Jag har blivit lurad! (Räckvidd).

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Jag har blivit lurad! (Räckvidd).

Inlägg av Legato »

Var lite sugen på att köra en ren click-bait och strunta i parantesen i rubriken ;)

Edit: Har en X60...

I början av mitt Model X-ägande försökte jag hitta pålitliga siffror över hur yttertemperaturen slår mot räckvidden. Hade en lång diskussion här gällande främst temperatur i kupén men även kring uppvärmda batterier, fälgstorlek osv. Ingen hade då hittat någon seriös sida för att beräkna räckvidd givet olika yttertemperaturer. Har någon hittat någon sådan nu? Med tanke på hur otroligt mkt det skrivs om Tesla så förvånar det mig att det ska vara så svårt att hitta pålitliga siffror på detta.

Nåväl, vid tidigare diskussion hävdades det av flera att yttertemperaturen inte slår särskilt hårt om man ser till att ha batterierna förvärmda, liksom kupén. Fälgstorlek ansågs dock ha relativt stor effekt, liksom väglag. Min personliga erfarenhet nu när sommaren börjat komma på riktigt är att yttertemperaturen slår extremt hårt mot räckvidden. Jag trodde aldrig min räckvidd skulle vara i närheten av så här bra på sommaren! Igår körde jag hem från Arlanda. De sista 25 kilometrarna in till innerstan såg ut så här:
Consume.jpg
Jag har 20" fälgar på sommaren, och 19" (dubbat) på vintern. Ovanstående resa gick mestadels 10-15 km/h över hastighetsgränserna, relativt lite köer i stan och strax utanför. Inga "snålåtgärder" i övrigt, AC på och 21 grader, range mode off, stereon på osv.

Motsvarande sträcka och hastighet på barmark vid ca 0 grader skulle enligt min erfarenhet aldrig landat under 210 Wh/km. Normalt mellan 220-240 Wh/km med förvärmt batteri och kupé. Antar man mitten av det intervallet så har man då 37,7% högre förbrukning! Räckvidden går från ca 26 mil till 36 mil . Jag antar att jag hade rejält med medvind men har ändå svårt att greppa att förbrukningen skulle kunna bli så låg. Trodde det skulle vara omöjligt att komma 30 mil på en laddning, men efter denna erfarenhet känns det inte ens som en utmaning.

Hur ser era erfarenheter ut nu med X:en i högre yttertemperaturer? Är det fler som kommit ner på så här låg förbrukning?
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Re: Jag har blivit lurad! (Räckvidd).

Inlägg av Johnalm »

Min sommarförbrukning ligger på ca 200, vintern på 270 och uppåt. Kör en X P90D med 19" odubbat på vintern och 20" på sommardäcken.
Edit: snittförbrukning på 250 på 1500 mil.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Johnalm skrev:
Min sommarförbrukning ligger på ca 200, vintern på 270 och uppåt. Kör en X P90D med 19" odubbat på vintern och 20" på sommardäcken.
Låter som i linje med vår. Tror vi låg ca 275 när våren kom. Nu är snittet redan nere på 255 och då har max 25% körts i relativ värme.

Intressant att du också upplever ca 35% högre förbrukning på vintern. Hur pass noga har du varit med att "ladda inför avfärd" på vintern, dvs start med varmt batteri?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är svårt att säga vad som påverkar mest. Visserligen har jag en S men principen är ju densamma. Temperatur påverkar visst, väglag likaså. Medvind har jättestor effekt, vilket är antagligen ännu mer påtagligt för en X. När jag körde ner till Tyskland i början på maj låg temperaturen runt 15 grader och jag hade medvind hela tiden. Trots motorvägshastighet hade jag en extremt låg snittförbrukning runt 190Wh/km. Oj, vad glad jag blev över bilens snålhet. Två dagar senare åkte jag hem, vädret var likadant och det blåste fortfarande norrifrån. Motvind alltså. Snittförbrukningen hamnade plötsligt runt 240Wh/km, trots att jag körde ungefär lika fort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag låg på 270wh/km i vintras, men vid långkörning så var det runt 220-230. Nu ligger jag på 245wh/km men vid långkörning runt 200 (samma sträcka som i vintras). Det som verkar slå absolut hårdast mot min räckvidd är nedbörd. Igår var det 25 fina grader, men när regnet störtade ner lokalt så gick förbrukningen från 200 till 260 direkt.

Gjorde ett test i 80 på nynäsvägen och kom ner runt 160wh/km. Skulle ge en räckvidd på närmare 40mil :)

Tyvärr gillar jag att köra i 120 på 120-vägen och då snittar jag 240-250wh/km nu på sommaren.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Legato skrev:
Johnalm skrev:
Låter som i linje med vår. Tror vi låg ca 275 när våren kom. Nu är snittet redan nere på 255 och då har max 25% körts i relativ värme.

Intressant att du också upplever ca 35% högre förbrukning på vintern. Hur pass noga har du varit med att "ladda inför avfärd" på vintern, dvs start med varmt batteri?
I stort sett varje dag innan avfärd har jag slagit på värmen i bilen till "rätt" temperatur ca 20 min innan.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Lyckades idag snitta 178 under några mil, och det med 22". Det har jag aldrig sett förr. Dock var detta i 70 och fastnat i kö på landsväg. Dubbla hastigheten = dubbla förbrukningen.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Idag i regnet va inte kul för mig. Snittade 340 idag. 22" och XP90D.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tars skrev:
Idag i regnet va inte kul för mig. Snittade 340 idag. 22" och XP90D.
Wow. Har väldigt svårt att greppa att regnet kan göra stor skillnad (men uppenbarligen gör det det). Någon som har någon teori? Friktionen ökar såklart och även luftmotståndet, men intuitivt känns det som att båda faktorerna borde öka relativt lite? Har aldrig hört talas om att fossilbilar skulle få avsevärt högre förbrukning i regn.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kom upp i 280wh/km i ösregnet, samma sträcka igår 210wh/km. Samma hastigheter och däck.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Regn gör att förbrukningen går bananas. Inte ovanligt att min S85 får 280 från mer normala 220 när det är torrt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att din förbrukning på 168wh/km är något extremt lågt. Förmodligen massa medvind. Min kollega åker alltid sin model s till jobbet, Märsta - Danderyd och har gjort det sen april då det var typ nollgradigt. Har inte hört att han har märkt av någon direkt skillnad. Han startar alltid med varm bil i garage både hemma och på jobbet. Om bilen drar lite är han nere på 170wh/km och en x drar väl generellt 20 procent mer iaf så kanske 200wh/km skulle ha varit mer normalt på sommaren och isf stämmer det att temperatur gör typ 10 procent. Eller vad säger ni andra?

Detta gäller förstås inte i låga hastigheter där uppvärmning blir en mycket större del än framdrivning. I låga hastigheter är det säkert 30 procent, troligen mer.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare

Inlägg av nicklasandersson »

I vintras snittade jag 218 wh/km. Liknande körning nu senaste månaden så snittar jag 154 wh/km. Landsväg, motorväg och stadskörning blandat.

Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

* Lägre temperaturer gör att luftens densitet ökar varpå bilens luftmotstånd ökar.
* Regn ger ökat rullmotstånd mellan däck och vägbana men också ökar också bilens luftmotstånd av regn i luften samt normalt sett lägre temperatur vid regn vilket ökar luftensdensitet enligt punkten ovan.
* Vind påverkar väldigt mycket, jämför med att cykla i medvind eller tvärtom.

Laborera själva i evtripplanner.com som har en bra algoritm för att bedöma energiåtgång för teslor.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

nicklasandersson skrev:
I vintras snittade jag 218 wh/km. Liknande körning nu senaste månaden så snittar jag 154 wh/km. Landsväg, motorväg och stadskörning blandat.
Ja det förstår jag men då räknar man ju in underlag och nederbörd också. Endast temperaturen påverkar nog inte 30 procent.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Med min S var jag och tankade i Sillkrog idag och på vägen hem regnade det och jag hade lite bråttom så nytt rekord 419 Wh/km.
Slutsatsen är att vädret gör stor skillnad och lika så farten. Det skiljer mycket mellan 80 km/h och 110 km/h så när ni pratar genomsnitt här borde ni ha VÄLDIGT bra koll på hastigheten annars blir det lätt drömsiffror :o
Man kanske också bör tänka på att siffrorna i bilen inte helt rätt, tex. skiljer sig förbrukningen på lilla och stora skärmen så ska man vara noga så är det väl hur mycket man laddar som ska styra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare

Inlägg av Grammi »

Så här kan det se ut när det är 80 på E20Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det ser ut som att det inte är du som blivit lurad bara utan att du försöker lura alla med att säga att du hade temperaturen i kupén på 21 grader när bilden säger 20 :o
Nu blir det ju svårt att tro på alla andra siffror också :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare

Inlägg av Grammi »

Och så lite motorväg utanför Götene så ser det ut så här ska tilläggas att det är en Model XBild
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Hade en lite spännande färd i vintras så jag lärde mig den hårda vägen. Laddade i Sthlm så att jag slulle ha ett par mils marginal till Arboga. Körde sedan rätt fort o marginalen sjönk sakta men ändå marginal. I Västerås började det komma snöblandat. Plötsligt var all marginal borta. Sista milen gick i 70 o jag hade 0 km kvar i batteriet med ca 5 km kvar till SuC...Men det gick....
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Grammi skrev:
Och så lite motorväg utanför Götene så ser det ut så här ska tilläggas att det är en Model X
Var det dig jag mötte utanför Skara idag?
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare

Inlägg av Grammi »

Om du körde en röd S så ja. Jag han presis vika på dig. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Grammi skrev:
Om du körde en röd S så ja. Jag han presis vika på dig. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Nej, min är blå.
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare

Inlägg av Grammi »

Ja det ser jag nu.
Var utanför Skara 16:30 typ.
Då missa jag nog dig det kom ju lite regn just då som försämrade sikten lite. Körde med AP2 hela vägen från Gullspång. Fungerar ju inte i korsningar men annars OK. Vore bra om den kunde ligga lite mer till höger bara.

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Grammi skrev:
Ja det ser jag nu.
Var utanför Skara 16:30 typ.
Då missa jag nog dig det kom ju lite regn just då som försämrade sikten lite. Körde med AP2 hela vägen från Gullspång. Fungerar ju inte i korsningar men annars OK. Vore bra om den kunde ligga lite mer till höger bara.

Jaha, jag körde där lite senare. AP2 går ganska bra söderut, men norrut brukar den ha allvarliga problem och skrek till och med att jag skulle ta över. Just när jag mötte en X (inte dig alltså) körde den så långt i mitten att jag fick hålla emot. X:en körde lika långt i mitten. :?
Skriv svar