Oj, det vore kul. Har ej fått inbjudan dock (om den ej ligger i posten idag förstås). Skumt, har både reserverat samt äger en Jaguar i dagsläget.HelectriC skrev:Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just dåhade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Jaguar I-Pace
Moderator: Redaktion
Re: Jaguar I-Pace
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Kom på email till mig.Legato skrev:Oj, det vore kul. Har ej fått inbjudan dock (om den ej ligger i posten idag förstås). Skumt, har både reserverat samt äger en Jaguar i dagsläget.HelectriC skrev:Fick precis inbjudan till visning av I-Pacen i Oslo den 19 eller 20 juni. Även föredrag av I-Pace designer Julian Thomson. Inte helt idealt för mig med Oslo just dåhade ju varit grymt kul, men attans tror det blir svårt. Nån annan som ska? Ska tydligen vara enda visningen i Skandinavien innan lansering.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Härligt! Nu har Jaguar bekräftat att I-Pace får 120kW CCS
https://www.electrive.net/2017/06/08/ne ... nnt-video/

https://www.electrive.net/2017/06/08/ne ... nnt-video/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Positivt!
Synd bara att den blir en konkurrent till S/X och inte 3. Utseendemässigt hade jag nog valt den före 3, men det finns inte på kartan att jag skulle ha råd med den med den uppskattade prisbilden.
Synd bara att den blir en konkurrent till S/X och inte 3. Utseendemässigt hade jag nog valt den före 3, men det finns inte på kartan att jag skulle ha råd med den med den uppskattade prisbilden.
Model S85D -15, "Voltaire"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jaguar I-Pace
Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga 
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...

Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf

Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Jaguar I-Pace
Ja, det blir bra, ca 600' i NorgeBjelke skrev:Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Hehe mmm borde bli ganska exakt i mitten av mitt 550-900k intervallBjelke skrev:Ganska många som verkar få rätt angående prisbilden om den stämmer skapligt vill säga
Minns inte vad jag gissade på men det var nog däromkring iaf
Kanske jag hade hoppats på lite lägre för basmodellen men det ser ju iaf inte totalt vansinnigt ut...


https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Nu vet jag att de inte går att jämföra exakt men i Tyskland börjar Model S(med de speciella paketet) på 78 770 euro och Model X börjar på 96 750 euro. Om Tesla och Jaguar har samma förhållande i priser så bör de svenska priset alltså hamna på 850-900 tusen kronor.
Re: Jaguar I-Pace
Jag skummade bara artikeln men det stod väl under 80k. Visst det kan ju vara 79.990 men jag tänker snarare någonstans 75-80k. Men du har nog rätt det blir nog över mitten på intervallet oavsett.vigge50 skrev:Nu vet jag att de inte går att jämföra exakt men i Tyskland börjar Model S(med de speciella paketet) på 78 770 euro och Model X börjar på 96 750 euro. Om Tesla och Jaguar har samma förhållande i priser så bör de svenska priset alltså hamna på 850-900 tusen kronor.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Jaguar I-Pace
Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
Re: Jaguar I-Pace
Jag antar att han som kom med uttalandet inte har kört en PD-bil från Tesla. Kan inte tänka mig att Jaguaren blir snabbare.vigge50 skrev:Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
Ang produktionsstart så har jag alltid haft uppfattningen att produktion startar i höst och de första bilarna levereras nästa vår.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Den är jäkligt fin men jag tror Model S är rymligare och mer praktisk för oss trots allt. Dessutom återstår en del frågor. Leveranstid? Var ska man ladda?vigge50 skrev:Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -an-tesla/
Re: Jaguar I-Pace
I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.vigge50 skrev:Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
MYLR-24
Re: Jaguar I-Pace
_TonyV skrev:I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.vigge50 skrev:Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
De kanske kommer med en starkare variant också? Då finns absolut möjligheten för bilen ser ju mindre och lättare ut än en Model S.
Re: Jaguar I-Pace
På Jaguar hemsida står det också att den kan ladda med 50 kW fast att vi nu vet att den ska klara 120 kW, jag tror inte de uppdaterar hemsidan så fort de gör ändringar i planerna och jag kommer inte ta något föregivet på hemsidan förrän de har lanserat bilen och avslöjat alla specifikationer._TonyV skrev:I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.vigge50 skrev:Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
Re: Jaguar I-Pace
Jag skulle gissa att de menar att den är snabbare än motsvarande Tesla och då syftar de väl helt enkelt på att X75 är den SUV som är närmast i pris. X75 tar ju dryga 5 sekunder 0-100._TonyV skrev:I‑PACE Concept launches you from 0-100km/h in around 4 seconds via 700Nm of instant torque and 400PS of power.vigge50 skrev:Nu skriver Recharge att försäljningen av I-Pace börjar senare i år eller tidigt nästa år, har Jaguar tidigarelagt starten? De skriver också att en av cheferna på företaget Magna Steyr som har hjälpt Jaguar med utvecklingen och produktionen påstår att accelerationen slår Tesla, om det är Model S eller X skrivs ej men skulle ändå vara betydligt snabbare än vad som har ryktats om tidigare. /
-jaguar.com
Så stora ord att kalla den snabbare än en tesla, fast kan de mena elasticitet. Om den har annan utväxling.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Jaguar I-Pace
Magna tillverkar G-wagen och har mycket kunnande inom eldrivlinor.
http://m.wardsauto.com/technology/hybri ... lan?page=2
De har även levererat växellådor till Roadster
http://m.wardsauto.com/technology/hybri ... lan?page=2
De har även levererat växellådor till Roadster
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Jaguar I-Pace
Gjorde en liten excercise (med PlugShare) och kollade upp hur det skulle gå att köra till vårt semestermål i Österrike om vi bara kunde förlita oss på CCS (som är det som kommunicerats från Jaguar innan vi vet bättre). Ska egentligen gå helt ok, verkar inte vara mer än 80-100km mellan CCS stationerna längs Autobahn. Dock är det ju än så länge huvudsakligen 50kW och när/om samtliga är ombyggda till 120kW vet vi ej. Men det visar att det utan väldigt stora inskränkningar även funkar att köra på sommarsemester via CCS-nätverket
Antagligen kommer omställningen till högre effekter via CCS gå hyfsat snabbt eftersom det annars blir väldigt svårt att sälja elbilar för långresor till de flesta människor.
Det man önskar är en lika smidig integrering av laddplatser och längd på laddstopp som finns i Teslan. Inte alltid man känner för att sitta och räkna ut hur länge man behöver står där.

Antagligen kommer omställningen till högre effekter via CCS gå hyfsat snabbt eftersom det annars blir väldigt svårt att sälja elbilar för långresor till de flesta människor.
Det man önskar är en lika smidig integrering av laddplatser och längd på laddstopp som finns i Teslan. Inte alltid man känner för att sitta och räkna ut hur länge man behöver står där.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jaguar I-Pace
Fick mail för ett par dagar sedan från CharIn om denna nyheten:HelectriC skrev:Gjorde en liten excercise (med PlugShare) och kollade upp hur det skulle gå att köra till vårt semestermål i Österrike om vi bara kunde förlita oss på CCS (som är det som kommunicerats från Jaguar innan vi vet bättre). Ska egentligen gå helt ok, verkar inte vara mer än 80-100km mellan CCS stationerna längs Autobahn. Dock är det ju än så länge huvudsakligen 50kW och när/om samtliga är ombyggda till 120kW vet vi ej. Men det visar att det utan väldigt stora inskränkningar även funkar att köra på sommarsemester via CCS-nätverket![]()
Antagligen kommer omställningen till högre effekter via CCS gå hyfsat snabbt eftersom det annars blir väldigt svårt att sälja elbilar för långresor till de flesta människor.
Det man önskar är en lika smidig integrering av laddplatser och längd på laddstopp som finns i Teslan. Inte alltid man känner för att sitta och räkna ut hur länge man behöver står där.
http://www.charinev.org/news-detail/new ... o-germany/
Jaguar är liksom Tesla en "core member" av CharIN, Toyota är bara "regular member".At these locations Fastned will build and operate stations with multiple fast chargers, that are suited to charge the next generation of EVs at high power charging (HPC) levels of 150 kW to 350 kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Jaguar I-Pace
Lite OT men när det börjar komma laddare med 350kW så kan väl inte existerande bilar tillgodgöra sig det ändå väl? En 75:a har väl problem att ta mer än 100 kW? En 100 kanske lite mer men inte heller den maxar val en Suc?
Det här är ju en sak som jag tyvärr tror är en stor orsak till att restvärdet på våra bilar kanske inte blir så bra som vi hoppas. Om jag nu inte har fattat fel förstås.
Det här är ju en sak som jag tyvärr tror är en stor orsak till att restvärdet på våra bilar kanske inte blir så bra som vi hoppas. Om jag nu inte har fattat fel förstås.
Re: Jaguar I-Pace
Hur mycket en 100 klarar är en bra fråga, för tillfället får den endast 120 kW från Tesla supercharger vilket är samma som bilarna med 85 kWh batteri fast att det är 16% fler celler så det är nog mer frågan om Teslas begränsningar än vad den klarar. Hur mycket de klarar och hur mycket Tesla kommer tillåta de ladda när de har tagit fram sina nya laddare är en väldigt bra fråga men de lär nog inte komma upp i 350 kW tyvärrVerdi skrev:Lite OT men när det börjar komma laddare med 350kW så kan väl inte existerande bilar tillgodgöra sig det ändå väl? En 75:a har väl problem att ta mer än 100 kW? En 100 kanske lite mer men inte heller den maxar val en Suc?
Det här är ju en sak som jag tyvärr tror är en stor orsak till att restvärdet på våra bilar kanske inte blir så bra som vi hoppas. Om jag nu inte har fattat fel förstås.

Re: Jaguar I-Pace
Dagens CCS-laddare är oftast kombinerad med Chademo...Där man bara kan ladda EN bil åt gången som använder något av dessa två. Så står det en bil och snabbladdar så kan fu nästan aldrig ladda med den CCS/Chademokontakt som är ledig. Däremot kan du oftast använda typ2 AC kontakten samtidigt som då använder bilens inbyggda laddare. Däremot kanske effekten stryps beroende på matning till laddstolpen.
Så på "kartan" ser det ju bra ut men i verkligheten så lär du ofta finna att du måste vänta på någon/några före dig så det tar antagligen betydligt längre tid om du planerar en långresa med många laddstopp.
Påminner om mobiltelefonin för 10-20 år sedan. På respektive telefonileverantörs "täckningskarta" såg många lika bra ut, MEN där tex Telia hade kapacitet för 20 samtal samtidigt hade tex Tele2 köpt in sig "lite grann på Telias master" och kunde därigenom bara hantera 1-3 samtal innan det inte funkade MEN täckningskartorna var väldigt lika...
Hade länge Tele2 via jobbet och frun Telia. Vid våra resor genom landet/glesbygden kunde man följa vilken otrolig skillnad det var i "praktiskt täckning" jämfört med de "teoretiska täckningskartorna".
Så Teslas SuC med oftast 8 laddplatser OCH högre effekt gör en stoooooor skillnad i praktiken vid långresor.
Så på "kartan" ser det ju bra ut men i verkligheten så lär du ofta finna att du måste vänta på någon/några före dig så det tar antagligen betydligt längre tid om du planerar en långresa med många laddstopp.
Påminner om mobiltelefonin för 10-20 år sedan. På respektive telefonileverantörs "täckningskarta" såg många lika bra ut, MEN där tex Telia hade kapacitet för 20 samtal samtidigt hade tex Tele2 köpt in sig "lite grann på Telias master" och kunde därigenom bara hantera 1-3 samtal innan det inte funkade MEN täckningskartorna var väldigt lika...
Hade länge Tele2 via jobbet och frun Telia. Vid våra resor genom landet/glesbygden kunde man följa vilken otrolig skillnad det var i "praktiskt täckning" jämfört med de "teoretiska täckningskartorna".
Så Teslas SuC med oftast 8 laddplatser OCH högre effekt gör en stoooooor skillnad i praktiken vid långresor.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Jaguar I-Pace
Fick precis en inbjudan till en förhandsvisning, dessvärre i Oslo och redan nu på onsdag...
Hade gärna åkt dit, men svårt att få till det med schemat.
Hade gärna åkt dit, men svårt att få till det med schemat.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Jaguar I-Pace
Fick det med, men det är väl konceptbilen som visas, inte den slutgiltiga versionen. Eller fattar jag fel?Johnalm skrev:Fick precis en inbjudan till en förhandsvisning, dessvärre i Oslo och redan nu på onsdag...
Hade gärna åkt dit, men svårt att få till det med schemat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14