När du får regbeviset skickar du det till EU-supporten
Säkringen går nog för att du laddar 13A på 10A säkring
Så klart! Tack för klargörande. Det stod 13A på bilens skärm så det borde funka att dra ner styrkan till 10A.
En till dum fråga: Det ser ut som att har två laddare till bilen, en på vardera sidan. Vad innebär detta? Någon skillnad på dem? Hittills har jag bara lyckats öppna och använda den som är på vänster sida.
Det finns ingen laddlucka på höger sida. Det är bara en designgrej så att det ser likadant ut på bägge sidor. Laddluckan är alltid på vänster sida.
Okej.. Så vad innebär detta med "dual chargers"?
Dubbelladdare innebär att bilen kan ladda med 22kW AC istället för de "enkla" 11kW. Den har två inbyggda laddare som är parallellkopplade.
Vissa publika laddstolpar kan leverera den effekten. Med UMC (kabeln som följer med bilen) kan du däremot aldrig ladda mer än 11kW.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det går bra att logga in med eget premiumkonto. Skrolla neråt på Spotify sidan så kan du fylla i detaljerna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Du får posta en karta/skiss som vi kan spåna utifrån! Själv hade jag nog satsat på själv-är-bäste-dräng och dragit 40m trefaskabel från huset. Då laddar du lätt fullt varje natt.
Så här. Har gjort en slarvig skiss. Jag har alltså idag 10A vanligt uttag på huset, men vill helst inte stå just där pga grannar som kan klaga. Det är alltså ca 40 meter till parkeringsplatsen som jag ritat ut på bilden. Vore mycket tacksam för tips på hur man löser det bäst. Länka gärna till rena produkter, typ 40 m 3FAS kabel, laddbox osv.. Eller om någon här jobbar med såna installationer så får han/hon gärna skicka pm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
lyktstolpe el är inte mycket att ha, typ 200w/st, fått moderna i grannskapet med ledlampor och tror de drar max 20w/st, tyvärr varit lite mediabrus om ladduttag på lyktstolpar, FUD, ungefär lika fånigt som solpaneler på bilen själv.
men har ni inga motorvärmaruttag de borde vara minst (6Ax230V)1380w, är det nyare kanske tom 10A(2,3kw) då funkar det ju, om du bor i södra sverige...(i norrland är de säkert säkrade 16A)
bor du nybyggt eller i äldre område, har du elskåp/mätare på ditt hus eller centralt?
Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
lyktstolpe el är inte mycket att ha, typ 200w/st, fått moderna i grannskapet med ledlampor och tror de drar max 20w/st, tyvärr varit lite mediabrus om ladduttag på lyktstolpar, FUD, ungefär lika fånigt som solpaneler på bilen själv.
men har ni inga motorvärmaruttag de borde vara minst (6Ax230V)1380w, är det nyare kanske tom 10A(2,3kw) då funkar det ju, om du bor i södra sverige...(i norrland är de säkert säkrade 16A)
bor du nybyggt eller i äldre område, har du elskåp/mätare på ditt hus eller centralt?
Nej finns inga uttag för motorvärmare tyvärr. Allt är nybyggt 2015. Tror att elskåpet är där jag markerat på bilden.
Den bästa lösningen skulle ju vara att installera en sån laddbox direkt på parkeringsplatsen. Är det möjligt givet förutsättningarna att kabel måste dras 30-40 meter ? Vad tror ni det skulle kosta ?
Har inte föreningen några planer på att sätta upp uttag för motorvärmare?
I sådant fall kan de vara lika bra att dra elstolpar istället som kan nyttjas både för laddning och motorvärmare.
Kabeln ska grävas. Är det asfalt eller gräs? Är det asfalt snackar vi troligen 25-30k är det gräs kan man klara sig på 10k kanske. Dra rejält med kanaler så kan du sälja kanalerna till föreningen sedan när fler vill ha ström
Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
lyktstolpe el är inte mycket att ha, typ 200w/st, fått moderna i grannskapet med ledlampor och tror de drar max 20w/st, tyvärr varit lite mediabrus om ladduttag på lyktstolpar, FUD, ungefär lika fånigt som solpaneler på bilen själv.
men har ni inga motorvärmaruttag de borde vara minst (6Ax230V)1380w, är det nyare kanske tom 10A(2,3kw) då funkar det ju, om du bor i södra sverige...(i norrland är de säkert säkrade 16A)
bor du nybyggt eller i äldre område, har du elskåp/mätare på ditt hus eller centralt?
Finns det inte möjlighet att byta p-plats så att du kommer närmare "elhuset"? Du har ju bara ritat ut din egen plats så det är svårt att veta hur övriga p-platser är lokaliserade...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
tills det ev funkar, förslag: sätt upp ett trefasuttag bredvid ditt elmätare/fasadskåp, kanske finns plats för en separat jordfelsbrytare och
säkringar (6moduler), sätter du det på utsidan lyser det rött och fint, sen kan du erbjuda dig att bygga in det i en låda så blir alla glada
Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.
Skulle något sådant funka för dig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.
Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.
Skulle något sådant funka för dig?
Kort stund???
En kort stund är mindre än lång stund , (upp till 80%)
Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.
Skulle något sådant funka för dig?
Kort stund???
En kort stund är mindre än lång stund , (upp till 80%)
Ska du ladda 30mil på en 16 säkring så blir det typ 10timmar
Bor alltså i en samfällighet. Och el är idag dragen från byggnaden markerad "EL" till lyktstolpar på parkeringsplatsen. Kanske kan man nyttja den dragningen?
Strömmen till stolparna är väl dragit i ett gult markrör. Det enklaste är att dra i en till kabel i samma rör från centralen. Det ska inte vara nått problem så länge inte röret är fullt. Sen sätta ett trefasuttag på en av stolparna.
Jag har börjat rota i laddning i min BRF och jag hittade till slut elskåpet utanför mitt radhus på kortsidan, där går det in 3fas 16A, jag ringde snällt Vattenfall och fråga om jag fick koppla in en röd 3 fas handske där, inga problem, kalla på en elektriker, jag har dock också 20-30 meter till min parkering från skåpet, jag har väl tänkt att jag får ställa mig bakom huset längs stora vägen ladda en kort stund och sedan åka parkera.
Skulle något sådant funka för dig?
Kort stund???
En kort stund är mindre än lång stund , (upp till 80%)
Ska du ladda 30mil på en 16 säkring så blir det typ 10timmar
Tre-fas så det går ju betydligt fortare även om han drar ner till typ 10-12A. Ger ju ca 4 mil per timme.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.