Om man vänder på frågan; vad hade varit rimliga villkor för att få ansluta sig till SuC nätverket?
behöver man betala något till ccs eller andra nätverk? bör man ha en startkostnad eller enbart rörlig kostnad? hur mycket skall den fasta och rörliga kostnaden vara?
majoriteten har sagt att 20 k är för högt, men någonstans finns det en gräns nedåt tills det blir orimligt åt andra hållet. den är den spannet som jag är ute efter.
vad skulle rimliga villkor vara? (sedan får vi se facit när de verkliga läcker)
Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Moderator: Redaktion
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Eftersom Tesla redan har annonserat att det kommer att kosta att ladda på SuC (även om det är oklart om någon hittills köpt en bil utan fri SuC pga referrals) borde väl frågan om påslag på bilens pris kunna betraktas som onödig?
Det räcker att de sätter ett pris på elen som ger lite marginal så får de in pengar till utbyggnaden av SuC-nätet den vägen så är saken löst. Priset i Sverige är väl satt till 1:80 per kWh och då går de rimligen plus så det räcker.
Det räcker att de sätter ett pris på elen som ger lite marginal så får de in pengar till utbyggnaden av SuC-nätet den vägen så är saken löst. Priset i Sverige är väl satt till 1:80 per kWh och då går de rimligen plus så det räcker.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Ja, runt 2kr/kWh är acceptabelt. Skulle kunna tänka mig upp till dubbla priset emot hemma till och med.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Tror du verkligen att 1:80 är tillräckligt för att täcka kostnaderna för el, drift, reparationer OCH utbyggnad av laddnätverk?StefL skrev:Eftersom Tesla redan har annonserat att det kommer att kosta att ladda på SuC (även om det är oklart om någon hittills köpt en bil utan fri SuC pga referrals) borde väl frågan om påslag på bilens pris kunna betraktas som onödig?
Det räcker att de sätter ett pris på elen som ger lite marginal så får de in pengar till utbyggnaden av SuC-nätet den vägen så är saken löst. Priset i Sverige är väl satt till 1:80 per kWh och då går de rimligen plus så det räcker.

Om Tesla skulle erbjuda andra elbilsägare att ladda för 1:80/kWh utan start- eller abonnemangs-kostnad, så får de nog räkna med brevbomber från de andra aktörerna som försöker bygga sina laddnätverk i Europa. Självklart går det inte att bygga ett laddnätverk med så små marginaler.
Varför kan frågan om påslaget på bilen för fri SuC betraktas som onödig?
De som har betalt 20.000:- för SuC är knappast intresserade att stå och vänta i kö efter en massa andra elbilar som inte betalat något alls för SuCens utbyggnad. Med priset 1:80 så lär SuC bli alla elbilsägares förstaval för snabbladdning vid långkörning. Överlägset billigast och överlägset snabbast.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Clever tar ju 5kr/KWh utan abonnemang, och 2.50kr/KWh om du betalar 99kr/månad. Så om du laddar mer än 40KWh/månad, så lönar det sig med abonnemang.
99kr x 12månader x 10år är ju ungefär 12 000kr. Så ett rimligt pris för möjligheten att kunna ladda på Teslas stationer kanske är runt 10 - 12 tusen.
99kr x 12månader x 10år är ju ungefär 12 000kr. Så ett rimligt pris för möjligheten att kunna ladda på Teslas stationer kanske är runt 10 - 12 tusen.
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Produceras det några andra elbilar än teslor vars batterier kan ta emot 120 kW laddning?
Om bilen inte kan utnyttja superchargerns hela potential så är det väl knappast motiverat att betala samma summa för att nyttja kontakterna, som betalades för teslorna. Då är det väl bättre att hålla sig till chademo eller CCS.
Så, för att kunna använda superchargers krävs utöver avtal med Tesla en annan sorts konstruktion av batterier och kontakter. När eventuella sådana bilar byggs i framtiden är det inte svårt att göra supercharging till ett tillval som kostar extra när man designar bilen, som det varit på teslorna.
Om bilen inte kan utnyttja superchargerns hela potential så är det väl knappast motiverat att betala samma summa för att nyttja kontakterna, som betalades för teslorna. Då är det väl bättre att hålla sig till chademo eller CCS.
Så, för att kunna använda superchargers krävs utöver avtal med Tesla en annan sorts konstruktion av batterier och kontakter. När eventuella sådana bilar byggs i framtiden är det inte svårt att göra supercharging till ett tillval som kostar extra när man designar bilen, som det varit på teslorna.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Öppet brev att få Nissan/Renault ansluta sig till SuC
Som jag skrev så ger SuC andra fördelar än bara höga kW tal.Simon skrev:Produceras det några andra elbilar än teslor vars batterier kan ta emot 120 kW laddning?
Om bilen inte kan utnyttja superchargerns hela potential så är det väl knappast motiverat att betala samma summa för att nyttja kontakterna, som betalades för teslorna. Då är det väl bättre att hålla sig till chademo eller CCS.
Så, för att kunna använda superchargers krävs utöver avtal med Tesla en annan sorts konstruktion av batterier och kontakter. När eventuella sådana bilar byggs i framtiden är det inte svårt att göra supercharging till ett tillval som kostar extra när man designar bilen, som det varit på teslorna.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A