20% batteridegradering efter 100 000 mil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

20% batteridegradering efter 100 000 mil

Inlägg av Bod »

Teslas batterier spås att efter 100 000 mil ha 80% kapacitet kvar.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/

Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil

Inlägg av Jerker »

Fast i artikeln står det 84000 mil...

En väl generös avrundning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Helt klart bör frågan bli vad ska vi göra med batteriet efter att bilen är slutkörd vid 30-40 000mil? Sätta in i en ny bil kanske?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Haha! Ja, så kan man se det! :D

Hur som helst kan vi sluta oroa oss för batteriet.

Men tidsaspekten är ju en stark komponent. Om man kör mycket under kort tid så blir inte degraderingen så stor per km.

Frågan är om det planar ut helt med tiden? Att ett batteri har en lägstanivå som det stabiliserar sig på?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Är väl oftast inte motorn som ger upp på en fossilare heller väl om man ska vara ärlig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nä, att hela motorn rasar ihop är ju ovanligt, även om jag varit med om det. Men de stora dyra reparationerna hamnar gärna under huven. Senaste gångerna har det varit olika sensorer och ventiler som gett upp. Nu har jag hört att Tesla drabbas av sådana här fel titt som tätt också :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Är väl oftast inte motorn som ger upp på en fossilare heller väl om man ska vara ärlig?
Både ja och nej. Mina erfarenheter av att köra gamla bilar är att det är komponenter som har med styrning av motorn att göra som lägger av och att det är svårt och dyrt med felsökning och därför lönar det sig inte längre. Men själva motorblocket och grundfunktionerna håller i evigheter bara man byter olja. Och ju mer avancerade motorer man bygger som ska vara bränslesnåla desto känsligare blir de och fler saker kan gå fel.

Jag minns min morfars Volvo Amazon. När man öppnade motorhuven så lät det som en symaskin när den gick på tomgång. Den motorn (B18 ?) är milsvidder från dagens.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Bod skrev:

Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Skall man inte jämföra rätt saker ?

Ett batteri = bensintank eller??
Klassiskt feltänk som förmodligen kommer döda några fossilbilstillverkare. Batteriet är motorn i en elbil. Det är det som påverkar effekten och kraften i bilen. Elmotorn är bara transmission... försök få Trafikverket att fatta det! :roll:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag tror också att elmotorn och battericellerna är nog otroligt robusta och hållbara utan tvivel. Men sen tillkommer ju allt annat...

Elektronik brukar man säga är dagens bilars "rost". I det fallet är ju egentligen inte Tesla såååå mycket bättre än trafitionella bilar. Där någon enskild komponent gör att bilen tex tänder varningslampor så att den till slut ej är "ekonomisk värd" att felsöka/reparera.

Det handlar alltså ofta om glappa kontakstycken, trasiga komponenter på kretskort, trasiga givare, trasigt kablage, trasiga styrdon, fukt som kommit in i komponenter osv.

MEN en elbil innehåller nog i och för sig betydligt färre "oberoende delsystem/styrdon" vilket kanske innebär färre delkomponenter, kontaktstycken, givare osv.

Sen är ju hela fossildrivlinans "mekaniska komponenter" inklusive alla givare, kablar helt borta. Dock finns resten av drivlinan kvar med tillägg av inverter osv. Sen har ju ofta elmotorer högre vridmoment vilket lär slita mer på drivaxlar/knutar osv. Bilens tyngd lär ju fresta på hjulupphängningen mer osv.

Sen tillkommer ju all styrelektronik, laddning och elektronik i batteripaketet (utöver själva battericellerna vill säga) på en elbil.

Pratar man om Tesla specifikt så är ju frågan om de som tillverkare är "bra på" att välja/konstruera robust fuktskyddad elektronik, gummitätningar osv, vilket ofta innebär lite dyrare lösningar? Här är jag tyvärr benägen att säga att just det inte är Teslas starka sida, eller rättare sagt, de har inte den erfarenheten och det har inte legat i deras "fokus" att prioritera/kosta på de lösningarna.

Så elmotorerna och battericellerna är säkert fortfarande fräscha på en elbil när det av ekonomiska skäl ändå blir dags att "skrota" den. Antagligen för att den inte fungerar som den ska eller inte går igenom bilbesiktningen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Men det är ju bara bra att battericellerna har en massa kapacitet kvar när bilen skrotas. Då gör man stationärt batterilager av dem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bod skrev:

Jag tror batterierna kommer klara sig mycket bättre än så...

Titta på datan i diagrammet. Det går nog att dra vettiga statistiska slutsatser ang. bilar upp till 100k-150k kilometer, men tittar man på datapunkterna enbart efter 150k kilometer så kan man lika gärna hävda NOLL degradering. Det finns ingen tydlig trend där överhuvudtaget.

Att sedan extrapolera ut den kurvan trots att man knappt har några data blir bara fånigt och oseriöst. Man kan lika gärna hävda en platt kurva efter 150k kilometer och då ca 7% degradering oavsett hur långt bilen gått...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Håller med Legato, det är usel statistiskt underlag för den slutsats de drar. Spridningen vid längre sträckor är galet stor.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:

Motor utan rörliga delar? Tror du verkligen på det själv? För mig är ett batteri samma som bränsletank inget mer
Jobbar på Volvo eller :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:

Motor utan rörliga delar? Tror du verkligen på det själv? För mig är ett batteri samma som bränsletank inget mer
Nej, men på Saab :)
Okej låt mig utveckla.
Ett batteri är som en motor för en fossilbil. Det är batteriet som avgör acceleration och kraft. Du skulle kunna ha hur stor elmotor som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad batteriet kan prestera.
Elmotorn i en elbil motsvarar mer en växellåda som överför kraften från batteriet till drivhjulen. Elmotorn portionerar ut effekten och styr hastigheten.

Trafikverket har inte fattat detta och sätter därför effekten på Tesla efter max effekt från motorerna. Men detta har inget med bilens effekt att göra, det avgörs av strömen från batteriet. Det är också därför EU-reglerna säger att en elbils effekt ska mätas över en längre tid, tror det var 30 mnuter. Fast Trafikverket väljer att strunta i den lagen... också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:

Ok. Om vi vänder på detta då? Du skulle kunna ha hur stort batteri som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad elmotor kan prestera. Tänker jag fel igen?
Liknelsen vid transmissionen kan fortsätta. Har den en transmission som bara tål 100kW så spelar det ingen roll om du har 200kW från motorn.

Det är livsviktigt för Volvo och Scania att fatta detta annars är de döda.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
nek0 skrev:

Ok. Om vi vänder på detta då? Du skulle kunna ha hur stort batteri som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad elmotor kan prestera. Tänker jag fel igen?
Liknelsen vid transmissionen kan fortsätta. Har den en transmission som bara tål 100kW så spelar det ingen roll om du har 200kW från motorn.

Det är livsviktigt för Volvo och Scania att fatta detta annars är de döda.

Varför är det viktigt att förstå? Det påverkar ju ingenting i praktiken utan det är mest semantik. Det är en kedja som inte blir starkare än sin svagaste länk. Ett batteri är också kärlet för energin. Dvs en tank. Batteriet driver inte hjulen. Alltså ingen motor. Tror inte nån inte förstår att båda behövs och är viktiga.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Bod skrev:

Skall man inte jämföra rätt saker ?

Ett batteri = bensintank eller??
Klassiskt feltänk som förmodligen kommer döda några fossilbilstillverkare. Batteriet är motorn i en elbil. Det är det som påverkar effekten och kraften i bilen. Elmotorn är bara transmission... försök få Trafikverket att fatta det! :roll:
Och hur länge har du kört elbil??? Undra om jag ska ta mig ett äpple eller ett päron nu...? Nää, det blir popcorn såklart!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Både ja och nej. Mina erfarenheter av att köra gamla bilar är att det är komponenter som har med styrning av motorn att göra som lägger av och att det är svårt och dyrt med felsökning och därför lönar det sig inte längre. Men själva motorblocket och grundfunktionerna håller i evigheter bara man byter olja. Och ju mer avancerade motorer man bygger som ska vara bränslesnåla desto känsligare blir de och fler saker kan gå fel.

Jag minns min morfars Volvo Amazon. När man öppnade motorhuven så lät det som en symaskin när den gick på tomgång. Den motorn (B18 ?) är milsvidder från dagens.
Det är ju som sagt dina erfarenheter av GAMLA bilar! Nya bilar är en helt annan sak. De går eventuellt att hålla vid liv om man struntar i tillverkarens rekommendationer angående service och utför oljebyten ungefär tre gånger så ofta samt väljer olja omsorgsfullt! VAG har ett antal motorer som de försöker hålla vid liv tills motorgarantin går ut (tror det är 10000 mil) för att kunden ska få ta kostnaderna... Andra tillverkare har ungefär samma problem och säljargumentet "KAMKEDJA" är idag nästan en garanti för dyra reparationer eller haverier efter 20000 mil... :(
Ja, det finns motorer som fungerar men det blir färre och färre... :shock:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bod skrev:

Jag tror batterierna kommer klara sig mycket bättre än så...

Titta på datan i diagrammet. Det går nog att dra vettiga statistiska slutsatser ang. bilar upp till 100k-150k kilometer, men tittar man på datapunkterna enbart efter 150k kilometer så kan man lika gärna hävda NOLL degradering. Det finns ingen tydlig trend där överhuvudtaget.

Att sedan extrapolera ut den kurvan trots att man knappt har några data blir bara fånigt och oseriöst. Man kan lika gärna hävda en platt kurva efter 150k kilometer och då ca 7% degradering oavsett hur långt bilen gått...
Nu hann jag inte klicka på länken och läsa den vidare men kan det vara så att dom jämför med kurvorna för andra batterier med "samma" teknik och antar att kurvan viker av neråt senare och alltså
inte fortsätter med samma lutning i "oändlighet"? För andra tillverkare av Li-batterier har skapligt med data på degradering och där ser man en typ S-kurva med en ganska tydlig dipp efter
X antal timmar osv... Eller tog dom bara lutningen rakt av på den raka delen och förlängde den? Då lär det ju bli fel oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Skulle vara intressant att veta när batterikemin ändrats. Formen är ju 18 x 65, men rimligen kokar man ihop lite bättre innehåll med mindre degradering vartefter. Kan vara en parameter av visst intresse när man bestämmer köp av ny bil framöver att hamna på rätt sida av ett sådant skifte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

nek0 skrev:

Snälla vad har detta med den här diskussionen att göra?
Antagligen ingenting, jag blev bara lite trött på din inställning. Ursäkta! :oops:

Batteriet är energikällan vilket kan jämföras med bensinen i tanken! Inte tanken i sig själv!!! Snarare kan man säga att batteriet fungerar som insprutningssystemet i en bensinbil. Stryp bensintillförseln och du får effekten av ett litet batteri (energiinnehåll och urladdningshastighet) som inte kan leverera tillräckligt med energi till motorn. Om vi tänker tvärtom så blir det som att mata en liten bensinmotor med alldeles för mycket bensin. Den kan inte tillgodogöra sig den mängden energi. Som vanligt så måste allt i en konstruktion harmoniera, precis som sas om en kedjas svagaste länk!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:

Nej, men på Saab :)
Okej låt mig utveckla.
Ett batteri är som en motor för en fossilbil. Det är batteriet som avgör acceleration och kraft. Du skulle kunna ha hur stor elmotor som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad batteriet kan prestera.
Elmotorn i en elbil motsvarar mer en växellåda som överför kraften från batteriet till drivhjulen. Elmotorn portionerar ut effekten och styr hastigheten.

Trafikverket har inte fattat detta och sätter därför effekten på Tesla efter max effekt från motorerna. Men detta har inget med bilens effekt att göra, det avgörs av strömen från batteriet. Det är också därför EU-reglerna säger att en elbils effekt ska mätas över en längre tid, tror det var 30 mnuter. Fast Trafikverket väljer att strunta i den lagen... också.
På sätt och vis tänker du fel där,vilket är exakt vad Tesla visat, att ett stort batteri ger just en jäkla massa mer kraft ur en motor som är typ lika liten som i min Leaf (med lilla batteriet).
Leafen kan ge typ 110 hästar och Teslan typ 500 hästar ur en P85+ som bara har en sådan liten motor...
Det skiljer alltså nästan ingenting på själva motorn i dessa två bilar, det är bara batteriet som är större (och kablar mm såklart) och Teslan är mycket snabbare och starkare (fast den väger
mycket mer dessutom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Stämmer bra med forskAren (kolla annan tråd). Batterierna håller 2000 hela laddcykler (kanske mer om snäll med batteriet?) dvs ca 80 000 mil om varje cykel är 40 mil. Och i början är det snabbminskning 5-10% som planar ut, men sen nånstans (efter 2000 cykler?) så börjar batteriet försämras snabbt.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

nek0 skrev:
lator skrev:
nek0 skrev:

Snälla vad har detta med den här diskussionen att göra?
Antagligen ingenting, jag blev bara lite trött på din inställning. Ursäkta! :oops:

Det är lugnt. Det var inte min inställning utan vridning av sanningen. Jag gillar elbilar men störs av grundlösa påståenden.
Några här påstår att det är billigare att köra en Tesla MS än en Volvo V70. Man räknar inte värdeminskningen i driftkostnaden .
Fast det är klart om man inte köper själv bilen utan någon annan betalar blir detta påståenden sann.
Sådant stör mig och väldigt många andra och då blir det vi & ni
Det finns många sätt att räkna på och de flesta räknar nog så att resultatet blir det de önskar sig... Sen tycker inte jag att man ska jämföra bilar som inte hör till samma klass och Model S bör snarare jämföras med BMW 7-serie och Mercedes S-klasse än V70. :mrgreen:
Skriv svar