Milersättning?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Re: Milersättning?

Inlägg av Hajjen »

bladh skrev:
joel80 skrev:
En liten detalj när det gäller kontor hemma.. Är det inte så att man måste ha ett visst antal timmar på "hemmakontoret" för att det ska räknas som arbetsplats?
Eller gäller dom reglerna endast när man gör shablonavdraget för att man har kontor hemma?
Inget som jag hittat regler kring.
Schablonavdraget med arbetsplats i hemmet är väl bortplockat?
Eller har det införts igen?
Har för mig att för att få göra avdrag för arbetsplats i hemmet så ska det vara särskilt inrättad plats/rum/byggnad som inte kan användas för andra ändamål.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har för mig att du behöver jobba ca 550 h per år för att nyttja shablonen.
Ett AB kan hyra kontor hemma (utan egen ingång), krav är att ett hyreskontrakt upprättas och att hyran är marknadsmässig. Dvs det går att hyra ett rum mitt i bostaden :D
Ett sidospår till själva grundfrågan men kan vara värdefullt för några
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag försökte hyra ut mitt kontor till mitt eget AB. Kontoret har inte bara egen ingång. Det är ett separat hus som står på min fastighet, 80m från bostadshuset. Jag fick det inte igenom. Han som gör min bokföring menade att det inte är möjligt att göra så där jag bor, eftersom det är svårt att säga vad en marknadsmässig hyra skulle vara.
Har han fel då?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Han måste ha fel... eller är aktiebolag förbjudna på landsbygden?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Han måste ha fel... eller är aktiebolag förbjudna på landsbygden?
Jag tycker också det är lite märkligt. Just nu betalar jag ju el och uppvärmning av kontoret med mina privata pengar iom att det är mitt privata elabonnemang. Nån form av ersättning eller avdrag måste man ju kunna få för det. Det kostar faktiskt ganska mycket pengar att värma upp ett helt hus, vilket jag inte hade behövt göra om det inte hade varit mitt kontor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

mati skrev:
Jag försökte hyra ut mitt kontor till mitt eget AB. Kontoret har inte bara egen ingång. Det är ett separat hus som står på min fastighet, 80m från bostadshuset. Jag fick det inte igenom. Han som gör min bokföring menade att det inte är möjligt att göra så där jag bor, eftersom det är svårt att säga vad en marknadsmässig hyra skulle vara.
Har han fel då?
Skulle säga att han har fel (och rätt). Klart du kan hyra ut huset till firman, men hyresnivån är som sagt ett frågetecken. Har haft problem själv med detta då min firma hyr garaget av mig, dom tyckte jag tog ut för hög hyra. Det verkar som om dom räknar på vad du skulle kunna få i hyra av nån annan och i mitt fall finns ingen toa och inget pentry i garaget och då kan man bara jämföra med vad ett förråd kostar att hyra i närheten för min del.

PM'a mig med tel. nr. om mer info önskas så ringer jag - för jobbigt att skriva om....
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

mati skrev:
Har han fel då?
I vissa fall är det svårt att visa vad en marknadsmässig hyra är, och den delen ligger på dig. Blir du granskad av skatteverket och tagit för hög hyra, görs den delen om till lön.
Din redovisningsbyrå bör inte kunna säga nej till att hyra, utan möjligtvis bromsa en oskäligt hög hyra. Min uppfattning är att det alltid går att ta fram en marknadsmä
ässig hyra. Prova t ex att maila skatteverket och fråga hur du ska räkna fram den med dina förutsättningar.
- skatteverket
- kontakta oss
- ställ en fråga
Mvh
rikard
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Är det eget bolag som hyr får man inte dra av för marknadshyra heller utan bara för den del som är extra kostnader. Kolla länken ovan.. Står tydligt hur man får göra där ju.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar