20% batteridegradering efter 100 000 mil
Moderator: Redaktion
20% batteridegradering efter 100 000 mil
Teslas batterier spås att efter 100 000 mil ha 80% kapacitet kvar.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/
Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/
Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Fast i artikeln står det 84000 mil...
En väl generös avrundning.
En väl generös avrundning.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Helt klart bör frågan bli vad ska vi göra med batteriet efter att bilen är slutkörd vid 30-40 000mil? Sätta in i en ny bil kanske?
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Haha! Ja, så kan man se det!
Hur som helst kan vi sluta oroa oss för batteriet.
Men tidsaspekten är ju en stark komponent. Om man kör mycket under kort tid så blir inte degraderingen så stor per km.
Frågan är om det planar ut helt med tiden? Att ett batteri har en lägstanivå som det stabiliserar sig på?

Hur som helst kan vi sluta oroa oss för batteriet.
Men tidsaspekten är ju en stark komponent. Om man kör mycket under kort tid så blir inte degraderingen så stor per km.
Frågan är om det planar ut helt med tiden? Att ett batteri har en lägstanivå som det stabiliserar sig på?
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Är väl oftast inte motorn som ger upp på en fossilare heller väl om man ska vara ärlig?
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Nä, att hela motorn rasar ihop är ju ovanligt, även om jag varit med om det. Men de stora dyra reparationerna hamnar gärna under huven. Senaste gångerna har det varit olika sensorer och ventiler som gett upp. Nu har jag hört att Tesla drabbas av sådana här fel titt som tätt också 

Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Både ja och nej. Mina erfarenheter av att köra gamla bilar är att det är komponenter som har med styrning av motorn att göra som lägger av och att det är svårt och dyrt med felsökning och därför lönar det sig inte längre. Men själva motorblocket och grundfunktionerna håller i evigheter bara man byter olja. Och ju mer avancerade motorer man bygger som ska vara bränslesnåla desto känsligare blir de och fler saker kan gå fel.Verdi skrev:Är väl oftast inte motorn som ger upp på en fossilare heller väl om man ska vara ärlig?
Jag minns min morfars Volvo Amazon. När man öppnade motorhuven så lät det som en symaskin när den gick på tomgång. Den motorn (B18 ?) är milsvidder från dagens.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Klassiskt feltänk som förmodligen kommer döda några fossilbilstillverkare. Batteriet är motorn i en elbil. Det är det som påverkar effekten och kraften i bilen. Elmotorn är bara transmission... försök få Trafikverket att fatta det!nek0 skrev:Skall man inte jämföra rätt saker ?Bod skrev:Teslas batterier spås att efter 100 000 mil ha 80% kapacitet kvar.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/
Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Ett batteri = bensintank eller??

Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Jag tror också att elmotorn och battericellerna är nog otroligt robusta och hållbara utan tvivel. Men sen tillkommer ju allt annat...
Elektronik brukar man säga är dagens bilars "rost". I det fallet är ju egentligen inte Tesla såååå mycket bättre än trafitionella bilar. Där någon enskild komponent gör att bilen tex tänder varningslampor så att den till slut ej är "ekonomisk värd" att felsöka/reparera.
Det handlar alltså ofta om glappa kontakstycken, trasiga komponenter på kretskort, trasiga givare, trasigt kablage, trasiga styrdon, fukt som kommit in i komponenter osv.
MEN en elbil innehåller nog i och för sig betydligt färre "oberoende delsystem/styrdon" vilket kanske innebär färre delkomponenter, kontaktstycken, givare osv.
Sen är ju hela fossildrivlinans "mekaniska komponenter" inklusive alla givare, kablar helt borta. Dock finns resten av drivlinan kvar med tillägg av inverter osv. Sen har ju ofta elmotorer högre vridmoment vilket lär slita mer på drivaxlar/knutar osv. Bilens tyngd lär ju fresta på hjulupphängningen mer osv.
Sen tillkommer ju all styrelektronik, laddning och elektronik i batteripaketet (utöver själva battericellerna vill säga) på en elbil.
Pratar man om Tesla specifikt så är ju frågan om de som tillverkare är "bra på" att välja/konstruera robust fuktskyddad elektronik, gummitätningar osv, vilket ofta innebär lite dyrare lösningar? Här är jag tyvärr benägen att säga att just det inte är Teslas starka sida, eller rättare sagt, de har inte den erfarenheten och det har inte legat i deras "fokus" att prioritera/kosta på de lösningarna.
Så elmotorerna och battericellerna är säkert fortfarande fräscha på en elbil när det av ekonomiska skäl ändå blir dags att "skrota" den. Antagligen för att den inte fungerar som den ska eller inte går igenom bilbesiktningen.
Elektronik brukar man säga är dagens bilars "rost". I det fallet är ju egentligen inte Tesla såååå mycket bättre än trafitionella bilar. Där någon enskild komponent gör att bilen tex tänder varningslampor så att den till slut ej är "ekonomisk värd" att felsöka/reparera.
Det handlar alltså ofta om glappa kontakstycken, trasiga komponenter på kretskort, trasiga givare, trasigt kablage, trasiga styrdon, fukt som kommit in i komponenter osv.
MEN en elbil innehåller nog i och för sig betydligt färre "oberoende delsystem/styrdon" vilket kanske innebär färre delkomponenter, kontaktstycken, givare osv.
Sen är ju hela fossildrivlinans "mekaniska komponenter" inklusive alla givare, kablar helt borta. Dock finns resten av drivlinan kvar med tillägg av inverter osv. Sen har ju ofta elmotorer högre vridmoment vilket lär slita mer på drivaxlar/knutar osv. Bilens tyngd lär ju fresta på hjulupphängningen mer osv.
Sen tillkommer ju all styrelektronik, laddning och elektronik i batteripaketet (utöver själva battericellerna vill säga) på en elbil.
Pratar man om Tesla specifikt så är ju frågan om de som tillverkare är "bra på" att välja/konstruera robust fuktskyddad elektronik, gummitätningar osv, vilket ofta innebär lite dyrare lösningar? Här är jag tyvärr benägen att säga att just det inte är Teslas starka sida, eller rättare sagt, de har inte den erfarenheten och det har inte legat i deras "fokus" att prioritera/kosta på de lösningarna.
Så elmotorerna och battericellerna är säkert fortfarande fräscha på en elbil när det av ekonomiska skäl ändå blir dags att "skrota" den. Antagligen för att den inte fungerar som den ska eller inte går igenom bilbesiktningen.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Men det är ju bara bra att battericellerna har en massa kapacitet kvar när bilen skrotas. Då gör man stationärt batterilager av dem.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Jag tror batterierna kommer klara sig mycket bättre än så...Bod skrev:Teslas batterier spås att efter 100 000 mil ha 80% kapacitet kvar.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/
Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Titta på datan i diagrammet. Det går nog att dra vettiga statistiska slutsatser ang. bilar upp till 100k-150k kilometer, men tittar man på datapunkterna enbart efter 150k kilometer så kan man lika gärna hävda NOLL degradering. Det finns ingen tydlig trend där överhuvudtaget.
Att sedan extrapolera ut den kurvan trots att man knappt har några data blir bara fånigt och oseriöst. Man kan lika gärna hävda en platt kurva efter 150k kilometer och då ca 7% degradering oavsett hur långt bilen gått...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Håller med Legato, det är usel statistiskt underlag för den slutsats de drar. Spridningen vid längre sträckor är galet stor.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Jobbar på Volvo ellernek0 skrev:
Motor utan rörliga delar? Tror du verkligen på det själv? För mig är ett batteri samma som bränsletank inget mer

Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Okej låt mig utveckla.nek0 skrev:Nej, men på SaabLarsL skrev:Jobbar på Volvo ellernek0 skrev:
Motor utan rörliga delar? Tror du verkligen på det själv? För mig är ett batteri samma som bränsletank inget mer
Ett batteri är som en motor för en fossilbil. Det är batteriet som avgör acceleration och kraft. Du skulle kunna ha hur stor elmotor som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad batteriet kan prestera.
Elmotorn i en elbil motsvarar mer en växellåda som överför kraften från batteriet till drivhjulen. Elmotorn portionerar ut effekten och styr hastigheten.
Trafikverket har inte fattat detta och sätter därför effekten på Tesla efter max effekt från motorerna. Men detta har inget med bilens effekt att göra, det avgörs av strömen från batteriet. Det är också därför EU-reglerna säger att en elbils effekt ska mätas över en längre tid, tror det var 30 mnuter. Fast Trafikverket väljer att strunta i den lagen... också.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Liknelsen vid transmissionen kan fortsätta. Har den en transmission som bara tål 100kW så spelar det ingen roll om du har 200kW från motorn.nek0 skrev:
Ok. Om vi vänder på detta då? Du skulle kunna ha hur stort batteri som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad elmotor kan prestera. Tänker jag fel igen?
Det är livsviktigt för Volvo och Scania att fatta detta annars är de döda.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
LarsL skrev:Liknelsen vid transmissionen kan fortsätta. Har den en transmission som bara tål 100kW så spelar det ingen roll om du har 200kW från motorn.nek0 skrev:
Ok. Om vi vänder på detta då? Du skulle kunna ha hur stort batteri som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad elmotor kan prestera. Tänker jag fel igen?
Det är livsviktigt för Volvo och Scania att fatta detta annars är de döda.
Varför är det viktigt att förstå? Det påverkar ju ingenting i praktiken utan det är mest semantik. Det är en kedja som inte blir starkare än sin svagaste länk. Ett batteri är också kärlet för energin. Dvs en tank. Batteriet driver inte hjulen. Alltså ingen motor. Tror inte nån inte förstår att båda behövs och är viktiga.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Och hur länge har du kört elbil??? Undra om jag ska ta mig ett äpple eller ett päron nu...? Nää, det blir popcorn såklart!nek0 skrev:Motor utan rörliga delar? Tror du verkligen på det själv? För mig är ett batteri samma som bränsletank inget merLarsL skrev:Klassiskt feltänk som förmodligen kommer döda några fossilbilstillverkare. Batteriet är motorn i en elbil. Det är det som påverkar effekten och kraften i bilen. Elmotorn är bara transmission... försök få Trafikverket att fatta det!nek0 skrev:Skall man inte jämföra rätt saker ?Bod skrev:Teslas batterier spås att efter 100 000 mil ha 80% kapacitet kvar.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/
Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Ett batteri = bensintank eller??
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Det är ju som sagt dina erfarenheter av GAMLA bilar! Nya bilar är en helt annan sak. De går eventuellt att hålla vid liv om man struntar i tillverkarens rekommendationer angående service och utför oljebyten ungefär tre gånger så ofta samt väljer olja omsorgsfullt! VAG har ett antal motorer som de försöker hålla vid liv tills motorgarantin går ut (tror det är 10000 mil) för att kunden ska få ta kostnaderna... Andra tillverkare har ungefär samma problem och säljargumentet "KAMKEDJA" är idag nästan en garanti för dyra reparationer eller haverier efter 20000 mil...Jerker skrev:Både ja och nej. Mina erfarenheter av att köra gamla bilar är att det är komponenter som har med styrning av motorn att göra som lägger av och att det är svårt och dyrt med felsökning och därför lönar det sig inte längre. Men själva motorblocket och grundfunktionerna håller i evigheter bara man byter olja. Och ju mer avancerade motorer man bygger som ska vara bränslesnåla desto känsligare blir de och fler saker kan gå fel.Verdi skrev:Är väl oftast inte motorn som ger upp på en fossilare heller väl om man ska vara ärlig?
Jag minns min morfars Volvo Amazon. När man öppnade motorhuven så lät det som en symaskin när den gick på tomgång. Den motorn (B18 ?) är milsvidder från dagens.

Ja, det finns motorer som fungerar men det blir färre och färre...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Nu hann jag inte klicka på länken och läsa den vidare men kan det vara så att dom jämför med kurvorna för andra batterier med "samma" teknik och antar att kurvan viker av neråt senare och alltsåLegato skrev:Jag tror batterierna kommer klara sig mycket bättre än så...Bod skrev:Teslas batterier spås att efter 100 000 mil ha 80% kapacitet kvar.
http://www.teslarati.com/tesla-battery- ... illion-km/
Undrar hur många delar man måste ha bytt ut på en ICE-bil för att den över huvudtaget skall rulla till 100 000 mil.
Titta på datan i diagrammet. Det går nog att dra vettiga statistiska slutsatser ang. bilar upp till 100k-150k kilometer, men tittar man på datapunkterna enbart efter 150k kilometer så kan man lika gärna hävda NOLL degradering. Det finns ingen tydlig trend där överhuvudtaget.
Att sedan extrapolera ut den kurvan trots att man knappt har några data blir bara fånigt och oseriöst. Man kan lika gärna hävda en platt kurva efter 150k kilometer och då ca 7% degradering oavsett hur långt bilen gått...
inte fortsätter med samma lutning i "oändlighet"? För andra tillverkare av Li-batterier har skapligt med data på degradering och där ser man en typ S-kurva med en ganska tydlig dipp efter
X antal timmar osv... Eller tog dom bara lutningen rakt av på den raka delen och förlängde den? Då lär det ju bli fel oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5905
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Skulle vara intressant att veta när batterikemin ändrats. Formen är ju 18 x 65, men rimligen kokar man ihop lite bättre innehåll med mindre degradering vartefter. Kan vara en parameter av visst intresse när man bestämmer köp av ny bil framöver att hamna på rätt sida av ett sådant skifte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Antagligen ingenting, jag blev bara lite trött på din inställning. Ursäkta!nek0 skrev:
Snälla vad har detta med den här diskussionen att göra?

Batteriet är energikällan vilket kan jämföras med bensinen i tanken! Inte tanken i sig själv!!! Snarare kan man säga att batteriet fungerar som insprutningssystemet i en bensinbil. Stryp bensintillförseln och du får effekten av ett litet batteri (energiinnehåll och urladdningshastighet) som inte kan leverera tillräckligt med energi till motorn. Om vi tänker tvärtom så blir det som att mata en liten bensinmotor med alldeles för mycket bensin. Den kan inte tillgodogöra sig den mängden energi. Som vanligt så måste allt i en konstruktion harmoniera, precis som sas om en kedjas svagaste länk!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
På sätt och vis tänker du fel där,vilket är exakt vad Tesla visat, att ett stort batteri ger just en jäkla massa mer kraft ur en motor som är typ lika liten som i min Leaf (med lilla batteriet).nek0 skrev:Ok. Om vi vänder på detta då? Du skulle kunna ha hur stort batteri som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad elmotor kan prestera. Tänker jag fel igen?LarsL skrev:Okej låt mig utveckla.nek0 skrev:Nej, men på SaabLarsL skrev:Jobbar på Volvo ellernek0 skrev:
Motor utan rörliga delar? Tror du verkligen på det själv? För mig är ett batteri samma som bränsletank inget mer
Ett batteri är som en motor för en fossilbil. Det är batteriet som avgör acceleration och kraft. Du skulle kunna ha hur stor elmotor som helst i en elbil och den skulle ändå inte bli snabbare eller starkare än vad batteriet kan prestera.
Elmotorn i en elbil motsvarar mer en växellåda som överför kraften från batteriet till drivhjulen. Elmotorn portionerar ut effekten och styr hastigheten.
Trafikverket har inte fattat detta och sätter därför effekten på Tesla efter max effekt från motorerna. Men detta har inget med bilens effekt att göra, det avgörs av strömen från batteriet. Det är också därför EU-reglerna säger att en elbils effekt ska mätas över en längre tid, tror det var 30 mnuter. Fast Trafikverket väljer att strunta i den lagen... också.
Leafen kan ge typ 110 hästar och Teslan typ 500 hästar ur en P85+ som bara har en sådan liten motor...
Det skiljer alltså nästan ingenting på själva motorn i dessa två bilar, det är bara batteriet som är större (och kablar mm såklart) och Teslan är mycket snabbare och starkare (fast den väger
mycket mer dessutom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Stämmer bra med forskAren (kolla annan tråd). Batterierna håller 2000 hela laddcykler (kanske mer om snäll med batteriet?) dvs ca 80 000 mil om varje cykel är 40 mil. Och i början är det snabbminskning 5-10% som planar ut, men sen nånstans (efter 2000 cykler?) så börjar batteriet försämras snabbt.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 20% batteridegradering efter 100 000 mil
Det finns många sätt att räkna på och de flesta räknar nog så att resultatet blir det de önskar sig... Sen tycker inte jag att man ska jämföra bilar som inte hör till samma klass och Model S bör snarare jämföras med BMW 7-serie och Mercedes S-klasse än V70.nek0 skrev:Antagligen ingenting, jag blev bara lite trött på din inställning. Ursäkta!lator skrev:nek0 skrev:
Snälla vad har detta med den här diskussionen att göra?![]()
Det är lugnt. Det var inte min inställning utan vridning av sanningen. Jag gillar elbilar men störs av grundlösa påståenden.
Några här påstår att det är billigare att köra en Tesla MS än en Volvo V70. Man räknar inte värdeminskningen i driftkostnaden .
Fast det är klart om man inte köper själv bilen utan någon annan betalar blir detta påståenden sann.
Sådant stör mig och väldigt många andra och då blir det vi & ni

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
