peken: du kan lita på informationen.
Tror du kan läsa om det på både volkswagen.se och volkswagen.no om du letar info/fakta om nya e-Golf.
Nya e-Golfen kommer alltså att dra ström från två av faserna då du satt upp en 3-fas Wallbox, typ WC. Max 16A.
Men kommer du verkligen att behöva det? Antagligen kan du ställa ner till i bilen till 3,7kW. Du kommer ändå att ladda fullt på under 10 timmar.
Åkte faktiskt kollegans nya e-Golf 60mil (Malmö-Stockholm) med två hyfsat långa laddstopp häromveckan (Ljungby och söder om Linköping). Försiktig körning 90-100km/h.
Det är ju strålande, jag hade räknat med att den bara laddar från en fas. Nu kommer hon klara sig på en fas de flesta gångerna. Men det är bra de gångerna behovet finns. Vi har lägre tariff på natten så vi kommer ladda bilarna på natten. Med fler än en fas räcker de timmarna till.
Jag tänkte ställa ner wall connectorn till 13A. Vilket kommer innebära att e-golfen laddar med ca 6kW (2*13*230=5,98kW). Teslan med ca 9kW (8,97kW).
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Lagt till dragkrok. Är väl bara X och snart 3:an som har. Eller har jag missat att någon annan har det med?
Tjänstevikt har jag börjat lägga till.
Förbrukning funderar jag på.
Om man skall gå på någon siffra där så de bedöms lika. Vilken tycker ni då är bäst?
EPA, NEDC eller kanske någon sida som testat dem?
EPA känns för mig nu som lämpligast. Vad tänker ni?
Det blir inte lätt med de här komprimerade tabellerna. Om man tar Zoe som exempel:
2012 kom 22 kWh med q-motor och max 43 kW-laddning
2015 kom 22 kWh med r-motor och max 22 kW-laddning. I Sverige slutade man då sälja q-motorn.
2016 kom 41 kWh med både q- och r-motor, men i Sverige säljs inte q-motorn och därmed ingen 43 kW-laddning. 22 kWh tillverkas fortfarande som budgetalternativ och säljs i Sverige.
Om man som kund på begagnade bilar vill förstå så måste även detta framkomma. Ska man lägga till kommentarer till cellerna?
Det blir inte lätt med de här komprimerade tabellerna. Om man tar Zoe som exempel:
2015 kom 22 kWh med r-motor och max 22 kW-laddning. I Sverige slutade man då sälja q-motorn.
2016 kom 41 kWh med både q- och r-motor, men i Sverige säljs inte q-motorn och därmed ingen 43 kW-laddning. 22 kWh tillverkas fortfarande som budgetalternativ och säljs i Sverige.
Om man som kund på begagnade bilar vill förstå så måste även detta framkomma. Ska man lägga till kommentarer till cellerna?
Jag tänkte det skulle vara enkelt och överskådligt. Tänk Tesla S, den står att den finns från 40-100KWh batteri. Har hänt mängder med saker där. Går inte att specificera upp allt på varje bil.
Om någon vill veta mer om en S eller en Zoe så kan de leta själva. Står det att de finns från X-Y i batteri och laddning är från A-B så tror jag att alla förstår att det finns olika varianter och då kan hen själv leta upp det. Eller fråga någon guru på forumet om det nu är här de ser denna lista.
Men jag tar gärna emot synpunkter om någon tänker annorlunda.
Jag tänkte det skulle vara enkelt och överskådligt. Tänk Tesla S, den står att den finns från 40-100KWh batteri. Har hänt mängder med saker där. Går inte att specificera upp allt på varje bil.
Om någon vill veta mer om en S eller en Zoe så kan de leta själva. Står det att de finns från X-Y i batteri och laddning är från A-B så tror jag att alla förstår att det finns olika varianter och då kan hen själv leta upp det. Eller fråga någon guru på forumet om det nu är här de ser denna lista.
Men jag tar gärna emot synpunkter om någon tänker annorlunda.