EV Mythbusters

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: EV Mythbusters

Inlägg av Jerker »

hooked skrev:
Som relativt ny medlem passade jag på att kikade igenom en del av artiklarna postade i den här tråden och kommentarer kopplade till dessa. Det är ganska skrämmande vad vinklat mycket är. Nästan så det borde klassificeras som propaganda i många fall. Jag är sjukt positiv till BEV m.m. men försöker ändå hålla en balanserad syn på det hela och se "båda sidor" av myntet från ett realistiskt perspektiv.

Det finns mycket vettigt på det här forumet, men det jag har lite svårt för är det lite "elitistiska" (haha, fyndigt va) ställningstagandet mot allt vad icke el-bilar beträffar. Det finns mycket i vårt samhälle som är komplicerat och påverkar miljön och debatten har precis börjat. Tyvärr resulterar detta (för min del) i att jag inte riktigt seriöst kan delta i diskussionen då jag inte är kyrkligt bunden till El-bilar och allt vad det innebär.

Just ny 2 cents.
:D Du har flera poänger! Att vistas på det här forumet utan att gå med i sekten är nog lika givande som att som ateist gå på bibelstudium hos Livets Ord!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
Däremot sparar du ju typ 700spänn för varje resa som du åker till Stockholm och förlorar 30 min, som du ändå kanske kan stanna o kolla lite mail under. 1400spänn i timmen ;)
Det är bättre än så, eftersom det går fint att jobba under tiden som bilen står och laddar. Man tjänar alltså pengar under tiden. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu kanske personen i fråga är en töckenadöringa konsult som tjänar 1400kr/h och då är det klart att det inte är värt att stanna i 30 minuter för att ladda. Så alla är ju olika... :roll:

Personligen har jag aldrig lyckats köra mellan Göteborg och Stockholm utan en paus, absolut aldrig när familjen är med. Men så tjänar jag inte 1400kr/h heller.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

hooked skrev:
mati skrev:
hooked skrev:
mati skrev:
Roligt att jag har räknat ut att jag tjänar pengar på att inte behöva tanka hela tiden. Det blir ett antal arbetsdagar per år som jag inte behöver tillbringa med tankning. Det ter sig lite underligt för mig hur någon annan kan komma fram till raka motsatsen.
Påhitt och antaganden alltihop skulle jag tro.
Har du i samma kalkyl räknat på hur många timmar du istället spendera på att planera resandet efter laddstolpar/superchargers, väntetid på att bilen ska laddas samt det faktum att man måste hålla ett lägre tempo på motorvägen för att inte dränera batteriet och behöva vänta ännu längre på SuC? All tid man lägger på att planera sitt elbilsladdande är ju som bekant bara en hobby och räknas inte in i tidbanken när diskussionspunkten kommer upp här inne... :lol:
Noll timmar. Jag har aldrig planerat resandet som du beskriver. Eller, nja, det har jag faktiskt gjort en gång när jag precis hade skaffat Teslan. Då planerade jag första långresan och räknade ut var jag kan eller måste ladda. Jag märkte ganska omgående att det var totalt onödigt att lägga tid på det. Dessutom kör man ju i princip alltid samma vägar, det behövs knappast någon planering för det.
Att jag måste hålla ett lägre tempo med Teslan är en nyhet för mig. Jag kör precis som jag alltid har gjort, eller nej, jag kör nog betydligt fortare. Förut snålkörde jag mycket för att hålla bränslekostnadena på en rimlig nivå och för miljöns skull. Det är inte relevant längre.
Om du kör exempelvis sthlm -> gbg med Teslan en småkylig dag när det regnar tar detta längre tid än med en alternativ bil som kan tankas på bensin. Jag kör själv denna sträckan ganska ofta och känner att det var bättre i min gamla Panamera än i nuvarande Teslan (90D) och då jämför jag med de senaste resorna jag gjort nu i ndovember/december. Men åker man bara kortare sträckor (under 25-30 mil) så är det givetvis inga problem.

Ska bli spännande till sommaren då vi i familjen planerar att bila ner till Italien. Får hoppas jag inte blir så irriterad att jag säljer Teslan i augusti :mrgreen:
Jag kör Göteborg-Stockholm och tillbaks en hel del, och jag kan uppriktigt säga att det tar exakt lika lång tid med Teslan som det tog med exempelvis vår dieseldrivna A6:a som i stort sett klarade hela sträckan utan att behöva tanka. Den enda skillnaden är att vi inte får samma valfrihet i var vi stannar. Men vi har småbarn också, och vi brukar stanna och äta på vägen, och det tar ungefär en timme oavsett vad. Varenda gång vi kört den sträckan med Teslan så har bilen varit färdig att åka vidare innan vi har varit det (den har sagt att runt 20-25 minuters laddning räcker).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
hooked

Inlägg av hooked »

Det är såklart vettiga kommentarer att det är skönt att stanna och ta en extra kaffe med tillhörande bensträckare. Det gillar jag såklart också. Men eftersom det oftast är i jobbsammanhang jag åker till gbg så är jag själv i bilen så några längre stopp, för att familjen kräver detta, är inte aktuellt vid denna typ av körning för min del. Nog mer det att mitt tidigare körmönster var olika beroende på tidpunkt på dygnet, osv - ordet flexibilitet passar bra här för att sammanfatta. Dvs, jag stannade väldigt sällan (läs aldrig) i just Ödeshög när jag körde bensinaren. Ibland blev det en paus i Jönköping, typ 10 minuter och sen körde jag vidare. En del av min upplevda frustration är nog också att jag haft utmaningar med laddning när jag väl är framme i GBG. Har kommit fram med 20% kvar och då blir det "meck" med att planera hotell och övernattning utifrån lediga laddstolpar osv om man inte vill "hänga" på närmaste SuC och fylla upp på småtimmarna innan läggdags. Kollegorna föreslår sällan hotell utifrån laddstolpar. Vissa gånger kör jag också tur och retur samma dag och då blir räckvidden också mer påtaglig. Min erfarenhet är att det blir cirka 1-2 timmar längre för en sådan tripp T/R än vad det blev i bensinaren.

Handlar nog mycket om att vänja sig och anpassa sig precis som jag läser här inne att de flesta gör. Jag har haft min bil sedan i somras så har inte levt med den mer än ett halvår. Jag gillar ny teknik osv och har alltid sneglat på Model S sedan den lanserades och när det fanns en lagerbil som passade mig så slog jag till på vinst och förlust då jag i samma veva hittade en glad köpare av min Panamera. På det stora hela är bilen okay, men jag är definitivt inte lyrisk. Det är mycket pengar för (i min mening) flera kompromisser och sen har jag som grädde på moset haft en del strul med min specifika bil och serviceupplevelsen är långt från vad jag är van vid. Jag saknar faktiskt också kördynamiken, den sportiga sittställningen, den lyxiga känslan "fit and finish", baksätet, osv från Panameran. Jag hade nog haft lättare att acceptera Teslan om jag bytt från en modest utrustad standardbil, men Porschen är och förblir speciell. Ni som inte har provkört en sportig Porsche med all extra utrustning, gör det inte heller 8-)

Aja, ska inte pladdra på om det här för det är säkert helt ointressant för de flesta inne på detta forum. Vi har alla olika bakgrund, referensramar och definitioner av "körglädje". Det är nog bara att jag sedan barnsben haft aversioner mot amerikanska bilar och absolut älskat tyska bilar så känns lite spooky att nu på pappret vara ägare av en amerikansk bil. Vi får se helt enkelt vad nästa bilköp blir, men något med el blir det definitivt även nästa gång :mrgreen:
hooked

Inlägg av hooked »

Jerker skrev:
hooked skrev:
Som relativt ny medlem passade jag på att kikade igenom en del av artiklarna postade i den här tråden och kommentarer kopplade till dessa. Det är ganska skrämmande vad vinklat mycket är. Nästan så det borde klassificeras som propaganda i många fall. Jag är sjukt positiv till BEV m.m. men försöker ändå hålla en balanserad syn på det hela och se "båda sidor" av myntet från ett realistiskt perspektiv.

Det finns mycket vettigt på det här forumet, men det jag har lite svårt för är det lite "elitistiska" (haha, fyndigt va) ställningstagandet mot allt vad icke el-bilar beträffar. Det finns mycket i vårt samhälle som är komplicerat och påverkar miljön och debatten har precis börjat. Tyvärr resulterar detta (för min del) i att jag inte riktigt seriöst kan delta i diskussionen då jag inte är kyrkligt bunden till El-bilar och allt vad det innebär.

Just ny 2 cents.
:D Du har flera poänger! Att vistas på det här forumet utan att gå med i sekten är nog lika givande som att som ateist gå på bibelstudium hos Livets Ord!
Du har en poäng där Jerker :lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

hooked skrev:
Det är såklart vettiga kommentarer att det är skönt att stanna och ta en extra kaffe med tillhörande bensträckare. Det gillar jag såklart också. Men eftersom det oftast är i jobbsammanhang jag åker till gbg så är jag själv i bilen så några längre stopp, för att familjen kräver detta, är inte aktuellt vid denna typ av körning för min del.
Jag känner igen detta - när jag kör med barnen/familjen så går det exakt lika fort/långsamt med Teslan som med vilken som helst annan bil, men när jag kör själv blåser jag gärna på fort och med få korta pauser. Har flera gånger blivit sittande i bilen vid snabbladdare även om jag helst haft lust att köra vidare. Men summerar man dessa tillfällen så är det ingen dramatisk tid jag förlorat.

Håller också med om problemet med avsaknad av destinationsladdning i Sverige - framförallt i Göteborg. Detta är ett mycket litet problem i Norge - vill jag ladda finns det som regel alltid destinationsladdare, och detta kommer lösa sig i Sverige också längre fram.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Största problemet för att som kvarstår för att kunna känna full frihet är ju antalet laddare ut med vägarna. Hade snabbladdare eller till och med Superchargers varit lika vanliga som bensinstationer hade ju allt sett helt annorlunda ut. Då hade det krävts absolut noll i planering och tänkande och pausen hade blivit där man känner för det. Men för att det ska bli så så krävs det fler elbilar än nu.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

hooked skrev:
Det är såklart vettiga kommentarer att det är skönt att stanna och ta en extra kaffe med tillhörande bensträckare. Det gillar jag såklart också. Men eftersom det oftast är i jobbsammanhang jag åker till gbg så är jag själv i bilen så några längre stopp, för att familjen kräver detta, är inte aktuellt vid denna typ av körning för min del. Nog mer det att mitt tidigare körmönster var olika beroende på tidpunkt på dygnet, osv - ordet flexibilitet passar bra här för att sammanfatta. Dvs, jag stannade väldigt sällan (läs aldrig) i just Ödeshög när jag körde bensinaren. Ibland blev det en paus i Jönköping, typ 10 minuter och sen körde jag vidare. En del av min upplevda frustration är nog också att jag haft utmaningar med laddning när jag väl är framme i GBG. Har kommit fram med 20% kvar och då blir det "meck" med att planera hotell och övernattning utifrån lediga laddstolpar osv om man inte vill "hänga" på närmaste SuC och fylla upp på småtimmarna innan läggdags. Kollegorna föreslår sällan hotell utifrån laddstolpar. Vissa gånger kör jag också tur och retur samma dag och då blir räckvidden också mer påtaglig. Min erfarenhet är att det blir cirka 1-2 timmar längre för en sådan tripp T/R än vad det blev i bensinaren.

Handlar nog mycket om att vänja sig och anpassa sig precis som jag läser här inne att de flesta gör. Jag har haft min bil sedan i somras så har inte levt med den mer än ett halvår. Jag gillar ny teknik osv och har alltid sneglat på Model S sedan den lanserades och när det fanns en lagerbil som passade mig så slog jag till på vinst och förlust då jag i samma veva hittade en glad köpare av min Panamera. På det stora hela är bilen okay, men jag är definitivt inte lyrisk. Det är mycket pengar för (i min mening) flera kompromisser och sen har jag som grädde på moset haft en del strul med min specifika bil och serviceupplevelsen är långt från vad jag är van vid. Jag saknar faktiskt också kördynamiken, den sportiga sittställningen, den lyxiga känslan "fit and finish", baksätet, osv från Panameran. Jag hade nog haft lättare att acceptera Teslan om jag bytt från en modest utrustad standardbil, men Porschen är och förblir speciell. Ni som inte har provkört en sportig Porsche med all extra utrustning, gör det inte heller 8-)

Aja, ska inte pladdra på om det här för det är säkert helt ointressant för de flesta inne på detta forum. Vi har alla olika bakgrund, referensramar och definitioner av "körglädje". Det är nog bara att jag sedan barnsben haft aversioner mot amerikanska bilar och absolut älskat tyska bilar så känns lite spooky att nu på pappret vara ägare av en amerikansk bil. Vi får se helt enkelt vad nästa bilköp blir, men något med el blir det definitivt även nästa gång :mrgreen:
Jag har sagt det i någon annan tråd tidigare: Det är inte säkert att Tesla passar alla. Man måste inte ha eller köra Tesla om det finns annat som man föredrar. Som du skriver: "Vi har alla olika bakgrund, referensramar och definitioner av "körglädje"".
Men när du nu har en Tesla och blivit aktiv på forumet, varför inte slå på stort och även registrera dig som "Teslaägare"?!
Model S P85D,
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hittar en som bestämt påstår att Veckans affärers artikel om elbilar från 2011 tar upp de stora problemen med elbilar, jag vet att den artikeln har motbevisats men hittar inte någon bra källa, någon som har?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jag argumenterar nu med en som påstår att Tesla Model S har en verkningsgrad på 72% batteri till hjul, är det verkligen så dåligt eller finns det källa på att det är bättre?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Jag argumenterar nu med en som påstår att Tesla Model S har en verkningsgrad på 72% batteri till hjul, är det verkligen så dåligt eller finns det källa på att det är bättre?
Man brukar väl tala om att elbilar i allmänhet har knappt 70 % från kraftverk till hjul. Men då är det ju förluster i transmission och laddning också.
Även om Teslan kanske är något sämre än genomsnittsbilen (vilket jag inte vet om den är) så låter 72 % som för lite även från kontakt till hjul.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Man börjar ju undra var du hittar alla dessa diskussionsdueller? Man blir ju lite avis ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

vigge50 skrev:
Är det verkligen dåligt då? Vad är bättre, andra elbilar? Kanske. Förbränningsmotorer - inte ens nära. Bränslecell - nix.

Som jämförelse kan ju en snål bensinare köras på 5 l/10 mil. Detta motsvarar i runda slängar 5 kWh/mil, och då har bränslet helt magiskt uppstått inne i tanken.
Användarvisningsbild
otjernberg
Teslaägare

Inlägg av otjernberg »

Såg någonstans att Tesla säger 75% från eluttag till hjul. Där ingår ca 10% bateriförlust och 5% inverterförlust vid laddning. Det gäller som vanligt att vara noga med vad man talar om.
Skriv svar