430 Scuderia och 458 och framåt tål det rätt bra. En av hemligheterna är att stänga av alla hjälpmedel, annars steker man bromsarna när elektroniken försöker hjälpa till att balansera bilen.Verdi skrev:Sant, fast en Ferrari är väl ingen sportbil? Det är väl nåt man åker runt på stan i och ser rik ut?Eller tål de att köras hårt på bana?
Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänstebil
Moderator: Redaktion
Re: Billigare kränga av däcken än köpa nya fälgar på tjänste
Ok. Där har vi passerat alla mina gränser för länge sen.dstr skrev:430 Scuderia och 458 och framåt tål det rätt bra. En av hemligheterna är att stänga av alla hjälpmedel, annars steker man bromsarna när elektroniken försöker hjälpa till att balansera bilen.Verdi skrev:Sant, fast en Ferrari är väl ingen sportbil? Det är väl nåt man åker runt på stan i och ser rik ut?Eller tål de att köras hårt på bana?

När ungarna blir större och jag får mer tid och råd så är jag sugen på en Cayman GTS. Provade en del bilar i våras med ett eventföretag. Bland annat en 458 faktiskt. Jävligt läcker kärra. Man känner sig verkligen speciell i den. Men de hade även en Cayman GTS som var otroligt fin att köra. Inte så snabb som 458:an eller 991 Turbon men den lät gött och kändes så fokuserad och välbalanserad. De hade även en 991.1 GTS (med sugmotorn) och den var också jäkligt fin men prisskillnaden känns för stor. 991 Turbo var sjukt snabb men lät lite mesigt. Den största besvikelsen var Gallardon som kändes omodern, klumpig och ömtålig.
Nej, det finns inga försäkringar som gäller innanför staketet på en motorbana. Där upphör trafikförsäkringen att gälla och det enda som kliver in är motortävlingsförsäkringen (som arrangören är skyldig att ha).Verdi skrev:Ok. Där har vi passerat alla mina gränser för länge sen.Sätter man den i räcket eller i en annan bil så den måste skrotas har man ju bränt ett par miljoner. Eller finns det särskilda Ferrari track days med gällande försäkring? Porsche-klubben har ju nåt sånt. (Och BMW hade det förut...)
Det finns ett fågal helförsäkringar för företag som inte är undantagna på räserbanan, och även i dessa har dom ofta glömt att ta bort Nurburgring.
Hur gör bilfirmor med förmånsvärden? Jag hade en granne som jobbade på en bilfirma som sålde mycket fina och dyra bilar o sportbilar. Han brukade ju på sommaren alltid ha en dyr fin bil på helgen.
Är dom helt undantagna förmånsbeskattning eller är det någon form av fast förmån oberoende av vilken bil dom lånar?
Vet även att anställda på BMW ibland får låna finare modeller hem, men det kanske räknas som någon form av test and drive i arbetet?
Är dom helt undantagna förmånsbeskattning eller är det någon form av fast förmån oberoende av vilken bil dom lånar?
Vet även att anställda på BMW ibland får låna finare modeller hem, men det kanske räknas som någon form av test and drive i arbetet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Det är inte dom som kör, det är "kunder" som lånat hem bilarna över helgen.....Pontus skrev:Hur gör bilfirmor med förmånsvärden? Jag hade en granne som jobbade på en bilfirma som sålde mycket fina och dyra bilar o sportbilar. Han brukade ju på sommaren alltid ha en dyr fin bil på helgen.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
TRÅDURSPÅRNINGFrodo skrev:Billigast i längden blir det väl om man köper (och betalar) fälgar privat och att företaget köper (och betalar) vinterdäcken som räknas som förslitningsvara.
Tror ni det Ok för skatteverket att göra som jag föreslog?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tror ändå att vinterdäck är att räkna som förmånspliktiga oavsett om du har med fälg eller inte. Jag tog upp dem vid en skattegranskning som skatteverket gjorde och det ansågs riktigt. Jag ”kränger” däck varje gång, fast här finns ju stora möjligheter till ”kreativitet”...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja. Har du betalat fälgarna privat kan du inte förmånsbeskattas för dom.Frodo skrev:TRÅDURSPÅRNINGFrodo skrev:Billigast i längden blir det väl om man köper (och betalar) fälgar privat och att företaget köper (och betalar) vinterdäcken som räknas som förslitningsvara.
Nästa fråga är om man köper dom av företaget är det sedan ok att sälja tillbaka dom till sitt företag för samma pris? Borde ju inte riktigt vara det.dstr skrev:Ja. Har du betalat fälgarna privat kan du inte förmånsbeskattas för dom.Frodo skrev:TRÅDURSPÅRNINGFrodo skrev:Billigast i längden blir det väl om man köper (och betalar) fälgar privat och att företaget köper (och betalar) vinterdäcken som räknas som förslitningsvara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Du får inte göra avdrag för fiktiv moms längre - och vad skulle du vinna på det?Pontus skrev:Nästa fråga är om man köper dom av företaget är det sedan ok att sälja tillbaka dom till sitt företag för samma pris? Borde ju inte riktigt vara det.
Tänkte mer (och lite för snabbt) att då är man tillbaka på ruta ett utan att behöva betala förmån för dubbla uppsättningar däck. Men det är som du säger att företaget förlorar momsen då.dstr skrev:Du får inte göra avdrag för fiktiv moms längre - och vad skulle du vinna på det?Pontus skrev:Nästa fråga är om man köper dom av företaget är det sedan ok att sälja tillbaka dom till sitt företag för samma pris? Borde ju inte riktigt vara det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det måste väl ändå vara marknadspris för att inte en förmån ska uppstå, och ett par begagnade fälgar torde vara mindre värda än ett par nya.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Du hade nog otur när du tänkte.Pontus skrev:Tänkte mer (och lite för snabbt) att då är man tillbaka på ruta ett utan att behöva betala förmån för dubbla uppsättningar däck. Men det är som du säger att företaget förlorar momsen då.dstr skrev:Du får inte göra avdrag för fiktiv moms längre - och vad skulle du vinna på det?Pontus skrev:Nästa fråga är om man köper dom av företaget är det sedan ok att sälja tillbaka dom till sitt företag för samma pris? Borde ju inte riktigt vara det.

Om företaget köper ngt åt dig så förmånsbeskattas du, oavsett vem säljaren är...
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Och hur är det vinterdäck och förmån egentligen? Säg att man har privatafälgar. Uppsättningen vinterdäck går på 12500 (10k +moms)? Måste man förmånsbeskattas på 12500 i extrautrustning då?dstr skrev:Ja. Har du betalat fälgarna privat kan du inte förmånsbeskattas för dom.Frodo skrev:TRÅDURSPÅRNINGFrodo skrev:Billigast i längden blir det väl om man köper (och betalar) fälgar privat och att företaget köper (och betalar) vinterdäcken som räknas som förslitningsvara.
Om svaret är ja, när jag köper nya 2 år senare (kör mycket antaget vi) blir förmånsvärde 25000 då???
Om svaret är nej, då är det fälgarna som förmånsskatten tas ut på?
Om jag då ser till att misshandla fälgarna också så de är driftskostnader och behöver bytas ofta, slipper jag förmånsbeskattning om företaget köper fälgarna också .. ?
... många frågor ...

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Är väl ingen som betala förmån för vinterhjul? Ja, jag vet att man ska men de allra flesta "glömmer" ju det.
Exakt, det undrar jag med. Eller vad händer om man nöter ner sina sommardäck på en säsong? Man slänger dem på hösten och skaffar vinterdäck på samma fälgar istället. Är det då plötsligt en förmån? Sen nöter jag ner vinterdäcken och kan slänga dem på våren. Men då behöver jag sommardäck sen. Det är ingen förmån, eftersom sommardäcken inte är förmånsgrundande. Såhär håller man på varje år. Man förmånsbeskattas på vintern men inte på sommarn. Låter totalt orimligt.Oppfinnarn skrev:...
Om svaret är ja, när jag köper nya 2 år senare (kör mycket antaget vi) blir förmånsvärde 25000 då???
...
Jag har frågat min redovisningsbyrå och de skadade bara på huvudet. Det är ingen som tar upp vinterdäck, fick jag som svar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Oppfinnarn
- Teslaägare
.. det sistnämnda låter ju bramati skrev:Exakt, det undrar jag med. Eller vad händer om man nöter ner sina sommardäck på en säsong? Man slänger dem på hösten och skaffar vinterdäck på samma fälgar istället. Är det då plötsligt en förmån? Sen nöter jag ner vinterdäcken och kan slänga dem på våren. Men då behöver jag sommardäck sen. Det är ingen förmån, eftersom sommardäcken inte är förmånsgrundande. Såhär håller man på varje år. Man förmånsbeskattas på vintern men inte på sommarn. Låter totalt orimligt.Oppfinnarn skrev:...
...
Jag har frågat min redovisningsbyrå och de skadade bara på huvudet. Det är ingen som tar upp vinterdäck, fick jag som svar.

#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....

Däck är förslitningsvara som inte påverkar förmånsvärdet, har iallafall jag fattat det som.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.