Första laddningen i 240 volt uttag
Moderator: Redaktion
Första laddningen i 240 volt uttag
Fick min nya Model S i går och nu skulle jag plugga in den med vanlig 1 fasuttag på jobbet, ställde ner Amperen på 10A från det förinställda 16A (det står 10A på säkringen).
När bilen väl började ladda så stod Amperen plötsligt på 13A!!
Vad har hänt? Jag ställde tillbaka den på 10A och den har stått och laddat felfritt nu i 2h.
När bilen väl började ladda så stod Amperen plötsligt på 13A!!
Vad har hänt? Jag ställde tillbaka den på 10A och den har stått och laddat felfritt nu i 2h.
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
När du laddar via UMC och schuko-kontakt är det max 13A som gäller. Jag antar att bilen inte fattade att du ville ladda med 10A eftersom du uppenbarligen ändrade amperetalet innan du kopplade in UMCn. Men du kan vara lugn, nästa gång du laddar på samma ställe kommer bilen ihåg att det är max 10A där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Undrar hur länge den hade laddat med 13A innan säkringen skulle löst?mati skrev:När du laddar via UMC och schuko-kontakt är det max 13A som gäller. Jag antar att bilen inte fattade att du ville ladda med 10A eftersom du uppenbarligen ändrade amperetalet innan du kopplade in UMCn. Men du kan vara lugn, nästa gång du laddar på samma ställe kommer bilen ihåg att det är max 10A där.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Det beror på om säkringen är snabb elller trög. Det är numera ok att säkra 1,5 kvadratskabel till 13A, så ledningarna klarar det.
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
En trög säkring i kallt klimat kan ladda 13A på en 10A dygnet runt i flera dagar. Jag laddade så i vintras på en P-plats i Solna, inga problem.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Finns nu 13 A till röd sockel.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ar-400091/
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ar-400091/
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Det är automatsäkring märkt med 10Abonath skrev:Finns nu 13 A till röd sockel.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ar-400091/

Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Får prova 13A imorgonRemuz skrev:En trög säkring i kallt klimat kan ladda 13A på en 10A dygnet runt i flera dagar. Jag laddade så i vintras på en P-plats i Solna, inga problem.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Om du får för din arbetsgivare går det att byta en 10A säkring mot en 13A, men om det ändå måste dit en elektriker är det ju lika bra att sätta dit ett 3-fas 16A uttag istället!Kulingen skrev:Det är automatsäkring märkt med 10Abonath skrev:Finns nu 13 A till röd sockel.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ar-400091/

Re: Första laddningen i 240 volt uttag
Ok, hahaha. Ville bara visa att det nu finns 13A-säkringar till röd sockel.Kulingen skrev:Det är automatsäkring märkt med 10Abonath skrev:Finns nu 13 A till röd sockel.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ar-400091/

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.