Ja, det var jag :-). Visst är det så som du beskriver, men just han jag pratade med tyckte ju att en Tesla lönar sig ekonomiskt. Jag vet inte hur han räknade, för det berättade han inte. Och då är det väl ganska konstigt att man inte väljer en Tesla, om man nu till och med tycker att den är "billig".
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare

Verklig räckvidd?

Inlägg av SolnaGnagarn »

Nån som kör S75D och kan berätta hur lång räckvidd man får? Kanske står nånstans men jag hinner inte leta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag har en S75d.

Den ska gå 49 mil enligt broschyren.
Den står på 387km när jag laddat fullt på typisk,
Vilket är nära sanningen.
Körde förra veckan Krokom-Umeå, 402km, hade 62km kvar i batteriet. Låg då ofta i draget från en lastbil i 80-90kmh.

Tycker att hastigheten spelar stor roll, kör du lugnt och lagligt, då kommer du närmare 400km.
Men ska du ligga och hetsa på motorväg i 130
du minskar räckvidden rejält.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Körde långa stunder på E4:an igår, i regnväder. Och det påverkar förbrukningen mycket. Cirka 25 procent högre förbrukning kunde jag konstatera, och då låg jag ändå en bit under normal hastighet, pga allt vatten. Så ännu mer påverkar nog regn på förbrukningen.
Model S 90D -2017 Titanium
Verdi

Inlägg av Verdi »

Det beror på förstås. Men 35-40 mil på sommaren om man kör hyfsat lagligt. Jag körde 22 mil igår med en genomsnittlig förbrukning på 178 Wh/km. Ca 10 mil av dessa var motorväg i ~130 km/h och resten var 50/70/80/90-vägar. Nästan ingen stadskörning. Dvs hyfsat normal landsvägs- och motorvägskörning.

På vintern har jag ingen aning om hur det ser ut. Men jag hoppas på 30 mil om jag håller igen lite.
Skriv svar