Ny teslaägare!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Ny teslaägare!

Inlägg av mati »

YoMtvRap skrev:
mati skrev:
YoMtvRap skrev:
Remuz skrev:
När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten

Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.

En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
Det finns ingen laddlucka på höger sida. Det är bara en designgrej så att det ser likadant ut på bägge sidor. Laddluckan är alltid på vänster sida.
Okej.. Så vad innebär detta med "dual chargers"?
Dubbelladdare innebär att bilen kan ladda med 22kW AC istället för de "enkla" 11kW. Den har två inbyggda laddare som är parallellkopplade.
Vissa publika laddstolpar kan leverera den effekten. Med UMC (kabeln som följer med bilen) kan du däremot aldrig ladda mer än 11kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Haha.. Kul att läsa sånna här trådar.. Minst dubbla svar på alla frågor då folk är så snabba med svar att det skrivs parallellt. :D
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Haha.. Kul att läsa sånna här trådar.. Minst dubbla svar på alla frågor då folk är så snabba med svar att det skrivs parallellt. :D
Klart att man får dubbla svar när man frågar vad dubbelladdare är för nåt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

YoMtvRap skrev:
Remuz skrev:
När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten

Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.
Ta ner den till 9A så har du en ampere kvar att använda till lampor, spis, dator m.m. elutrustning som används i hemmet.
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

Tack för svar! Underbar forum med så hjälpsamt folk.

När vi ändå håller på: är det någon som lyckats logga in med sitt vanliga Spotify konto i teslan? Eller är det bara det medföljande så gäller?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det går bra att logga in med eget premiumkonto. Skrolla neråt på Spotify sidan så kan du fylla i detaljerna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

blincoln skrev:
Du får posta en karta/skiss som vi kan spåna utifrån! Själv hade jag nog satsat på själv-är-bäste-dräng och dragit 40m trefaskabel från huset. Då laddar du lätt fullt varje natt.

Så här. Har gjort en slarvig skiss. Jag har alltså idag 10A vanligt uttag på huset, men vill helst inte stå just där pga grannar som kan klaga. Det är alltså ca 40 meter till parkeringsplatsen som jag ritat ut på bilden. Vore mycket tacksam för tips på hur man löser det bäst. Länka gärna till rena produkter, typ 40 m 3FAS kabel, laddbox osv.. Eller om någon här jobbar med såna installationer så får han/hon gärna skicka pm.
Skärmbild (4)_LI.jpg
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jobbigt läge mitt emellan allt så där.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tar vägen slut uppe vid ditt hus så kan du ju stå där och ladda några timmar när det behövs
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

YoMtvRap skrev:
Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
lyktstolpe el är inte mycket att ha, typ 200w/st, fått moderna i grannskapet med ledlampor och tror de drar max 20w/st, tyvärr varit lite mediabrus om ladduttag på lyktstolpar, FUD, ungefär lika fånigt som solpaneler på bilen själv.
men har ni inga motorvärmaruttag de borde vara minst (6Ax230V)1380w, är det nyare kanske tom 10A(2,3kw) då funkar det ju, om du bor i södra sverige...(i norrland är de säkert säkrade 16A)
bor du nybyggt eller i äldre område, har du elskåp/mätare på ditt hus eller centralt?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

12man skrev:
YoMtvRap skrev:
lyktstolpe el är inte mycket att ha, typ 200w/st, fått moderna i grannskapet med ledlampor och tror de drar max 20w/st, tyvärr varit lite mediabrus om ladduttag på lyktstolpar, FUD, ungefär lika fånigt som solpaneler på bilen själv.
men har ni inga motorvärmaruttag de borde vara minst (6Ax230V)1380w, är det nyare kanske tom 10A(2,3kw) då funkar det ju, om du bor i södra sverige...(i norrland är de säkert säkrade 16A)
bor du nybyggt eller i äldre område, har du elskåp/mätare på ditt hus eller centralt?

Nej finns inga uttag för motorvärmare tyvärr. Allt är nybyggt 2015. Tror att elskåpet är där jag markerat på bilden.

Den bästa lösningen skulle ju vara att installera en sån laddbox direkt på parkeringsplatsen. Är det möjligt givet förutsättningarna att kabel måste dras 30-40 meter ? Vad tror ni det skulle kosta ?
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare

Inlägg av janni »

Har inte föreningen några planer på att sätta upp uttag för motorvärmare?
I sådant fall kan de vara lika bra att dra elstolpar istället som kan nyttjas både för laddning och motorvärmare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kabeln ska grävas. Är det asfalt eller gräs? Är det asfalt snackar vi troligen 25-30k är det gräs kan man klara sig på 10k kanske. Dra rejält med kanaler så kan du sälja kanalerna till föreningen sedan när fler vill ha ström
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

12man skrev:
YoMtvRap skrev:
Lyktstolpar verkar funka. Troligen har man ju inte dragit minikablar till stolparna utan har viss överkapacitet.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... effektivt/

Sen kanske man inte kan sätta laddare i alla stolpar utan måste se vad just den slingan klarar som max.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Finns det inte möjlighet att byta p-plats så att du kommer närmare "elhuset"? Du har ju bara ritat ut din egen plats så det är svårt att veta hur övriga p-platser är lokaliserade...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

http://www.sust.se/projekt/laddningviabelysning/ 1 av 20 lysstolpar troligen med ett type 2 3.7kw kallar inte jag att funka
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
YoMtvRap
Teslaägare

Inlägg av YoMtvRap »

Har hört med samfälligheten nu och detta är krångligare än jag kunnat ana. Man måste gräva och tydligen ska Lantmäteriet involveras vilket kostar $$.

Det får bli att jag står utanför huset ändå. Om grannar börjar gnälla allt för mycket kan jag alltid köpa en kabelvinda på 50 meter.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ja de vill säkert skriva om samfällighetspappren, kan kosta 50-100ksek lantmäteriet måste ju ha sin julbonus,

men bedrövligt att ett nybygge inte har motorvärmar stolpar..

läs här om du inte redan gjort:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=8249 och
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=8769

tills det ev funkar, förslag: sätt upp ett trefasuttag bredvid ditt elmätare/fasadskåp, kanske finns plats för en separat jordfelsbrytare och
säkringar (6moduler), sätter du det på utsidan lyser det rött och fint, sen kan du erbjuda dig att bygga in det i en låda så blir alla glada
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Skee
elbilist

Inlägg av Skee »

Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.

Skulle något sådant funka för dig?
temp.png
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Skee skrev:
Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.

Kort stund???
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Skee
elbilist

Inlägg av Skee »

Smutt skrev:
Skee skrev:

Kort stund???
En kort stund är mindre än lång stund :P, (upp till 80%)
Snart: Zeekr 7X Priviledge AWD
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Skee skrev:
Smutt skrev:
Skee skrev:

Kort stund???
Ska du ladda 30mil på en 16 säkring så blir det typ 10timmar :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare

Inlägg av rightnow »

YoMtvRap skrev:
Strömmen till stolparna är väl dragit i ett gult markrör. Det enklaste är att dra i en till kabel i samma rör från centralen. Det ska inte vara nått problem så länge inte röret är fullt. Sen sätta ett trefasuttag på en av stolparna.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Skee skrev:
Smutt skrev:
Skee skrev:

Kort stund???
Ska du ladda 30mil på en 16 säkring så blir det typ 10timmar :lol:
Tre-fas så det går ju betydligt fortare även om han drar ner till typ 10-12A. Ger ju ca 4 mil per timme.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar