EV Mythbusters

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

EV Mythbusters

Inlägg av Oddball »

Vi har ju sett flera exempel på hur t.ex. journalister sprider missinformation (eller kanske i vissa fall desinformation) angående elbilar.

Vore det inte kul om vi aktivt kunde hjälpas åt att skjuta hål på all missvisande/felaktig information som sprids.

Jag tänker att man skulle kunna samla exempel på felaktig information i denna tråd och få hjälp med att formulera goda motargument som man snabbt kan replikera med. Om vi på ett sakligt och konsekvent sätt kan hjälpas åt att peka på fakta så kanske vi kan skrämma bort ICE-troll och andra bakåtsträvare från Facebook, tidningsartiklar, etc
Senast redigerad av Oddball, redigerad totalt 1 gånger.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Re: Motarbeta des/missinformation

Inlägg av Oddball »

Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg

"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."

Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Oddball skrev:
Jag kan börja med den här kommentaren som jag såg i en diskussion angående parkeringssituationen i Gbg

"För att uppnå detta har Trafikverket nyligen mörkat att detta inte går med tekniska lösningar och bibehållet ägande av elbil. Elbilen i sig är idag lika kostsam i co2 som en konventionell bil under sin livstid."

Jag har för mig att jag såg en mycket bra kalkyl som motbevisade ovanstående påstående angåend co2-belastning i nån tråd här på forumet som jag inte kan hitta nu. Nån som har koll?
Elbilsmyter punkt 8 på huvudsidan
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Oddball skrev:

Känns som det finns lite spretiga rapporter, antagligen för att det är svårt att säga exakt vart råvarorna kommit ifrån, transporterats och hur elen till fabrikerna framställts. Tacksamt ämne för fud med andra ord.
Så det viktiga är väl att se hur det kan gå till och sedan börja göra så (Gigafactory).
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

gellerstam skrev:
Oddball skrev:

Elbilsmyter punkt 8 på huvudsidan
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Tack gellerstam!
Jag hänger ju så hårt på de "Senaste inläggen" att jag hade glömt bort den sidan.

Nu har jag förhoppningsvis trollat bort ett ICE-troll :D

"Jonas - förvisso ett sidospår i diskussionen, men om du skall prata elbilar så vore det bra om du inte slänger dig med gamla myter som om det vore fakta (alt. hänvisar till din källa). Vad det gäller din kommentar angående co2-belastning för elbil vs bil som drivs med fossilbränsle så vill jag hävda att det är en myt. Vänligen se punkt 10 under:
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/"

Det här var ju riktigt kul! :D :P :lol:

Jag sökte även på hashtaggen #elbilsmyt och den verkar vara "ledig".
Skulle vi (någon på detta forum med mer talang än jag inom funktionerna på sociala medier) inte kunna starta grupper på sociala medier där vi som associeras med #elbilsmyt.
Då kan man ju tagga alla inlägg man gör i kommentarer mot ICE-troll o annat oknytt med denna tagg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Skönt att de flesta som köper elbil inte har CO2 som högsta orsak till bytet. Att vi skulle vara ett gäng miljömuppar är nog en av de värsta myterna, skulle jag tro.
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

LarsL skrev:
Skönt att de flesta som köper elbil inte har CO2 som högsta orsak till bytet. Att vi skulle vara ett gäng miljömuppar är någ en av de värsta myterna, skulle jag tro.
Det må vara sant till viss del, men det är ju tråkigt ifall CO2-argumentet används i syfte att bromsa övergång till användande av elbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Oddball skrev:
LarsL skrev:
Skönt att de flesta som köper elbil inte har CO2 som högsta orsak till bytet. Att vi skulle vara ett gäng miljömuppar är någ en av de värsta myterna, skulle jag tro.
Det må vara sant till viss del, men det är ju tråkigt ifall CO2-argumentet används i syfte att bromsa övergång till användande av elbil.
Precis, det tycker jag också. Först påstås det att en elbil inte sänker CO2-utsläppen lika mycket som det vore önskvärt och sen använder man det som argument att elbilar är dåliga, dvs att det är bättre att fortsätta använda fossila bränslen. Det är en mycket märklig inställning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Lite spelar väl miljön in och mina första 20 månader med elbil har jag INTE släppt ut ca 17 ton koldioxid (9500 mil x 0,7l) i luften.
evc0ua8ge6hev3wduktbg.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Oddball skrev:

När folk kommer med såna argument brukar jag hänvisa till att seriöst genomförda livscykelanalyser visar på raka motsatsen, att elbilar under sin livstid är mycket snällare CO2-mässigt än andra bilar. Och det gäller till och med om man räknar med genomsnittlig USA- eller EU-elmix. Med svensk el är det verkligen en no-brainer. Här är ett par studier jag brukar hänvisa till:

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... -emissions

http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... alysis.pdf

Den sista av dem, den av Daimler, brukade finnas tillgänglig på deras hemsida men har av någon outgrundlig anledning tagits bort därifrån. Märkligt. Undrar varför. Jag kom dock över en cachad kopia jag kunde lägga upp på egen hand.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

danni skrev:
Oddball skrev:

När folk kommer med såna argument brukar jag hänvisa till att seriöst genomförda livscykelanalyser visar på raka motsatsen, att elbilar under sin livstid är mycket snällare CO2-mässigt än andra bilar. Och det gäller till och med om man räknar med genomsnittlig USA- eller EU-elmix. Med svensk el är det verkligen en no-brainer. Här är ett par studier jag brukar hänvisa till:

http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... -emissions

http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf

https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... alysis.pdf

Den sista av dem, den av Daimler, brukade finnas tillgänglig på deras hemsida men har av någon outgrundlig anledning tagits bort därifrån. Märkligt. Undrar varför. Jag kom dock över en cachad kopia jag kunde lägga upp på egen hand.
Lysande Danni!
Denna information lämpar sig nog dock bäst som källinformation för den som verkligen vill gräva ner sig (den skulle ju vara perfekt som referens under punkt 10, Elbilsmyter)

Att i den stora massan (typ på Facebook) slå hål på en myt handlar om att snabbt skaffa sig ett stort förtroendeövertag gentemot mytomanen i fråga så att det blir självklart vem som är mest trovärdig. Då lämpar det sig bättre att referera till någon enkel och tydlig källa som alla kan ta till sig på några sekunder som i sin tur kan bygga ytterligare förtroendekapital genom referenser till källor med djupare innehåll (såsom dina länkar ovan). Man lär ju inte ha många sekunder på sig att så en uppfattning hos någon som egentligen kanske inte ens är intresserad av ämnet som myten berör.

Tack för bra input, det lär ju inte vara nåt problem att slå ihjäl myten om elbilens CO2-belastning i fortsättningen :)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: EV Mythbusters

Inlägg av gellerstam »

Jag har hänvisat till elbilsmyterna här på tcs. Då vart jag "utskrattad" för här är ju bara fud åt andra hållet! Infon här går inte att lita på för att den kommer från Tesla och från fanboys..... Då vart det till å förklara tcs's oberoende m.m. Tog några varv innan de ens läste och konstaterade att källorna var externa och seriösa. Så mot vissa kan det vara en extra tröskel att hänvisa hit till tcs. :(
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

gellerstam skrev:
Jag har hänvisat till elbilsmyterna här på tcs. Då vart jag "utskrattad" för här är ju bara fud åt andra hållet! Infon här går inte att lita på för att den kommer från Tesla och från fanboys..... Då vart det till å förklara tcs's oberoende m.m. Tog några varv innan de ens läste och konstaterade att källorna var externa och seriösa. Så mot vissa kan det vara en extra tröskel att hänvisa hit till tcs. :(
Har drabbats av exakt det där. Att försöka visa på fakta genom att hänvisa till länkar på TCS får närmast omvänd effekt. Källkritik är ett totalt efter satt kunskapsområde idag, tyvärr används det i formen tro inte på någon.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

LarsL skrev:
gellerstam skrev:
Har drabbats av exakt det där. Att försöka visa på fakta genom att hänvisa till länkar på TCS får närmast omvänd effekt. Källkritik är ett totalt efter satt kunskapsområde idag, tyvärr används det i formen tro inte på någon.
Även jag har drabbats nån gång. Länkar man hit så öppnar dom inte ens länken, så jag brukar leta efter en annan oberoende källa för att ens få dom att läsa. Frustrerande då tcs levererar bra material :evil:
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jojje167 skrev:
LarsL skrev:
gellerstam skrev:
Även jag har drabbats nån gång. Länkar man hit så öppnar dom inte ens länken, så jag brukar leta efter en annan oberoende källa för att ens få dom att läsa. Frustrerande då tcs levererar bra material :evil:
Samma här. Brukar gå via elbilsmyt-sidan, och sedan länka direkt till källan. Då brukar det gå bättre.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Ouch, inser att jag tillbringat för lite tid ute bland myt-trollen på nätet och har varit för naiv detta sammanhang.
Även om myt-trollen själva är bortom all räddning så kan man ju hoppas att övriga läsare åtminstone tar till sig att det finns en annan tolkning av verkligheten.
Tråkigt att folk kan vara så inskränkta att dom inte kan ta till sig fakta.

Nån annan som har några tips på hur man kan bryta igenom denna mur av okunskap?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Istället för att hänvisa till elbilsmyter sidan kan man hänvisa direkt till respektive rapport den sidan länkar till.

Eller så kan man använda nästan samma sida på tidningen Elbilen i Sveriges hemsida:
http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/

Skulle det hjälpa om jag la upp den sidan på en ännu mer neutral sajt? Det är bara å köpa ett domän...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Såväl heltopartiskinformationomelbilar.com
som heltopartiskinformationomelbilar.org
och heltopartiskinformationomelbilar.info
är lediga ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Såväl heltopartiskinformationomelbilar.com
som heltopartiskinformationomelbilar.org
och heltopartiskinformationomelbilar.info
är lediga ;)
Även dennasidaharingenkopplingtillteslaclubsweden.com är tillgänglig! :mrgreen:
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Otroligt att dessa domäner fanns tillgängliga fortfarande!
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag har också slutat länka till elbilsmyterna här.. Den sidan ses absolut inte som opartisk vilket jag kan förstå... menar inte att det är några faktafel där.. Men om man ser det åt andra hållet och nån länkade till fossilbilsklubben.se's faktasida om precis vad som helst hade jag varit väldigt skeptisk. :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Jag har också slutat länka till elbilsmyterna här.. Den sidan ses absolut inte som opartisk vilket jag kan förstå... menar inte att det är några faktafel där.. Men om man ser det åt andra hållet och nån länkade till fossilbilsklubben.se's faktasida om precis vad som helst hade jag varit väldigt skeptisk. :)
Precis folk kan inte källkritik. De värderar bara vem som meddelar informationen i sista ledet. Delar faster Agda något på Facebook ja, då tror vi på det... Särskilt om det är något galet om en kidnappat katt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
Precis folk kan inte källkritik. De värderar bara vem som meddelar informationen i sista ledet. Delar faster Agda något på Facebook ja, då tror vi på det... Särskilt om det är något galet om en kidnappat katt.
Beror inte detta i grunden på att folk vet att det inte går att lita på media, framförallt A-blasket & Co? Man blir hela tiden överöst med värdelös och felaktig information. För gemene man är det svårt att se skillnaden mellan bra och dålig rapportering, och då är det enklare att inte lita på någon. Å andra sidan finns det ju folk som tror på allt de hör eller läser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

mati skrev:
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Beror inte detta i grunden på att folk vet att det inte går att lita på media, framförallt A-blasket & Co? Man blir hela tiden överöst med värdelös och felaktig information. För gemene man är det svårt att se skillnaden mellan bra och dålig rapportering, och då är det enklare att inte lita på någon. Å andra sidan finns det ju folk som tror på allt de hör eller läser.
Jag skulle tro att det tyvärr är det senare som gäller (att folk sväljer det mesta som sägs i sista led). Så det kanske är där man skall lägga in stöten genom att tagga alla felaktiga inlägg med #elbilsmyt, tagga dyngspridaren med #okunnigellerdumpåriktigt och länka till jordenärinteplattochelbilarärinte.nu :)
Skriv svar