Edit: Har en X60...
I början av mitt Model X-ägande försökte jag hitta pålitliga siffror över hur yttertemperaturen slår mot räckvidden. Hade en lång diskussion här gällande främst temperatur i kupén men även kring uppvärmda batterier, fälgstorlek osv. Ingen hade då hittat någon seriös sida för att beräkna räckvidd givet olika yttertemperaturer. Har någon hittat någon sådan nu? Med tanke på hur otroligt mkt det skrivs om Tesla så förvånar det mig att det ska vara så svårt att hitta pålitliga siffror på detta.
Nåväl, vid tidigare diskussion hävdades det av flera att yttertemperaturen inte slår särskilt hårt om man ser till att ha batterierna förvärmda, liksom kupén. Fälgstorlek ansågs dock ha relativt stor effekt, liksom väglag. Min personliga erfarenhet nu när sommaren börjat komma på riktigt är att yttertemperaturen slår extremt hårt mot räckvidden. Jag trodde aldrig min räckvidd skulle vara i närheten av så här bra på sommaren! Igår körde jag hem från Arlanda. De sista 25 kilometrarna in till innerstan såg ut så här: Jag har 20" fälgar på sommaren, och 19" (dubbat) på vintern. Ovanstående resa gick mestadels 10-15 km/h över hastighetsgränserna, relativt lite köer i stan och strax utanför. Inga "snålåtgärder" i övrigt, AC på och 21 grader, range mode off, stereon på osv.
Motsvarande sträcka och hastighet på barmark vid ca 0 grader skulle enligt min erfarenhet aldrig landat under 210 Wh/km. Normalt mellan 220-240 Wh/km med förvärmt batteri och kupé. Antar man mitten av det intervallet så har man då 37,7% högre förbrukning! Räckvidden går från ca 26 mil till 36 mil . Jag antar att jag hade rejält med medvind men har ändå svårt att greppa att förbrukningen skulle kunna bli så låg. Trodde det skulle vara omöjligt att komma 30 mil på en laddning, men efter denna erfarenhet känns det inte ens som en utmaning.
Hur ser era erfarenheter ut nu med X:en i högre yttertemperaturer? Är det fler som kommit ner på så här låg förbrukning?