Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört 3 Priusar i 3 år per bil och dom har totalt varit på verkstad 1 gång under 9 år.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:
Vasp skrev:
Jag är väl den enda som tycker att bilen ser bra ut. Utseendet är en stor anledning varför jag skulle kunna tänka mig att ha en sån. Fast jag skulle gärna se att den europeiska Priusen hade de Japanska specifikationern.
En annan STOR fördel med toyota är att de aldrig går sönder till skillnad mot våra teslor. Jag blir rädd när jag tänker på hur det ska gå med min tesla och min ekonomi efter garantin utgång.
Det är nog riktigt. Men med samma argument kan man köpa nästan vilken japansk bil som helst. Och det finns riktigt fina sådana. Jag har hellre en Tesla som går sönder (pga att jag använder den) än en Toyota som inte går sönder men som är så ful att man inte vågar att använda den.
För övrigt håller jag med. Garantins utgångsdatum på teslan innebär finansiell ruin, men det är nästa års bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mjwahl skrev:
Svenssons skrev:
mjwahl skrev:
Vasp skrev:
Jag är väl den enda som tycker att bilen ser bra ut. Utseendet är en stor anledning varför jag skulle kunna tänka mig att ha en sån. Fast jag skulle gärna se att den europeiska Priusen hade de Japanska specifikationern.
En annan STOR fördel med toyota är att de aldrig går sönder till skillnad mot våra teslor. Jag blir rädd när jag tänker på hur det ska gå med min tesla och min ekonomi efter garantin utgång.
Detta håller jag inte med om alls. Min Toyota RAV4 hade lysande motorlampa från dag 1 och Toyota lyckades aldrig lösa det. Gav upp efter ett par års turer till Toyota Center i Mölndal. Framvagnen gav upp helt för mig efter några år och den åt bromsbelägg varje år som kakmonstret äter kakor, bromsskivor fick jag också byta regelbundet.
Tråkigt att höra, har haft två toyotor och en lexus sen 2007. En packning behövde bytas på på priusen taklucka efter 4 år. Goodwillreparation. Teslorna har varit inne på reparation runt 10-12 ggr på mindre än två år. Skräp.....
Nog för att jag skrivit om det ganska många gånger nu, men vill ändå passa på att hålla med om Teslas "kvalitet" som är totalt värdelös, speciellt i kombination med kompetensnivån på SC (iaf i Väsby) samt
deras inställning till vad som behöver fixas (dom skiter i ganska mycket där och "ursäktar" det med en massa skitsnack som att den är OK enligt DERAS definition som är minst sagt sjuk ibland).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Nog för att jag skrivit om det ganska många gånger nu, men vill ändå passa på att hålla med om Teslas "kvalitet" som är totalt värdelös, speciellt i kombination med kompetensnivån på SC (iaf i Väsby) samt
deras inställning till vad som behöver fixas (dom skiter i ganska mycket där och "ursäktar" det med en massa skitsnack som att den är OK enligt DERAS definition som är minst sagt sjuk ibland).
Tänk om man hade kunnat köpa en eldriven Lexus, med supercharger-tillgång och riktigt batteri för samma pris som en Tesla men med Lexus-kvalitet. Tesla hade kursat ganska omgående tror jag. Så sett är det nästan bra att Toyota befinner sig på villovägar just nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Tänk om man hade kunnat köpa en eldriven Lexus, med supercharger-tillgång och riktigt batteri för samma pris som en Tesla men med Lexus-kvalitet. Tesla hade kursat ganska omgående tror jag. Så sett är det nästan bra att Toyota befinner sig på villovägar just nu.

Dessutom så skulle jag slippa åka 26 mil för varenda ärende och förlora 1-2 arbetsdagar om det vore (nästan) vilken annat märke som helst, och då skulle det inte vara riktigt lika illa såklart.
Har inte bokat någon model 3 kan jag ju säga... Det som skiljer Tesla från andra är i princip superchargers och ett stort batteri, inget av det är omöjligt för andra att ordna, och tar man betalt för SuC så
minskar skillnaden snabbt mot övriga även om det ännu saknas vettiga alternativ.
Jo dom har visst en stor batterifabrik på gång oxo, men även det är görbart för andra, och inget som betyder något för mitt bilägande lixom utan mer som ett slags handelshinder för övriga biltillverkare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

https://www.lexus.se/hybrid/?utm_source ... ltidLaddad

Bra argument!

Med Lexus hybrid behöver du aldrig ladda med sladd!

Alltid laddad!

Bra reklam?

Har den solceller? Eget kraftverk drivet av?

Bättre argument kanske är att du nästan aldrig behöver åka till verkstaden med Lexus?

När du är redo är din bil också redo!!!

Att bränna olja och smutsa ner miljön!!!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Swede1 skrev:
https://www.lexus.se/hybrid/?utm_source ... ltidLaddad

Bra argument!

Med Lexus hybrid behöver du aldrig ladda med sladd!

Alltid laddad!

Bra reklam?

Har den solceller? Eget kraftverk drivet av?

Bättre argument kanske är att du nästan aldrig behöver åka till verkstaden med Lexus?

När du är redo är din bil också redo!!!

Att bränna olja och smutsa ner miljön!!!
Lexus är ju helt efterblivna. Sladden är en FÖRDEL.

På tal om nya Prius: https://electrek.co/2017/02/27/review-2017-prius-prime/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Har inte bokat någon model 3 kan jag ju säga... Det som skiljer Tesla från andra är i princip superchargers och ett stort batteri, inget av det är omöjligt för andra att ordna, och tar man betalt för SuC så
minskar skillnaden snabbt mot övriga även om det ännu saknas vettiga alternativ.
Jo dom har visst en stor batterifabrik på gång oxo, men även det är görbart för andra, och inget som betyder något för mitt bilägande lixom utan mer som ett slags handelshinder för övriga biltillverkare.
Jag har bokat en Model 3, eller bättre sagt, bokningen är från "förr i tiden" innan jag skaffade min Model S, och den ligger kvar än så länge. Det är mycket mycket osannolikt att jag beställer en Model 3, men bokningen får ligga kvar till andra presentationseventet, bara ifall de visar nånting som gör att jag vill ha bilen i alla fall. Jag har flera gånger varit nära att trycka på återbetala-länken men det känns lite förhastat att avboka redan nu.
Samtidigt hoppas jag innerligt att det dyker upp andra alternativ under året så jag slipper beställa en Model 3. Jag vill ju inte heller köra omkring i en Model S där garantin har gått ut. Det känns inte särskilt betryggande. Brrrrr. Jag har visserligen inte de stora problemen som du upplever med din bil, med man samlar ju på sig en massa saker som behöver åtgärdas. Och man drar sig för att boka verkstadstid eftersom det innebär att man i praktiken måste ta ledigt två dagar eller så. Man får ta det till sommaren när man är ledig i alla fall. Sambon har Mazda-verkstaden på cykelavstånd, samtidigt som bilen aldrig har varit där sedan vi köpte den för över ett år sedan. Hade jag haft ett Tesla-SC på samma ställe hade jag nog lämnat bilen där minst en gång i månaden eller så.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Seth som driver Electrek kör Prius Plug-in idag, men ändå är han inte nådig mot den nya versionen: https://electrek.co/2017/02/27/review-2017-prius-prime/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Seth som driver Electrek kör Prius Plug-in idag, men ändå är han inte nådig mot den nya versionen: https://electrek.co/2017/02/27/review-2017-prius-prime/
Den här var bra:
watch out, the cops are going to pull you over for driving a totaled car
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Tesla är den bättre bilen såklart, men skiten är ju inte färdigbyggd eller färdigdesignad med alla fel som inträffar. Jag beställt en lexus-ICE igen med bensinmotor, det finns gränser hur mycket skit man kan ta bara för att köra elbil. Min splitternya model x p90dl var borta på servicecenter tre månader för reparation av allvarliga fabrikationsfel. Kompensation för 3 månaders garantitid upp i rök, värdeminskning under samma tid och den sedvanliga silent treatment kundbemötandet tid var vinterdäck. Mmm tack. Verkligen generöst Tesla. Tack och hej.

Bilfan har bara gått 330 mil sedan i september.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:
Tesla är den bättre bilen såklart, men skiten är ju inte färdigbyggd eller färdigdesignad med alla fel som inträffar. Jag beställt en lexus-ICE igen med bensinmotor, det finns gränser hur mycket skit man kan ta bara för att köra elbil. Min splitternya model x p90dl var borta på servicecenter tre månader för reparation av allvarliga fabrikationsfel. Kompensation för 3 månaders garantitid upp i rök, värdeminskning under samma tid och den sedvanliga silent treatment kundbemötandet tid var vinterdäck. Mmm tack. Verkligen generöst Tesla. Tack och hej.

Sånt där som du beskriver är riktigt tråkigt och så jävla onödigt. Men jag förstår din frustration och håller helt med. Många Tesla-ägare är förmodligen ganska inbitna hardcore-elbilister. Vi accepterar nästan vad som helst bara för att få köra elbil. Alla andra, som inte är så inbitna, byter bort sin ganska nya Tesla mot en ICE-bil igen. Men det finns ju gränser även för oss vad man är beredd att acceptera. Jag har nog haft tur att min bil har rullat ganska bra hittills. Alla fel som jag har/haft är visserligen tråkiga och jobbiga, men jag kan leva med dem. Inget som tvingar mig till ett verkstadsbesök just nu iaf. Skulle det bli så att jag måste parkera bilen i Mölndal i flera månader så skulle jag garanterat reagera precis som du. Bort med bilen och fram med nånting som fungerar.
Det tråkiga är ju att allt detta inte har någonting med själva eldriften att göra. Man byter ju inte bort Teslan mot en ICE-bil pga att eldriften inte fungerar. Man gör det trots att man är tvungen att gå tillbaka till en fossil skräpmotor, och det är riktigt illa.
Tänk om det blir likadant med Model 3. 400 000 besvikna kunder är ingenting Tesla har råd med. Hoppas de är medvetna om det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
mjwahl skrev:

Sånt där som du beskriver är riktigt tråkigt och så jävla onödigt. Men jag förstår din frustration och håller helt med. Många Tesla-ägare är förmodligen ganska inbitna hardcore-elbilister. Vi accepterar nästan vad som helst bara för att få köra elbil. Alla andra, som inte är så inbitna, byter bort sin ganska nya Tesla mot en ICE-bil igen. Men det finns ju gränser även för oss vad man är beredd att acceptera. Jag har nog haft tur att min bil har rullat ganska bra hittills. Alla fel som jag har/haft är visserligen tråkiga och jobbiga, men jag kan leva med dem. Inget som tvingar mig till ett verkstadsbesök just nu iaf. Skulle det bli så att jag måste parkera bilen i Mölndal i flera månader så skulle jag garanterat reagera precis som du. Bort med bilen och fram med nånting som fungerar.
Det tråkiga är ju att allt detta inte har någonting med själva eldriften att göra. Man byter ju inte bort Teslan mot en ICE-bil pga att eldriften inte fungerar. Man gör det trots att man är tvungen att gå tillbaka till en fossil skräpmotor, och det är riktigt illa.
Tänk om det blir likadant med Model 3. 400 000 besvikna kunder är ingenting Tesla har råd med. Hoppas de är medvetna om det.
Garantin på min gick ju ut nyligen och jag ser verkligen fram emot att få ha den enbart som andra-bil, dvs att det kommer något liknande från ngn annan som oxo går att köpa,
och det är sannerligen nära detta läge nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag fick reklam av Toyota i mailen igår om denna. Kollade lite och konstaterade förfärat efter en liten stund att den är strikt 4 sitsig. Är detta ett försök hos Toyota att döda modellen helt och att kunna säga att kunderna inte vill ha Plugin utan istället vill ha vätgasbilar, på ungefär samma sätt som Sony kvävde Lund jmft med Japan i RnD produktledning för ett par år sedan.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

kangru skrev:
Jag fick reklam av Toyota i mailen igår om denna. Kollade lite och konstaterade förfärat efter en liten stund att den är strikt 4 sitsig. Är detta ett försök hos Toyota att döda modellen helt och att kunna säga att kunderna inte vill ha Plugin utan istället vill ha vätgasbilar, på ungefär samma sätt som Sony kvävde Lund jmft med Japan i RnD produktledning för ett par år sedan.
Om det var deras mål så har de misslyckats då den efter årets två första månaderna är den 8:e bäst säljande elbilen och ligger väldigt nära Model X.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&start=50
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Toyotas vätgasbilar är också strikt 4-sitsig men där beror det på att vätgastanken tar för stor plats. Batterier är ju lite lättare att placera men kanske bygger de Prius efter kommande vätgasvariant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Att den 4 sitsig har tydligen med maxlast eller liknande att göra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

benke_berguv skrev:

Hur menar du att detta skulle påverka?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

kangru skrev:
benke_berguv skrev:

Passagerarna ingår i totalvikten så tar man bort en passagerare så får man in lite mer batterier.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

LarsL skrev:
kangru skrev:
benke_berguv skrev:

Passagerarna ingår i totalvikten så tar man bort en passagerare så får man in lite mer batterier.
Man kunde ju annars också ha plockat bort den där järnklunsen där fram... ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
kangru skrev:
benke_berguv skrev:

Tror inte att det nya 8,8 kWh Litium-jonbatteripacken väger mer än de gamla NiMH-batteripacken och då hade man 5 sittplatser. Hittar uppgifter om mellan 45kg till 150 kg beroende på Prius-modell för de gamla batteripacken. 8.8 kWh Litiumjonbatteripack borde väga kring 50 kg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
benke_berguv

Nya Toyota Prius laddhybrid - 8,8 kWh Litium-jon

Inlägg av benke_berguv »

Ingen aning om varför men det har varit skumma vikter förut på Toyota/Lexus så det finns säkert en bra tanke bakom "platsborttagningen":)

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Toyotas vätgasbilar är också strikt 4-sitsig men där beror det på att vätgastanken tar för stor plats. Batterier är ju lite lättare att placera men kanske bygger de Prius efter kommande vätgasvariant.
Neeeheeej, det måste du ha missuppfattat. Fördelen med vätgas är ju att det inte tar mer plats än en bensintank och nackdelen med batterier är att de tar för mycket plats. Så är det. Det har jag läst på internetz. Det är därför Tesla Roadster är bara tvåsitsig och Model S så liten invändigt. Fråga valfri motorjournalist bara... host... host ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Neeeheeej, det måste du ha missuppfattat. Fördelen med vätgas är ju att det inte tar mer plats än en bensintank och nackdelen med batterier är att de tar för mycket plats. Så är det. Det har jag läst på internetz. Det är därför Tesla Roadster är bara tvåsitsig och Model S så liten invändigt. Fråga valfri motorjournalist bara... host... host ;)
:lol: japp så är det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar