Varför så mycket bättre...
Moderator: Redaktion
Varför så mycket bättre...
Insåg idag (igen) varför Model S är så mycket bättre än alla andra elbilar;
När jag kliver ut från dörren är bilen Laddad till 90%, åker Stockholm - Falun (22 mil) i precis samma tempo som jag brukar köra diesel Volvo (kanske något för fort...) när jag kommer fram har jag 11,4 mil kvar (rated range).
Att det dessutom inte finns någon annan bil (el/bensin/hybrid) som jag hellre skulle åka streckan i gör saken inte sämre...
När jag kliver ut från dörren är bilen Laddad till 90%, åker Stockholm - Falun (22 mil) i precis samma tempo som jag brukar köra diesel Volvo (kanske något för fort...) när jag kommer fram har jag 11,4 mil kvar (rated range).
Att det dessutom inte finns någon annan bil (el/bensin/hybrid) som jag hellre skulle åka streckan i gör saken inte sämre...
Re: Varför så mycket bättre...
Om du bara har 114 km rated range kvar så måste du köra bra mycket för fort. Jag körde t o r Stockholm idag, samt snurrade runt en del i stan plus att det var i rusningstrafiken på hemvägen och jag hade väldigt bråttom i båda riktningarna. Ändå hade jag 98 km projected range kvar, 128 km i rated range. Körde cirka 26 mil.
Jag törs nog räkna med 40 mils räckvidd utan att behöva snålköra.
För övrigt så råkade jag parkera i Parkaden vid NK och där stod en likadan Röd Tesla.
Jag törs nog räkna med 40 mils räckvidd utan att behöva snålköra.
För övrigt så råkade jag parkera i Parkaden vid NK och där stod en likadan Röd Tesla.

- JonPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 05 mar 2014 09:06
Re: Varför så mycket bättre...
Det var förmodligen jag som stod där, fick bilen i torsdagsz balata skrev:Om du bara har 114 km rated range kvar så måste du köra bra mycket för fort. Jag körde t o r Stockholm idag, samt snurrade runt en del i stan plus att det var i rusningstrafiken på hemvägen och jag hade väldigt bråttom i båda riktningarna. Ändå hade jag 98 km projected range kvar, 128 km i rated range. Körde cirka 26 mil.
Jag törs nog räkna med 40 mils räckvidd utan att behöva snålköra.
För övrigt så råkade jag parkera i Parkaden vid NK och där stod en likadan Röd Tesla.

Re: Varför så mycket bättre...
Jag hade 225 wh/km i förbrukning.
För att komma ner under 200 tycker jag man måste köra ganska sparsamt...
För att komma ner under 200 tycker jag man måste köra ganska sparsamt...
Re: Varför så mycket bättre...
Håller med, 225 blir det på större vägar när man står på hyggligt.josve skrev:Jag hade 225 wh/km i förbrukning.
För att komma ner under 200 tycker jag man måste köra ganska sparsamt...
Re: Varför så mycket bättre...
Enligt en artikel här på sidan så har man ungefär 70 kwh att köra på vid normal användning och ni säger att man ni säger att 200 wh/km är svårt att hålla. Betyder det att man måste köra jättesparsamt för att kunna köra 40 mil på en laddning fast att dem säger att man ska kunna köra 51 mil? 80kwh/0,22wh/km=363 kmz balata skrev:Håller med, 225 blir det på större vägar när man står på hyggligt.josve skrev:Jag hade 225 wh/km i förbrukning.
För att komma ner under 200 tycker jag man måste köra ganska sparsamt...
Re: Varför så mycket bättre...
Mitt snitt på dom 528 milen jag kört hittills är 203w/km, det är svårt att komma under 175w/km utan att stänga av värmen/kylan. Men jag har 19" med 3,15 bar, samt saknar vingen (mindre luftmotstånd) och barnsätet (mindre vikt) det är dock en P som ju skall dra lite mer el än S.
Re: Varför så mycket bättre...
Modell Messerschmitt Mode (plastic):
Tvivlar på att bilen i sig drar mera för att det är en P, det beror nog i så fall mera på 1. föraren 2. däcken och chassit (P+).
Motorn ska ju vara samma liksom batteriet, det som skiljer är väl invertern (fler transistorer?) och du har ju samma däck.
Men vad vet jag, som sagt
Tillgodoräknande av komplimang för säker och miljösmart körstil är complimentary
Tvivlar på att bilen i sig drar mera för att det är en P, det beror nog i så fall mera på 1. föraren 2. däcken och chassit (P+).
Motorn ska ju vara samma liksom batteriet, det som skiljer är väl invertern (fler transistorer?) och du har ju samma däck.
Men vad vet jag, som sagt

Tillgodoräknande av komplimang för säker och miljösmart körstil är complimentary

Re: Varför så mycket bättre...
Sofie, Hur får du fram den infon?Sofie skrev:Mitt snitt på dom 528 milen jag kört hittills är 203w/km, det är svårt att komma under 175w/km utan att stänga av värmen/kylan. Men jag har 19" med 3,15 bar, samt saknar vingen (mindre luftmotstånd) och barnsätet (mindre vikt) det är dock en P som ju skall dra lite mer el än S.
Re: Varför så mycket bättre...
enligt tesla skall tom 21" PS2 och + dra mindre... 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Varför så mycket bättre...
Ja med det har nog att göra med lägre rullmotstånd pga däckvalet. Sätt samma däck på en vanlig S85a så blir det samma räckvidd, kanske tom längre pga avsaknad av bakvingen. Byter du däcken till 19tum ist för 21 så blir räckvidden ännu bättre.hybris skrev:enligt tesla skall tom 21" PS2 och + dra mindre...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Varför så mycket bättre...
Jag kan nog tänka mig att det är lägre rullmotstånd på 21" pilot sport, än 19" good year som är märkta M+S.
Re: Varför så mycket bättre...
Det står så på Teslas sida. Kolla däck-länken.Sofie skrev:Jag kan nog tänka mig att det är lägre rullmotstånd på 21" pilot sport, än 19" good year som är märkta M+S.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Varför så mycket bättre...
vingen tror jag inte påverkar alls... däremot luftfjödringen i low påverkar... luftvärmepumpen... och köra i lägre hastighet och coasta...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Varför så mycket bättre...
en sak jag klurar på ör varför inte mer aerodynamiska baxkspeglar?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Varför så mycket bättre...
@z balata jag har dom siffrorna i displayen vid hastighetsmätaren.
Jo det går visst att köra ekonomiskt också :till Linköping 147w/ km
Hem från Linköping 157w/km med ac i Eco mode.
Det var ingen coasting , och nästan uteslutande landsvägskörning.
Nu är snittet på 566mil exakt 200w/km
Jo det går visst att köra ekonomiskt också :till Linköping 147w/ km
Hem från Linköping 157w/km med ac i Eco mode.
Det var ingen coasting , och nästan uteslutande landsvägskörning.
Nu är snittet på 566mil exakt 200w/km