Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i eluttag?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i eluttag?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av chpaulin »

Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en säkring på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Senast redigerad av chpaulin, redigerad totalt 1 gånger.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Tars »

chpaulin skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av chpaulin »

Tars skrev:
chpaulin skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tanken är att sätta upp typ 2 laddboxar med lastbalansering.

Om många väljer att ansluta elbilsladdning i motorvärmaruttagen är det inte lika enkelt att styra dem.

Och så är ju schuko uttaget olämpligt för elbilsladdning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av chpaulin »

Off Grid Byggaren skrev:
Tanken är att sätta upp typ 2 laddboxar med lastbalansering.

Om många väljer att ansluta elbilsladdning i motorvärmaruttagen är det inte lika enkelt att styra dem.

Och så är ju schuko uttaget olämpligt för elbilsladdning.
Sant men vilken strömstyrka behövs för att tillgodose motorvärmare? Är det få ampere känns det som att begränsa den i samband med att laddboxarna kommer så lär elbilsägarna läsa värmarna i fred.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av bullen »

Digital timer på 1-2 timmar
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Tars »

chpaulin skrev:
Tars skrev:
chpaulin skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho :P
Stor sommarrea? (gissa vilken barnfilm)
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av chpaulin »

Tars skrev:
chpaulin skrev:
Tars skrev:
chpaulin skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Motorvarmuttag_skadad.jpg
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho :P
Stor sommarrea? (gissa vilken barnfilm)
Frost :D "Winter department"
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Tars »

chpaulin skrev:
Tars skrev:
chpaulin skrev:
Tars skrev:
chpaulin skrev:
Hm är det inte bara att sätta en släkting på 6A så borde elbilsägarna välja typ 2-stolparna. Sen undrar jag varför inte elbilsägarna skall kunna nyttja motorvärmaruttsgen? Är det ingrepp som klämman på bilden som är anledning?
Jobbigt det där med släktingar
Hoho :P
Stor sommarrea? (gissa vilken barnfilm)
Frost :D "Winter department"
BildBild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Funderar på hur jag ska göra för att få elbilsförare att inte stoppa i laddkontakten i 230 Volt Schucko motorvärmaruttag?

Tanken är att sätta upp nya boxar med typ 2 laddning i kallgarage, men ICE-bilarna vill kunna ha kvar motorvärmaruttagen också.
Nu är jag ju lite påverkad av vårt egna projekt här, men när vi utredde alla möjliga alternativ (måste ha kvar motorvärmaruttag, ska ha typ-2-laddning, kunna fjärrstyras via webb/app och ha lastbalansering) så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
IMG_2169.jpg
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av apkungen »

Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Alternativt har de inget annat val än att koppla in på schuko om de vill ladda, beroende på vilken kabel man sätter där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i bottenBild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Herr X »

themax skrev:
...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.

http://www.zaptec.com/zapchargerpro

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av Off Grid Byggaren »

e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Precis och om man sätter dit såna med färdig kabel så är det ingen som kommer orka koppla in e en schukko
Hela poängen med halo är att den har både sladd till elbil samt motorvärmaruttag i bottenBild
Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av themax »

Herr X skrev:
themax skrev:
...så var det i stort sett bara Charge-Amps Halo som uppfyllde kraven. Finns förmodligen fler boxar nu än när jag kollade på alternativ för ett år sedan, men å andra sidan är Halo mycket snyggare än alla andra jag sett ...
Kikade ni på ZapCharger Pro? De har hållit på länge och har en ganska färdig produkt.
Den tycker jag ser väldigt bra ut, har också lastbalansering och omfattande lösningar för uppkoppling och appstöd etc. Saknar dock inbyggt motorvärmaruttag.

http://www.zaptec.com/zapchargerpro
Nej , de kände jag inte till. Men oss var ju kravet just motorvärmaruttag för att inte anläggningsbeslutet från 1986 skulle påverkas. Det stora problemet var dock inte att hitta boxar, utan ett företag som var intresserade av att lösa installationen av en sådan här stor lösning. De flesta säljer sin box till dig som privatperson eller företag och överlåter till dig att ordna med elektriker. Vi var intresserade av en helhetslösning.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur få en elbilsförare att inte stoppa i kontakt i elutt

Inlägg av themax »

Off Grid Byggaren skrev:
Kan Haloboxen lastbalansera motorvärmaruttaget också? Det borde väl isåfall funka så att det stängs av helt i kortare perioder?
Om bilen laddar så prioriteras det över schukouttaget. För rena elbilar är det ju inga problem, och pluginhybrider lär ju vara färdigladdade långt innan det är dags att slå på motorvärmaren när du laddar över natten.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar