Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Jerker skrev:
Men detta har ju redan utretts på det här forumet.

1. Jag kan inte alla detaljer och orkar inte leta fram var det står,

2. men dels lutade sig rapporten på gamla uppgifter som inte ens gäller för batteritillverkning idag, och ska man jämföra med hur t.ex Tesla Gigafactory och Northvolt ska försörjas så är rapportens uppgifter väldigt långt från verkligheten.

3. Dels har man inte räknat med alla utsläpp i ICE-bilarnas livscyklel medan man gjort det för batteribilarna.

4. Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
1. Och det gör inte de som kollar på SVTs artikel heller, så låt oss få det rätt här på forumet. Om moderator tycker det är OT så kan mina inlägg flyttas.

2. Ja rapporten använder gamla siffror. Något författarna tar upp som ett problem. Men eftersom Northvolt och GF inte tillverkade batterier när rapporten skrevs så kan man ju knappast använda dem som argument mot rapporten. De nämner också att tillverkarna inte delar med sig av data, vilket innebär att många antaganden måste göras.

3. rapporten jämför inte batterier mot ICE, utan försöker beräkna batteriets miljöpåverkan. Orden "diesel, petrol, combustion" näms t.ex. inte alls i rapporten. "Fossil" nämns i samband med elproduktion.

4. Ja, ja och åter ja. Mediernas story bygger på en helt ovetenskaplig överslagsräkning som projektledaren på IVL gjorde under en intervju. Samma projektledare som i SVT otvetydigt gör klart att BEV är den miljöbästa vägen framåt.

5. En kritik som ofta nämns är den om fossil elmix på 50-70%. Det här är alltså inget antagande rapporten gör, utan data de hämtar från andra studier av livscykel för batterier. Rapporten anger detta som en stor förbättringspotential för tillverkningen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Torkel skrev:
1. Och det gör inte de som kollar på SVTs artikel heller, så låt oss få det rätt här på forumet.
Nu skjuter du på budbäraren. Jag bara påpekade att det som du vill göra redan är gjort. Jag kände inte att det var mitt jobb att leta upp diskussionerna här på forumet där vi fått "det rätt här på forumet". Kanske nån annan som var inblandad kan göra det? Jag har bara läst, inte varit med i det jobbet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Motorerna, som uppfyller utsläppskraven euro 5 och 6...
Uppenbarligen gör de inte det, annars hade man väl inte återkallat dem? På papperet hade man väl kunnat tillägga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Uppenbarligen gör de inte det, annars hade man väl inte återkallat dem? På papperet hade man väl kunnat tillägga.
Om alla motorer som endast på pappret uppfyller Euro 5/6 kraven ska återkallas så blir det en massiv åtgärd för i princip alla tillverkare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Man jämför ju ofta två helt olika saker. Batteritillverkningen, dvs miljöpåverkan före bilen tas i bruk jämförs med diesel/bensin och dess miljöpåverkan efter att bilen tagits i bruk.
Jämförelsen bör ju som nämnts nånstans göras dels för produktionen av bilen men man bör ju också se på produktionen av bränslet. Det gör man ju när det gäller elbilen, men det står aldrig något om det när det gäller fossila bränslen. Vad är energinettot för t.ex. att ta fram diesel från oljeskiffer ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Diesel och bensin finns ju på macken och behöver inte framställas. Det vet väl alla. Det är bara betala och så kommer det ut. Och ICE-bilar finns hos bilhandlaren. Det ser man ju tydligt. De behöver inte byggas, de står ju redan där. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Torkel skrev:
Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Vi kanske ska testa att kritisera själva rapporten då:
How much of the production emissions can be allocated to the vehicle?
In the current situation the use in the vehicle is the only use, implying that all of the impact is
related to the vehicle life cycle. There is no second life market for batteries at present, and this looks
to be the case for the foreseeable future if there are not great efforts made to change the situation.
Det här känns som ett väldigt grovt antagande. Det finns en hel del som är annonserat angående inte bara återvinning utan användning av batteriet som energilagring:

http://nissannews.com/en-US/nissan/usa/ ... -batteries

Sen är det som rapporten nämner inte speciellt många elbilar i omlopp ännu så det är svårt att avgöra var vi ligger när det gäller återvinning, användning. Men gör man antaganden hit och dit angående utsläpp så bör man väl också kunna göra antaganden när det gäller just detta.

Finns säkert mer men jag måste fortsätta semestra här nu :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Ja, antagandet att batterierna går direkt i soporna när bilen tjänat ut är nog rapportens tveksammaste antagande. Det är korrekt att detta inte existerar idag, men det är troligtvis bara en följd av att behovet och ekonomin inte funnits där. Vi kommer se både återanvändning och återvinning när de första teslorna börjar gå i pension.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Nu får ni hjälpa mig här på Facebook!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Nu får ni hjälpa mig här på Facebook!
Det blir lätt en heltid om man ska debattera ned alla olika förståsigpåare... Bra jobbat Jerker!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Nu får ni hjälpa mig här på Facebook!
Det blir lätt en heltid om man ska debattera ned alla olika förståsigpåare... Bra jobbat Jerker!
Nu blev det inte så stort pådrag som jag var rädd för när jag själv inte kunde skriva under eftermiddagen. Men det är nog viktigt att vara med och skriva på såna ställen för att styra upp debatterna när okunniga skeptiker sätter igång.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort. Dom gick ut idag med att priset inte kommer vara speciellt annorlunda än en nuvarande dieselbil. Jag tycker det är rätt stort och att man inte ska bagatellisera det så mycket som du gjorde i inlägget.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... dieselbil/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort. Dom gick ut idag med att priset inte kommer vara speciellt annorlunda än en nuvarande dieselbil. Jag tycker det är rätt stort och att man inte ska bagatellisera det så mycket som du gjorde i inlägget.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... dieselbil/
Även om jag tycker att det är bra det de gör så förtjänar de lite pisk för sin medvetna reklamkupp. Jag tycker inte att det är mer märkvärdigt än det som t.ex. VW har sagt. Det är ju trots allt så att de kommer att fortsätta tillverka övervägande fossiler under överskådlig framtid. De slog på en liiiite för stor trumma för den här nyheten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort.
Enbart eldrift för alla nya modeller som motorval? Som jag har uppfattat det så ska alla nya modeller fr o m 2019 kommer att vara elektrifierade. Och det är en jädrans skillnad. Det betyder väl inte att man kan få vilken ny modell som helst som ren elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
joel80 skrev:
Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort.
Enbart eldrift för alla nya modeller som motorval? Som jag har uppfattat det så ska alla nya modeller fr o m 2019 kommer att vara elektrifierade. Och det är en jädrans skillnad. Det betyder väl inte att man kan få vilken ny modell som helst som ren elbil.
Då har du missat det dom sagt. Dom kommer ha mildhybriden som "minsta alternativ" i alla motorval. Men plugin hybrid samt ren elbil som motorval i alla kommande modeller.
Deras topp-märke/modell, Polestar, kommer enbart byggas som elbil.

Att dom sen idag går ut med att elbilsalternativet inte ska vara dyrare än en dieselbil gör att jag tycker att det dom gör med den här "vändningen" är rätt anmärkningsvärt.

Om två år kommer du vid nybilsköp av volvomodeller som kommer ut från och med då ha eldrift som ett "motorval". Jag tror det kommer bli ordentligt tryck på det alternativet!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jaha, okej. Jag fattade det så att rena el-alternativet bara gällde vissa få modeller. Om det gäller alla nya modeller så kommer väl folk inte längre vilja köpa nåt annat än eldrift, även om Volvo-ledningen tror det. Det blir nog en Ioniq-effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

joel80 skrev:
mati skrev:
joel80 skrev:
Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort.
Enbart eldrift för alla nya modeller som motorval? Som jag har uppfattat det så ska alla nya modeller fr o m 2019 kommer att vara elektrifierade. Och det är en jädrans skillnad. Det betyder väl inte att man kan få vilken ny modell som helst som ren elbil.
Då har du missat det dom sagt. Dom kommer ha mildhybriden som "minsta alternativ" i alla motorval. Men plugin hybrid samt ren elbil som motorval i alla kommande modeller.
Deras topp-märke/modell, Polestar, kommer enbart byggas som elbil.

Att dom sen idag går ut med att elbilsalternativet inte ska vara dyrare än en dieselbil gör att jag tycker att det dom gör med den här "vändningen" är rätt anmärkningsvärt.

Om två år kommer du vid nybilsköp av volvomodeller som kommer ut från och med då ha eldrift som ett "motorval". Jag tror det kommer bli ordentligt tryck på det alternativet!
Nej tyvärr. De har bara uppfunnit ordet "elektrifierade" och lyckats förvilla tillräckligt många.
Alla deras bilar blir hybrider. Vissa laddhybrider. Och kanske en (de säger fem om några år) ren elbil.
Mycket snack liten verkstad.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Tibor, nu kanske du antingen missförstod vad jag sa eller så har du missat vad Volvo säger.

Alla nya modeller som släpps från 2019 kommer att gå att få med eldrift. Det blir precis som Ioniq där du kommer kunna välja hybrid (mildhybrid), laddhybrid eller ren eldrift.
Så kommer det vara på alla nya modeller. De som släpps idag kommer tillåtas leva kvar några år (dom räknar 5-7år per modell i livstid) så det kommer fortfarande gå att köpa en bensin eller diesel utan någon form av eldrift, om man köper nån av modellerna som släppts innan 2019.

Men för att förtydliga ytterligare, ALLA nya modeller från 2019 kommer att gå att få som ren elbil.

Fram till 2021 väntar dom sig ha släppt 3st "vanliga" Volvomodeller som då går att få med elmotor (helt utan ICE) och 2st polestar som enbart går att få med eldrift.
Sen fortsätter dom som vanligt att byta ut sitt modellprogram, och kommer då ha eldrift i nya modeller. Hur länge man kommer kunna välja hybrid med bensin och laddhybrid säger dom beror på efterfrågan.


Dieselmotorn som val försvinner troligen först.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Direkt från källan

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ellprogram
Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.

Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.
2019 Kommer alltså en elbil presenteras, som kanske är från märket Polestar. 2021 kommer två Volvo-modeller finnas med enbart eldrift. När kommer du kunna köpa dem? Oklart.

Utöver detta kommer Volvo glatt spotta ut dieslar med start-stop funktion, förlåt - elektrifieriade mildhybrider.

Skämt åsido så är det stort av dem att säga att det efter 2021 inte kommer lanseras nya modeller utan någon form av hybriddrift. Men de vill bra gärna få det att låta som du tolkar det joel80.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Volvo skrev att alla NYA modeller kommer att vara "elektrifierade". Dvs ha en elmotor. Det vill säga att uttalandet egentligen inte säger något om NUVARANDE modeller. Dvs V90, XC 90, XC 60 osv.

MEN...

De säger att de kommer med 3 rena elbilar. Polestar kommer dessutom att göra två prestandaversioner baserat på dessa 3 (därav att vissa säger 5 rena elbilar)

ALLA andra modeller kommer att ha fossilmotor parallellt med en elmotor. De flesta får en 48V mildhybrid (där bilindustrin länge funderat på gå över från 12V till 48V av andra orsaker och det redan finns bilmodeller släppta)

Mildhybriden har en 48V gemensam startmotor/elmotor/generator som kan "hjälpa till" som på en elcykel men EJ driva bilen framåt själv. Alltså ett sätt att sänka fossilmotorns bränsleförbrukning. Aningens bättre än dagens start&stopp system men alltså INTE lika bra som en traditionell hybrid, typ Prius som BARA laddas vid inbromsning osv. Bra i stadstrafik men ganska lite nytta på långkörning.

Sen blir det lite vanliga hybrider (som prius) och några laddhybrider.

Så man kan nog säga att Volvo lyckades skapa en riktig "hype" där många tolkat det de sagt till att de kommer med massa elbilar och slutar med fossiler 2019 men det är alltså inte det de faktiskt skrev. Sen kanske de avsåg att många ska LÄSA det just så.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Ni har missuppfattat. Jag kollade hela presskonferensen och alla frågor efter. Alla bilar som dom lanserar efter 2019 kommer att gå att få som rena elbilar. Fram till 2021 räknar dom alltså med 3st nya modeller inom vanliga Volvo som då går att få som elbil, men också som pluginhybrid och mildhybrid.
Utöver det släpper polestar två högprestanda-bilar som endast går att få som elbil.
Fortsättningsvis efter 2021 kommer dom också såklart släppa nya modeller, men så långt fram går dom nog inte ut och lovar exakt antal modeller.

För den som är intresserad av vad som sas:
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Ni har missuppfattat. Jag kollade hela presskonferensen och alla frågor efter. Alla bilar som dom lanserar efter 2019 kommer att gå att få som rena elbilar. Fram till 2021 räknar dom alltså med 3st nya modeller inom vanliga Volvo som då går att få som elbil, men också som pluginhybrid och mildhybrid.
Utöver det släpper polestar två högprestanda-bilar som endast går att få som elbil.
Fortsättningsvis efter 2021 kommer dom också såklart släppa nya modeller, men så långt fram går dom nog inte ut och lovar exakt antal modeller.

För den som är intresserad av vad som sas:
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
Jättebra länk, ger en del mer info än pressmeddelandet. Jag kollade också på hela klippet.

De säger på frågor under konferensen att Polestar kommer först ut med en ren högprestanda-elbil. Därefter kommer Volvo. De förväntar sig att diesel- och bensinmildhybrider ska ta största marknadsandelen. Mildhybriden kommer inte att ha en elmotor för självständig framdrift av fordonet. Befintliga modeller lanserade t.o.m. 2018 kommer säljas med enbart fossilmotor till ca 2025, därefter kommer inga bilar säljas utan någon form av elektrifiering. BEV:arna kommer få delar och batterier av någon ännu obestämd part. Batteristolek och prestanda ska vara "competitive" med upp till 500 km räckvidd.

Håkan Samuelsson säger vid ca 4:00 att alla modeller som släpps efter 2019 ska vara elektrifierade (och senare kommenterar han att detta alltså inte gäller nuvarande modeller typ XC90). Dessutom klargör CTO att det finns 3 nivåer av elektrifiering där nivå 2 (PHEV) och 3 (BEV) kommer ha möjlighet till laddning och drift på enbart el. Håkan Samuelsson förtydligar att Polestar och Volvo släpper 5 nya modeller (inte existerande modeller med ny drivlina) som BEV, Volvos modeller kommer också att ha alla 3 nivåer av elektrifiering. Övriga modeller kommer att ha nivå 1 och 2. Lyssna vid 6:50.

Dessutom är de väldigt tydliga med att de inte dödar dieseln och att omställningen görs främst för att de ser sig vid vägs ände med att miljöförbättra ICE-motorn ur ekonomisk synvinkel. Visserligen är det ett progressivt statement och en ambition. Men de har inget internt driv att förändra sig. Jag tror Geely satte ner foten helt enkelt och Volvo såg möjligheten att rebranda sig.
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.)

Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt, så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.

Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder. Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.

Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Volvo, Geely och Lynk går också in i närmre samarbete gällande eldrift för att sammutveckla drivlina mm. Jag ser inte Volvos svängning som ett PR-trick.. Jag tror det är någon där bakom som fattat att det är nu de måste agera för att inte dö.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... elbilarna/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar