Det är såklart vettiga kommentarer att det är skönt att stanna och ta en extra kaffe med tillhörande bensträckare. Det gillar jag såklart också. Men eftersom det oftast är i jobbsammanhang jag åker till gbg så är jag själv i bilen så några längre stopp, för att familjen kräver detta, är inte aktuellt vid denna typ av körning för min del. Nog mer det att mitt tidigare körmönster var olika beroende på tidpunkt på dygnet, osv - ordet flexibilitet passar bra här för att sammanfatta. Dvs, jag stannade väldigt sällan (läs aldrig) i just Ödeshög när jag körde bensinaren. Ibland blev det en paus i Jönköping, typ 10 minuter och sen körde jag vidare. En del av min upplevda frustration är nog också att jag haft utmaningar med laddning när jag väl är framme i GBG. Har kommit fram med 20% kvar och då blir det "meck" med att planera hotell och övernattning utifrån lediga laddstolpar osv om man inte vill "hänga" på närmaste SuC och fylla upp på småtimmarna innan läggdags. Kollegorna föreslår sällan hotell utifrån laddstolpar. Vissa gånger kör jag också tur och retur samma dag och då blir räckvidden också mer påtaglig. Min erfarenhet är att det blir cirka 1-2 timmar längre för en sådan tripp T/R än vad det blev i bensinaren.
Handlar nog mycket om att vänja sig och anpassa sig precis som jag läser här inne att de flesta gör. Jag har haft min bil sedan i somras så har inte levt med den mer än ett halvår. Jag gillar ny teknik osv och har alltid sneglat på Model S sedan den lanserades och när det fanns en lagerbil som passade mig så slog jag till på vinst och förlust då jag i samma veva hittade en glad köpare av min Panamera. På det stora hela är bilen okay, men jag är definitivt inte lyrisk. Det är mycket pengar för (i min mening) flera kompromisser och sen har jag som grädde på moset haft en del strul med min specifika bil och serviceupplevelsen är långt från vad jag är van vid. Jag saknar faktiskt också kördynamiken, den sportiga sittställningen, den lyxiga känslan "fit and finish", baksätet, osv från Panameran. Jag hade nog haft lättare att acceptera Teslan om jag bytt från en modest utrustad standardbil, men Porschen är och förblir speciell. Ni som inte har provkört en sportig Porsche med all extra utrustning, gör det inte heller
Aja, ska inte pladdra på om det här för det är säkert helt ointressant för de flesta inne på detta forum. Vi har alla olika bakgrund, referensramar och definitioner av "körglädje". Det är nog bara att jag sedan barnsben haft aversioner mot amerikanska bilar och absolut älskat tyska bilar så känns lite spooky att nu på pappret vara ägare av en amerikansk bil. Vi får se helt enkelt vad nästa bilköp blir, men något med el blir det definitivt även nästa gång