EV Mythbusters
Moderator: Redaktion
EV Mythbusters
Vi har ju sett flera exempel på hur t.ex. journalister sprider missinformation (eller kanske i vissa fall desinformation) angående elbilar.
Vore det inte kul om vi aktivt kunde hjälpas åt att skjuta hål på all missvisande/felaktig information som sprids.
Jag tänker att man skulle kunna samla exempel på felaktig information i denna tråd och få hjälp med att formulera goda motargument som man snabbt kan replikera med. Om vi på ett sakligt och konsekvent sätt kan hjälpas åt att peka på fakta så kanske vi kan skrämma bort ICE-troll och andra bakåtsträvare från Facebook, tidningsartiklar, etc
Vore det inte kul om vi aktivt kunde hjälpas åt att skjuta hål på all missvisande/felaktig information som sprids.
Jag tänker att man skulle kunna samla exempel på felaktig information i denna tråd och få hjälp med att formulera goda motargument som man snabbt kan replikera med. Om vi på ett sakligt och konsekvent sätt kan hjälpas åt att peka på fakta så kanske vi kan skrämma bort ICE-troll och andra bakåtsträvare från Facebook, tidningsartiklar, etc
Senast redigerad av Oddball, redigerad totalt 1 gånger.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Motarbeta des/missinformation
Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Motarbeta des/missinformation
Elbilsmyter punkt 8 på huvudsidanOddball skrev:Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Tesla Model Y
Re: Motarbeta des/missinformation
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Motarbeta des/missinformation
Känns som det finns lite spretiga rapporter, antagligen för att det är svårt att säga exakt vart råvarorna kommit ifrån, transporterats och hur elen till fabrikerna framställts. Tacksamt ämne för fud med andra ord.Oddball skrev:Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
Så det viktiga är väl att se hur det kan gå till och sedan börja göra så (Gigafactory).
Re: Motarbeta des/missinformation
Tack gellerstam!gellerstam skrev:Elbilsmyter punkt 8 på huvudsidanOddball skrev:Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Jag hänger ju så hårt på de "Senaste inläggen" att jag hade glömt bort den sidan.
Nu har jag förhoppningsvis trollat bort ett ICE-troll

"Jonas - förvisso ett sidospår i diskussionen, men om du skall prata elbilar så vore det bra om du inte slänger dig med gamla myter som om det vore fakta (alt. hänvisar till din källa). Vad det gäller din kommentar angående co2-belastning för elbil vs bil som drivs med fossilbränsle så vill jag hävda att det är en myt. Vänligen se punkt 10 under:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/"
Det här var ju riktigt kul!



Jag sökte även på hashtaggen #elbilsmyt och den verkar vara "ledig".
Skulle vi (någon på detta forum med mer talang än jag inom funktionerna på sociala medier) inte kunna starta grupper på sociala medier där vi som associeras med #elbilsmyt.
Då kan man ju tagga alla inlägg man gör i kommentarer mot ICE-troll o annat oknytt med denna tagg
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Motarbeta des/missinformation
Skönt att de flesta som köper elbil inte har CO2 som högsta orsak till bytet. Att vi skulle vara ett gäng miljömuppar är nog en av de värsta myterna, skulle jag tro.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Motarbeta des/missinformation
Det må vara sant till viss del, men det är ju tråkigt ifall CO2-argumentet används i syfte att bromsa övergång till användande av elbil.LarsL skrev:Skönt att de flesta som köper elbil inte har CO2 som högsta orsak till bytet. Att vi skulle vara ett gäng miljömuppar är någ en av de värsta myterna, skulle jag tro.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Motarbeta des/missinformation
Precis, det tycker jag också. Först påstås det att en elbil inte sänker CO2-utsläppen lika mycket som det vore önskvärt och sen använder man det som argument att elbilar är dåliga, dvs att det är bättre att fortsätta använda fossila bränslen. Det är en mycket märklig inställning.Oddball skrev:Det må vara sant till viss del, men det är ju tråkigt ifall CO2-argumentet används i syfte att bromsa övergång till användande av elbil.LarsL skrev:Skönt att de flesta som köper elbil inte har CO2 som högsta orsak till bytet. Att vi skulle vara ett gäng miljömuppar är någ en av de värsta myterna, skulle jag tro.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Motarbeta des/missinformation
Lite spelar väl miljön in och mina första 20 månader med elbil har jag INTE släppt ut ca 17 ton koldioxid (9500 mil x 0,7l) i luften.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Motarbeta des/missinformation
När folk kommer med såna argument brukar jag hänvisa till att seriöst genomförda livscykelanalyser visar på raka motsatsen, att elbilar under sin livstid är mycket snällare CO2-mässigt än andra bilar. Och det gäller till och med om man räknar med genomsnittlig USA- eller EU-elmix. Med svensk el är det verkligen en no-brainer. Här är ett par studier jag brukar hänvisa till:Oddball skrev:Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... -emissions
http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... alysis.pdf
Den sista av dem, den av Daimler, brukade finnas tillgänglig på deras hemsida men har av någon outgrundlig anledning tagits bort därifrån. Märkligt. Undrar varför. Jag kom dock över en cachad kopia jag kunde lägga upp på egen hand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Motarbeta des/missinformation
Lysande Danni!danni skrev:När folk kommer med såna argument brukar jag hänvisa till att seriöst genomförda livscykelanalyser visar på raka motsatsen, att elbilar under sin livstid är mycket snällare CO2-mässigt än andra bilar. Och det gäller till och med om man räknar med genomsnittlig USA- eller EU-elmix. Med svensk el är det verkligen en no-brainer. Här är ett par studier jag brukar hänvisa till:Oddball skrev:Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg
"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... -emissions
http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... alysis.pdf
Den sista av dem, den av Daimler, brukade finnas tillgänglig på deras hemsida men har av någon outgrundlig anledning tagits bort därifrån. Märkligt. Undrar varför. Jag kom dock över en cachad kopia jag kunde lägga upp på egen hand.
Denna information lämpar sig nog dock bäst som källinformation för den som verkligen vill gräva ner sig (den skulle ju vara perfekt som referens under punkt 10, Elbilsmyter)
Att i den stora massan (typ på Facebook) slå hål på en myt handlar om att snabbt skaffa sig ett stort förtroendeövertag gentemot mytomanen i fråga så att det blir självklart vem som är mest trovärdig. Då lämpar det sig bättre att referera till någon enkel och tydlig källa som alla kan ta till sig på några sekunder som i sin tur kan bygga ytterligare förtroendekapital genom referenser till källor med djupare innehåll (såsom dina länkar ovan). Man lär ju inte ha många sekunder på sig att så en uppfattning hos någon som egentligen kanske inte ens är intresserad av ämnet som myten berör.
Tack för bra input, det lär ju inte vara nåt problem att slå ihjäl myten om elbilens CO2-belastning i fortsättningen

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: EV Mythbusters
Jag har hänvisat till elbilsmyterna här på tcs. Då vart jag "utskrattad" för här är ju bara fud åt andra hållet! Infon här går inte att lita på för att den kommer från Tesla och från fanboys..... Då vart det till å förklara tcs's oberoende m.m. Tog några varv innan de ens läste och konstaterade att källorna var externa och seriösa. Så mot vissa kan det vara en extra tröskel att hänvisa hit till tcs. 

Tesla Model Y
Re: EV Mythbusters
Har drabbats av exakt det där. Att försöka visa på fakta genom att hänvisa till länkar på TCS får närmast omvänd effekt. Källkritik är ett totalt efter satt kunskapsområde idag, tyvärr används det i formen tro inte på någon.gellerstam skrev:Jag har hänvisat till elbilsmyterna här på tcs. Då vart jag "utskrattad" för här är ju bara fud åt andra hållet! Infon här går inte att lita på för att den kommer från Tesla och från fanboys..... Då vart det till å förklara tcs's oberoende m.m. Tog några varv innan de ens läste och konstaterade att källorna var externa och seriösa. Så mot vissa kan det vara en extra tröskel att hänvisa hit till tcs.
Re: EV Mythbusters
Även jag har drabbats nån gång. Länkar man hit så öppnar dom inte ens länken, så jag brukar leta efter en annan oberoende källa för att ens få dom att läsa. Frustrerande då tcs levererar bra materialLarsL skrev:Har drabbats av exakt det där. Att försöka visa på fakta genom att hänvisa till länkar på TCS får närmast omvänd effekt. Källkritik är ett totalt efter satt kunskapsområde idag, tyvärr används det i formen tro inte på någon.gellerstam skrev:Jag har hänvisat till elbilsmyterna här på tcs. Då vart jag "utskrattad" för här är ju bara fud åt andra hållet! Infon här går inte att lita på för att den kommer från Tesla och från fanboys..... Då vart det till å förklara tcs's oberoende m.m. Tog några varv innan de ens läste och konstaterade att källorna var externa och seriösa. Så mot vissa kan det vara en extra tröskel att hänvisa hit till tcs.

Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: EV Mythbusters
Samma här. Brukar gå via elbilsmyt-sidan, och sedan länka direkt till källan. Då brukar det gå bättre.Jojje167 skrev:Även jag har drabbats nån gång. Länkar man hit så öppnar dom inte ens länken, så jag brukar leta efter en annan oberoende källa för att ens få dom att läsa. Frustrerande då tcs levererar bra materialLarsL skrev:Har drabbats av exakt det där. Att försöka visa på fakta genom att hänvisa till länkar på TCS får närmast omvänd effekt. Källkritik är ett totalt efter satt kunskapsområde idag, tyvärr används det i formen tro inte på någon.gellerstam skrev:Jag har hänvisat till elbilsmyterna här på tcs. Då vart jag "utskrattad" för här är ju bara fud åt andra hållet! Infon här går inte att lita på för att den kommer från Tesla och från fanboys..... Då vart det till å förklara tcs's oberoende m.m. Tog några varv innan de ens läste och konstaterade att källorna var externa och seriösa. Så mot vissa kan det vara en extra tröskel att hänvisa hit till tcs.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: EV Mythbusters
Ouch, inser att jag tillbringat för lite tid ute bland myt-trollen på nätet och har varit för naiv detta sammanhang.
Även om myt-trollen själva är bortom all räddning så kan man ju hoppas att övriga läsare åtminstone tar till sig att det finns en annan tolkning av verkligheten.
Tråkigt att folk kan vara så inskränkta att dom inte kan ta till sig fakta.
Nån annan som har några tips på hur man kan bryta igenom denna mur av okunskap?
Även om myt-trollen själva är bortom all räddning så kan man ju hoppas att övriga läsare åtminstone tar till sig att det finns en annan tolkning av verkligheten.
Tråkigt att folk kan vara så inskränkta att dom inte kan ta till sig fakta.
Nån annan som har några tips på hur man kan bryta igenom denna mur av okunskap?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7938
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: EV Mythbusters
Istället för att hänvisa till elbilsmyter sidan kan man hänvisa direkt till respektive rapport den sidan länkar till.
Eller så kan man använda nästan samma sida på tidningen Elbilen i Sveriges hemsida:
http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
Skulle det hjälpa om jag la upp den sidan på en ännu mer neutral sajt? Det är bara å köpa ett domän...
Eller så kan man använda nästan samma sida på tidningen Elbilen i Sveriges hemsida:
http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
Skulle det hjälpa om jag la upp den sidan på en ännu mer neutral sajt? Det är bara å köpa ett domän...
Re: EV Mythbusters
Såväl heltopartiskinformationomelbilar.com
som heltopartiskinformationomelbilar.org
och heltopartiskinformationomelbilar.info
är lediga
som heltopartiskinformationomelbilar.org
och heltopartiskinformationomelbilar.info
är lediga

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: EV Mythbusters
Även dennasidaharingenkopplingtillteslaclubsweden.com är tillgänglig!bylund skrev:Såväl heltopartiskinformationomelbilar.com
som heltopartiskinformationomelbilar.org
och heltopartiskinformationomelbilar.info
är lediga![]()

Re: EV Mythbusters
Otroligt att dessa domäner fanns tillgängliga fortfarande!
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: EV Mythbusters
Jag har också slutat länka till elbilsmyterna här.. Den sidan ses absolut inte som opartisk vilket jag kan förstå... menar inte att det är några faktafel där.. Men om man ser det åt andra hållet och nån länkade till fossilbilsklubben.se's faktasida om precis vad som helst hade jag varit väldigt skeptisk. 

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: EV Mythbusters
Precis folk kan inte källkritik. De värderar bara vem som meddelar informationen i sista ledet. Delar faster Agda något på Facebook ja, då tror vi på det... Särskilt om det är något galet om en kidnappat katt.joel80 skrev:Jag har också slutat länka till elbilsmyterna här.. Den sidan ses absolut inte som opartisk vilket jag kan förstå... menar inte att det är några faktafel där.. Men om man ser det åt andra hållet och nån länkade till fossilbilsklubben.se's faktasida om precis vad som helst hade jag varit väldigt skeptisk.
Re: EV Mythbusters
Beror inte detta i grunden på att folk vet att det inte går att lita på media, framförallt A-blasket & Co? Man blir hela tiden överöst med värdelös och felaktig information. För gemene man är det svårt att se skillnaden mellan bra och dålig rapportering, och då är det enklare att inte lita på någon. Å andra sidan finns det ju folk som tror på allt de hör eller läser.LarsL skrev:Precis folk kan inte källkritik. De värderar bara vem som meddelar informationen i sista ledet. Delar faster Agda något på Facebook ja, då tror vi på det... Särskilt om det är något galet om en kidnappat katt.joel80 skrev:Jag har också slutat länka till elbilsmyterna här.. Den sidan ses absolut inte som opartisk vilket jag kan förstå... menar inte att det är några faktafel där.. Men om man ser det åt andra hållet och nån länkade till fossilbilsklubben.se's faktasida om precis vad som helst hade jag varit väldigt skeptisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: EV Mythbusters
Jag skulle tro att det tyvärr är det senare som gäller (att folk sväljer det mesta som sägs i sista led). Så det kanske är där man skall lägga in stöten genom att tagga alla felaktiga inlägg med #elbilsmyt, tagga dyngspridaren med #okunnigellerdumpåriktigt och länka till jordenärinteplattochelbilarärinte.numati skrev:Beror inte detta i grunden på att folk vet att det inte går att lita på media, framförallt A-blasket & Co? Man blir hela tiden överöst med värdelös och felaktig information. För gemene man är det svårt att se skillnaden mellan bra och dålig rapportering, och då är det enklare att inte lita på någon. Å andra sidan finns det ju folk som tror på allt de hör eller läser.LarsL skrev:Precis folk kan inte källkritik. De värderar bara vem som meddelar informationen i sista ledet. Delar faster Agda något på Facebook ja, då tror vi på det... Särskilt om det är något galet om en kidnappat katt.joel80 skrev:Jag har också slutat länka till elbilsmyterna här.. Den sidan ses absolut inte som opartisk vilket jag kan förstå... menar inte att det är några faktafel där.. Men om man ser det åt andra hållet och nån länkade till fossilbilsklubben.se's faktasida om precis vad som helst hade jag varit väldigt skeptisk.

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter